Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، آیت الله محقق داماد بیان کرد که با تفسیر غیر واقعی و برداشت غلط و کج اندیشی های دینی متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام دین یا دیگری جنگیده است. امروز در خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما به نام و در سایه «دین».

کنفرانس مطبوعاتی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح ایران در سطح بین الملل و با عنوان «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت ها و چالش ها» با حضور و سخنرانی آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله محقق داماد بیان کرد: مطالعه در ادیان ابراهیمی و توحیدی ما را به این نتیجه می رساند که هدف اصلی ادیان الهی تحقق صلح، آرامش و دوستی در میان بشریت بوده است و اگر ما بخواهیم رسالت انبیای الهی در این جهان را خلاصه کنیم، بعد از آموزش توحید، ایجاد صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: حتی به نظر من این دو مطلب به یکدیگر مرتبط است یعنی توحید با صلح و دوستی انسان ها با یکدیگر مرتبط است.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد که اولین جنگ میان انسان ها ناشی از شرک بوده است، گفت: اینکه هر کسی به یک خدایی ایمان داشته باشد و خدای دیگری را نفی کند، آغازی برای درگیری و خونریزی است و لذا نظر شخصی من این است که ما اگر آرمان مان صلح و آرامش بشریت باشد، باید سعی در تحقق مفهوم توحید داشته باشیم و توحید را به بشریت معرفی کنیم.

وی ادامه داد: تحقق صلح و آرامش و دوستی در میان انسان هدف اصلی انبیای الهی بود، اما ما می بینیم که با تفسیر غیر واقعی و برداشت های غلط و کج اندیشی های دینی، متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام «دین» با دیگری جنگیده است.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد: در زمان ما، در منطقه ما یعنی خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما متأسفانه به نام دین و در سایه دین و همه اینها ناشی از کج اندیشی و تفسیر غلط و نادرست فهمی دین است.

وی اظهار کرد: من به طور کلی به ادیان الهی از جمله مسیحیت، یهود و اسلام اشاره کردم و با این بیانی که عرض کردم، چون هر سه دین ابراهیمی برای تحقق توحید بوده و برای این آرمان مقدس از روز نخست، ابراهیم(ع) برای تحقق توحید فریاد زد و سه دینی ابراهیمی خود را دنباله رو ابراهیم(ع) دانستند، انتظار نبود که هرگز میانشان جنگ و خونریزی برقرار شود، اما متأسفانه ما می بینیم در اثر عدم فهم صحیح از همین ادیان سه گانه چه جنگ ها و خونریزی ها که در طول تاریخ رخ نداده است.

آیت الله محقق داماد با بیان اینکه امروز «ترس از دین» همه ناشی از کج اندیشی های دینی است، عنوان کرد: دین صحیح جاذبه ایجاد می کند، فهم صحیح از دین قلب بشریت را جذب می کند، قلب سلیم به طرف دین صحیح می رود و کشانده می شود.

وی افزود: قرآن مجید خدای بزرگ را دارای اسماء حسنی معرفی می کند یعنی خداوند دارای نام های زیباست، ولی می دانید زیباترین نام خدا چه نامی است؟ در سوره حشر می فرماید، یکی از نام های خدا که از نام های زیبای الهی است، نام «صلح» است. همه صفات خداوند در سایه «سلام» است و سلام یعنی صلح، دوستی و آرامش.

آیت الله محقق داماد گفت: اسلام؛ یک اسلام خاص است که اسلام محمدی است و یک اسلام عام است که اسلام ابراهیمی است. قرآن مجید ابراهیم(ع) را «مُسلم» معرفی کرده است. ابراهیم(ع)، اسلام را دین خود معرفی کرد و پیغمبراسلام خود را پیرو ابراهیم(ع) معرفی کرد یعنی اسلام، دین آرامش، دوستی، صلح، برادری است.

آیت الله محقق داماد تحقق صلح و دوستی در جامعه بشری امروز را وظیفه ای مهم و سنگین دانست و اظهار کرد: امروز وظیفه هر انسان اهل قلم، اهل بیان و اهل فرهنگ این است که در میان جامعه ای که زیست می کند، صلح را اندیشه ورزی کند و صلح را متحقق کند، آموزش بدهد و در دل جامعه ای که زندگی می کند تفکر علاقه و گرایش به صلاح را گسترش دهد. ارزش باید صلح و دوستی شود چرا که قرآن مجید فرموده است که صلح از سوی خداست و مقابل آن شیطان است. إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ.

وی افزود: شیطان عداوت و دشمنی می آورد و خداوند یعنی صلح و دوستی؛ منشأ عداوت شیطان است و منشأ صلح و دوستی خداوند است؛ اگر چنین است همه ما وظیفه سنگینی داریم، اگر اهل قلم هستیم و می نویسیم، اگر اهل بیان هستیم و می گوییم، باید جامعه خود را به سوی صلح، دوستی، آشتی، مودّت سوق دهیم.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد که هم اندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامه‌های جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دین پژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای همزیستی مسالمت‌جویانه میان جوامع در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورد و از سوی دیگر می‌تواند زمینه دست یابی به راه‌حل‌های مشترک در برابر تهدیدات و ناامنی‌های جهانی را فراهم آوردند.

وی گفت: انجمن علمی مطالعات صلح ایران، که در سال‌های اخیر نهادی پیشگام در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب برای گفتگو و اندیشه‌ورزی میان دین پژوهان و نیز نخبگان فکری از ادیان گوناگون با هدف صلح آفرینی بوده، ششمین همایش سالانه خود را با موضوع «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» با حضور اندیشمندانی از هشت کشور گوناگون در 18 و 19 ژانویه 2023 برگزار خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این همایش، تولید ادبیات علمی درباره رویکرد ادیان نسبت به صلح پایدار، دعوت از دین‌پژوهان و اندیشمندان دینی به تأمل در موضوعات صلح و ناصلح در جهان امروز، آشناسازی و برپایی ارتباط میان اندیشمندان مطالعات دینی در کشورهای گوناگون و یافتن راهکارهایی برای صلح آفرینی در جوامع امروزی بر پایه آموزه‌های دینی است.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا خاورمیانه آیت الله محقق داماد افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آیت الله محقق داماد کج اندیشی های دینی صلح و دوستی صلح آفرینی ابراهیم ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار با شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در خصوص برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و پروژه‌های مختلف مجمع تقریب در ایجاد وحدت میان مسلمانان سخن گفت.

وی با اشاره به حضور هیأت‌های اهل سنت در ایران اسلامی و بازدید آنها از شهرها و مناطق سنی‌نشین در کشورمان و برگزاری نشست با علمای اهل‌سنت در این شهرها، از حضور ۴۰ عالم مسلمان از کشورهای مختلف در شورای عالی و حضور ۱۴۰ نفر در مجمع عمومی تقریب خبرداد.

دبیرکل مجمع تقریب در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما باید یک قله و چشم‌انداز برای خود داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام شهریاری همچنین به خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اشاره کرد و افزود: بسیاری از آنها حتی مسلمان نیستند اما مفهوم ظلم را می‌فهمند. آنها از اسلام یا مسلمانان دفاع نمی‌کنند بلکه از مظلومان دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد که ما باید با تأکید بر از مفاهیم عامه مانند حقوق بشر، عدالت و ظلم با کسانی که قصد ایجاد تفرقه دارند، مقابله کنیم. در ادامه این نشست شیخ حسن البغدادی نیز با تاکید بر لزوم وجود ارتباط میان اعضای تقریب گفت: تقریب برای شهید اول و شهید ثانی و دیگر علما یک تعارف نبود و آنها در عمل به این امر اعتقاد داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید دست بیگانگان از کشورهای اسلامی کوتاه شود، تصریح کرد: امروز اسرائیل، همان دست بیگانه است و ما معتقدیم که اگر اسرائیل را نابود کنیم حضور بیگانگان در کشورهای اسلامی پاک می‌شود.

شیخ البغدادی در ادامه با اشاره به تأثیر طوفان‌الاقصی در ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: طوفان‌الاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین بود و اگر ما در این نبرد پیروز شویم، دشمن بیکار نخواهد نشست و تلاش می‌کند با ایادی خود در میان شیعیان نادان و اهل سنت تندرو، وحدت حاصل شده از این پیروزی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: زمانی که طوفان‌الاقصی پایان یابد، دشمنان جنگ دیگری را آغاز می‌کنند که آن جنگ عقایدی است تا این پیروزی بر اهل سنت تأثیر نگذارد و ما باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.

کد خبر 6091145 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟