Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، رضا علیخانی بعد از ظهر امروز در دومین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران با تاکید بر حفظ محیط زیست و حل مشکل پسماند در استان اظهار کرد: در حال حاضر هفت پروژه نیمه‌تمام امحای زباله با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در مازندران در حال اجرا است.

او با اشاره به اینکه در مازندران حدود ۴ هزار تن زباله تولید و در ۲۷ منطقه در حال دپو است، افزود: با توجه به اینکه  ظرفیت تمامی مناطق دپوی زباله اشباع شده است باید با بهره‌مندی از فناوری نوین برای رفع و امحا آن چاره اندیشی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در فرایند رفع زباله باید مدیریت، لجستیک و بخش دپوی آن  مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: معضل زباله مازندران یک مسئله مهم زیست محیطی و اجتماعی است؛ شیرابه‌ها به سفره آب زیر زمینی رسیده است.

این مسؤول روان شدن شیرابه به رودخانه و آسیب‌رسانی به آبزیان را از دیگر معضلات جدی پسماند در مازندران دانست و گفت: شیرابه‌ زباله باعث از بین رفتن ماهی کپور دریایی در مازندران شد.

علیخانی تشکیل پژوهشکده راهبردی و عمرانی در دانشگاه نوشیروانی بابل را گام موثری در جهت علمی شدن فرایند کار دانست و اظهار کرد: معضل زباله در مازندران بحران تلقی می‌شود برای این موضوع باید فرایند اجرایی در نظر گرفته شود.

معاون عمرانی استانداری مازندران نخاله‌های شهری حاشیه شهرها را از دیگر موضوعات مورد بررسی در کارگروه مدیریت پسماند مطرح کرد و گفت: لازم است در چهار نقطه مازندران کارخانه‌هایی برای استفاده بهینه از نخاله‌های شهری احداث شود که نمونه آن در کلاردشت احداث شد.

وی افزود: تبدیل نخاله‌های شهری به آجر سفالی فرایندی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

معاون عمرانی استانداری مازندران پسماند روستایی را از دیگر موضوعات قابل بحث در کارگروه پسماند استان مطرح کرد و یادآور شد: برخی دهیاری‌ها درخواست خودروی حمل زباله را دادند؛ لازم است چند روستا به صورت مجموعه‌ای در کنار هم با کمترین هزینه زباله‌ها را در محلی جمع‌آوری و بعد به محل دپو زباله انتقال دهند. در وضعیت بحرانی از تهدید باید فرصت ایجاد شود. 

به گفته‌ی علیخانی هفت مرکز امحای زباله در مازندران ظرفیت ۲ هزار تن زباله را دارد این در حالی است که در روزهای پایان هفته میزان زباله استان  روزانه به ۶ هزار تن می‌رسد. لازم است فرهنگ‌سازی و آموزش تفکیک زباله از مبدا در دستور کار محیط زیست قرار گیرد.

معاون عمرانی استانداری مازندران البته زباله سوز ساری حدود ۹ سال است که به بهره برداری نرسید. علیخانی در این جلسه و پیش‌تر نیز استاندار مازندران و شهردار ساری اعلام کردند که پروژه زباله سوز ساری از مصوبات سفر است و بحث ابنیه آن تا پایان امسال (۱۴۰۱) باید تکمیل شود.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی نوین می‌تواند در حل معضل زباله موثر باشد، خاطرنشان کرد: در پروژه زباله سوز نباید از سیستمی آب‌بر استفاده شود.

به گفته علیخانی زباله‌سوز نوشهر ۸ تا ۱۲ لیتر در ثاینه اب مصرف دارد. در حال حاضر موضوع آب برای کشور به ویژه استان‌های شمالی حیاتی است.

این مسؤول مدیریت شیرابه را بحث مهم زیست محیطی دانست و ادامه داد: سرمایه‌گذاران و سازندگان کارخانه‌ زباله‌سوز باید در دفع شیرابه دقت بیشتری داشته باشند.

علیخانی با تاکید براینکه برای رفع زباله‌های بین راهی باید راه حل داشته باشیم، گفت: بدترین مدیریت زباله دفن آن است محیط زیست باید برای تولید کمتر زباله فرهنگ‌سازی کند.

 

انتهای پیام/۸۶۰۰۶/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون عمرانی استانداری مازندران رضا علیخانی سفره آب زیر زمینی معاون عمرانی استانداری مازندران زباله سوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فاروق سلیمانی گفت: کارگاه‌های آموزشی مدیریت پسماند در راستای اجرایی نمودن طرح تفکیک از مبدا در سطح شهر و مدارس برگزار شد.

وضعیت زباله سطح شهر و معضلات موجود، کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدا و بازیافت و پلاستیک برای دانش آموزان از جمله مباحثی بود که در این کارگاه‌های آموزشی ارائه شد و دانش آموزان با راهکار‌های حفظ محیط زیست و جداسازی زباله‌ها آشنا شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: روزانه بیش از ۱۷۰ تن زباله در شهرستان مهاباد تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن، زباله خشک می‌باشد که در صورت انجام تفکیک از مبدا قابل بازیافت می‌باشد.

دیگر خبرها

  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • شرنگ شیرابه در کام خزر