Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد توجه شهرک‌سازان صهیونیست در سال‌های اخیر به گوسفندداری معطوف شده است، چرا که با هزینه‌ای کم از طریق آن می‌توان سرزمین‌های بیشتری را تصرف کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، در جاده شماره ۹۰ که از دل دره رود اردن می‌گذرد، شانه غربی جاده به رغم گرمای تابستان پر از علف‌هایی کاه‌مانند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سمت شرقی جاده، خبری از آنچه بتواند خوراک گوسفندها و بزها باشد، نیست.

این تفاوت ریشه در تنها نشانه محسوس از بزرگترین تغییر استراتژیک نبرد کنترل «منطقه سی» دارد، منطقه‌ای که ۶۰ درصد از کرانه باختری را تشکیل داده و تحت کنترل کامل اسرائیل است و شهرک‌نشینان صهیونیست در آن سعی دارند از گوسفندان به عنوان ابزاری برای تصرف بیشترین سرزمین‌ها استفاده کنند.

محمد یک نوجوان ۱۶ ساله است که چوپانی گله‌ای با ۲۰۰ رأس گوسفند را در قسمتی از جاده بر عهده دارد که برای فلسطینی‌ها امن است. او می‌گوید: زمانی می‌توانستیم گوسفندان یا بزها را به تمامی کوه‌ها و دره (اردن) ببریم، اما اکنون جاده به مرز تبدیل شده و عبور از آن ممنوع است.

ابو فادی، یک چوپان ۵۲ ساله فلسطینی هم می‌گوید: از بالای کوه می‌آیند و آب را می‌گیرند، زمین را می‌گیرند، و گوسفند می‌آورند. دیگر جایی نمانده و بهای غذای حیوانات در حال افزایش است. از هر دو طرف تحت فشار هستیم.

از آغاز اشغال کامل فلسطین در ۱۹۶۷، حدود ۴۵۰ هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در منطقه سی کرانه باختری سکنی گزیده‌اند، برخی با انگیزه‌های مذهبی یا متعصبانه و برخی دیگر به دلیل هزینه پایین زندگی. جامعه بین‌المللی حضور آن‌ها را مانعی بزرگ در برابر دستیابی به صلح پایدار می‌داند.

زندگی این شهرک‌نشینان که در ابتدا ساده و - تا حدی - دشوار بود، اکنون سبک بسیار راحت و آسوده‌ای دارد. برخی از نخستین شهرک‌نشینان اکنون جاافتاده و ثروتمند هستند، نیروهای محافظ در ورودی شهرک‌هایشان مستقر شده و دوربین‌ امنیتی و سیم‌های خاردار ‌بر فراز فنس‌ها نصب شده‌اند. سربازان اسرائیلی در مواجهه با فلسطینی‌ها به قانون نظامی و در مقابل شهرک‌نشینان به قوانین مدنی رجوع می‌کنند.

«کرم ناووت» یک سازمان مردم‌نهاد که سیاست‌های ارضی اسرائیل را تحت نظر داشته می‌گوید که در ۱۰ سال گذشته، جناح راست جنبش شهرک‌نشینان اقدام متفاوتی انجام داده و موفقیت بسیاری کسب کرده است.

بر اساس تحقیق این موسسه، اکنون ۷۷ مزرعه و پایگاه چوپانی اسرائیلی در کرانه باختری وجود دارد؛ ۶۶ مورد از آن‌ها در ۱۰ سال گذشته و ۴۶ مورد از این ۶۶ مورد تنها در ۵ سال گذشته ایجاد شده‌اند. این از رشد ناگهانی و سریع شهرک‌نشینی در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خبر می‌دهد. این منطقه که اکنون تحت کنترل گوسفندداران قرار دارد، حدود ۶۰ هزار هکتار مساحت دارد، یعنی حدودا ۷ درصد از مساحت منطقه سی.

دبیرکل یکی از سازمان‌های شهرک‌سازی در کنفرانسی در سال گذشته میلادی گفت: ساخت‌وساز، مساحت کمی را به خود اختصاص می‌دهد، چرا که هزینه‌بر است. اما مزارع چوپانی اکنون مساحتی معادل دو برابر ساختمان‌های ساخته شده در شهرک‌ها را شامل می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شهرک‌نشینان ، شهرک‌سازی‌های اسرائیل

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شهرک نشینان شهرک سازی های اسرائیل شهرک نشینان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جهانی نسبت به وخامت اوضاع غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مدیر سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: ما شاهد تداوم قحطی در نوار غزه و تحت محاصره قرار دادن کمک های بشردوستانه در این باریکه هستیم.

وی افزود: این روند خطرات گسترش بیماری های واگیردار در نوار غزه را تشدید می کند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: ما شدیداً نیاز داریم به صورت مستمر و امن به ساکنان نوار غزه دسترسی داشته باشیم. باید هر چه سریعتر آتش بس در این باریکه اجرا شود.

در همین راستا ۵۰ نهاد فعال در زمینه حقوق بشر در سراسر جهان طی نامه ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند: ما نسبت به هر گونه حمله به شهر رفح هشدار می دهیم. این حمله می تواند باعث نابودی کامل روند توزیع کمک های بشردوستانه شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش شبکه فلسطین الیوم شهرک نشینان صهیونیست مجدداً به کامیون های حامل کمک های بشردوستانه که در مسیر نوار غزه بودند حمله کردند.

شهرک نشینان پیش از این نیز چندین بار به صورت وحشیانه این کمک های بشردوستانه را از کامیون های مذکور خالی کرده و آنها را از بین بردند.

کد خبر 6093743

دیگر خبرها

  • هشدار جهانی نسبت به وخامت اوضاع غزه
  • اعتراض کارگردان سرشناس آمریکایی به جنون اشغالگری صهیونیست‌ها
  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و ادامه جنگ غزه
  • تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان همچنان ادامه دارد
  • حزب‌الله از انهدام یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی خبر داد
  • تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ فیلم
  • تظاهرات مجدد هزاران صهیونیست در تل آویو
  • هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست
  • تظاهرات شهرک‌نشینان برای کناره‌گیری نتانیاهو
  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»