Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@11:04:26 GMT

آداب و برکات نماز در ادیان آسمانی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۷۵۴۴

آداب و برکات نماز در ادیان آسمانی

نماز یکی از عبادت‌های مهمی است که ریشه در تمام شریعت‌های ابراهیمی دارد. خداوند در قرآن از نماز برخی از انبیای الهی از جمله حضرات ابراهیم، موسی، شعیب، عیسی و زکریا علیهم السلام سخن می‌گوید. این عبادت در دین اسلام در پنج نوبت و در ۱۷ رکعت و به‌شکل منظمی خوانده می‌شود و در سایر ادیان با تفاوت‌هایی ادا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«صابئیان» و «مندائیان» از ادیانی بودند که عبادت‌شان نزدیک به نماز مسلمانان بود. این ادیان از جمله اقوام پارت‌ها و ساسانیان بودند. صابئیان کسانی‌اند که در زبان عربی به آن‌ها «مغتسلة» می‌گفتند، آن‌ها قبل از نماز، وضو گرفتن را هم لازم می‌دانستند. رشامه یکی از آداب واجب آن‌ها بود که قبل از ادای نماز انجام می‌دادند که ما به آن وضو می‌گوییم. برای هر مندائی واجب بود سه بار در روز، صبح، ظهر و عصر عمل رشامه (وضو) را انجام دهد، برای این کار باید نیت کند و ذهن خود را از هرگونه آلودگی پاک کند و خود را از افکار مادی برهاند تا به این ترتیب خالصانه کنار آب رود و پس از خواندن دعا، اقدام به رشامه کند. (اصل و نسب و دین‌هاى ایرانیان باستان/۴۵۱)

ویل دورانت در تاریخ تمدن خود در مورد عبادت یونان باستان می‌نویسد «مؤمنان در جریان عبادت، خود را به مذبح که جلوی معبد قرار داشت، می‌رساندند و به‌وسیله قربانی و نماز از خشم خدا ایمنی می‌یافتند و یاری او را جلب می‌کردند.» (تاریخ تمدّن، ج ۱، ص ۲۲۸) و نیز طبق آماری که «جان ناس» در کتاب تاریخ ادیان خود می‌آورد، معابد مذهبی شینتو (مذهب وطن‌پرستی ژاپن) تعدادشان در سال ۱۹۴۵ به یکصد هزار می‌رسید. این معابد عموماً دارای حصار مقدّس و دروازه‌هایی موسوم به «توری» بودند که شهرت جهانی دارد و نیز مناره‌ای به‌سبک گلدسته‌های مساجد اسلامی داشتند، پیش از آغاز پرستش، زائر باید تطهیر می‌کرد و دست و دهان خود را می‌شست و در وضوخانه معبد وضویی می‌گرفت و با بر هم نهادن دو کف دست به‌محازات سینه که شیوه مخصوص پرستش ژاپنی است، تعظیم می‌کرد و بعد با به صدا در آوردن زنگ، انجام نماز و نیایش و تعظیم محدود، مشغول عبادت می‌شد. (تاریخ جامع ادیان جان ناس، ص ۴۲۷)

در مورد مانی و آئین او گفته شده است که در شبانه‌روز چهار نماز را واجب می‌دانستند و نمازگزار باید با آب روان یا راکد مسح کند و روبه‌روی آفتاب بایستد و به سجده رود و بگوید: «مبارک است راهنمای ما، فارقلیط، پیامبر ما و مبارک است فرشتگان نگهبان او و مسبّحان، لشکریان پرتوافشان او»، پس از گفتن این کلمات برخیزد و راست بایستد و بعد به سجده دوم رود، بگوید: «به پاکی یاد شده‌ای تو‌ای مانی پرتوافشان و راهنمای ما، که ریشه روشنایی و نهال زندگی و شجره بزرگی هستی که تمامش بهبودی‌بخش است»، باز بلند شود و بایستد و به سجده سوم رود و دعا‌هایی بگوید و این کار را تا سجده دوازدهم ادامه دهد.

زرتشتیان نمازشان بسیار شبیه نماز مسلمانان است و همان طور در پنج وقت باید نماز و دعا‌های مخصوص را بخوانند و نیز مقدّماتی برای انجام مراسم عبادی دارند که بی‌شباهت به مقدّمات نماز در اسلام نیست؛ در کتاب «دیانت زرتشتی» آمده است، زرتشتی‌ها هر ۲۴ ساعت را به ۵ دوره یا گاه تقسیم می‌کنند و آداب مذهبی تابع این پنجگانه است. بر هر زرتشتی مؤمن فرض است که در هر یک از پنج دوره، ادعیه و مناجات‌های خاصّ بخواند. این ادعیه و نیایش‌ها با ستایش و تمجید «اورمزد» همراه است و از اصول و واجبات ضروری زندگانی روزانه زرتشتیان محسوب می‌شود. اکثر زرتشتیان به خواندن ادعیه در صبحگاه و شامگاه اکتفا می‌کنند. جهت نیایش زرتشتیان، به‌سوی منبع نور (آفتاب، ماه و چراغ) است و اکثر با خم شدن و سجده بر روی زمین و نشان دادن عبودیّت و بندگی خود به اورمزد، دعای خود را پایان می‌دهند، فرضیات به‌زبان اوستایی تلاوت می‌شود، مؤمنین زرتشتی اغلب همراه آن، ادعیه‌ای نیز به فارسی یا گجراتی می‌خوانند. برخی از بهدینان نه‌تن‌ها فرضیات را حفظ هستند بلکه بعضی از یشت‌ها و یا قسمتی از آن‌ها ــ از جمله بهرام یشت ــ را حفظ می‌کنند. (مری بویس، دیانت زرتشتی، ص ۱۵۵)

درباره حضرت مسیح علیه السلام، آیاتی در سوره مریم، نشانگر انجام این عبادت الهی، توسّط آن حضرت است، همچنان که خداوند از زبان این رسول بزرگوار در سوره مریم می‌فرماید «وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا»؛ یعنی تا آن زمان که زنده‌ام، به نماز و زکات توصیه شدم. دکتر احمد شلبی متفکر اسلامی و پژوهشگر ادیان می‌گوید: «مهم‌ترین عبادات نزد مسیحیان روزه و نماز است، ولی محدوده آن‌ها متفّق‌علیه نیست، بسیاری از مسیحیان معتقدند که انتظامات و قانون در روزه و نماز اختیاری است نه اجباری. مسیحیان هفت نماز در روز و شب دارند که عبارتند از: نماز صبحگاهان (بکور) و نماز ساعت سوم و ششم و نهم و یازدهم و دوازدهم و نیمه شب، و اهتمام و توجه آن‌ها به نماز، بیشتر از روزه است و نماز، ترتیبی خاص ندارد.»، نماز متفّق‌علیه نمازی است که مسیح علیه السلام آن را تعلیم داده و در انجیل متی آمده است: «پس این‌طور دعا کنید؛‌ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدّس باد، ملکوت تو بیاید، اراده تو چنان‌که در آسمان است بر زمین نیز کرده شود، نان کفاف ما را امروز به ما بده و قرض‌های ما را ببخش چنان‌که ما نیز قرضداران خود را می‌بخشیم، و ما را در آزمایش نیاور بلکه از شریر ما را رهایی ده، زیرا ملکوت و قوّت و جلال تا ابد الآباد از آن تو است، آمین.».

اما نماز، آثار فردی و اجتماعی متعددی را در بر دارد که قرآن به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کند. آنچه در آموزه‌های قرآنی درباره فوائد معنوی نماز آمده است، منحصر در دین اسلام نیست بلکه می‌توان گفت هر نمازی فوائد مشترکی هم دارد؛ از جمله آنکه خداوند می‌فرماید نماز، انسان را از فحشاء و منکرات بازمی‌دارد؛ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» (عنکبوت:۴۵) یا نماز را برای رسیدن به یاد و محضریت خویش معرفی می‌کند؛ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری‏» (طه:۱۴)، جالب است که خطاب خداوند در این آیه به موسی علیه السلام است. در «قاموس کتاب مقدس» در مورد فایده نماز آمده است: «فایده دعا و نماز متنّبه ساختن قوی و منوّر کردن قلوب و ضمایر و سبب ترغیب و استحکام اعتماد و توکّل بر حضرت خالق و قادر کلّ است، به‌طوری که از آن پس امکان دارد استدعا‌ها و درخواست‌ها و تضرعات ما را مرحمت فرماید، اما نماز خانگی که عبارت از نماز جماعتی اهل خانه باشد، سبب استحکام و تقویت و تسلّط والدین و حفظ نظامات خانوادگی شده حقایق دینی را در قلوب اطفال غرس می‌کند.» (کتاب مقدّس (عهد جدید) ۳۸۵)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آداب نماز دین مبین اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل(ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام(ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد بزرگداشت امام راحل(ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

سرپرست حرم حضرت امام خمینی هم گفت: بزرگداشت امام خمینی(ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می شود.

محمد علی انصاری در اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود، افزود: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام(ره) را به دیگران می‌نمایاند.

وی پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل(ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

سرپرست حرم امام خمینی، تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام(ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام(ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

انصاری با قدردانی از وزیر کشور که پیشگام این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام(ره)میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام(ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

دیگر خبرها

  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • آسمانی شدن مادر شهید در فرادنبه
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است