Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی ذکایی گفت: یُد یک ریزمغذی ضروری برای سنتز هورمون‌های تیروئیدی است و تولید کافی هورمون‌های تیروئیدی برای رشد طبیعی انسان مورد نیاز است در نتیجه کمبود مداوم آن کاهش تولید و عملکرد هورمون‌های تیروئیدی را به دنبال دارد و اثر نامطلوب قابل توجهی بر سلامت زنان باردار و فرزندان آن‌ها می‌گذارد.

او می گوید: کمبود یُد حتی پس از زایمان بر تکامل عصبی نوزاد نیز تاثیر گذار است، کمبود یُد در دوران بارداری به عنوان مهمترین عامل قابل پیشگیری از آسیب‌های عصبی مطرح شده و استراتژی‌های جهانی برای ریشه کن کردن این مشکل مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: جزو برنامه‌های آتی وزارت بهداشت این است که برنامه یُدرسانی به مادران باردار به صورت جدی و منسجم‌تر پیگیری کند و مراکز جامع سلامت شهرستان‌های ساوه و زرندیه این مهم را در اولویت دارند.

ذکایی می گوید: آموزش‌ها در مراکز بهداشتی درمانی در خصوص ضرورت مصرف مکمل یُد و منابع غذایی یُد در دوران بارداری باید توسط کارشناسان تغذیه و ماما‌ها افزایش یابد، اتخاذ تصمیماتی که مکمل یاری با اسیدفولیک همراه با یُد باشد به طوری که مکمل یُد و فولیک در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: چند مورد از عوارضی که به دلیل کمبود یُد در مادران باردار ایجاد می‌شود کم کاری و پرکاری تیروئید، کم توانی ذهنی، افزایش خطر سقط جنین در ماه‌های اول و پایانی بارداری است، یکی دیگر از عواملی که می‌تواند کمبود یُد در زنان باردار را تشدید کند این است که کمبود آهن هم بر متابولیسم غده تیروئید اثرگذار است، بنابراین اختلالات ناشی از کمبود یُد در کشور‌هایی که سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در آن‌ها شایع است، بیشتر می‌باشد.

یک هزار و ۱۶۰ مادر ساوجی در خصوص مصرف یُد آموزش دیدند

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه، گفت: یُد در برخی منابع غذایی وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها غذا‌های دریایی هستند که به دلیل کمبود یُد در خاک و آب میزان یُد در این مواد هم به صورت قابل توجهی در سال‌های اخیر در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرده از جمله موارد دیگری که منابع غذایی یُد هستند تخم مرغ، پنیر، سیب زمینی، برنج، نخود و ذرت می‌باشد که کمترین میزان آن در ذرت وجود دارد.

لیلا الیاسی می گوید: توصیه به مصرف نمک یُددار مهمترین توصیه برای جلوگیری از کمبود یُد می‌باشد و باید توجه شود که مصرف نمک یُددار تحت شرایطی از این جمله باید مدنظر قرار بگیرد که نمک در پایان پخت غذا اضافه شود، نمک یُد دار را نباید در شیشه‌های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد، زیرا منجر به خروج مواد از نمک می‌شود و زنان بارداری که دچار اختلال در غده تیروئید هستند باید از مصرف مواد گواتروژن که سبب کاهش استفاده از یُد در غده تیروئید می‌شود، خودداری کنند از جمله این مواد کلم، شلغم، بادام زمینی، سویا و ارزن می‌باشند، یک نکته مهم این است که در صورتی که مادر باردار دارو‌های تیروئید استفاده می‌کند باید از مصرف سویا خودداری کرده، زیرا سویا مانع جذب کافی این دارو‌ها می‌شود.

او گفت: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده چند علت برای افزایش نیاز به یُد در دوران بارداری ذکر می‌شود از جمله افزایش سطح هورمون‌های جفتی در مادر سطح بالاتر استروژن که منجر به افزایش تولید خون در مادر و اتصال به هورمون‌های تیروئیدی می‌شود و در یک مطالعه در غرب چین در مورد کمبود شدید یُد نشان داد که مکمل یاری در زنان باردار دور سر جنین را افزایش داده و میزان میکروسفالی را درصد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: توصیه کلی به زنانی که در سنین باروری هستند این است که در صورت تصمیم به بارداری از مکمل حاوی ۱۵۰ میکروگرم یُد استفاده کرده و یا رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنند که روزانه ۱۵۰ میکروگرم یُد دریافت کنند، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده زنان باردار در دوران بارداری و شیردهی روزانه ۲۵۰ میکروگرم یُد از طریق مکمل‌های خوراکی دریافت کنند.

الیاسی می گوید: در سال ۱۴۰۰، چهار هزار و ۱۹۲ مادر باردار در شهرستان ساوه و زرندیه در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مراقبت‌های بارداری بودند که ۱۸۳ مادر باردار با اسید فولیک همراه ۱۵۰ میلیگرم یُد مکمل یاری شدند.

او گفت: در این مدت یک هزار و ۱۶۰ مادر در خصوص مصرف یُد آموزش دیدند که در مجموع ۲۶ درصد مادر باردار آموزش‌های مصرف یُد را دریافت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مادران باردار هورمون های تیروئیدی دوران بارداری شهرستان ساوه کمبود ی د زنان باردار مادر باردار مکمل ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در پیام سردار زارع کمالی آمده. 
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

درگذشت مادر گرامی؛ مرحومه سکینه سلطان طاقه باف مادر شهیدان محمد حسن و محمد حسین نیرنگ، موجب اندوه و تأثر شد.

بی‌شک ایمان و اراده راستین شهدا ریشه در اعتقادات ناب و خالصی دارد که توسط والدین گرانقدر آنان بالندگی یافته که در این میان نقش این مادران ارجمند در جهت تربیت اسوه‌های جهاد و مقاومت بی‌بدیل است.

رحلت این مادر فداکار و صبور، یادآور رشادت‌ها و دلاوری مادران این سرزمین است که در دامن مطهر خود فرزندان رشید و برومندی را پرورش دادند تا الگوی بی‌بدیل و پر افتخار جوانان این مرز و بوم و نسل‌های آتی باشند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به خانواده محترم ایشان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه جنت الهی، هم‌نشینی با شهدا و حضرت فاطمه زهرا (س) و برای بازماندگان گرامی، صبر و اجر مسئلت دارم.

سرتیپ دوم پاسدار حسین زارع کمالی
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد
شهید محمدحسین نیرنگ متولد ۱۵ مرداد ۱۳۴۴ که در سن ۱۶ سالگی ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ در جریان عملیات مولای متقیان در تنگه چزابه به فیض شهادت نائل شد.
برادرش محمدحسن نیز متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۴۹ است که در سن ۲۰ سالگی ۵ تیرماه ۱۳۶۹ در جریان درگیری با اشرار مسلح براثر اصابت گلوله به پیشانی به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • دهیاران بخش سعد آباد کمک به خانه‌های بهداشت را در اولویت قراردهند
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد