Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس گزارش یک شرکت تحلیل داده‌ها، میانگین قیمت موادغذایی در ژاپن که پیش از این به داشتن نرخ تورم صفر شناخته می شده، ظرف یک سال گذشته دست کم یک و نیم برابر افزایش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری کیودو، داده‌های امروز دوشنبه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موادغذایی در ژاپن  قیمت‌ها را در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه و نفت خام، افزایش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می شود افزایش چشمگیر قیمت موادغذایی در ژاپن پیش از این نیز و در پی همه‌گیری ویروس کرونا ضربات سنگینی بر خانوارها متحمل کرده‌ است.  

براساس گزارش شرکت ژاپنی تحلیل داده‌ها "ترو دیتا" (True Data Inc)، میانگین قیمت روغن خوراکی در فروشگاه‌های سراسر کشور در ماه مه (اردیبهشت) نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده‌است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بالارفتن هزینه مواد اولیه و نفت خام همگام با رشد تقاضا به دلیل بروز اختلال در زنجیره تامین جهانی است. ژاپن همچنین شاهد افزایش قیمت محصولات وارداتی به دلیل کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای دیگر است.

براساس گزارش شرکت "ترو دیتا"، قیمت محصولاتی همچون کره گیاهی، ماکارونی و نان سفید هم نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

گفته می شود قیمت روغن خوراکی در این کشور در حدود یک سال گذشته پنج‌بار افزایش یافته و بهای آن از ۲۱۳ ین (۱.۵ دلار) در هر لیتر به ۳۲۳ ین رسیده است.

بر اساس داده‌های بدست آمده، رشد تقاضا پس از همه‌گیری کووید، نیز در افزایش قیمت غلات تاثیر داشته است، به گونه‌ای که یک بسته ۶۰۰ گرم اسپاگتی از ۲۵۶ ین به ۲۹۲ ین و قیمت هر کیلوگرم گندم از ۲۳۳ ین به ۲۵۴ ین افزایش یافته است.

اقتصاددانان معتقد هستند به دلیل مبهم بودن دورنمای جنگ روسیه در اوکراین و کاهش ارزش ین در برابر سایر ارزها، قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش خواهد بود.

«کویا میامی» اقتصاددان ارشد شرکت SMBC Nikko Securities Inc که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال ژاپن در عرصه داد و ستد است، در این خصوص گفت: قیمت موادغذایی و سایر کالاهای اساسی تا زمان فروکش‌کردن تضعیف ارزش ین در برابر سایر ارزهای اصلی و بهای نفت خام در پاییز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور داخلی ژاپن ماه گذشته اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه در توکیو نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافته است. گفته می شود تورم کنونی در این کشور که به نرخ تورم صفر شناخته می شده، از دسامبر ۱۹۹۲ تاکنون بی سابقه بوده است.

 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ژاپن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ژاپن افزایش یافته سال گذشته قیمت مواد داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۹۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین دوره مسابقات رباتیک دانش‌آموزی انتخابی مسابقات جهانی با شرکت یک هزار و ۳۴۰ دانش‌آموز در ۲۶ لیگ ازجمله مسیریاب، جنگجو، حل ماز، برنامه‌نویسی، آتش‌نشان، مین‌یاب در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان از سراسر کشور در صورت کسب مقام در این مسابقات مجوز حضور در دوره‌های تخصصی آمادگی مسابقات جهانی رباتیک ۲۰۲۴ را کسب می‌کنند. هدف از برگزاری این مسابقات کشف استعداد دانش‌آموزان نخبه است دوره‌های آمادگی شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ از هفته پایانی خرداد در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و اعضای اصلی تیم جهانی حداکثر تا پایان تیرماه توسط کمیته ارزیابی انتخاب می‌شوند.

پیش از این تیم جهانی رباتیک دانش‌آموزی موفق به کسب مقام سوم جهان در مسابقات ۲۰۱۹ مالزی، مقام نایب‌قهرمانی در مسابقات ۲۰۲۲ هند و ۲۰۲۳ چین شده و همچنین نوجوانان نخبه کشور سال گذشته در مالزی قهرمان آسیا شدند.

به گزارش آنا،‌ مراسم اختتامیه این مسابقات در تاریخ ۲۰ اردیبهشت در پردیس اصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است