Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه زندگی: با خیلی از زوجین جوان که این روزها وارد گفت‌وگو می‌شویم و از دلایل کم رغبتی‌شان در فرزندآوری می‌پرسیم، اولین چیزی‌که به ذهنشان می رسد، این است که  چطور هزینه‌های پوشک و شیرخشک کودکشان  را طی‌چندین سال تأمین کنند؟ اغلب معتقدند در تامین مایحتاج اولیه فرزندشان  استرس دارند .

شاید یک عده الان تصور کنند که این صحبت‌ها بهانه‌ای  است که  می‌خواهند مسئولیت بچه‌دار شدن  را از سر خود باز کنند اما طبق نظرسنجی که از مردم ایران شده ، اغلب زوج‌های جوان  ایرانی با حل شدن مشکلات اقتصادی به ویژه تأمین مایحتاج بچه و کم هزینه شدن مبالغ زایمان و دوران شیردهی مادر و کودک، تمایل به فرزندآوری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک حساب سرانگشتی برای یک خانواده دو نفره که می‌خواهند برای بار نخست بچه‌دار شوند و یک حقوق کارمندی یا کارگری ساده هم دارند، مشخص می‌کند، برای هر بچه در ماه ، نزدیک به 5 بسته پوشک در حالت عادی به جز درگیر شدن با بیماری های گوارشی و شش قوطی شیرخشک لازم است. حال این میزان ممکن است با بزرگتر شدن بچه درباره شیرخشک کمتر بشود اما هزینه پوشک سایزهای بزرگتر بیشتر هم می‌شود.

بنابراین یک برآورد ساده نزدیک به یک میلیون تومان هزینه تنها پوشک و شیرخشک یک خانواده برای نوزاد تا دو  سال است. حال این مبلغ برای یک سال حدود دوازده میلیون تومان می‌شود. از تمام هزینه‌های دکتر، داروهای مکمل، بیماری های بچه، لباس و تغذیه های مکمل بچه‌ها نیز گذشتیم و تنها به همین حساب سرانگشتی شیرخشک و پوشک پرداختیم.

در حال حاضر مخاطبان فارس من خبرگزاری فارس با عنوان  «لزوم رایگان کردن پوشک و شیرخشک» مطالبه عمومی از مسئولان دارند تا به این امر رسیدگی کنند. 

*از افزایش تا نوسان قیمت پوشک در بازار 

گشتی در داروخانه‌ها و مراکز فروش عمده پوشک برای نوزادان می زنیم. قیمت انواع برندها را می پرسیم، فروشنده عمده فروشی در مرکز شهر می‌گوید که این روزها قیمت پوشک نوسان زیادی دارد. ارزان ترین قیمت پوشک ها که معلوم هم نیست کیفیت خوبی داشته باشد و حساسیت پوستی ندهد از 135 هزار تومان  تا 200 هزار تومان است.

این فروشنده می‌گوید که خیلی از برندها دیر به دیر برایشان جنس می‌فرستند ، چرا که چند مدتی است بازار نوسان دارد، مواد اولیه پوشک گران شده و یا فروشنده ها نمی‌فروشند تا گرانتر بشود.

به یک سوپرمارکت می روم که انواع و اقسام پوشک ها را در مغازه خود دارد. از فروشنده قیمت یکی از برندها را می‌پرسم او قیمتی نامشخص می‌دهد و بعد هم می‌گوید، نداریم، اصلا نمی فروشیم. وقتی علت را می پرسم می‌گوید که قیمت مشخص نیست ، ما هم چند عدد بیشتر نداریم، در حالیکه در مغازه شان میزان زیادی پوشک وجود دارد. وقتی به او می‌گویم که نمی ترسد آمار او را برای احتکار کالا بدهم،؟ خیلی راحت می‌گوید«چرا باید بترسم  همین تعداد بیشتر نیست و چون قیمت نامشخص است، نمی فروشم!»

یک خیابان را چند بار بالا پایین می روم و قیمت پوشک را  از مغازه های مختلف می‌گیرم، متوجه می‌شوم که هر کدام یک قیمت دلخواه به مشتری می‌دهند . حتی از یک برند، چندین قیمت مختلف می‌شنوم ، برخی هم می‌گویند که اگر تعداد زیاد بخواهم ، قیمت پایینتر هم می‌دهند.

به یک داروخانه پا می‌گذارم و قیمت انواع شیرخشک را جویا می شوم، فروشنده با خوش رویی پاسخ می‌دهد و انواع و اقسام شیرخشک ها را  معرفی می‌کند که قیمت هایی از سی و پنج هزار تومان تا پنجاه هزار تومان دارند البته برخی از شیرخشک ها هم که خاص هستند، برای بیماری های گوارشی و کولیک مناسبند که قیمت بالاتری  دارند. فروشنده  می پرسد:« برای بچه چند سال می خواهم و چه برندی تا به حال تهیه می‌کردم؟ » توضیح می دهم که می خواهم   قیمت بگیرم تا ببینم چه نوع شیرخشکی تهیه کنم. 

اما چرا وضعیت اینطور است؟ مگر نباید انواع برندهای پوشک و شیرخشک یک قیمت ثابت داشته باشند تا مردم با خیال راحت آنها را تهیه کنند و یک مشکل جدی  به مسائل زندگی شان اضافه نشود؟! پس طرح جوانی جمعیت و تشویق به فرزندآوری در این عرصه چه کار می‌کند؟

*قانون جوانی جمعیت چه تدابیری در این زمینه اندیشیده است

برای بررسی اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده چه تدابیری در این زمینه اندیشیده است، سری به این قانون و مفاد مختلف آن زده و کامل آن را مطالعه می کنیم براساس این قانون بخش اعظمی از حمایت های فرزندآوری به بحث ناباروری برای زوجین نابارور، حمایت از خانواده های یک تا چند فرزند در عرصه تأمین زمین، ملک، خودرو ، حمایت از شغل بانوان و مادران دارای فرزند زیر 5 سال، بیمه ها و مسائلی از این دست توجه شده که البته همه اینها سرجای خود کاملا با اهمیت است و در حال حاضر نیز بخشی از آنها در حال محقق شدن است.

اما در ارتباط با نیازهای اولیه و مهم هر زوجی برای اینکه بتوانند از پس هزینه های نخستین کودک خود بر بیایند، مثل همین شیرخشک و پوشک مفادی وجود ندارد . تنها به چند قلم وام قرض الحسنه که البته آن هم مشخص نیست در حال پرداخت باشد یا خیر و همینطور ماده ای با مضمون «ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرخواران و دارای فرزند زیر 5 سال براساس آزمون وسع» اشاره شده است. در واقع در بخش حمایت از عموم مادران ، ماده 24 به ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران پرداخته شده که البته مشخص نیست این سبد تغذیه شامل چه کسانی و در چه شرایطی می شود و از کسی شنیده نشده که به مادرانی پرداخت شده باشد.

حتی در مفاد مربوط به تولد هر فرزند، فرزند اول، دوم، سوم و بیشتر نیز به چنین چیزی به جز سقف تسهیلات مسکن، پرداخت وام بلاعوض برای سرمایه‌گذاری در بورس و پرداخت وام با تنفس چند ساله پرداخته شده است. حال سوال این است با توجه به اینکه قانونگذار حتی به بورس و سرمایه‌گذاری مربوط به کودک نیز توجه کرده، چطور ممکن است به مبحث به این مهمی مربوط به تأمین مایحتاج اولیه کودک بی‌توجه باشد؟ 

«دکتر فاطمه محمدبیگی ، مدرس دانشگاه، پزشک و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم» دراین باره می‌گوید: «این قانون هنوز در مرحله نوزادی است یعنی از ابتدای عمرش چیز زیادی نگذشته است و طبق گزارش ها حدود بیست درصد نیز تا به حال اجرایی شده است . اما در همین مدت کم هم مورد استقبال قرار گرفته است، حتی طبق اپلیکیشنی که طراحی شده، خانواده ها به خوبی از آن استفاده کرده اند.»

وی با تأکید براینکه دراین قانون نگاهشان تسهیل و رفع مانع بوده و نه اجبار، می‌گوید: «طبق گزارش ها همه ایرانیان بچه دوست دارند فقط درصد کمی هستند که بچه نمی‌خواهند. دو ، سوم ایرانی ها ، 62 درصد علاقه مند به داشتن سه فرزند و بیشتر هستند، 38 درصد نیز دو فرزند و کمتر دوست دارند. بنابراین نگاه به این قانون رفع مانع بوده تا اینکه بخواهد تشویقی باشد.»

حال با این تصور که رفع مانع هم بخواهد باشد، این روزها هزینه خرید پوشک و شیرخشک برای خانواده هایی که چه یک فرزند داشته و چه چند فرزند، یک مانع است که می‌توانست در این قانون فکری به حال آن می‌شد اما به ظاهر چنین چیزی در قانون دیده نشده است و اگر هم دیده شده توضیحی درباره آن داده نشده و مردم از اثراتش بهره مند نشده اند. مطالبه خانواده ها الان این است که هزینه این اقلام برای زوجینی که بچه‌دار می‌شوند از همان بیمارستان رایگان باشد تا زمانی که بچه‌ها نیاز به استفاده از آن را دارند. 

شاید حتی دولت بتواند از همان بیمارستان شرایطی را فراهم کند تا مادران با تشخیص پزشک به دریافت شیرخشک و همینطور پوشک رایگان مبادرت کنند یا اینکه با دریافت کوپنی بتوانند این اقلام را هر ماه با یک یارانه مشخص دریافت کنند تا از همان ابتدا استرس های یک خانواده برای فرزنددار شدن و همینطور برای بچه دار شدن مجدد کاسته شود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پوشک طرح حمایت از جوانی جمعیت شیرخشک خانواده سالم یارانه پوشک پوشک و شیرخشک جوانی جمعیت هزار تومان خانواده ها قیمت پوشک بچه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۵۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت توجه به بحث جوانی جمعیت گفت: جمعیت را باید جوان نگه داشت هر چند که نوع این جوان نگه داشتن کار کارشناسی می‌طلبد و در تمام دنیا کارشناسان و جمعیت شناسان شرایط جمعیتشان را بررسی می‌کنند و براساس شرایط جامعه سیاست گذاری صحیح انجام می‌دهند. الان شاهد هستیم که خیلی کشور‌های اسکاندیناوی و حتی کشوری مثل ژاپن نیروی کار جوان ندارد و از دیگر کشور‌ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات میانسالی جمعیت گفت: شما خود صندوق‌های بازنشستگی را در نظر بگیرید، چقدرجوان باید کار کنند تا درآمدزایی برای این صندوق‌ها شود، البته قطعا دوستان کارشناس بهتر و شیواتر دراین زمینه صحبت می‌کنند، اما ما هم باید در نظر داشته باشیم که جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب کنیم.

رجبی با اشاره به سیاست‌های تشویقی فرزنداوری گفت: سالهاست سیاست‌هایی مثل امکانات برای ازدواج از وام تا دیگر کمک‌ها و اعطای زمین و خودرو و دیگر وام‌ها برای فرزندآوری شروع شده که البته اینها هم باید شرایطش تسهیل شود، وگرنه همه می‌دانند که فرزندآوری درسنین بالا شیرینی جوانی را ندارد و آدم کسل و سندار دیگر حوصله بچه داری ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت مسکن برای جوانان گفت: شاید بتوانم بگویم که مسکن حتی از کار هم واجبتر است، چون زوجی که خیالشان از مسکن راحت باشد با هر کاری هم که شده زندگی شان را نگه می‌دارند و چرخش را می‌چرخانند و فرزنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری به افراد تشخص اجتماعی و  حتی بین خانواده و اقوام عزت می‌دهد، گفت: ضروری است که کشورمان را جوان نگه داریم، مثل الان که جامعه جوانی داریم و همین جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ما در ایران و سطح دنیا شده اند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: توجه به فعالیت‌های هنری برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از فیلم و مستند و سریال تا ایجاد شعار‌های مختلف می‌تواند گرایش آنها را افزایش دهد، فرزندآوری یک عمل خداپسندانه و در دین هم سفارش بسیار شده است. امیدواریم شرایط هر سال نسبت به قبل راحتتر باشد بهرحال هر نسلی نسبت به نسل قبلی راحتتر زندگی کرده و این تجربه به ما ثابت شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • واگذاری زمین رایگان به ۱۳۰ خانوار دلفانی در قالب طرح جوانی جمعیت
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • تمدید مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان