Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرچه جهان به طور نسبی شاهد تحت کنترل درآمدن شیوع افسارگسیخته همه گیری کرونا طی ماه‌های اخیر بوده است، اما از آنجا که زمان زیادی از ظهور کووید ۱۹ نمی‌گذرد، دانشمندان هنوز نسبت به رفتار این ویروس آشنایی کامل را ندارند. از این رو، احتمال دارد که در پاییز و زمستان پیش رو بار دیگر شاهد شدت یافتن همه گیری باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از اسپوتنیک، به همین دلیل دانشمندان همچنان بر واکسیناسیون به عنوان یکی از نخستین اقدامات برای مهار شیوع بیماری تاکید دارند. هم اینک شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا در تلاش هستند واکسن‌هایی موثرتر و انطباق یافته با سویه‌های جدید را به بازار عرضه کنند.

یکی از مسائل مهم درباره واکسن ها، گروه سنی است که می‌توانند آن را دریافت کنند. گرچه در ابتدای عرضه واکسن‌های کرونا به بازار تنها افراد بالای ۱۸ سال مجاز به دریافت آن بودند، اما به مرور با انجام تحقیقات بیشتر افراد نوجوان و کودکان نیز مجاز به دریافت برخی واکسن‌ها شدند.

به تازگی دانشمندان روس از تاثیر قابل توجه واکسن اسپوتنیک V بر کودکان ۹ تا ۱۱ سال خبر دادند. الکساندر گینست برگ، مدیر مرکز تحقیقاتی گامالیا اعلام کرد: تحقیقات ما نشان داد کودکان در رده سنی ۹ تا ۱۱ سال که واکسن اسپوتنیک V را دریافت کرده اند، علاوه بر ایمنی مناسب در برابر بیماری، هیچ عوارض جانبی جدی نیز از خود نشان نداده اند.

پیش‌تر افراد بالای ۱۲ سال مجاز به دریافت این واکسن شده بودند. این گروه تحقیقاتی در نظر دارد پژوهشی را در آینده درباره کارایی و تاثیرگذاری واکسن اسپوتنیک V بر روی کودکان ۶ تا ۸ سال انجام دهد.

گرچه روسیه یکی از اولین عرضه کنندگان واکسن به بازار بود، اما مردم این کشور استقبال مناسبی از واکسن اسپوتنیک V نداشتند. به همین دلیل، آمار تلفات کرونا در این کشور به نسبت جمعیت بالا است. از زمان آغاز همه گیری بیش از ۱۸ میلیون نفر در روسیه به کرونا مبتلا شدند که از این میان ۳۷۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن کرونا اسپوتنیک V واکسن اسپوتنیک V

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟

ایتنا - براساس آخرین پژوهش‌ها درمورد داروهای کاهش وزن، برخی مصرف‌کنندگان مدعی‌اند که داروی «پپتید شبه‌گلوکاگون ۱» (جی‌ال‌پی-۱) و سایر داروهای مشابه، به موازات کاهش وزن، در آنها احساس اضطراب، افسردگی و گاه افکار مرتبط با خودکشی پدید آورده است.
برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی داروهای درمان دیابت ممکن است شخصیت و رفتار افراد را تغییر دهند. به گزارش نیویورک‌پست، داروهایی نظیر اوزمپیک (ozempic) و ویگووی (Wegovy‌) بر میزان دوپامین تاثیر می‌گذارند. دوپامین بر بخش‌های مختلف بدن تاثیرگذار است.

ترکیبات شیمیایی مغز علاوه بر تاثیر روی انگیزه عاطفی و فیزیکی برای غذا‌ خوردن، بر احساس پاداش، لذت، انگیزه و کنش هم تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس، سطوح در حال تغییر این تغییرات شیمیایی این ادعای مصرف‌کنندگان را توجیه می‌کند که چرا تمایلشان به الکل، سکس یا مواد مخدر کاهش می‌یابد.

دکتر کنت بریج، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان، به دیلی میل گفت: «هم مواد اعتیادآور و هم غذا، سیگنال‌های دوپامین و مناطق یادگیری‌-پاداش یکسانی را در مغز را فعال می‌کنند.» طبق گفته او، در برخی موارد وقتی محققان می‌خواهند چیزی را به حیوانات یاد بدهند، آنها را برای مدتی گرسنه نگه می‌دارند، زیرا گرسنگی به یادگیری کمک می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «ظاهرا گرسنگی مختص غذا است، اما گستره‌اش بیش از این است و میل و هوس‌های متعددی را بیدار می‌کند. هنگامی که گرسنه‌اید، ارزش انگیزشی پدیده‌ها، حتی آن‌‌هایی که خوراکی نیستند، افزایش می‌یابد.»

به باور کارشناسان، از آنجایی که این داروها مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهند، میل به چیزهایی غیر از غذا مانند مواد مخدر و الکل را نیز کاهش می‌دهند. دکتر بریج می‌گوید: «احساس سیری نه‌تنها میل به غذا را کاهش می‌هد بلکه به صورت بالقوه میل به چیزهای دیگر را هم کم می‌‌کند.»

به گفته بریج، هنگام مصرف داروهای جی‌ال‌پی-۱ احتمال کاهش میل جنسی هم وجود دارد. طبق استدلال او از آنجایی‌که رابطه جنسی میل طبیعی لذت‌بخشی است، مسدود کردن مسیر پاداش ممکن است کاهش میل جنسی را به‌دنبال داشته باشد. با این حال او می‌گوید که هنوز مشخص نیست داروهای جی‌ال‌پی-۱ مسیر دوپامین را چگونه مسدود می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ۶۰۶ گزارش از اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با اوزمپیک، ۳۲۴ گزارش مربوط به ساکساندا (Saxenda) و ۱۹۰ گزارش مربوط به ویگووی دریافت کرده است.

دیگر خبرها

  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • بازهم سرعت غیر مجاز حادثه آفرید/ فوت جوان ۱۷ ساله قمی در بلوار غدیر
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • امدادرسانی هلال‌احمر گلستان به ۱۱۲ نفر در مناطق تحت تاثیر آبگرفتگی