Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان اینکه مشکل آب شرب بحثی جدی‌ در اکثرنقاط جهان است، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را کلیدواژه حل بسیاری از مشکلات خصوصا در حوزه انرژی و به شکل ویژه در مبحث آب دانست.

علی‌جان صادق‌پور دوشنبه ۳۰ خرداد در آستانه هفته بهره وری و مدیریت مصرف آب، در یک نشست رسانه‌ای، با ارائه شمایی اجمالی از وضعیت آب در استان فارس منهای شهرستان شیراز، گفت: آبفای فارس یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک دارد که با استفاده از ۱۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ قنات و چشمه و منابع آب سطحی (سدها)، آب مورد نیاز آنان تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تامین ۸۵ درصد آب از زیرزمین!

او جمعیت تحت پوشش این شرکت را از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از کل آب شرب مورد نیاز این جمعیت از محل منابع زیرزمینی و ۲۵ درصد از منابع سطحی تامین و توزیع می‌شود.

صادق‌پور با بیان اینکه سرانه مصرف آب در فارس حدود ۲۰۰ لیتر بوده و در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاتر است، گفت: از کل مشترکان تحت پوشش آبفای فارس، ۴۸ درصد بیش از الگو، آب مصرف می‌کنند و ۴۷ درصد در حد الگوی تعیین شده قرار می‌گیرند، البته ۵ درصد از مشترکان هم غیرخانگی است.

هدررفت ۴۰ درصدی آب!

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس، با بیان اینکه بالغ بر ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف استحصال می‌شود، گفت: بالغ بر ۴۰ درصد از این آب هدر می‌رود.

او با بیان اینکه علیرغم نبود آمارهای دقیق، اما بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است، گفت: به عقیده من و نه به استناد اسناد، نصف هدرروی آب به دلیل استفاده غیرمجاز است.

این مقام مسئول گفت: به عنوان مثال با قطع یک انشعاب غیرمجاز در شهرستان کازرون، مشکل آب یک روستا کاملا حل شده یا در فیروزآباد با قطع تعدادی انشعاب غیرمجاز، تامین آب یک روستا امکانپذیر شده است.

صادق‌پور با بیان اینکه امکان برخورد قضایی با همه استفاده کنندگان غیرمجاز، به دلیل گستردگی و تنوع، وجود ندارد، گفت: اولویت اول، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است، باید تعداد انشعابها یا برداشتهای غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه، همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است، گفت: طی سه ماه اول امسال ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فارس مصرف شده که ۲ درصد سهم بخش صنعت و مابقی سهم شرب بوده است.

افزایش میانگین بارندگی با توزیع نامناسب بارش‌ها

او میانگین بارندگی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه گذشته را کاهشی اعلام و اضافه کرد: میانگین بارش سال زراعی حدود ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادق‌پور همچنین خاطرنشان کرد که میانگین بارش استان فارس در مقایسه با متوسط سی ساله، کاهش حدود ۸۰ میلیمتری را نشان می‌دهد.

مدیرعامل آبفای فارس در عین حال یادآور شد که امسال نسبت به سال گذشته میزان بارندگی در فارس افزایش داشته اما به لحاظ پراکندگی از توزیع و پراکنش مناسب و متناسبی برخوردار نبوده است.

تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای فارس

این مقام مسئول گفت: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت، رشد تعداد مشترکان و ...، شاهد بروز تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای استان هستیم.

صادق‌پور توضیح داد که تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه بسیار کمتر از میزان آب شرب مورد نیاز ساکنان آن منطقه باشد و گفت: حدود ۳۶ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

تامین آب ۴۸۹ روستا با تانکر

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس، شیوه سیار تامین آب شرب بهداشتی را یکی از راههای مقابله با کم آبی خصوصا در ایام گرم سال اعلام و خاطرنشان کرد که امسال نیز در مناطقی از این شیوه استفاده می‌شود.

صادق‌پور اضافه کرد: امسال و با توجه به مشکلات موجود، تامین آب ۴۸۹ روستا در محدوده آبفای فارس با استفاده از تانکر انجام می‌شود.

او در عین حال گفت: از بین کل این روستاها، تامین آب ۱۰۸ روستا به شکل دائم و ۳۸۱ روستا به شکل غیرمستمر یا کمکی، با استفاده از تانکرهای آبرسانی، انجام می‌شود.

پروژه‌های آبرسانی تداوم دارد

این مقام مسئول از نهایی شدن ۱۶۰ قرارداد برای اجرای پروژه‌های تامین آب در فارس خبر داد و اعلام کرد که ۸۰ پروژه تاکنون فعال شده است، البته برخی از این قراردادها چند پروژه را در بر می‌گیرد.

او یکی از اقدامات مهم در این راستا را اجرای طرح محرومیت زدایی توسط بسیج سازندگی دانست و گفت: ۴۵ پروژه محرومیت زدایی در ۲۰ شهرستان استان با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان، اجرایی می‌شود.

صادق‌پور گفت: احداث ۵۴۰ کیلومتر خط لوله انتقال، حفر ۱۵ حقله چاه، تجهیز ۴۵ حلقه چاه، احداث ۷۸ باب مخزن زمینی و هوایی به حجم حدود ۱۸ هزار مترمکعب و ۲۳ کیلومتر برقرسانی در این راستا انجام خواهد شد.

مدیریت مصرف مهمترین اولویت

صادق‌پور با اشاره به اینکه هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، گفت: این یک اقدام نمادین برای توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با آگاهسازی و اطلاع رسانی و فرهنگسازی است اگرنه، مدیریت مصرف در همه ابعاد یک نیاز مداوم و مستمر محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه باید برای کاهش ۲۰ تا ۳۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: رسانه، بیشترین میزان تاثیرگذاری را در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی داشته و دارد.

صادق‌پور با بیان اینکه درست مصرف کردن به معنی ریاضت کشیدن نیست، گفت: امروز سرانه مصرف در ایران حدود ۲۰۰ لیتر مطرح شده، حال آنکه استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر بوده و میزان مصرف در بسیاری از کشورها، پائینتر از این عدد است.

مدیرعامل آبفای شیراز با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از مصرف آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد، لزوم اجرای گسترده اقدامات اصلاحی در این بخش را برای کاهش حداکثری مصرف آب و افزایش حداکثری بهره وری را متذکر شد.

صادق‌پور در عین حال گفت: آب شیرین به معنای آب قابل شرب نیست، شاخص‌های تعین شده برای آب شرب تفاوت‌های زیادی دارد و شرکت‌های آبفا به ازای هر متر مکعب آب شرب استحصال شده ۵۶۰۰ تومان زیان می‌دهند.

این مقام مسئول، میانگین هزینه دریافتی به ازای هر مترمکعب آب را حدود ۸۰۰ تومان ذکر و خاطرنشان کرد: تاثیر زیان انباشته شرکت‌های آبفا در هزینه‌های جاری اعم از بدهی به پیمانکاران، تامین کنندگان مصالح، پرداخت حقوق و سنوات و ...خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شرکت آب و فاضلاب استان فارس بسیج سازندگی مدیریت مصرف آب آبرساني سيار بحران کم آبی تنش آبی مدیرعامل شرکت آب مقام مسئول مدیریت مصرف صادق پور آبفای فارس استان فارس تامین آب مصرف آب تنش آبی آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۰۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان به همت خیرین هلال‌احمر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات پروژه آبرسانی به 6 روستای شهرستان درمیان به همت خیرین جمعیت هلال احمر استان تهران برگزار شد. 

مدیرعامل جمعیت‌ هلال احمر استان‌های تهران و خراسان‌ جنوبی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار درمیان و مسئولان شهرستان و تعدادی از خیرین و حامیان جمعیت هلال احمر استان تهران مهمانان این مراسم بودند.

حامیان و خیرین جمعیت هلال احمر استان تهران در بدو ورود به شهرستان درمیان، از پایگاه امداد و نجات شهرستان بازدید کردند. سپس برای کلنگ‌زنی و آغاز عملیات پروژه آبرسانی به روستاهای محروم شهرستان درمیان به روستای قیک سفر کردند. 

موسسه خیریه‌ای در طرح نذر ملی خدمت، با همکاری جمعیت هلال احمر استان تهران 297 انشعاب لوله آب را برای 6 روستای محروم شهرستان درمیان تهیه و تحویل داده‌اند.

محمدعلی کاوسی در مراسم آغاز عملیات پرژه آبرسانی به 6 روستای درمیان اظهار داشت: یکی از اقدامات جمعیت هلال احمر استان تهران در قالب طرح نذر خدمت، آبرسانی به روستاهای محروم شهرستان درمیان بود که این مهم با جذب خیرین در سال جاری محقق شده است.

وی افزود: جمعیت هلال احمر استان تهران با خرید و انتقال لوله‌های انشعاب آب، برای آبرسانی به 6 روستای شهرستان درمیان پیش قدم شد. روستاهای تقندیک، سرش‌آباد، کلاته نظر، دونخی، قیک و مود علیا از جمله روستاهای دارای تنش آبی هستند که در این پروژه از نعمت آب آشامیدنی منتفع می‌شوند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با اجرای 22 هزار و 500 متر شبکه توزیع و اجرای 297 انشعاب لوله آب، 297 خانوار از اجرای این پروژه بهره‌مند می‌شوند. 

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان
  • پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد