Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، در حالی که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.

هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: «سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند».

ادعای آمریکا و متحدانش به همراه رسانه‌های آنها علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در شرایطی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال سلاح اتمی نیست چرا که این موضوع با آموزه‌های اسلامی منافات دارد و بمب اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

هیل در گزارش خود نوشت: «قانون‌گذاران می‌گویند دولت (جو بایدن) پیشنهادی روی میز دارد اما ایران تمایل چندانی برای استقرار مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از خود نشان نمی‌دهد، برنامه‌ای که محدودیت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌ها اعمال می‌کند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: « ترامپ رئیس‌جمهور سابق به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق سال ۲۰۱۵ خارج کرد؛ توافقی که یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی اوباما رئیس‌جمهور اسبق بود».

هیل در ادامه روایت خود، به تکرار ادعاها درباره آمادگی آمریکا برای توافق با ایران پرداخت اما اشاره‌ای به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران شامل تداوم  کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران در دولت بایدن نکرد.

در گزارش این وبگاه آمده است: «مقامات بایدن در ماه ژانویه گفتند که در آستانه احیای توافق (برجام) هستند اما در آن زمان هشدار دادند که پذیرش آن به عهده تهران است. با گذشت چهار ماه، ایران هنوز هیچ علاقه‌ جدی به پذیرش پیشنهاد ایالات متحده و متحدان اروپایی این کشور نشان نداده است، که این بدان معنا است که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با وبگاه هیل گفت: «من خوشبین نیستم که چنین توافقی انجام شود. دولت (بایدن) معتقد است که از نظر استراتژیک منطقی است که این پیشنهاد را روی میز نگه داریم اما از نظر من این مسیر مسیر رو به جلو نیست. این دیدگاه من است».

این سناتور ارشد ایالت نیوجرسی که در زمان دولت اوباما هم مخالف توافق هسته‌ای برجام بود و در دولت بایدن هم با این توافق مخالف است، در گفت‌وگو با هیل ادعا کرد: «من فکر می‌کنم در داخل ایران هم (درباره توافق برجام) درگیری وجود دارد، بنابراین هیچ مسیر روشنی وجود ندارد».

در ادامه گزارش هیل آمده است: «یک سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی که در جلسه توجیهی روز چهارشنبه دولت (بایدن) درباره مذاکرات شرکت کرد، گفت که چشم انداز توافق، "دلگرم کننده" نیست».

«جیمز ریش» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادعا کرد که از زمان آغاز مذاکرات دولت بایدن درباره برجام او هیچ اطلاعی درباره این گفت‌وگوها نداشت اما حالا در جریان جزئیات آن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: «من می‌دانم که مذاکرات در چه وضعیتی است و باید به اتمام می‌رسید. آنها (دولت بایدن) به ما قول دادند که اگر توافقی صورت نگیرد، در ماه فوریه (مذاکرات) به پایان می‌رسد».

در ادامه گزارش هیل، بار دیگر ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی درباره درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم تکرار شده و این درخواست را یکی از موانع حصول توافق نام برده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «یکی از سناتورهایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ایران با درخواست از دولت (بایدن) برای برداشتن نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به عنوان بخشی از هرگونه توافق هسته‌ای جدید، "خواسته غیرمنطقی" مطرح می‌کند. این قانونگذار درباره درخواست ایران گفت: «احتمال اینکه آنها بدون دست کشیدن از آن به یک توافق دست یابند ناچیز است».

هیل در پایان گزارش خود به طور تلویحی به توانمندی ایران برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و کارزار فشار حداکثری اذعان کرده است.

در گزارش آمده است: «برخی از کارشناسان سیاست خارجی بر این باورند که ایران در قیاس با دوره دولت اوباما درباره رفع تحریم‌ها با استیصال کمتری مواجه است چرا که درآمد قابل توجهی را از طریق صادرات نفت انباشت می‌کند.  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ماه گذشته گفت که صادرات نفت کشورش از ماه آگوست دو برابر شده است».

کد خبر 684643 منبع: فارس برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران ایران و آمریکا مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران ایران و آمریکا مذاکرات وین هسته ای مذاکرات دولت بایدن رئیس جمهور هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ۵ واحد (یگان) نظامی اسرائیل در کرانه باختری مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما در حال گفتگو با دولت اسرائیل در مورد این موضوع هستیم و همه تخلفات قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عملیات طوفان الاقصی) رخ داده است.

او مدعی شد: اسرائیل اقدامات اصلاحی را در مورد ۴ واحد (یگان) انجام داد. با یک واحد رایزنی‌های مداوم با اسرائیلی‌ها انجام می‌شود و تصمیم آمریکا پس از تکمیل مذاکرات انجام می‌شود.

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: دولت بایدن تصمیم گرفته است که کمک نظامی به سه گردان ارتش اسرائیل را به رغم نتیجه گیری مبنی بر «نقض فاحش حقوق بشر» غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری، لغو نکند.

در این گزارش آمده است که این ارزیابی در نامه‌ای از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده است.

بنا بر گزارش ها، بلینکن اعلام کرده که این تصمیم باعث تاخیر در ارائه هیچ نوع کمکی به اسرائیل نخواهد شد، اسرائیل نیز کل مبلغ اختصاص یافته توسط کنگره را دریافت خواهد کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

تصویب این قانون پیروزی چشمگیری برای بایدن، دموکرات‌های کنگره و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا است که مدت‌ها برای ارسال کمک به اوکراین تلاش می‌کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود».

این قانون شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه است.

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن