Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@00:19:38 GMT

درمان ناباروری باید ارزان شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۷۲۶۰

درمان ناباروری باید ارزان شود

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: مهم ترین موانع درمان ناباروری، مسائل ساختاری، هزینه های بالا و فقدان سهولت و دسترسی است.


صابر جباری، در نشست قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت، افزود: مهم‌ترین مسئله بحرانی پیش رو، موضوع پیری جمعیت است، بر این اساس رهبر انقلاب اسلامی نیز بارها در مورد بحث خانواده و جمعیت هشدار دادند و از انجام کار در این زمینه به عنوان حسنه ماندگار یاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نرخ کنونی ۱.۷ باروری در کشور تصریح کرد: ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است و تا سال ۱۴۲۰ به ازای هر یک کودک، ۵ سالمند در ایران خواهیم داشت، بنابراین باید یک حرکت صحیح و خردمندانه انجام شود.

جباری با مقایسه به نرخ جمعیت در مناطق مختلف، گفت: پیرترین جمعیت مربوط به استان‌های گیلان و همچنین مازندران و سیستان و بلوچستان با رشد جمعیت بالا به عنوان جوان‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: ایران دارای کمترین نرخ رشد جمعیت در منطقه غرب آسیا است و نرخ باروری در مقایسه با سایر کشورها وضعیت خوبی ندارد.

به گفته وی، ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و هر سال حدود ۸۸ هزار زوج به این گروه اضافه می‌شود.

جباری، نقش شبکه سلامت برای کمک به مسئله فرزند آوری را مهم برشمرد و افزود: با وجود ۲۸ هزار بهورز در کشور می‌توان از این ظرفیت مناسب برای ارائه خدمات بهداشتی و افزایش نرخ جمعیت بهره مند شد.

وی بر بحث آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: شبکه‌های بهداشت و درمان نقش مهمی بر عهده دارند تا بتوان از عوارض مسائلی چون عقیم سازی دائمی و سقط غیر قانونی و سزارین و ارجاعات مکرر برای انجام عمل IVF پیشگیری کرد.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت یادآور شد: از برجسته‌ترین موانع درمان ناباروری می‌توان به مسائل ساختاری، هزینه‌های بالا و فقدان سهولت و دسترسی اشاره کرد بنابراین باید به سمتی حرکت کرد تا مردم از خدمات درمان باروری آسان و ارزان بهره مند شوند.

جباری به تشریح بحث ارائه دستورالعمل‌های یکسان بهداشتی و درمانی، استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد، سبک زندگی سالم، پوشش بیمه‌ای، تأمین خوابگاه‌های دانشجویی، ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات باروری، تسهیل شرایط رفاهی و تولید محتوای علمی در حوزه جمعیت پرداخت.

در ادامه جلسه قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعضای کمیته‌های تخصصی به بیان نظرات و پیشنهادات اجرایی خود پرداختند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موضوع تأمین داروهای اثربخش و تجهیزات پزشکی، مشاوره، بیماریابی و تشخیص به هنگام، ارائه خدمات رایگان باروری، تکمیل خدمات سازمان‌های بیمه گر، افزایش رفاه اجتماعی، تکمیل زیر ساخت‌ها، توسعه کارهای پژوهشی، تغییر رویکرد فرهنگی و بهداشتی و ایجاد کمیته پایش و نظارت اشاره کرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جوانی جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است

به گزارش خبرنگار مهر، یونس فاتح صبح امروز چهارشنبه نشست تخصصی جوانی جمعیت که در محل فرمانداری تبریز برگزار می‌شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: مسئله ازدواج با دید فرهنگی و با ظرافت های فنی خاص قابل حل است که باید تلاش کرد تا با فرهنگ سازی و برگزاری برنامه های فرهنگ محور به سمت حل مسئله ازدواج جوانان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی همراهی و همکاری برای تحقق ازدواج آسان جوانان گام بردارند، افزود: ظرفیت بزرگ خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در کنار گروه‌های مردمی می تواند به این مسیر پر پیچ و خم کمک شایانی کند.

فرماندار تبریز با اشاره به شعار ازدواج آسان و آسمانی تصریح کرد: فرهنگ سازی مقابله با رسومات نوظهور و تشریفات دست و پاگیر در امر ازدواج جوانان و همچنین معرفی الگوهای ازدواج ساده و موفق و هم افزایی از جمله اقداماتی است که راه را برای ازدواج جوانان تسهیل‌می‌کند.

فاتح همچنین ادامه داد: زمانی منابع دینی ما می گوید که اکمال دین و نصف دین در امر ازدواج اتفاق می افتد پس تردید نکنید اگر جوانی ازدواج کند از بیشتر آسیب‌های اجتماعی جامعه در امان خواهد بود.

وی به نقش کلیدی خیرین در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و افزود: از مسئولان درخواست می‌شود در راستای شناسایی خیرین و جذب ظرفیت آنان در آسان کردن امر ازدواج برای جوانان، اقدامات لازم را مد نظر قرار دهند.

کد خبر 6094003

دیگر خبرها

  • جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ایران هستند
  • شناسایی ۶ هزار زوج نابارور در لرستان
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است