Web Analytics Made Easy - Statcounter

نعمت‌الله جوانمردی گفت: از مجموع ۲۷ مخاطره زیست محیطی شناسایی شده مربوط به بخش محیط زیست انسانی در استان اردبیل، ۲۴ مخاطره شهرستان خلخال را در معرض تهدید قرار داده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال در جلسه کارگروه محیط زیست شورای فرهنگ عمومی خلخال گفت: این شهرستان عاری از سه نوع مخاطره از جمله افت سفره‌های آب زیرزمینی، مخاطرات ناشی از پساب آب‌گرم‌های معدنی به رودخانه‌ها و ایجاد تغییرات دمایی ناشی از این موضوع و همچنین مخاطره مربوط به پایین بودن سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت استان نسبت به وسعت این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانمردی به افزایش مخاطرات زیست محیطی در خلخال اشاره کرد و گفت: واگذاری مجوز برداشت و بهره‌برداری بی‌رویه از معادن سنگ و شن و ماسه منطقه به بهره‌برداران بخش خصوصی در وسعت زیاد، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پرکردن دره‌ها و مسیل آب‌های روان با هدف فروش زمین از سوی افراد سودجو از جمله این مخاطرات است.

او می‌گوید: در صورت ادامه فعالیت کارگاه‌های تولید شن و ماسه فاقد امکانات و فیلتر‌های تصفیه هوا همراه با کارکرد واحد‌های صنعتی آلاینده هوای منطقه، نابودی فضای سبز پیرامون روستا‌های بخش مرکزی و از بین رفتن باغ‌های میوه اطراف این گونه کارگاه‌ها دور از انتظار نیست.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: همچنین هدایت فاضلاب خام روستایی به رودخانه‌ها، رهاسازی زباله‌های سبک در طبیعت، فعالیت محل فعلی دفن زباله‌های شهر و روستا‌ها، استفاده غیرمتعارف از سموم شیمیایی برای مقابله با آفات نباتی، ورود گونه ماهیان غیربومی از طریق مزارع پرورش ماهی و یا رهاسازی ماهیان قرمز سال نو به رودخانه‌های منطقه، پایین بودن سرانه فضای سبز، آلودگی‌های صوتی ناشی از فعالیت صنایع در طبیعت بکر منطقه، افزایش روزافزون سلاح‌های شکاری مجاز و غیرمجاز در و شیوع بیماری در بین جانواران وحشی منطقه از جمله مخاطرات زیست محیطی تهدیدکننده این منطقه محسوب می‌شود.

به گفته جوانمردی، در حالی که هر روز به تعداد کارگاه‌های تولید شن و ماسه در مناطق روستایی این شهرستان افزوده می‌شود، ادامه فعالیت کارگاه‌های فاقد فیلتر تصفیه هوا موجب افزایش روزافزون آلودگی هوا و محیط زیست روستایی و اعتراض عمومی مردم در این زمینه شده است.

او آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی واقع شده در مراتع و جنگل‌های منطقه را تهدیدی بزرگ برای این شهرستان اعلام کرد و افزود: هه ساله در جریان آتش‌سوزی‌های مراتع سطح قابل‌توجهی از مراتع طعمه حریق شده و از بین می‌رود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال با اشاره به اهمیت آگاه‌سازی مردم از فواید وجود جانوران اعم از علف‌خواران، گوشت‌خواران، جوندگان و خزندگان در طبیعت گفت: آفرینش خلقت بر اساسی صورت گرفته که انسان با دخالت خود برهم زدن نظم هرکدام از آن‌ها طبیعت وحیات وحش را دچار آسیب خواهد کرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال برگزاری دوره‌های تئوری و کارگاه‌های آموزشی برای دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستا‌ها و اجرای طرح آموزشی یک ساعت با محیط‌بانان برای دانش‌آموزان را از جمله برنامه‌های این اداره برای جلوگیری از افزایش مخاطرات زیست محیطی ذکر کرد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد، منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با ۸۸ هزار هکتار مساحت به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده استان اردبیل و نگین شمال غرب کشور از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است که به برکت برخورداری از مراتع سرسبز، منابع آبی فراوان و وفور غذا برای وحوش، انواع جانواران وحشی نادر از جمله پلنگ، سیاه گوش، خرس و علف‌خوارانی همچون کل، بز وحشی و پرندگان شکاری از جمله شاهین، عقاب، انواع کبک، تیهو و گوشت‌خوارانی مثل روباه، شغال، گرگ و انواع خزندگان دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مخاطرات زیست محیطی پساب فاضلاب آبهای زیرزمینی صدور مجوز زیست محیطی کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست پردیس از توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش مهر، محسن رضائیان اظهار کرد: طی پیگیری‌های چند ماه اخیر اداره حفاظت محیط زیست پردیس و دریافت گزارشات مردمی مبنی بر تخلیه نخاله ساختمانی و پسماند خانگی غیر مجاز در حوزه شهرستان، حدود ۲۰ مورد راکب متخلف خودرو تخلیه غیرمجاز پسماند و نخاله ساختمانی، اعلام جرم و به دادستانی شهرستان معرفی شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست پردیس گفت: اداره حفاظت محیط‌زیست پردیس با استناد به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این خودروها و سایر خودروهایی که پلاک آنها توسط شهروندان و دوست‌داران محیط زیست ارسال کرده بودند را اعلام جرم کرده و جهت سیر مراحل قانونی به دادگاه معرفی کرده است.

وی افزود: که مردم هوشیار شهرستان پردیس، در صورت مشاهده مواردی اینچنین، گزارشات این تخلفات را به شماره تماس ۷۶۲۸۶۴۰۰ به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس و همچنین سامانه ۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس