Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنشهای بین روسیه و غرب، گفتگوها در سازمان ملل بر سر آینده یکی از بزرگترین و خطیر ترین عملیاتهای صلحبانی این سازمان را در وضعیت وخیمی قرار داده است؛ نیرویی که با هدف کمک به کشور "مالی" به منظور مقاومت در برابر یک دهه عملیاتهای شبه نظامیان افراطگر در این کشور اعزام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنامه ریزی شده تا ماموریت این هیات سازمان ملل در این کشور حوزه غرب آفریقا در ماه جاری میلادی در زمانی ناپایدار که حملات افراط گران رو به تشدید است، تمدید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها در این ماه، سه نیروی صلح‌بان سازمان ملل در این کشور کشته شده‌اند. اقتصاد مالی به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای همسایه علیه آن در پی به تعویق انداختن انتخاباتی که حاکمان نظامی آن وعده داده بودند، تحت فشار شدید قرار گرفته است. فرانسه و اتحادیه اروپا در بحبوحه تیرگی روابط با حاکمیت نظامی کشور مالی، در حال برچیدن عملیات نظامی خود در این کشور هستند.

بر اساس گزارشها اعضای شورای امنیت سازمان ملل به طور گسترده موافق این هستند که فعالیت این هیات صلحبان موسوم به هیات "مینوسما" (MINUSMA) باید ادامه یابد. اما بحثی در شورای امنیت سازمان ملل در روزهای اخیر با هدف رسیدگی به این موضوع با تنشهایی بر سر نقش فرانسه در آینده در کشور مالی و همینطور تنش بر سر موضوع حضور مقاطعه کاران نظامی روسیه در این کشور همراه بود.

راما یاده، مدیر ارشد مرکز آفریقا در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن اظهار کرد: وضعیت برای مذاکرات بسیار پیچیده شده است.

او گفت: بافت بین‌المللی در این موضوع نقش داشته و کشور مالی بخشی از بازی روسیه در صحنه بین‌المللی است.

این هیات حافظ صلح در حالی کارش را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد که پیش از آن فرانسه مداخله‌ای نظامی را با هدف بیرون راندن شورشیان افراطی که سال قبل از آن چند شهر کوچک و بزرگ در شمال مالی را تصرف کرده بودند، رهبری کرد. هیات صلحبانی مینوسما هم اکنون تقریباً ۱۲۰۰۰ سرباز به اضافه حدود ۲۰۰۰ مامور پلیس و افسر دیگر در اختیار دارد. بیش از ۲۷۰ صلحبان این هیات نیز تا کنون جان باخته‌اند.

فرانسه مذاکراتی بر سر تمدید مأموریت این هیات را رهبری می‌کند و پیشنهاد کرده که حمایت هوایی این کشور از این هیات ادامه یابد. القاسم وانه، مقام ارشد سازمان ملل در امور مالی، گفت که این نیرو به ویژه به قابلیت‌های هلیکوپترهای رزمی نیاز دارد.

اما مالی به شدت با ادامه حضور هوایی فرانسه در این کشور مخالف است.

عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه کشور مالی امروز دوشنبه به شورای امنیت گفت: به این ترتیب ما خواستار احترام به حاکمیت کشورمان هستیم.

مالی در سال ۲۰۱۳ از فرانسه، حاکم سابق استعماری خود، درخواست کمک نظامی کرد. ارتش فرانسه به بیرون راندن شورشیان در مالی از شهر تیمبوکتو و دیگر مراکز تجمعشان در شمال این کشور کمک کرد اما آنها در جاهای دیگر دوباره جمع شده و شروع به حمله به ارتش مالی و متحدانش کردند و به سمت جنوب پیشروی کردند. بر اساس یک گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل در ماه جاری میلادی، دولت مالی هم اکنون تنها ۱۰ درصد از شمال و ۲۱ درصد از منطقه مرکزی این کشور را در کنترل دارد.

با این حال، به ویژه با افزایش خشونت افراط گرایان در مالی صبر این کشور در قبال حضور نظامی فرانسه رو به کاهش است. پایتخت مالی شاهد سلسله ای از اعتراضات ضد فرانسوی بوده و برخی ناظران می‌گویند که این اعتراضات از سوی دولت مالی و  گروه روسی واگنر که متشکل از نیروهای مزدور روسی است، تبلیغ شده است.

مالی در سال‌های اخیر همچنان که مسکو به دنبال ایجاد ائتلافها و نفوذ در آفریقا است، به روسیه نزدیک‌تر شده است و هر دو کشور با غرب در تضاد هستند. مقامات بلندپایه مالی و روسیه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند در حالی که جرقه آن اقدامات روسیه در اوکراین از سال ۲۰۱۴ و کوتاهی مقامات مالی در برگزاری انتخاباتی است که وعده برگزاری‌اش در فوریه گذشته مطرح شده بود.

در این  پس‌زمینه، اعضای شورای امنیت بر سر حضور گروه واگنر در مالی دچار چالش شدند. کرملین هرگونه ارتباط با این شرکت را رد می‌کند. اما تحلیلگران غربی می‌گویند که این شرکت، ابزاری برای کمپین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای به دست آوردن نفوذ در آفریقا است.

بر اساس ادعاهای اتحادیه اروپا و سازمانهای حقوق بشری، گروه واگنر مرتکب نقض جدی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی شده است. سازمان دیده بان حقوق بشر نیروهای روسی و ارتش مالی را به کشتن صدها مرد عمدتا غیرنظامی در شهر مورا متهم کرده است؛ مالی گفت که این افراد "تروریست" بودند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و دولت مالی در حال تحقیق در باره این حادثه هستند.

گزارش اخیر سازمان ملل در مورد مالی به "افزایش قابل توجه" گزارش‌ها درخصوص وقوع سوء استفاده از سوی افراط‌گرایان و نیروهای مالیایی  گاها با همراهی "پرسنل امنیتی خارجی" اشاره کرده است. این گزارش نامی را ذکر نکرده است، اما جیمز کاریوکی، معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل، گفت که اعضای شورا "از این بابت که اشاره آن به گروه واگنر مورد حمایت روسیه است، دچار هیچ توهمی نیستند".

مالی اما نظری غیر از این دارد. در حالی که مقامات گفته‌اند سربازان روسی در حال آموزش دادن به ارتش مالی به عنوان بخشی از یک شراکت امنیتی طولانی مدت بین دو دولت هستند، دیوپ به شورای امنیت تاکید کرد که "ما چیزی در مورد واگنر نمی‌دانیم."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل آفریقا گروه واگنر روسیه شورای امنیت فرانسه کشور مالی سازمان ملل شورای امنیت کشور مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۸۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از برقراری ارتباطات مالی شبه سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم.

به گزارش تسنیم، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، اظهار کرد: ۱۰۳ کشور برای حضور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بیش از ۳۵۰۰ شرکت‌کننده درخواست حضور داشتند که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی تنها توانستیم ۲۵۰۰ نفر را پذیرش کنیم.

وی افزود: امیدواریم با افزایش زیرساخت‌ها بتوانیم در سال‌های آینده ۵ هزار نفر بازدیدکننده تجاری را از این نمایشگاه پذیرا باشیم و مشکلات موجود رفع شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ایران توانمندی‌های صادراتی خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله فولاد، خدمات، فنی مهندسی، ساختمان، پتروشیمی، ماشین‌آلات، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان و… در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

ضیغمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود هیئت تجاری از کشور کره شمالی به ایران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: این کشور نیز مانند سایر کشورها برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران آمده است.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگری که با ایران در حوزه‌های نفت همکاری می‌کنند، ظرفیت‌های دیگر ایران را نمی‌دانند و حتی بسیاری از کشورهای دوست و همسایه نیز به ظرفیت‌های صادراتی ایران آگاه نیستند که امیدواریم این نمایشگاه زمینه را برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های دیگری به غیر پتروشیمی، نفت و فولاد بشناساند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی روی داده است و با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم، اما به دلیل محرمانگی درباره آن‌ها تبلیغات نمی‌کنیم.

ضیغمی گفت: با دستور رئیس جمهور مشوق‌های صادراتی به تجار پرداخت خواهد شد و از طرفی خطوط مستقیم دریایی و هوایی با کشورهای هدف راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه تلاش شده که تمرکز نمایش فعالیت‌های ایران در حوزه‌های صنایع غذایی دانش‌بنیان، ساختمان، تجهیزات پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی باشد، زیرا ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات این محصولات به دیگر کشورها داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره گردش مالی شبه سوئیفت گفت: امکان ارائه اطلاعات آن را نداریم.

ضیغمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم، گفت: قراردادهای مختلفی توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه منعقد می‌شود که امیدواریم فضای مذاکره دوجانبه با فعالین اقتصادی کشورهای مختلف فراهم شود.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته با ایران قرارداد بستند امسال برای توسعه روابط به ایران می‌آیند؛ جزئیات قراردادهای منعقد شده در روز آخر به طور کامل منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • پی‌اس‌جی 109 میلیون یورو ضرر کرد!
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد
  • بادامکی: با این نفرات باید با تجربه‌تر عمل می‌کردیم/ در مورد تمدید قرارداد اوسمار مدیرعامل و هیات مدیره تصمیم می‌گیرند+فیلم
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد