Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@17:03:42 GMT

قیام، راهبری و تربیت اراده ها نقشه راه تحول فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۵۱۰

قیام، راهبری و تربیت اراده ها نقشه راه تحول فرهنگی است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی شعبان زاده در آستانه سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی را رصد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و تبیین اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله و سلم دانست با اشاره به رویکرد تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید بیان داشت: توجه توأمان به مقوله تبیین معارف و سپس تحقق معارف در متن زندگی مردم از جمله رویکردهای دوره جدید در این سازمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در جایگاه راهبر محیط فرهنگی، چهار اقدام کلان عملیاتی برای خود تعریف کرده، ابراز داشت: اقدام اول در فرایند راهبری فرهنگی نیاز به تولید محتوا و مفهوم سازی متناسب با دو محیط حقیقی و مجازی تبلیغی دارد.

حجت الاسلام شعبان زاده با بیان اینکه ساخت محتوا و مفهوم در ابعاد ۱. تولید و تعریف الگوهای جدید، ۲. طراحی ساختارهای جدید فرهنگی، ۳. تعریف استانداردهای جدید در عرصه فرهنگی، ۴. تعریف شاخص‌های فرهنگی به منظور ارزش گذاری وضعیت فرهنگی ۵. حرکت به سمت طراحی پیوست نگاری‌های فرهنگی، ۶. تولید محتوای فاخر برای منبر، باید صورت بگیرد تا امکان راهبری فراهم شود.

وی بیان داشت: اقدام دوم در فرآیند راهبری، پس از تولید و تأمین محتوا و مفهوم برای خلق حرکت‌های فرهنگی و تبلیغی، توانمندسازی و شکوفاسازی افراد، هسته‌ها، شبکه‌ها و تشکل‌های مردمی و کارگزاران فرهنگی در درون حاکمیت است و سازمان تبلیغات در دوره جدید، با تسهیل گری و مانع زدائی و پشتیبانی از مجموعه‌های مردمی به دنبال شکل گیری جریان‌های حلقه میانی در سراسر کشور است و این امر را درگاه و راهبرد، مردمی سازی تبلیغ از سوئی و مقدمه شکل گیری دولت انقلابی می‌داند.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه پس از توانمند سازی و شکوفا سازی استعدادها، نیاز به آرایش تهاجمی از طریق ایجاد جبهه مشترک در میان ۱. مجموعه‌های خودجوش و مردمی ۲. صاحب نظران و نخبگان ۳. کارگزاران و نهادهای حاکمیتی و ۴. انسجام در میان نیروهای ستادی و صفی سازمان تبلیغات هستیم تا توان رزم فرهنگی جریان انقلابی افزایش یابد.

وی افزود: آزادسازی زیرساخت‌ها و امکانات و منابع دستگاه‌ها و هم افزایی در میان نهادهای حاکمیتی و مردمی از جمله عوامل مهم اجرای طرح‌های تحولی در کشور به شمار می‌آید و دستیابی به گفتمان مشترک و قدرت فرهنگ سازی و جریان سازی اجتماعی در پرتو التزام به اقدامات فوق حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: ایجاد برنامه‌های گفتمان ساز، احتیاج دارد به الگو تا در آن هم رصد، مطالعه و طراحی عملیات پیش بینی شود و هم ستادی برای تولید و ترویج و انتشار محصولات گفتمان ساز و هم ساز و کاری برای پشتیبانی از گفتمان تولید شده در مقام اجرا و عمل و هم به ستادی برای ساماندهی ارتباطات مردمی در فرایند شکل گیری گفتمان مشترک.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، بیان داشت: گفتمان سازی با تولید یک سرود تأثیر گذار نظیر سلام فرمانده، فیلم و سریال و مستند و یا طراحی یک رویداد جریان ساز و خلق میدان و پروژه‌های جدید فرهنگی حاصل خواهد شد.

ضرورت اقدامات عملی در کنار تبیین برای حل مسائل جامعه

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله‌ای در جامعه حل شود باید در کنار تبیین، در عرصه عمل نیز پیش بینی‌های لازم برای تحقق عینی و اجتماعی آن معارف مد نظر باشد؛ به عنوان نمونه اگر سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهد در موضوع افزایش جمعیت اقدام تبیینی انجام دهد در این راستا لازم است علاوه بر شکل گیری گفتمان مورد نیاز، در عمل نیز از مراکز مرتبط همانند مراکز درمان ناباروری هم کمک بگیرد، هر چند سازمان تبلیغات یک دستگاه اجرایی نیست، اما می‌تواند به عنوان دستگاهی تبیینی اقدام به ضرورت آفرینی در حاکمیت برای عینیت یابی مفاهیم نماید، تا موانع تحقق عینی گفتمان برطرف شود.

وی تاکید کرد: مفهوم سازی، توانمند سازی، جبهه سازی و گفتمان سازی از افعال اساسی و تعیین کننده در محیط فرهنگی کشور برای راهبری است.

تشریح برنامه‌های تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم

حجت الاسلام شعبان زاده افزود: اولین برنامه تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، بستر سازی برای قیام اراده‌های عمومی از طریق تربیت ۵ هزار کنشگر عرصه تبیین طی سال ۱۴۰۱ در استان قم برای عملیاتی سازی جهاد تبیین است تا از طریق این شبکه روشنگری و روایت درست صورت گیرد تا امید به آینده و بسیج اداره عمومی برای حل مسائل مردم اتفاق بیفتد.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، ابراز داشت: به عبارت دیگر ۵ هزار کنشگر در عرصه جهاد تبیین برای ایجاد آمادگی ذهنی و روانی با هدف قیام اراده‌ها در مسیر حل مسائل و اولویت‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: دومین برنامه تحولی اداره کل، کمک به شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم با محوریت شبکه امامت در پایگاه مسجد و محیط محله و با کارگزاری حلقه‌های میانی و جلب پشتیبانی از حاکمیت در طی سه سال آینده محسوب می‌شود.

ایجاد ۴۰ مرکز تربیت محور در سطح ۱۲۰ محله استان قم

حجت الاسلام شعبان زاده، سومین برنامه تحولی اداره تبلیغات اسلامی استان قم را تمرکز بر اصلاح سبک زندگی دختران، بانوان و مادران آینده از طریق کمک به آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در این راستا، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم با هماهنگی آموزش و پرورش، آمادگی دارد، در ۵۰۰ مدرسه دخترانه استان قم، طی سه سال برنامه زیست عفیفانه را در آن مدارس برای جامعه هدف معلمان، والدین، دختران دانش آموز عملیاتی کند.

وی ادامه داد: چهارمین برنامه فراگیر و مهم تحولی اداره کل، ایجاد ۴۰ مرکز تربیت محور در سطح ۱۲۰ محله استان قم، طی سال ۱۴۰۱ می‌باشد، در این راستا ۲۵۰ نفر از افراد و هسته‌های مستعد کار تربیتی که از طریق شبکه امامت و مساجد استان شناسایی شدند، در دوره‌های بلند مدت، مهارت‌های تربیتی را از آغاز فصل تابستان آموزش می‌بینند تا پس از آن، عملیات کادر سازی با هدف تربیت نسلی نو، حول محور مساجد در سطح محلات استان آغاز شود.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، افزود: پنجمین برنامه تحولی اداره کل، طراحی اتاق وضعیت و اتاق عملیات مشترک با نهادهای انقلابی برای اجرای برنامه‌های تحولی در سطح محلات است و در این راستا قرارگاه عملیاتی نور، مستقر در مجتمع فرهنگی نور تأسیس شد که با مشارکت و هماهنگی و هم افزایی بین سازمان تبلیغات استان قم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان، طراحی و عملیاتی شده است و اولویت اقدام این قرارگاه، تمرکز بر حل مسائل مناطق ۶و۲ نیروگاه می‌باشد.

تمرکز بر تربیت ۱۰۰۰ دانش آموز نخبه انقلابی از طریق ۷ مدرسه صدرای انقلاب در قم

حجت الاسلام شعبان زاده، عنوان داشت: ششمین برنامه تحولی اداره کل، تمرکز بر تربیت ۱۰۰۰ دانش آموز نخبه انقلابی از طریق ۷ مدرسه تحت پوشش سازمان تبلیغات قم به نام مجموعه مدارس صدرای انقلاب در سطح استان قم می‌باشد و برنامه ریزی شده تا این مدارس به عنوان مجموعه مدارسی پیشرو و دارای الگو در اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب شوند.

وی با بیان اینکه هفتمین اداره تبلیغات اسلامی استان قم برنامه تحولی تأسیس، کمک به شکل گیری شبکه معین الامام در سطح مساجد استان قم می‌باشد افزود: برای افزایش قدرت عملیات و پیش برندگی مساجد در محلات استان، نیاز به حضور سازمان یافته طلاب جوان در کنار امامان مساجد و محلات شهر و روستا می‌باشیم، لذا بکارگیری و فعال سازی و هویت بخشی به نقش آفرینی حداقل ۱۲۰ طلبه جوان در ۱۲۰ محله به عنوان معین الامام مساجد در اولویت برنامه اداره کل در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، همچنین ابراز داشت: هشتمین برنامه تحولی اداره تبلیغات اسلامی استان قم، شکوفاسازی ظرفیت فعالان فرهنگی بانو در سطح محلات استان قم از طریق شبکه راهیار بانو و تشکل‌های مردمی قرآنی و فرهنگی (ویژه بانوان) می‌باشد.

حجت الاسلام شعبان زاده، با بیان اینکه اداره تبلیغات اسلامی استان قم با استفاده از ۳۰ شبکه راهیاری در سطح ۳۰ منطقه استان، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی محله محور با مشارکت بانوان فعال فرهنگی (محل سکونت خودشان) می‌کند افزود: حضور در هیآت، محافل خانگی، مدارس دخترانه، بوستان‌ها، مراکز جمعیتی و مراکز اختصاصی بانوان نظیر آرایشگاه‌های زنانه برای نقش آفرینی فرهنگی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های شبکه راهیاری بانوان در سطح استان برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب می‌باشد.

کد خبر 5518725

منبع: مهر

کلیدواژه: قم سازمان تبلیغات اسلامی بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه سفر استانی مشهد کشاورزی ویروس کرونا آمار کرونا سیدابراهیم رئیسی اردبیل بیرجند قوه قضاییه حجت الاسلام شعبان زاده سازمان تبلیغات اسلامی گفتمان ساز شکل گیری ۱۲۰ محله حل مسائل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهددر جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروزه این نگرانی وجود دارد که فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به ویژه نسل جوان توسط دشمن کمرنگ شود گفت:ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های عملیات وعده صادق و نمایش اقتدار نیرو‌های مسلح کشورمان افزود: اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل افزود: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در بین مسئولان هستیم. 
ایت الله علم الهدی افزود:جذب حداکثری که یکی از راهبرد‌های مقام معظم رهبری و به این معنااست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند.

دیگر خبرها

  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • اولین جلسه شورای راهبری بانوان سازمان تبلیغات برگزار شد
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش