Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@10:47:48 GMT

موج جهانی گرانی مواد غذایی به ژاپن رسید

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۰۷۷۱

موج جهانی گرانی مواد غذایی به ژاپن رسید

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، داده‌های امروز دوشنبه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موادغذایی در ژاپن  قیمت‌ها را در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه و نفت خام، افزایش داده‌اند. گفته می شود افزایش چشمگیر قیمت موادغذایی در ژاپن پیش از این نیز و در پی همه‌گیری ویروس کرونا ضربات سنگینی بر خانوارها متحمل کرده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

 به نقل از خبرگزاری کیودو؛ براساس گزارش شرکت ژاپنی تحلیل داده‌ها "ترو دیتا" (True Data Inc)، میانگین قیمت روغن خوراکی در فروشگاه‌های سراسر کشور در ماه مه (اردیبهشت) نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده‌است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بالارفتن هزینه مواد اولیه و نفت خام همگام با رشد تقاضا به دلیل بروز اختلال در زنجیره تامین جهانی است. ژاپن همچنین شاهد افزایش قیمت محصولات وارداتی به دلیل کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای دیگر است.

براساس گزارش شرکت "ترو دیتا"، قیمت محصولاتی همچون کره گیاهی، ماکارونی و نان سفید هم نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

گفته می شود قیمت روغن خوراکی در این کشور در حدود یک سال گذشته پنج‌بار افزایش یافته و بهای آن از ۲۱۳ ین (۱.۵ دلار) در هر لیتر به ۳۲۳ ین رسیده است.

بر اساس داده‌های بدست آمده، رشد تقاضا پس از همه‌گیری کووید، نیز در افزایش قیمت غلات تاثیر داشته است، به گونه‌ای که یک بسته ۶۰۰ گرم اسپاگتی از ۲۵۶ ین به ۲۹۲ ین و قیمت هر کیلوگرم گندم از ۲۳۳ ین به ۲۵۴ ین افزایش یافته است.

اقتصاددانان معتقد هستند به دلیل مبهم بودن دورنمای جنگ روسیه در اوکراین و کاهش ارزش ین در برابر سایر ارزها، قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش خواهد بود.

«کویا میامی» اقتصاددان ارشد شرکت SMBC Nikko Securities Inc که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال ژاپن در عرصه داد و ستد است، در این خصوص گفت: قیمت موادغذایی و سایر کالاهای اساسی تا زمان فروکش‌کردن تضعیف ارزش ین در برابر سایر ارزهای اصلی و بهای نفت خام در پاییز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور داخلی ژاپن ماه گذشته اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه در توکیو نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافته است. گفته می شود تورم کنونی در این کشور که به نرخ تورم صفر شناخته می شده، از دسامبر ۱۹۹۲ تاکنون بی سابقه بوده است.

منبع: ایرنا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مواد غذایی خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک گزارش درباره درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی منتشر شد.

طبق گزارش موسسه بامداد، براساس داده‌های مرکز آمار نسبت به فروردین ۱۳۹۶ پیاز با رشد قیمت ۱۵۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) با ۱۵۴۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار داد.

بنا به این گزارش، انواع روغن خوراکی که در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی قیمت‌ها بیشترین جهش قیمت را داشتند حالا با کاهش قیمت‌های جهانی، حتی کاهش قیمت نیز داشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899721

دیگر خبرها

  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • ایران خواستار بازگشت به جایگاه قبلی خود در اجلاس جهانی کدکس شد
  • انهدام باند قاچاق مواد مخدر در فرودگاه ژاپن
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه