Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس تحقیق تازه یک موسسه پژوهشی «یونیلم» در ترکیه  ۵۷.۵ درصد از رای دهندگانی که برای اولین بار در ترکیه رای می‌دهند، می‌گویند که اگر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ۲۰۲۳ نامزد شود، هرگز به او رای نخواهند داد.

به گزارش شماره یکشنبه وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «جمهوریت» بررسی‌های موسسه  یونیلم نشان داد که تنها ۱۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد از رای دهندگان جوان بین ۱۸ تا ۲۲ سال گفته‌اند که به رئیس جمهور کنونی رای می‌دهند.

زمانی که از آنها پرسیده شد که ترجیح می‌دهند به اردوغان یا یک «نامزد مخالف» رای بدهند، ۵۱.۹ درصد گفتند که به رقیب رای خواهند داد.

این مطالعه نشان داد که جوانان این کشور نیز  مخالفان حزب حاکم را ترجیح می دهند، به طوریکه  ۳۶.۹ درصد عنوان کردند که به حزب اصلی اپوزیسیون خلق (CHP) رای خواهند داد، در حالی که حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) اردوغان در پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۱.۲ درصد باقی ماند.

بیش از 54 درصد نیز  نظام پارلمانی سابق ترکیه را ترجیح می‌دهند، در حالی که ۲۴.۸ درصد نظام اجرایی کنونی ریاست جمهوری را انتخاب کردند که از طریق همه پرسی در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد.

انتظار می رود ترکیه پس از بیش از دو دهه حکومت حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان، در ژوئن سال آینده انتخابات برگزار کند. اقتصاد بیمار کشور، تاثیرات همه‌گیری کرونا، سیاست‌های مهاجرتی دولت و مسائل مربوط به سیاست خارجی منجر به کاهش قابل توجه حمایت از حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان شده است.

یک موسسه آماری ترکیه نیز  به تازگی اعلام اعلام کرده که نرخ بیکاری ترکیه نسبت به ماه مارس افزایش یافته و در آوریل به ۱۱.۳ درصد رسیده است. بنابر اعلام این موسسه، میزان بیکاری بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۰.۸ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. 

این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه چندی قبل در اظهاراتی انتخابات سراسری پیش رو در سال ۲۰۲۳ را برای سرنوشت این کشور حیاتی خواند. اردوغان  در نشستی با سران شاخه‌های احزاب منطقه‌ای در «آنکارا» اولویت‌های حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست خود را اعلام کرد.

اردوغان گفت: «انتخابات ۲۰۲۳ برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه مهم نیست، برای ترکیه مهم است. این بستگی به انتخاب رای دهندگان دارد که آیا ترکیه به ۱۰ کشور برتر توسعه یافته جهان وارد شود یا خیر.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهوری ترکیه انتخابات ترکیه حزب عدالت و توسعه عدالت و توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر ترکیه در مصر با برپایی مراسمی در سفارتخانه این کشور در قاهره از سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد.

آژانس خبری آناتولی روز چهارشنبه اعلام کرد که «صالح موتلو شأن» سفیر ترکیه در قاهره در جریان مراسمی به مناسبت روز ملی این کشور اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی در آینده نزدیک در یک سفر رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد.

پیش از این نیز، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در استانبول از افزایش سطح مناسبات فیمابین خبر داده بود.

همچنین فیدان در این نشست خبری مشترک با همتای مصری خود خاطرنشان کرده بود که سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه به مناسبت نشست شورای عالی همکاری راهبردی در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است که السیسی و اردوغان پس از سال‌ها تیرگی روابط مصر و ترکیه، در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر، در دوحه و با تلاش «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کوتاهی داشتند. رئیس‌جمهور مصر پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به او تبریک گفته بود.

کد خبر 6088241

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم