Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:59:02 GMT

مشکلات خوزستان با تولید دانش بنیان حل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۳۲۶۲

مشکلات خوزستان با تولید دانش بنیان حل می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راضی جلالی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال جاری اظهار کرد: وقتی همه موانع یکجا و در قالب یک همایش علمی جمع شوند، بهتر می‌توان از ظرفیت‌ها آگاه شد و نیاز صنعت توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی شناسایی می‌شود.

وی از برگزاری همایش فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در چهار محور خبر داد و افزود: این چهار محور شامل محور انرژی دربرگیرنده نفت، پتروشیمی، گاز، آب و برق، محور کشاورزی، دامپروری و شیلات، محور صنعت و معدن و محور محیط زیست، بهداشت و سلامت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راضی جلالی با بیان اینکه مجموعه محورها کلیت موضوعاتی است که توسط محققان و کارشناسان در این همایش دنبال می‌شود، ادامه داد: برای برگزاری همایش معمولاً بازه زمانی چند ماهه برای دریافت مقالات در نظر می‌گیرند اما این همایش با همایش‌های دیگر متفاوت است چون هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان و برنامه‌ریزی و رصد سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال است.

وی تصریح کرد: در خصوص برگزاری این همایش اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفته و موجی از مقالات به سمت دبیرخانه سرازیر شد؛ هم اکنون حدود ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری، ۸ مقاله به عنوان مقالات سخنرانی انتخاب شده‌اند و در هر محور دو سخنران خواهیم داشت.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان خبر داد: بیشترین مقالات دریافتی در محور کشاورزی، دامپروری و شیلات و محیط زیست، بهداشت و سلامت هستند.

راضی جلالی افزود: افتتاحیه همایش ۸ صبح روز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه سال جاری در سالن همایش دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز خواهد بود و در این برنامه ۸ نفر از نویسندگان مقالات برگزیده در چهار محور سخنرانی خواهند کرد.

دبیر علمی همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان بیان کرد: دو هفته پس از برگزاری این همایش، برنامه‌ای تحت عنوان «آینده‌پژوهی و بررسی دستاوردهای همایش» را خواهیم داشت که مقرر شده کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شوند و موضوعات محورها را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اهمیت حل مشکلات از طریق حوزه دانش بنیان گفت: شاه کلید مشکلات ما چیزی جز تولید با تکیه بر دانش‌بنیان نیست و واقعیت این است که آینده از آن تولید دانش‌بنیان است.

محدودیت بستر فیزیکی برای فعالیت دانش بنیان در خوزستان / ‏‬ مدیران اشرافیت ندارند

راضی جلالی یادآور شد: مجموعه پارک علم و فناوری به عنوان یکی از متولیان اصلی علم و فناوری در دانشگاه‌های استان از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، آزاد، نفت، پیام نور، علمی کاربردی و… و صنایعی از جمله فولاد، مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت ملی حفاری، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع، حامیان همایش چالش‌ها و فرصت‌های خوزستان هستند.

وی ادامه داد: پیوست دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از پیوست‌هایی هستند که به تولید اضافه شدند زیرا بحث تولید بدون این دو چندان موفقیت‌آمیز نیست. این موضوع که در خوزستان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دیده نمی‌شوند در کل کشور نیز وجود دارد.

راضی جلالی افزود: واقعیت غیرقابل انکار این است که برخی مدیران چندان نسبت به بحث فناوری و نوآوری اشراف کامل را ندارند. برخی حتی تعریفی از پارک علم و فناوری هم ندارند. هفته گذشته در جلسه‌ای با استاندار پیشنهاد دادیم که تور فناوری برای مدیران برگزار کنیم؛ این باعث می‌شود که دید مدیران بازتر شود. ظرفیت نیروی کارآمد استان خوزستان بی‌نظیر است اما بستر فیزیکی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بستر محدودی است.

دبیر علمی همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان بیان کرد: بسیاری از صنایع استان گله‌مند هستند که دانش فنی فراگرفته شده توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از آنچه که در واقعیت صنعت است، فاصله دارد و این باعث می‌شود که کیفیت نیروها از نظر صنعت افت داشته باشند و نیاز به برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش‌های تکمیلی برای جذب نیرو وجود داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه دانشگاه‌ها هم انتظاراتی از صنایع استان دارند، گفت: دانشگاه‌ها انتظار دارند که صنعت، چالش‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارد زیرا دانشگاه‌ها به عنوان متولیان مسائل تخصصی راه‌های اثرگذارتر و با راندمان بهتر را شناسایی می‌کنند و در اختیار صنایع قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به چگونگی رصد شرکت‌های تعطیل و نیمه تعطیل شهرک‌های صنعتی گفت: در هر استان تعداد شرکت مستقر در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت‌های فعلی تناسب دارد اما تعداد شرکت‌های خوزستان کمتر از آن چیزی است که باید باشد؛ بنابراین باید ظرفیت در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود و تعداد شرکت‌ها افزایش یابد و سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی توسعه کمی و کیفی باشد.

راضی جلالی عنوان کرد: بحث دیگر عملکرد این شرکت‌ها است. پارک علم و فناوری، شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی خوزستان را رصد کرد و مشخص شده که به دلایل مختلف دچار چالش‌هایی هستند. بسیاری از آن‌ها توانمندی‌های خوبی دارند و محصول‌محور هستند اما حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: از این شرکت‌ها دعوت کردیم که به عضویت پارک علم و فناوری درآیند. برخی از آن‌ها عضو پارک علم و فناوری استان شدند. یکی از مزایای عضویت در پارک، معافیت مالیاتی است. بسیاری از این شرکت‌ها ظرفیت دانش‌بنیان شدن را دارند و اگر توسعه کمی و کیفی شرکت‌ها صورت گیرد، ظرفیت اشتغال بسیار خوبی برای جوانان ایجاد خواهد شد.

کد خبر 5518304

منبع: مهر

کلیدواژه: پارک علم و فناوری خوزستان شرکت دانش بنیان بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه سفر استانی مشهد کشاورزی اردبیل آمار کرونا سیدابراهیم رئیسی ویروس کرونا اصفهان همدان فرصت ها و چالش های خوزستان پارک علم و فناوری شهرک های صنعتی دانشگاه ها دانش بنیان راضی جلالی همایش علمی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم

بهنام خسروی معاون امور صنایع صمت چهارمحال و بختیاری گفت: شرکت دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.

وی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.

خسروی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده است، گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
وی اظهار کرد: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بیشتر بخوانید

ساخت ضدیخ جایگزین نمک جاده در چهارمحال و بختیاری

خسروی گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.

استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • شهرداری اصفهان بهترین مشتری دانش‌بنیان‌ها است/نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان مسئله‌محور باشد
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی