Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌عباس آرگون‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد ضرورت‌های حذف ارز 4200 تومانی، اظهار کرد: بنده موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و هستم، معتقدم اصلا نباید این تفاوت ایجاد می‌شد و  ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود می‌آمد که بخواهیم آن را حذف کنیم.

وی افزود: حذف شدن ارز ترجیحی انتفاع بیشتری دارد و هر چه دیرتر حذف شود هزینه ها افزایش پیدا می کند، بدون شک اگر این کار دو سال پیش انجام شده بود شرایط بهتر و راحت تر از الان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دولت تصمیم خوبی در مورد حذف ارز ترجیحی اتخاذ کرده است، افزود: اگر در بحث های دیگر مشکل وجود دارد نباید آن را به موضوع حذف ارز 4200 تومانی ربط دهیم. اگرچه هم اکنون در کشور مشکلات تورم، تحریم و مراوده با دنیا را داریم اما نباید همه موضوعات را به هم ربط دهیم. تعاملات با دنیا مزیت‌هایی دارد اما ربطی به حذف ارز 4200 تومانی ندارد. ارز ترجیحی باید حذف شود تا بتوانیم به سمت ارز تک‌نرخی برویم و از جامعه هدف به صورت مستقیم حمایت کنیم.

*‌ همه مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیست‌

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه متغیرهای اقتصادی دچار بیماری و مشکلاتی شده اند و حذف ارز ترجیحی هم در آن بی تاثیر نیست، اما همه مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیست. بدون شک باید به سمت اصلاحات اقتصادی قدم برداریم و این اصلاحات هم هزینه های خاص خود را دارد. بحث قیمت گذاری، اقتصاد دولتی و دستوری همگی باید حذف شوند و باید کمک کرد که بخش خصوصی توسعه بیشتری پیدا کند تا با اشتغالزایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری در کشور فراهم شود.

‌وی در پاسخ به این سوال که «واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزان، موجب شد بخش بسیار بزرگی از اشتغال بر بخش کشاورزی از دست برود و این ارزها به جای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال کشاورزی موجب اعطای یارانه به کالاهای وارداتی شود، نظر شما در این رابطه چیست و آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند آغاز اقتصادی شدن بخش کشاورزی و بهره وری تولید کالاهای اساسی باشد؟» گفت: حذف ارز ترجیحی در بحث کشاورزی تاثیرات مثبتی خواهد داشت، اما باید متناسب با واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد، دلایلی که باعث رشد ارز و تورم می‌شوند را اصلاح کنیم. زمانی که همه مولفه ها رشد میکنند بدون شک تورم و قیمت ها هم بالا می‌روند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: زمانی که هزینه دستمزد بالا می‌رود قیمت ها هم افزایش پیدا می کند. هم اکنون هزینه دستمزد در بخش خصوصی به حداقل ۵۷ درصد رسیده و این موضوع اثر خود را در بخش تمام شده تولید می گذارد به همین دلیل باید ریشه های تورم زایی شناسایی و درمان شوند.

آرگون در مورد این سوال که انتقال کامل یارانه کالاهای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف‌کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد؛ نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ گفت: این اقدام به عدالت نزدیکتر است و تاثیر خواهد داشت، اما روش های پرداختی باید مشخص شود که مجدد تورم زا نشود.

وی در‌ پاسخ به این سوال که به نظر شما اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی و فساد و رانت در زنجیره توزیع کالاهای اساسی شده است؟ گفت: عوامل متعددی در این خصوص دخیل هستند، اما این عامل هم تاثیرگذار بوده است. وقتی که کالایی ارزان باشد قاچاق معکوس هم اتفاق می‌افتد و کالا به کشورهای همسایه قاچاق می شود و مردم کشورمان نمی توانند از محصولات به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس آرگون ارز ترجیحی اصلاح ارز ترجیحی هدفمندی یارانه ها توزیع عادلانه یارانه حذف ارز 4200 تومانی ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

اسماعیل زارعی‌کوشا در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری که در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران از عراق بازگشایی بازارچه‌های هنگه ژال و سیف بوده که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی مصوب شد و پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان بر لزوم هماهنگی مرز‌های همجوار تاکید کرد و گفت: نظارت بر مرز‌ها در استان‌های همسایه باید یک رویه مشترک داشته باشد و در لازم است نشست مشترک با استانداران کرمانشاه و آذربایجان غربی جهت جلوگیری از نقض تصمیمات برگزار شود.

وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق باید به صورت موثر باشد، اضافه کرد: قاچاق تبعات اقتصادی و امنیتی دارد و ابعاد آن باید به درستی تجزیه و تحلیل شود.

زارعی‌کوشا به راه‌اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری در مرز باشماق اشاره و اضافه کرد: همه مرز‌های کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند، اما باید راه‌اندازی به صورت جدی پیگیری شود.

افزایش ۴۲ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کردستان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز گفت:  در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۵۳۸ پرونده قاچاق کشف و هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

علی خداویسی افزود: در پرونده‌های مذکور بالغ بر پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۴۲ درصدی همراه بود.

وی گفت: بیشترین میزان افزایش کشفیات در حوزه البسه با رشد ۱۸۱ درصدی به ثبت رسید.

خداویسی یادآور شد: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • توقیف ۲ خودروی شوتی در البرز / ۳ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد
  • ۳ شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر توقیف شد
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • توقیف ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور