Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@00:38:48 GMT

سرداران ایل، حماسه آفرینان بی نام و نشان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۲۰۲

سرداران ایل، حماسه آفرینان بی نام و نشان

دوران دفاع مقدس تابلوی بسیار زیبایی از عشق و ارادت رزمندگان به اسلام و مقتدایشان است، غیرت، شجاعت، شهامت و از جان گذشتگی و دینداری مردان و زنان ایرانی بود که در آن دوران سخت همه قدرت‌های بزرگ را که علیه انقلاب نوپای ایران هم‌پیمان شده بودند، به زانو در آورد.

رزمندگانی که از روستا‌ها و مناطق عشایری با وجود نبود پل و جاده با پای پیاده خود را به مراکز اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل می‌رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرکت کاروان پیاده لردگان در جنگ، لبیک به ندای پیر خمین (ره)

بکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: حرکت کاروان پیاده لردگان در دوران جنگ تحمیلی بی نظیر بود و نشان ایمان و پا بکار بودن جوانان ایران برای دفاع از کیان اسلامی خود بودو این حرکت باعث ایجاد رعب و ترس در دل دشمن بعثی و شادمانی رزمندگان شد.

محمد روزدار گفت: ۱۲ آبان سال ۱۳۶۵ شهرستان قهرمان پرور، ولایت مدار و همیشه در صحنه شهرستان لردگان با لبیک به ندای پیر خمین (ره) برای اولین بار در تاریخ جنگ تحمیلی، یک گردان از نیرو‌های آموزش دیده و حتی برخی جبهه رفته را در قالب کاروان پیاده به جبهه‌های جنوب اعزام نمود.

در بین کاروان پیاده شهرستان لردگان اقشار مختلف حضور داشتند و نوجوانان در کنار افراد مسن و فرزندان شهدا برای دفاع از ارزش‌ها و ایران اسلامی به سوی جبهه‌های حق علیه باطل رهسپار شدند.

صبح روز دوازدهم کاروان پیاده در بین استقبال مردم شهرستان و از زیر قرآن مجید بدرقه شدندو از روستا‌های شهرستان گذشتند و در روستای بیدله شب را بیتوته کردند، استقبال مردم به گونه‌ای بودکه برای آن‌ها گاو و گوسفند نذری می‌کردند و با اسفند دود کردن از آن‌ها استقبال می‌شد.

روز دوم حرکت، کاروان می‌بایست از رودخانه وحشی روستای بیدله که به کارون می‌ریخت عبور کنند که به دلیل نبودن پل، این کار با جره و به سختی و با کمک اهالی روستای بیدله انجام شد و کاروان پیاده حرکت خود را به سوی ارتفاعات بلوط بلند ادامه داد.

کاروان پیاده شهرستان لردگان برای رسیدن به جبهه از شهر‌های دهدز، ایذه، باغ ملک، هفتکل وروستا‌های بین راهی از استان خوزستان گذشتند و ۱۸ آبان ماه به شهر اهواز رسیدند که مورد استقبال مردم اهوازی قرار گرفتند و از آنجا با کمی استراحت به سمت محل استقرار تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (علیه السلام) در سوسنگرد حرکت کردند.

اعضای کاروان پیاده شهرستان لردگان بعد ار سازماندهی در یگان‌ها، گردان‌ها و واحد‌های تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (علیه السلام) در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ شرکت کردند وتعدادی شهید و جانیاز تقدیم این نظام اسلامی نمودند.

بیشتر بخوانید

یادواره سرداران، فرماندهان و ۲۸۶ شهید لردگان برگزار شد

گفتنی است که تاریخ اعزام کاروان پیاده شهرستان لردگان به جبهه‌های حق علیه باطل به روز شهرستان لردگان تبدیل شد و هر ساله در این روز یادواره ۲۸۸ شهید شهرستان لردگان و خانمیرزا برگزار می‌شود.

تمام روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های دوران هشت سال جنگ تحمیلی که شباهت بسیاری به حماسه خونین کربلا دارد سراسر تصویر زیبا و دلدادگی است و این تصویر زمانی زیباتر می‌شود که وصیت نامه یک شهید عشایری چراغی می‌شود برای برگزاری کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور؛ عشایر ۱۵ استان کشور، حکایت مجاهدت سردارانی که زبان، قلم، تصویر و هر آنچه که نمادی از گویایی باشد، در برابر آن قاصر است.

چراغی که با وصیت‌نامه یک شهید روشن شد

ایده برگزاری کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور، در چهارمحال و بختیاری از وصیت نامه شهید روستای لندی گرفته شده است.

وصیت‌نامه شهید «فتاح مؤمنی» از اهالی روستای لندی شهرستان اردل، ایده برپایی «نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور» در چهارمحال‌وبختیاری، زادگاه این شهید والامقام شد.

لندی روستایی کوچک در دل دره‌ای عمیق در بخش میانکوه شهرستان اردل از توابع چهارمحال‌وبختیاری است که با کوه‌های زیبای سر به فلک کشیده احاطه شده و کمتر از یک هزار نفر را در خود جای داده است، آبشار دائمی لندی یکی از ده‌ها جاذبه طبیعی این منطقه است که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

این روستای کوچک سخت گذر، اما قهرمان‌پرور در طی هشت سال دفاع مقدس پنج شهید را از خانواده مؤمنی‌ها به اسامی «کاظم»، «علی»، «غفور»، «ذوالفقار» و «فتاح» مؤمنی لندی تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرد، شهدای والامقامی که جوانی خود را ایثارگرانه فدا کردند و خانواده مؤمنی را در حسرت نشاندند، اما خیرات و برکات معنوی وجودشان در این روستای زیبای کوچک ساری و جاری است.

بیشتر بخوانید

انتشار مجموعه پوستر چند تن از سرداران شهید جامعه عشایری کشور

امروز بعد از چند دهه نام و آوازه این شهدای جامعه عشایری همچنان بلند است تا جایی که چند جمله از وصیت‌نامه شهید فتاح، ایده نخستین برپایی یک کنگره عظیم ملی با نام شهدای جامعه عشایری کشور در زادگاه این شهید والامقام یعنی چهارمحال‌وبختیاری شده است.

اعضای برگزارکننده نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در خصوص انگیزه‌های برپایی این کنگره در چهارمحال‌وبختیاری گفته‌اند: دو سال گذشته در جلسه‌ای که به ریاست رئیس سازمان بسیج عشایری کشور برگزار شد، اجرای کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری زمانی به تصویب رسید که با قرائت وصیت‌نامه شهید فتاح مؤمنی، از سرداران شهید اهل روستای لندی این استان، چراغ برگزاری این کنگره روشن شد و تصمیم بر این شد این کنگره ملی به درخواست فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در زادگاه شهید در استان ما برگزاری شود، لذا محور‌ها و خط مشی تعریف شده برای این کنگره از وصیت‌نامه این شهید گرفته شده است.

در قسمتی از وصیت‌نامه شهید فتاح مؤمنی که توجه مسئولان را جلب و چراغ کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در چهارمحال‌وبختیاری را روشن کرد، می‌خوانیم:

«اگر توفیق شهادت در راه خدا پیدا کردم و اگر جسدم به دست شما رسید اگر چه زحمت است برای شما مرا در زادگاهم روستای لندی تشییع نمایید. زیرا من برای لندی مثمر الثمر نبودم، ولی شاید به برکت خون من و دیگر شهدا، اولاً در خود روستا تحرکی ایجاد شود و به انقلاب وفادارتر و ادامه‌دهنده راه شهیدان باشند، ثانیاً موجب می‌شود مسئولین محترم جمهوری اسلامی توجه و عنایت بیشتری نسبت به این روستای محروم داشته باشند.»

برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی از سال ۹۸ در کشور آغاز شد و میزبانی این کنگره ملی به چهارمحال وبختیاری داده شد.

بی‌تردید دفتر حماسه‌های عشایر دریادل، مصحف هزار برگی ست که پرداخت به آن در مجال اندک حاضر نمی‌گنجد.

مجاهدانی که نامشان در کارزار‌های خطیر و رزمگاه‌های صعب و دشوار جبهه حق و حقیقت به غایت، خود نمایی می‌کند و یاد و نام فرزندان آن از دیرباز بر پیشانی تاریخِ ایرانِ عزیز می‌درخشد.

سال‌های دفاع مقدس را باید عرصه‌ای دانست که جلوه‌گاه حماسه‌های بی‌بدیل فرزندان ایران بوده است.

دولت مصمم است میدان اقتصاد را برای عشایر باز کند

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: دولت مصمم است که میدان را برای عشایر باز کند، موانع را بردارد تا آنان در عرصه اقتصاد وارد میدان شوند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیشب در نشستی با موضوع «تبیین نقش عشایر در دفاع مقدس و پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی» که در آستانه کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در استان و در بستر فضای مجازی برگزار شد گفت: دولت می‌خواهد موانع را بردارد تا عشایر، به تولید و تجارت و درآمدزایی بپردازند و وضعیت زندگی خود و ایران را تغییر دهند.

عشایر ایران مانند شمعی درخشان در طول تاریخ پرافتخار و طولانی ایران درخشیده‌اند، این قشر همواره در خط مقدم دفاع از ایران و اسلام بودند.

عشایر در ماه‌های ابتدایی جنگ که سپاه و ارتش آمادگی کامل را برای مقابله با هجمه دشمن نداشتند و در حال آرایش و سازماندهی بودند، نقش تعیین‌کننده داشتند؛ درواقع عشایر مسلح بودند، به جنگ و مبارزه آشنایی داشتند و مرد جنگ بودند لذا در زمان حمله عراق به ایران، مانند ارتشی آماده خود را به خط مقدم رساندند و از بدو جنگ تحمیلی در صحنه نبرد حاضر شدند.

رضایی گفت: عشایر در دوران بعد از جنگ نیز نقش‌آفرین بودند و در دفاع از حرم آل‌الله نیز در کنار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه و عراق قرار داشتند و مبنای عشایر سوریه و عراق شدند تا آنان را وارد میدان کنند؛ به روح بلند شهدای عشایر درود می‌فرستیم و برای بازماندگان و پدران و مادران این شهدا از خداوند متعال طلب توفیق و سربلندی و صبر داریم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور می‌گوید: فرمول تداوم پیروزی علیه تحریم‌های دشمن، به میدان آمدن مردم است؛ همانطور که دولت توانست جنگ را با کمک مردم پیش ببرد و جنگ با حضور بسیجی‌ها، عشایر و اقشار مردم در کنار پاسداران و ارتشی‌ها به پیش رفت، امروز نیز مردم در تولید و تجارت باید ایفاگر نقش باشند.

در دوران جنگ دولت و مردم همسنگر و همراه شدند و یک خط دفاعی مشترک در برابر ارتش بعث شکل دادند، امروز مردم در جنگ اقتصادی بیش از جنگ نظامی مؤثر و تعیین‌کننده هستند؛ در اینجا مراد از مردم، بخش خصوصی، کارآفرینان، تاجران، کسبه و اصناف و حتی کسب و کار‌های خانگی هستند که باید سنگری در جنگ اقتصادی ایجاد کنند و به تولید و تجارت ملی کشور کمک کنند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: امروز مناطق وسیعی از کوه‌ها و دشت‌ها محل زندگی عشایر ما هستند و انواع محصولات مصرفی کشور از شیلات گرفته تا دام و طیور توسط این نیرو‌ها تولید می‌شود؛ اقتصاد عشایر باید از حالت سنتی خارج و با فناوری، ابتکارات و برنامه‌ریزی جدید همراه شود.

کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد بلکه عشایر باید از شیوه‌های نوین کشت و دامداری بهره گیرند؛ امروز مناطقی که در اختیار عشایر قرار دارد می‌تواند منبع تولید کالا‌های مصرفی برای میلیون‌ها نفر در شهر‌ها و روستا‌ها باشد.

به گفته معاون رئیس‌جمهور: دولت با برنامه‌ریزی‌های خود مصمم است و وظیعه دارد که میدان را برای عشایر باز کند، موانع را بردارد و زمینه را مستعد کند تا آنان در عرصه اقتصاد وارد میدان شوند، به تولید و تجارت و درآمدزایی بپردازند و وضعیت زندگی خود و ایران را تغییر دهند.

کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری با شعار محوری " ۱۱ هزار شهید، ۱۱ هزار خدمت"

اجلاسی که اهمیت آن با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب انجام کار‌های فرهنگی نظیر آن، دوچندان شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اعضای ستاد کنگره گرامیداشت ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور، به فداکاری و از جان گذشتگی این جوانان مؤمن و بااخلاص اشاره کردند که در روز ۳۱ خردادماه در اجلاسیه کنگره ۱۱ هزار شهید عشایر کشور پخش خواهد شد.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام شعار محوری این کنگره "۱۱ هزار شهید، ۱۱ هزار خدمت " بود، اما به ازای هر شهید والامقام به‌جای یک خدمت از ۲۰ تا ۳۰ خدمت ارائه شد که این خدمات در استقبال از کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور انجام شدند.

سردار اکبری گفت: تا کنون افزون بر ۵۰ هزار بسته کمک‌معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است و در ایام برگزاری کنگره در روز ۳۰ خردادماه ۱۲ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع خواهد شد. همچنین خدمات جامعه پزشکی بیش از ۳۲ هزار خدمت و ۲۵۰ هزار خدمت دامپزشکی در مناطق عشایری استان در راستای برگزاری انجام داده است.

این رویداد فرهنگی طی سه روز در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خردادماه برگزار خواهد شد که سه برنامه عمده با حضور مقام‌ها و چهره‌های کشوری برگزار خواهد شد که در روز نخست، ۵۰ شاعر برجسته کشور و استان برگزاری شب شعر با شهدا را در دستور کار دارند.

تجلیل از شهدای مدافع حرم عشایری عنوان دومین برنامه در قالب کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است و در روز اصلی کنگره یعنی ۳۱ خردادماه، مصلی بزرگ شهرکرد میزبان اجلاسیه کنگره است که با حضور بسیاری از مسئولان ارشد استان‌ها و مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.

همان‌طور که عشایر در آغاز جنگ با اسلحه‌های خود در جنگ حضور یافته و در مقابل دشمن بعثی از کشورمان دفاع کردند، امروز هم حافظ و نگهبان انقلاب اسلامی ایران هستند و مرزداران سرزمین‌مان به شمار می‌روند. ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه با توجه به تهاجم گسترده فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی دشمن برگزاری یادواره‌های شهدا می‌باشد تا جوانان و نوجوانانی که جنگ و شهادت را تجربه نکرده‌اند، نسبت به این تفکر الهی شناخت پیدا کنند. جان کلام آنکه این اجلاسیه راهی را به ما نشان داد که حرکت کردن در آن خدمت به محرومان است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوران دفاع مقدس سرداران کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور شهدای جامعه عشایری کشور ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری چهارمحال وبختیاری وصیت نامه شهید تولید و تجارت وصیت نامه روستای لندی رئیس جمهور جنگ تحمیلی هزار خدمت دفاع مقدس خواهد شد روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: حدود ۴۷۵۰ خانوار از پنج طایفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام وارد ییلاقات سمیرم شدند.

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: استان فارس یکی از مسیرهای اصلی کوچ عشایر به شهرستان سمیرم است.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۷۵۰ خانوار از پنج طائفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام از استان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر و خوزستان وارد ییلاقات سمیرم شدند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز را عشایر تولید می‌کنند که صنایع دستی، لبنیات و محصولات دیگر را در فصل حضور در شهرستان سمیرم تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: عشایر شهرستان بدلیل شرایط سخت خشکسالی در مناطق قشلاقی محبور به کوچ زودهنگام به ییلاق شدند و کوچ در شرایط فعلی هزینه زیادی به عشایر تحمیل می کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات کوچ عشایر، میان بندها توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی، کشاورزان روستایی و واگذاری های بی‌رویه مراتع و اراضی ملی، احداث جاده های زیاد و … است که اشغال شده و امکان اتراق راحت و چند روزه را غیر ممکن نموده است.

وی با اشاره به هزینه حمل خودرویی بسیار بالا تصریح کرد: گاهی کوچ زودهنگام و با سرعت بیشتر اجتناب‌ناپذیر است و در سال جاری نیز نظر به ورود عشایر به شهرستان اداره امور عشایر سمیرم با حمایت اداره کل امور عشایر اصفهان و با راه اندازی ناوگان آبرسانی سیار و شروع عملیات تیغ زنی راه‌های عشایری در حد امکان سعی در تأمین امکانات حداقلی برای خانوارها و دام عشایر نموده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: برنامه‌ریزی برای شروع پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری، هماهنگی با دستگاه‌های امدادی، بهداشت و درمان، حمایتی و همینطور دامپزشکی برای کمک به جامعه عشایری از اقدامات دیگر اداره امور عشایر سمیرم بوده است.

به گزارش ایمنا، عشایر قشقایی شهرستان سمیرم از ۴۵۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان جهت تعلیف دام‌هایشان استفاده می‌کنند و با هم اکنون با ۴۷۵۰ خانوار عشایری و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک وارد شهرستان سمیرم شدند.

کد خبر 749315

دیگر خبرها

  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان