Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان اینکه مشکل آب شرب بحثی جدی در اکثرنقاط جهان است، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را کلیدواژه حل بسیاری از مشکلات خصوصا در حوزه انرژی و به شکل ویژه در مبحث آب دانست.

علی‌جان صادق‌پور در نشست خبری در آستانه هفته بهره وری و مدیریت مصرف آب، با ارائه شمایی اجمالی از وضعیت آب در استان فارس منهای شهرستان شیراز، گفت: آبفای فارس یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک دارد که با استفاده از ۱۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ قنات و چشمه و منابع آب سطحی (سدها)، آب مورد نیاز آنان تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او جمعیت تحت پوشش این شرکت را از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام و  گفت: ۸۵ درصد از کل آب شرب مورد نیاز این جمعیت از محل منابع زیرزمینی و ۲۵ درصد از منابع سطحی تامین و توزیع می‌شود.

صادق‌پور گفت: سرانه مصرف آب در فارس حدود ۲۰۰ لیتر بوده و در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاتر است.

او گفت: از کل مشترکان تحت پوشش آبفای فارس، ۴۸ درصد بیش از الگو، آب مصرف می‌کنند و ۴۷ درصد در حد الگوی تعیین شده قرار می‌گیرند، البته ۵ درصد از مشترکان هم غیرخانگی است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس گفت: بالغ بر ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف استحصال می‌شود که بالغ بر ۴۰ درصد از این آب هدر می‌رود.

او گفت: علی‌رغم نبود آمار‌های دقیق، اما بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است که به عقیده من و نه به استناد اسناد، نصف هدرروی آب به دلیل استفاده غیرمجاز است.

این مقام مسئول گفت: به عنوان مثال با قطع یک انشعاب غیرمجاز در شهرستان کازرون، مشکل آب یک روستا کاملا حل شده یا در فیروزآباد با قطع تعدادی انشعاب غیرمجاز، تامین آب یک روستا امکانپذیر شده است.

صادق‌پور گفت: امکان برخورد قضایی با همه استفاده کنندگان غیرمجاز، به دلیل گستردگی و تنوع، وجود ندارد، اولویت اول، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است، باید تعداد انشعاب‌ها یا برداشت‌های غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس گفت: همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است که طی سه ماه اول امسال ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فارس مصرف شده که ۲ درصد سهم بخش صنعت و مابقی سهم شرب بوده است.

او میانگین بارندگی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه گذشته را کاهشی اعلام و گفت: میانگین بارش سال زراعی حدود ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادق‌پور گفت: میانگین بارش استان فارس در مقایسه با متوسط سی ساله، کاهش حدود ۸۰ میلیمتری را نشان می‌دهد.

مدیرعامل آبفای فارس در عین حال یادآور شد که امسال نسبت به پارسال میزان بارندگی در فارس افزایش داشته، اما به لحاظ پراکندگی از توزیع و پراکنش مناسب و متناسبی برخوردار نبوده است.

این مقام مسئول گفت: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت، رشد تعداد مشترکان و ...، شاهد بروز تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای استان هستیم.

صادق‌پور توضیح داد که تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه بسیار کمتر از میزان آب شرب مورد نیاز ساکنان آن منطقه باشد و گفت: حدود ۳۶ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس، شیوه سیار تامین آب شرب بهداشتی را یکی از راه‌های مقابله با کم آبی خصوصا در ایام گرم سال اعلام و گفت: امسال نیز در مناطقی از این شیوه استفاده می‌شود.

صادق‌پور گفت: امسال و با توجه به مشکلات موجود، تامین آب ۴۸۹ روستا در محدوده آبفای فارس با استفاده از تانکر انجام می‌شود.

او در عین حال گفت: از بین کل این روستاها، تامین آب ۱۰۸ روستا به شکل دائم و ۳۸۱ روستا به شکل غیرمستمر یا کمکی، با استفاده از تانکر‌های آبرسانی، انجام می‌شود.

این مقام مسئول از نهایی شدن ۱۶۰ قرارداد برای اجرای پروژه‌های تامین آب در فارس خبر داد و گفت: ۸۰ پروژه تاکنون فعال شده است، البته برخی از این قرارداد‌ها چند پروژه را در بر می‌گیرد.

او یکی از اقدامات مهم در این راستا را اجرای طرح محرومیت زدایی توسط بسیج سازندگی دانست و گفت: ۴۵ پروژه محرومیت زدایی در ۲۰ شهرستان استان با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان، اجرایی می‌شود.

صادق‌پور گفت: احداث ۵۴۰ کیلومتر خط لوله انتقال، حفر ۱۵ حقله چاه، تجهیز ۴۵ حلقه چاه، احداث ۷۸ باب مخزن زمینی و هوایی به حجم حدود ۱۸ هزار مترمکعب و ۲۳ کیلومتر برقرسانی در این راستا انجام خواهد شد.

صادق‌پور گفت: هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، این یک اقدام نمادین برای توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با آگاهسازی و اطلاع رسانی و فرهنگسازی است اگرنه، مدیریت مصرف در همه ابعاد یک نیاز مداوم و مستمر محسوب می‌شود.

او گفت: باید برای کاهش ۲۰ تا ۳۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم، رسانه، بیشترین میزان تاثیرگذاری را در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی داشته و دارد.

صادق‌پور گفت: درست مصرف کردن به معنی ریاضت کشیدن نیست، امروز سرانه مصرف در ایران حدود ۲۰۰ لیتر مطرح شده، حال آنکه استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر بوده و میزان مصرف در بسیاری از کشورها، پائینتر از این عدد است.

مدیرعامل آبفای شیراز گفت: بالغ بر ۹۰ درصد از مصرف آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد و لزوم اجرای گسترده اقدامات اصلاحی در این بخش را برای کاهش حداکثری مصرف آب و افزایش حداکثری بهره وری را متذکر شد.

صادق‌پور در عین حال گفت: آب شیرین به معنای آب قابل شرب نیست، شاخص‌های تعین شده برای آب شرب تفاوت‌های زیادی دارد و شرکت‌های آبفا به ازای هر متر مکعب آب شرب استحصال شده ۵۶۰۰ تومان زیان می‌دهند.

این مقام مسئول، میانگین هزینه دریافتی به ازای هر مترمکعب آب را حدود ۸۰۰ تومان ذکر و گفت: تاثیر زیان انباشته شرکت‌های آبفا در هزینه‌های جاری اعم از بدهی به پیمانکاران، تامین کنندگان مصالح، پرداخت حقوق و سنوات و ... خود را نشان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت آبفای فارس هدر رفت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مهدی دوستی گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متاثر  هفت هزار و ۲۰۰ نفر درگیر پیامد‌های سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستا‌ها بصورت موقت برطرف شده است.

به گفته وی اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهر‌های همجوار در کنار اکیپ‌های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز به صورت مستمر تلاش کرده و با توجه به خرابی جاده‌های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستا‌ها با مشکلاتی همراه شد که با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستا‌ها مرتفع شد.

دوستی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب بصورت دقیق هستند افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح شود تا در تابستان مشکلی برای تامین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی افزود: حساس‌ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته است و همچنین خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم بصورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تامین می شود؛ لذا اصلاح این خطوط قبل از تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه