Web Analytics Made Easy - Statcounter

جرم گیری دندان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا وجود آن می تواند سبب پوسیدگی و ایجاد بوی بد دهان شود. اما آیا جرم گیری می تواند به لثه و دندان آسیب بزند؟ به شما یاد خواهیم داد چگونه با کمترین هزینه در خانه جرم گیری کنید.

جرم دندان چیست؟

جرم دندان، پلاک میکروبی یک لایه چسبناک و بدون رنگ از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم بر روی دندان ها تجمع می کند و جرم همان پلاک میکروبی است‌ که‌ اگر 24 تا 48 ساعت به‌ طور کامل بر روی دندان بماند و برداشته نشود، می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده که‌ به مرور زمان مواد معدنی در آن نفوذ کرده و سخت شده و محکم به سطح دندان ها می چسبد و با شستشو و مسواک پاک نمی شود و در بالا و زیر لثه قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرم زیر لثه محکم بر سطح ریشه متصل شده و رنگ آن قهوه‌ای‌ تا سیاه یا سبز مایل به سیاه بوده، جرم دندان زیر لثه باعت بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می شود.

جرم بالای لثه معمولا سفید مایل به کرم تا زرد رنگ و گاهی خاکستری است و باعث تجمع پلاک باکتریال می شود. در صورتی‌که جرم دندان برطرف نشود، به‌مرور زمان با نفوذ به‌ عمق لثه منجر به تحلیل لثه می شود.

جرم گیری دندان چیست ؟

پلاک های میکروبی که به رنگ زرد یا سفید هستند با املاح بزاقی به سطح دندان می چسبند و جرم دندان ها را تشکیل می دهند . جرم دندان با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن از بین نمی رود .

اگر بخواهیم مثال واضحی از جرم دندان را بیان کنیم باید به کتری های خانگی اشاره کنیم قطعا شاهد بوده اید که درون کتری های خانگی را پس از مدتی آهک احاطه می کند و با آب و ماده شوینده معمولی پاک نمی شود جرم دندان نیز به همین صورت است همانند آهک که کتری را احاطه می کند ، جرم نیز دندان ها را پوشش می دهد که این پلاک های دندانی را بدون جرم گیری دندان و مراجعه به دندانپزشک نمی توان از بین برد.

چرا دندان ها بعد از جرم گیری حساس میشوند؟

 بعد از این درمان، ممکن است دندان ها دچار حساسیت شوند و نسبت به گرما یا سرما واکنش نشان دهند. اما نگران نباشید این یک امر طبیعی است و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

دلیل حساس شدن دندان ها بعد از این د از بین رفتن و حذف جرم های روی لثه است که با حذف آن قسمتی از ریشه دندان به قسمت بیرونی اکسپوز میشود. حساس شدن دندان بعد ازاین درمان امری طبیعی است.

علل ایجاد جرم دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک نزدن به موقع و یا تنها یک بار در روز و ماندن باقی مانده های مواد غذایی بر روی دندان ها به مدت طولانی به طوری که دیگر با مسواک قابل تمیز شدن نباشند .

کشیدن سیگار

سیگار یکی از عواملی است که باعث جرم دندان می شود و در طی استعمال دخانیات به مدت طولانی دندان ها ظاهر ناخوشایندی به خود خواهند گرفت .

تغذیه ی نامناسب

مصرف بیش از حد مواد چسبناک و شیرینی جات و همچنین افرادیکه بیش از حد نوشیدنی های رنگی استفاده می کنند مانند چایی .

استفاده از مسواک خالی بدون خمیر دندان : برخی به علل مختلف مثلا اینکه از خمیر دندان بدشان می آید و … هنگام مسواک زدن از خمیر دندان استفاده نمی کنند .

عدم استفاده از نخ دندان

مواد خوراکی که به دندان می چسبند با مسواک زدن صحیح از بین می روند اما موادی که در لا به لای دندان ها می مانند به وسیله ی مسواک از بین نمی روند و برای تمیز کردن آن ها باید از نخ دندان استفاده شود و در صورت عدم استفاده ، این موضوع علتی می شود برای به وجود آمدن جرم و نیاز به جرم‌ گیری دندان .

عدم انجام معاینات به موقع

عدم مراجعه ی به موقع به دندانپزشک و معاینه های دندانی .

درمان نکردن دندان های نامرتب

در شرایطی که دندان دچار بهم ریختگی بوده و در ردیف مرتبی نباشند مسواک زدن به طور صحیح انجام نمی پذیرد و به علت عقب و جلو بودن دندان ها جرم در میان آن ها باقی می ماند توصیه می شوند کسانیکه دندان های نامرتب دارند به موقع به انجام ارتودنسی اقدام نمایند .

عارضه های وجود جرم بر روی دندان ها ایجاد بوی بد دهان بروز پوسیدگی در دندان ها برخی مواقع خونریزی لثه تغییر رنگ دندان ها تحلیل لثه فواید جرم گیری دندان جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندان، یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی می باشد. پوسیده شدن دندان، منجر به ایجاد حفره هایی در بخش خارجی مینای دندان می شود.

این حفره های می توانند منجر به تشکیل پلاک های دندانی شوند که به شکل یک رسوب سفید رنگ و سخت روی دندان ها قرار می گیرند. با وجود اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه تا حد زیادی از تشکیل این پلاک ها جلوگیری می کنند، اما مسواک و نخ دندان همواره نمی توانند تمام جرم ها و پلاک های بین دندانی را از بین ببرند.

باقی ماندن پلاک روی دندان در مدت زمان بیشتر، سبب ایجاد تارتار می گردد که در واقع مینای دندان را از بین می برد. اگر به صورت منظم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید، چنین تارتار هایی به راحتی از بین می روند و احتمال بروز پوسیدگی های دندانی به حد زیادی کاهش پیدا می کند.

جلوگیری از بروز بیماری های لثه

باید بدانید که جرم و پلاک دندان، تنها برای دندان ایجاد مشکل نمی کند. این مواد می توانند در زیر خط لثه تجمع پیدا کرده و سبب آسیب رسیدن به لثه ها شوند.

پیشرفت بیماری های لثه در نهایت می توانند به دست رفتن کامل دندان نیز منجر شوند. پس یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان این است که با از بین بردن پلاک ها و جرم های دندانی، به حد بسیار زیادی مانع از بین رفتن دندان می شود.

رفع بوی بد دهان

بهترین راهکار برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می باشد. با وجود اینکه این روش ها، بسیار موثر هستند، اما به تنهایی قادر به رفع بوی بد دهان نیستند، خصوصا زمانی که پلاک و جرم های دندانی و تارتار روی دندان های شما تجمع پیدا کرده اند. بنابراین جرم گیری تا حد زیادی سبب رفع بوی بد دهان می گردد.

سفیدتر کردن دندان ها

زمانی که جرم ها روی سطح دندان ها قرار می گیرند، روی رنگ دندان نیز تاثیر گذاشته و طاهر دندان ها را زردتر نشان می دهند. به همین دلیل یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان، این است که به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند.

افزایش سلامت کلی بدن

باید بدانید که دهان به شدت می تواند بر سایر اعضای بدن به خصوص قلب، تاثیر گذار باشد. مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی و چکاپ دندان ها، می تواند نقش به سزایی در کاهش حملات قلب و سکته داشته باشد. یعنی وجود التهاب های مزمن با وجود بیماری های لثه، می تواند سبب سخت شدن عروق و سکته قلبی می گردد.

جلوگیری از درمان های پیچیده و هزینه های بیشتر

اگر عنوان عوارض جرم روی دندان ها را مطالعه کرده باشید، متوجه شدید که جرم روی دندان ها می تواند خطرات بسیاری برایتان به دنبال داشته باشد. در واقع جرم گیری دندان نوعی مراقبت پیشگیرانه می باشد که مانع از بروز بسیاری از بیماری ها و صرف هزینه در آینده می گردد.

چه مدت یکبار نیاز به جرم گیری دندان است؟

این تماما بستگی به‌ این دارد که‌ شما تا‌ چه اندازه‌ به بهداشت و سلامت دندان های‌ خود اهمیت می دهید. بسیاری از افراد تنها با‌ یک بار جرم گیری، جرم سنگین و انباشته شده‌ بر روی دندان هایشان ازبین می رود و پس‌ از آن‌ شروع به‌ مراقبت از دندان می کنند و دیگر نیاز اساسی به‌ این کار ندارند و در صورت لزوم می توانند از روش دستی استفاده کنند.

ولی چیزی که‌ کاملا مشخص است‌ این است‌ که هر کس سالی یکبار به‌ این کار نیاز دارد تا جرم هایی که‌ با ابزاری مانند مسواک قابل پاک شدن نیستند، با ابزارهای‌ قوی تری مانند ابزار دندانپزشکی از بین بروند. هر چه‌ مراقبت شما‌ از دندان هایتان بیشتر باشد جرم گیری ساده‌تر، سریع تر و غیر ضروری تر است.

در مورد افرادی‌ که مرتب مسواک می زنند، چندان مهم نیست‌ که‌ سالی یکبار این عمل را انجام بدهند. ولی اگر‌ این کار را توسط دندانپزشک کار بلد انجام بدهند، بسیار خوب‌ است.

اینکه گفته می شود هر شش ماه یکبار جرم گیری دندان صورت گیرد، مبنای علمی برای‌ همه‌ی افراد ندارد و تنها افرادی محدودی‌ هستند که‌ با توجه به‌ تشخیص دندانپزشک متخصص لازم‌ است تا هر شش ماه‌ یکبار دندان های‌ خود را جرم گیری کنند.

روش‌های جرم گیری دندان

به فرایند زدودن جرم از دندان جرم گیری می گوییم. جرم گیری دندان در طی چند جلسه انجام می شود و باید بیمار در فاصله بین جلسات، طبق دستورات دندانپزشک عمل کند و بهداشت را کاملا رعایت کند و از دهانشویه‌های مخصوص استفاده‌ کند.

دو روش اصلی برای‌ از بین بردن جرم دندان وجود دارد، البته بعضی از دندانپزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. در ادامه این دو روش شرح داده می شود.

جرم گیری با ابزارهای دستی

دندانپزشک شما در این‌ حالت از یک جرم گیر دندان استفاده می کند و به صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان را از بین می برد. از آنجا که دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است‌ از حس‌ لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان‌ها استفاده‌ کند.

جرم گیری با ابزارهای اولتراسونیک

ابزار جرم گیری دندان اولتراسونیک پلاک‌ها را از روی دندان شما با لرزش یکسر فلزی، پاک می کند، در این روش از اسپری کردن آببرای شستن پلاک‌ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می شود.

در ادامه مراحل و چگونگی از بین بردن جرم دندان را شرح خواهیم داد.

مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

زمانی که با درمان جرم دندان و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت دربافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه‌ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می توان درمان را انجام داد.

لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته‌ شود.

در این کلینیک جرم گیری و جرم گیری عمیق دندان‌ها معمولا در دوتا چهار جلسه انجام می گیرد.

دندانپزشک برای‌ این‌که احساس درد نکنید، لثه‌ها را با استفاده‌ از بی‌حسی موضعی بی حس می کند. در هر جلسه یک چهارم دهان و به‌مدت 45 دقیقه تحت درمان قرار می گیرد. در صورتی‌ که بیماری لثه پیشرفته نباشد، جرم گیری در یک جلسه بطور کامل انجام می گیرد.

مرحله دوم: بروساژ دندان

احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه‌ با جرم گیری دیده‌ یا شنیده‌اید. دندانپزشکان با آغشته‌ کردن دندان‌ ها به خمیر مخصوص و استفاده‌ از وسیله‌ای چرخشی که‌ یک برس به‌ سر آن بسته شده‌ است، اقدام‌ به بروساژ سطوح دندانی می کنند، این‌ کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای‌ بوجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که‌ چسبندگی زیادی ندارند و سفید کردن دندان، استفاده‌می شود.

مرحله سوم: صیقلی کردن دندان با AIRFLOW

صیقلی‌کردن دندان با Airflow روشی‌ ایده‌ال برای‌ از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی‌ از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه‌ است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌، بطور کامل پلاک دندان ها را از بین می برد.

از این‌ روش‌برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل ازشیار بندی دندان استفاده‌ می شود. این‌ روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می شود و نسبت به‌ دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری‌دارد.

در این‌ روش، یک اسپری هوا و سدیم بی‌کربنات و جت آب برای‌ برطرف کردن پلاک و لکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این‌ روش بیمار دردی‌ را حس نخواهد کرد.

جرم گیری دندان با لیزر

تقبل هزینه جرمگیری دندان و جرم گیری عمیق لیزری دندان هم‌ به‌ منظور پیشگیری و هم‌ بعنوان یک‌ روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش جرم گیری و سفید کردن دندان با لیزر بعنوان یک‌ اقدام پیشگیرانه استفاده می شود. پس‌ از روش‌های پاکسازی عمیق، پاکت‌های لثه و سطوح ریشه بایک لیزر آبی درمان می شوند تا اتصال مجدد بافت‌های لثه را بهبود‌ ببخشد.

اینکار باعث تسکین التهاب و بهبودی سریع بافت‌های لثه می شود و باعث اتصال دوباره‌ی بافت‌های لثه به دندان می شود. دستگاه AMD Laser : در این‌ روش از ژل بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها، بر روی دندان ها استفاده می شود و در ادامه پرتو شتاب دهنده بطور مستقیم بر روی دندان ها‌ تابانده می شود تا به‌ این ترتیب حداکثر نتایج بهینه حاصل شود.

روش سفید کردن دندان با لیزر یک‌روش بیخطر و بدون درد‌ است. به‌این ترتیب می توان رنگ دندان ها را تا 8 درجه‌ در مدت کمتر ازیک ساعت سفید کرد.

درطول جلسه بعدی، دندان پزشک مجددا لثه‌ها را معاینه می کند تا میزان بهبودی پاکت‌های لثه را بررسی کند. در صورتی‌که عمق پاکت‌های لثه هنوز بیش‌ از 3 میلیمتر باشند، روش‌های درمانی قوی‌تر از سفید کردن دندان با لیزر تجویز می شود.

روش های خانگی جرمگیری دندان

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

انتخاب خمیردندان مناسب و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار مفید است. این ماده از ایجاد حفره‌ها در دندان جلوگیری می‌کند، موجب تقویت مینای دندان می‌شود و از دندان در برابر غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های مختلف حفاظت می‌کند. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید از پوسیدگی بیشتر و رسوب گرفتن نواحی پوسیده جلوگیری می‌کند.

استفاده از خمیر دندان ضد جرم و رسوب

استفاده از خمیر دندان ضد جرم و رسوب به از بین بردن جرم سیاه دندان کمک شایانی می‌کند. مواد موجود در این خمیر دندان ازجمله پیروفسفات، زینک سیترات، فلوراید و … جرم‌گیری را ممکن می‌سازد.

این مواد از تشکیل جرم و رسوب روی دندان جلوگیری می‌کنند. بعضی از این خمیردندان‌ها ماده‌ی دیگری به نام تری‌کلوسان دارند که در واقع نوعی آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان است.

استفاده از مخلوط جوش شیرین

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛ کمی نمک؛ و مسواک.

طرز تهیه:

جوش شیرین و نمک را ترکیب کنید و مخلوط را روی مسواک خیس بمالید؛ به‌آرامی دندان‌ها را با مخلوط به‌دست آمده بشویید؛ دهان را با آب ولرم بشویید و آب بکشید.

مدت زمان مصرف: برای اینکه زودتر نتیجه‌ی مثبت بگیرید، یک روز در میان از این مخلوط استفاده کنید. وقتی پلاک‌ها از بین رفتند هر ۷ تا ۱۰ روز، یک‌بار از آن استفاده کنید.

علت اثرگذاری: جوش شیرین باعث تسکین و آرامش بخشیدن به دندان و لثه‌ها می‌شود، نسبت به جرم و پلاک‌های میکروبی دندان خاصیت ضدباکتریایی دارد و در از بین بردن جرم‌ها و سفید شدن دندان مؤثر است.

جوش شیرین خاصیت ضداسیدی دارد و pH دهان را متعادل نگه می‌دارد. نمک نیز خواص ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل استفاده از این مخلوط روش مناسبی برای جرم گیری دندان در خانه است.

استفاده از ژل آلوئه ورا و لایه‌بردار گلیسیرین

مواد لازم:

۱ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا؛ ۴ قاشق چای‌خوری گلیسیرین گیاهی؛ ۴-۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛ ۱۰ قطره اسانس لیمو؛ و ۱ فنجان آب.  

طرز تهیه:

تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید تا خمیر یک‌دستی تولید شود؛ مخلوط را به دندان‌هایتان بمالید؛ دهان را کاملا آب بکشید به‌طوری که همه‌ی خمیر کاملا از روی دندان‌ها پاک بشود.

مدت زمان مصرف: روزی یک مرتبه از این مخلوط استفاده کنید تا پاک‌سازی پلاک‌ها شروع شود. بعد از آن،‌تا زمانی‌ که جرم‌گیری کاملا نتیجه بدهد از این مخلوط هر ۳-۴ روز، یک‌بار استفاده کنید.

علت اثرگذاری: آلوئه‌ ورا و جوش شیرین خواص ضد‌میکروبی دارند. علاوه بر این آلوئه‌ ورا می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که عامل ایجاد باکتری‌ها در دهان هستند، مبارزه کند. اسانس لیمو هم خاصیت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن جرم‌ها و پلاک‌های روی دندان دارد.

توجه: یادتان باشد به علت وجود گلیسیرین دراین ترکیب نباید در مصرف آن افراط کنید. زیرا گلیسیرین در بلندمدت از مینرالیزه شدن دندا‌ن‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه استحکام دندان‌ها کاهش می‌یابد.

استفاده از پوست پرتقال

طرز استفاده:

تکه‌ای پوست پرتقال را ۲ تا ۳ دقیقه مستقیما روی دندان بگذارید؛ اجازه بدهید آب موجود در پوست پرتقال ۲ تا ۳ دقیقه روی دندان بماند، سپس دندان‌ها را با آب بشویید؛

مدت مصرف: ۲ یا ۳ بار در هفته این کار را تکرار کنید.

علت اثرگذاری: پوست پرتقال با میکروارگانیسم‌های موجود در دهان مبارزه می‌کند. این روش جرم گیری دندان در خانه روشی ارزان، طبیعی و مؤثر است و در سفید کردن و از بین بردن جرم‌ها کاربرد فراوانی دارد.

جویدن میوه‌ها و سبزیجات

این روش جرم گیری دندان در خانه بسیار آسان است. فقط کافی است برای از بین بردن جرم سیاه دندان سیب، موز، خربزه، هویج یا ساقه کرفس را بجوید!

جویدن میوه‌ها و سبزیجات به مدت یک ساعت پس از صرف غذا، دندان‌های شما را به‌شکل طبیعی پاک و تمیز می‌کند. جویدن میوه‌ها و سبزیجات نه‌تنها ذرات غذا بلکه پلاک‌ها و جرم‌ها را نیز از بین می‌برد و لثه‌ها را قوی و مقاوم می‌کند.

جویدن دانه‌های کنجد

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری کنجد؛ و مسواک.

طرز استفاده:

دانه‌های کنجد را بجوید اما قورت ندهید. وقتی دانه‌ها را خوب جویدید، آنها را در دهان نگه دارید و با مسواک خشک دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

مدت زمان مصرف: این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

علت اثرگذاری: دانه‌های کنجد لایه‌بردار جرم هستند. این دانه‌ها دندان را پاک و تمیز می‌کنند و پلاک‌های روی دندان را از بین می‌برند.

خوردن انجیر

مواد لازم:

۲ تا ۳ عدد انجیر.

طرز مصرف:

انجیر را آرام آرام بجوید.

مدت زمان مصرف: هرروز و بعد از هر وعده‌ی غذایی انجیر بخورید.

علت اثرگذاری: انجیر به بهداشت دندان‌ها و تقویت لثه کمک می‌کند. مصرف آن غدد بزاقی را تحریک می‌کند و ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. بزاق موجب پاکسازی دهان و از بین بردن جرم‌ها می‌شود.

مسواک برقی

دندان‌پزشکان استفاده از مسواک برقی را توصیه می‌کنند. چون مسواک برقی با دقت بیشتر و عملکرد بهتری می‌تواند دندان‌های شما را پاک و تمیز کند.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان بهترین روش برای خارج کردن غذا از میان دندان‌هاست. استفاده از نخ دندان بعد از مصرف غذا از نشستن جرم‌ها روی دندان جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان دارد. نخ دندان فضای بین لثه‌ها و دندان‌ها را پاک می‌کند و از بروز بیماری‌های دندان و لثه جلوگیری می‌کند.

غرغره با دهان‌شویه و محلول هیدروژن پراکسید

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، پراکسید هیدروژن را به‌عنوان ماده‌ی مؤثر در دهان‌شویه‌ها با خاصیت پاک‌کنندگی دندان و ضدالتهابات لثه تأیید کرده است.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری دهان‌شویه‌ی ضدعفونی‌کننده؛ و ۳ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید ۳ درصد.

طرز استفاده:

مواد مذکور را مخلوط کنید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در دهان بچرخانید. به هیچ‌وجه مخلوط را قورت ندهید؛ با آب معمولی غرغره کنید.

مدت مصرف: این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

علت اثرگذاری: این مواد خاصیت ضدمیکروبی دارند و محلول حاصل به جرم گیری دندان کمک می‌کند.

جرم گیر دندان (Dental Pick)

دنتال پیک ابزاری است که جرم‌ها و ذرات غذا را از دهان پاک می‌کند و در داروخانه‌ها موجود است. به کمک آینه‌ی بزرگ‌نما می‌توانید مواد و جرم‌ها را از میان دندان‌ها بیرون بیاورید. سپس دهان‌تان را بشویید.

مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C

مواد لازم:

یک عدد گوجه‌ی کوچک یا توت‌ فرنگی.

طرز استفاده:

گوجه یا توت فرنگی را خرد کنید، له کنید و آن را به شکل پالپ دربیاورید؛ پالپ را روی دندان بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند؛ دهان را با آب ولرم بشویید.

مدت مصرف: ۲ بار در هفته این کار را تکرار کنید.

علت اثرگذاری: گوجه و توت‌فرنگی خواص ضدمیکروبی دارند و به جرم‌ گیری دندان، کشتن باکتری‌های موجود در دهان و جلوگیری از پوسدگی دندان کمک می‌کنند. مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C به سلامت عمومی بدن و در نتیجه سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

خوردن غذاهای تند

استفاده از ادویه‌های تند و مصرف غذاهای این‌چنینی، روش دیگری برای جرم گیری دندان در خانه و از بین بردن جرم سیاه دندان است. غذاهای پرادویه باعث ترشح بزاق و تحریک غدد بزاقی می‌شوند. بزاق اضافه در دهان به پاکسازی لثه و دندان‌ها کمک می‌کند.

استفاده از آبلیمو

مواد لازم:

۱ قاشق چای‌خوری آب لیمو؛ و مسواک.

طرز استفاده:

دندان‌ها را مطابق معمول مسواک بزنید؛ دهان را بشویید و سپس آب لیمو را به‌آرامی به دندان‌ها و لثه بمالید؛ بگذارید آب لیمو به مدت ۱ دقیقه یا کمی بیشتر روی دندان‌هایتان بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

مدت زمان مصرف: این کار را یک روز در میان انجام بدهید. بعد از ظاهر شدن اولین نتایج مثبت، می‌توانید این کار را هر ۱۰ روز یک‌بار تکرار و پلاک‌ها و پوسیدگی را از دهان خود دور کنید.

علت اثرگذاری: خاصیت اسیدی آب لیمو قابلیت مبارزه با میکروب‌ها را دارد و پلاک‌ها و جرم‌ دندان را از سطح آن می‌زداید. در واقع لیمو مانند سفیدکننده‌ای طبیعی عمل می‌کند و در سفید کردن دندان‌ها بسیار مؤثر است.

غرغره کردن روغن نارگیل

مواد لازم:

۲-۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص.

طرز استفاده:

به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روغن نارگیل خالص را در دهان بچرخانید؛ روغن را از دهان‌تان خارج کنید و سپس دهان‌تان را با آب گرم بشویید.

مدت مصرف: این کار را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید.

علت اثرگذاری: یکی از دلایل مؤثر بودن روغن نارگیل در پاکسازی دهان از پلاک‌ها و از بین بردن جرم‌های دندان، توانایی آن در جذب ناخالصی‌ها و ذرات موجود در دهان است. روغن نارگیل خواص ضدباکتری دارد و از بروز بیماری‌های عفونی دهان جلوگیری می‌کند.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

بسیاری از افرادی که برای اولین بار قصد انجام جرم گیری دندان را دارند، برایشان این سوال پیش آمده است که آیا جرم گیری دندان درد دارد و درد آن به چه صورت است؟

باید گفت که این روش درمانی درد بسیار اندکی داشته که هیچ نیازی به حسی ندارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر جرم روی دندان های بیمار به نسبت بالایی شدید باشد، میزان درد و حساسیت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

عوارض جرم گیری دندان

درمان های جرم گیری دندان در زمره ی تکنیک های پرخطر قرار نمی گیرند پس عوارض خطرناکی نخواهند داشت .

احتمال ایجاد خونریزی لثه و یا ایجاد عفونت

این اتفاق ممکن است یکی از عوارض جرم گیری دندان باشد که اگر دندانپزشک پیش بینی کند که این اتفاق برای شما رخ خواهد داد از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند .

ایجاد حساسیت پس از انجام جرم گیری دندان

این اتفاق جای نگرانی ندارد و عارضه ای موقت است که از بین خواهد رفت .

دستورالعمل‌هایی برای کاهش علائم

رژیم غذایی – اگر عصب‌کشی سنگین انجام شده باشد، جویدن غذاهای سخت مانند گوشت یا سبزیجات خام ممکن است ناراحت‌کننده باشند؛ این حالت بیشتر از چند روز ادامه نخواهد داشت. توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی شامل غذاهای نرم پیروی کنید تا جویدن آن برای شما راحت‌تر باشد.

ناراحتی/ درد / حساسیت:

اگر بیحسی موضعی به کار گرفته شده باشد باید برای محافظت از زبان و گونه‌ها خود تا زمانی که بهبود می‌یابید از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. استامینوفن یا مسکن‌های غیر آسپیرینی را می‌توان در صورت لزوم برای کاهش ناراحتی‌ها مصرف نمود.

اگر حساسیت‌های دندانی ادامه یابند، از خمیردندان‌ های ضد حساسیت که حاوی نیتریت پتاسیم هستند استفاده کنید. اگر حساسیت شدید و مستمر بود باید به طور تخصصی از عوامل حساسیت‌ زدا استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان:

اگر بافت لثه حساس شده باشد، دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک کنید اما باید زمان این کار کمتر از حد معمول آن باشد. در روزهای سوم و چهارم، روش‌های معمولی بهداشت دهان و دندان را می‌توان دوباره به کار گرفت. شستشوی دهان با محلول ‌های آنتی میکروباکتریال یا محلول گرم سالین توصیه می‌شود. از این دهان‌شویه‌ ها نباید بیش از 1 تا 2 هفته استفاده شود.

مراقبت‌های پس‌ از جرم گیری و بروساژ دندان حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید. اگر در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی در ناحیه‌ای از لثه شدید، مطمئنا نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارید. با دقت مسواک زدن یکی‌ از مهمترین عوامل جلوگیری‌ از جرم دندان است، روزی 30 ثانیه مسواک‌ زدن نمی تواند کمک شایانی به جلوگیری‌ از جرم گرفتن دندان نماید. بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه‌ که دندانپزشک تجویز می کند، استفاده نمایید. زیرا در بهبود زخم‌های به‌جا مانده‌ از جرم گیری موثر است‌ و یک‌ هفته بعد‌ از جرم گیری استفاده از دهانشویه را قطع نمایید. درصورت حساس شدن دندان پس‌ از جرم گیری اصلا نیاز به‌ نگرانی‌ نیست ، حساسیت دندان پس‌ از مدتی رفع خواهد شد. جرم گرفتن دندان فقط در بزرگسالان اتفاق نمی افتد. ممکن‌ است دندان های‌ کودکان نیز جرم بگیرند. درصورتی که‌ در بررسی‌های دوره ای دندانپزشک وجود جرم را تشخیص دهد، دندان کودکان هم‌ باید جرم گیری شود. جرم های‌ ایجاد شده روی دندان کودکان نیز مانند بزرگسالان‌ است. آیا انجام دادن جرم گیری خطر دارد؟

بیشتر افراد این تصور را دارند‌ که جرم گیری به‌ مینای دندان آسیب زده و باعث پوسیدگی دندان ها شده‌ ولی باید ذکر شود‌ که وجود جرم هایی‌ که روی دندان و لثه ها هستند به بافت دندان ها آسیب جدی وارد می کنند و با تجمع میکروب ها در دهان به تکثیر هم ادامه می دهند. پس وجود جرم در دهان مضر بوده‌ نه‌ از بین بردن جرم ها.

نکته‌ای که‌ باید بدانید این‌ است‌ که جرم گیری باعث حساس‌ شدن دندان شده و با برخورد کردن نوشیدنی‌های سرد و گرم به‌ آن تیر کشیده و جرم هایی که‌ تا قبل‌ از آن‌ روی دندان بودند، بعنوان عایقی عمل کرده‌ که جلوی حساسیت را گرفته و اگر این لایه جرم از روی دندان از بین برود.

منجر به‌ این حالت شده و کاملا طبیعی‌ بوده ولی‌ این حساسیت فقط تا‌ چند روز بعد‌ از انجام جرم گیری وجود دارد. پس نباید نگران‌ این موضوع باشید.

آیا جرم گیری باعث ضعیف شدن و لق شدن دندان‌ می شود؟

از آنجا که‌ افراد در مورد جرم گیری دندان اطلاعات‌کافی ندارند، بسیار طبیعی‌ است که‌ نظریات اشتباه و شایعه‌ها را در این زمینه باور کنند.

یکی‌ از این شایعه ها این‌ است که‌ با انجام عمل جرم گیری بر روی دندان ها آن ها لق خواهند شد. این‌ باور کاملا غلط است‌ زیرا با انجام این‌ عمل به‌ هیچ عنوان دندان لق نمی شود.

پس‌ از آن‌ که جرم بر روی دندان می نشیند، اسیدی که‌ از جرم ها بوجود میاید، سبب می شود تا بخشی از قسمت‌های دندان نابود شود و بنابراین دندان لق بنظر بیاید.

اما فرد بیمار متوجه این‌ موضوع نخواهد شد و علت آن‌ هم این‌ است که‌ حجم جرم ها به اندازه ایست‌ که دور دندان را احاطه می کند و فرد اصلا حس نمی کند که‌ بخشی از دندانش را از دست داده.

ولی پس‌ از آنکه جرم گیری دندان کاملا انجام شد، جرم‌ها از بین می روند و اکنون دیگر جرمی وجود ندارد که فضای از دست رفته میان لثه و دندان را پر کند. بنابراین بسیاری این تصور را دارند‌ که جرم گیری دندان ها را لق می کند. این‌ نظر اصلا صحت ندارد و هیچ توجیه علمی برای‌ آن وجود ندارد.

آیا استفاده از خمیر دندان ضد جرم مفید می باشد؟

خیر، جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود و برای‌ این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت، ضمناً خمیر دندان هایی‌که بعنوان ضد جرم معرفی‌ شده اند، دارای مقادیر زیادی‌ از مواد ساینده‌ بوده و فقط رنگ و لکه‌های رسوب نموده بر دندان را که زنگ (Stain) نام دارد، تمیز می کنند و استفاده همیشگی‌ از آن ها توصیه نمی گردد.

این خمیر دندان ها، بعلت دارا بودن مواد ساینده زیاد، ایجاد خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان ها نموده و زمینه‌ را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم میاورند.

به‌ مرور زمان با خوردن برخی خوراکی ها بر روی دندان ها ایجاد جرم می شود که‌ باید دندان ها جرم گیری شوند، زیرا بصورت لایه‌ی زرد رنگ تشکیل می شوند و اصلا ظاهر خوبی در هنگام لبخند زدن نداشته و شما می توانید درمنزل‌ هم جرم گیری دندان انجام دهید و جرم ها را نابود کنید.

انجام جرم گیری با سوزش همراه‌ بوده پس‌حتما باید دهان را ضدعفونی کرده و یک‌ روز درمیان از شوینده‌های قوی استفاده کرد تا از تشکیل شدن مجدد جرم‌ها بر روی دندان جلوگیری‌ شود.

آیا می توان دندان ایمپلنت، لمینیت و کامپوزیت شده را جرم گیری کرد؟

جرم گیری و سفید کردن دندان‌ها همیشه با هم انجام می شوند. این کارها با هدف برداشتن جرم‌ها و پلاک‌هایی که‌روی لثه یا زیر آن جمع‌ شده‌اند، انجام می شوند.

پزشک از یک ابزار دستی با سیستم‌های دیپلر و اولتراسوند توسط EMS مخصوص ایمپلنت‌های دندانی و ونیرهای دندانی بدون احتمال خراب شدن سطح خارجی آنهارا تمیز می کنند.

اگر شما ایمپلنت دندانی‌ در دهان خود دارید، باید بطور مرتب‌ به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید‌ که اطراف آن ها بطور صحیح تمیز شده‌ و از بروز عفونت‌هایی که‌ باعث لق شدن آن ها می شود، پیشگیری‌ شود. ایمپلنت‌ها نیز مانند دندان‌های طبیعی نیاز به‌ توجه ویژه دارند.

هزینه جرم گیری و بروساژ دندان

برای در نظر گرفتن قیمت جرم گیری دندان باید مواد متعددی را مد نظر قرار داد. از جمله این موارد هزینه های تصویر برداری، تخصص و مهارت دندانپزشک و هزینه هایی که در خصوص جرم گیری عمیق دندان وجود دارد.

در رابطه با هزینه های تصویربرداری باید گفت که همه ی افراد مجبور به عکس برداری نیستند و با توجه به شرایط دهان و دندان خود، دندانپزشک این تشخیص را می دهد.

باید این را در نظر داشته باشید که اگر شرایط جرم دندان هایتان وخیم باشد و دچار خونریزی های لثه باشید، شاید لازم باشد تا بیشتر از یک بار دندان های خود را جرم گیری کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه جرم گیری دندان، با کلینیک دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

آیا بیمه تعرفه ای بابت جرم گیری دندان به بیمه شدگان خود ارائه می دهد؟

با توجه به این موضوع که جرم گیری دارای کاربرد درمانی بوده و به منظور زیبایی صورت نمی گیرد، بیشتر بیمه های درمانی هزنیه ای را بابت آن تقبل می کنند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، باید با بیمه درمانی خود هماهنگی لازم را انجام دهید و بعد از جرم گیری دندان های خود، رسید مربوطه را تحویل بگیرید.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: دندان سفیدی دندان سلامت دندان جرم گیری جرم دندان جرم گیری دندان در خانه استفاده از خمیر دندان استفاده از نخ دندان بهداشت دهان و دندان بین بردن جرم ها بین بردن جرم سفید کردن دندان بر روی دندان ها استفاده می شود ۱ قاشق غذاخوری دندان استفاده دندان جلوگیری کردن دندان موجود در دهان مدت زمان مصرف روی دندان کردن دندان ها علت اثرگذاری بین می برد استفاده کنید بروساژ دندان دندان هایتان روی دندان آیا جرم گیری دندان می شود روغن نارگیل طرز استفاده مینای دندان جرم گیری بوی بد دهان دندان ها بار در هفته تکرار کنید جرم گیری جوش شیرین بیماری ها سطح دندان باکتری ها شدن دندان مواد لازم مسواک زدن دهان شویه جرم دندان پلاک ها پلاک ها مدت مصرف وجود جرم جرم ها جرم ها دانه ها خواص ضد میوه ها آب لیمو ضد جرم لثه ها یک بار روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود

سی. ‌آی. ‌ای به طور سیستماتیک به واسطه این سه عامل «التزام به نزاکت و آداب سیاسی»، «جنگ‌های قدرت های کوچک و بی ارزش در واشنگتن» و «مقام پرستی»؛ وعوامل بسیار دیگری نابود شد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، آن چه خواهید خواند، نخستین قسمت از خاطرات «رابرت بائر» جاسوس کهنه کار سازمانِ «سی. آی. ای - سیا» است. سازمانی که به صورت رسمی «آژانس مرکزی اطلاعات» (بدون هیچ قید عنوانی و قانونی برای انحصار در خاک ایالات متحده) نامیده می شود و نامش در ماجراهای خونین و دردناک بسیاری طی 75 سال گذشته در گوشه و کنار جهان به چشم می خورد و بر پیکره کهن و استوار کشورمان ایران هم داغی عمیق و پاک نشدنی از خود به یادگار گذاشته که به اختصار از آن با عنوان «کودتای 28 مرداد» یاد می شود.

گرچه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کارنامه این سازمان در غرب آسیا مورد غفلت قرار گرفت اما فهرست بلندبالای رهبران سیاسی و مذهبی که در سراسر جهان مورد هدف تروریست های کارآزموده این تشکیلات قرار گرفته اند، بیش از نیم قرن در منابع مکتوب بسیاری منتشر و تکرار شد.

وقایع 11 سپتامبر، کمتر از ده سال بعد از فروپاشی شوروی، با هر رویکردی که از سوی ما ساکنان آسیای غربی مورد تحلیل قرار گیرد(اعم از این که توطئه ای سعودی-آمریکایی قلمداد شود، یا پروژه ای صهیونیستی-آمریکایی یا خلاقیتی برخاسته از اذهان سلفیان تندرو) بستری بی نظیر برای سی. آی. ای فراهم کرد که شبکه افسانه ای خود را در غرب آسیا احیا کند و این بار تحت عنوان پوپولیستی و «هزار تفسیرِ» مبارزه با تروریسم، با فراغ بال به هر اقدامی که لازم می داند دست بزند.

البته در فضایی عاری از مناسبات جنگ سرد، دیگر نیازی به پنهان کاری های گذشته نیست و امروزه شخص رییس جمهور آمریکا به فرماندهی عملیات ترور شهروندان و مسئولان کشورهای دیگر توسط شخص خود مباهات می کند، اما هنوز هم عملیات عمده و موثر علیه دشمنان هژمونی آمریکا، به صورت مخفی و به اصطلاح کثیف انجام می شود.

با این حال، خیزِ بی سابقه فن آوری طی سه دهه گذشته، امکانات وسیعی را در اختیار کارکنان سرویس های اطلاعاتی قرار داده است که خود را از گزند نفرتِ افکار عمومی جهانِ هدفِ خود تا حد زیادی محفوظ نگاه دارند. خاطرات «رابرت بائر» علی رغم این که با نیت خیرخواهانه و وفادارانه ی این جاسوسِ به ظاهر بازنشسته برای کشور متبوعش نوشته شد، اما صراحت و شفافیتِ بی مانند (و عامدانه ای) دارد که آن را برای ما ساکنان غرب آسیا، به مستندی قابل اتکا تبدیل می کند برای فراموش نکردن دورانی که در آن، سی. آی. ای منفورترین نام در میان ملل محروم و ستم کشیده عالم بود.

با این اوصاف، ذکر این نکته ضروری است که نویسنده، علی رغم تظاهر به انصاف و بی طرفی(که گاهی بسیار مضحک به چشم می آید) یک سرباز سرسپرده ایالات متحده است و در این مسیر، ازهنرِ قلب و تحریف و تقطیع اتفاقات با ظریف ترین شکل ممکن بهره گرفته است که در صورت لزوم، با ذکر مستنداتِ لازم، پیوستِ مورد نیاز مخاطبان برای نزدیک شدنِ هر چه بیشتر به روایاتِ معتبر از وقایع، توسط مترجمین ارایه خواهد شد. امید مورد استفاده مخاطبان آگاه و هوشمند مشرق قرار گیرد. ان شاالله

اواخر سال 1994 به خودم آمدم و دیدم عملا دارم روی هواپیما زندگی می‌کنم. بعدازظهر به امان (پایتخت اردن) می‌رسیدم، در هتلی اقامت می‌کردم، دوش سریعی می‌گرفتم و سپس تمام شب را با یک معارض عراقی دیگر در مورد نحوه برخورد با صدام حسین صحبت می‌کردم. اغلب تا بعد از نیمه شب به رختخواب نمی‌رفتم و تنها چند ساعت بعد بیدار می‌شدم تا هواپیمایی به واشنگتن و دفترم در مقر سی. ‌آی. ‌ای {در محدوده «لانگلی»}، (ایالت ویرجینیا) بگیرم. این یعنی یک روز طولانی. البته به آن عادت کرده بودم، چون تقریبا بیست سال بود که عمرم را صرف کار در خیابان‌های خاورمیانه، آن هم با همین سرعت کرده بودم.

ساختمان مرکزی سیا در لانگلی

گاهی اوقات، در این ماموریت پنهانی شبیه دیپلماسی شاتل*، در لندن از هواپیما پیاده می‌شدم و فقط برای اینکه نفسی تازه کنم در شهر قدم می‌زدم. مسیر خاصی را دنبال نمی‌کردم، اما اغلب بدون اینکه بخواهم، در منطقه «جاده اِج وِر» ** سر در می‌آوردم، منطقه ای در بخش مرکزی لندن که توسط اعراب و دیگر خاورمیانه‌ای‌ها تسخیر شده بود. مواجهه با زنان محجبه و مردانی که با لباس‌های بلند گام برمی داشتند، باعث می شد احساس کنم هرگز خاورمیانه را ترک نکرده‌ام، اما این وسط یک تفاوت ظریف وجود داشت: کتابفروشی‌های عربی.

در اکثر نقاط خاورمیانه، فروش جزوه‌های افراط گرای اسلامی که آشکارا از خشونت حمایت می‌کنند در کتابفروشی‌ها ممنوع است، اما در کتابفروشی‌های عربی لندن قفسه‌هایی پر از آن‌ها وجود داشت. با یک نگاه به چاپ درشت‌شان می‌فهمیدید که موضوع‌شان چیست: نفرتی عمیق و سازش‌ناپذیر نسبت به ایالات متحده. در جهان‌بینی کسانی که این جزوه‌ها را می‌نوشتند و منتشر می‌کردند، جهاد یا جنگ مقدس بین اسلام و آمریکا فقط یک احتمال نبود؛ برای آنان جنگ امری اجتناب‌ناپذیر بود و از قبل هم آغاز شده بود. من با گذراندن بخش زیادی از زندگی‌ام در خاورمیانه، می‌دانستم که چنین نفرت شدید و خشونت‌آمیزی انحرافی از اسلام است؛ اما همچنین بهتر از اکثر مردم می‌دانستم که چنین نفرتی چه هزینه های سنگینی می‌تواند داشته باشد.

اغلب یک جزوه برمی‌داشتم و به چاپ ریز آن نگاه می‌کردم. به ندرت نام ناشر یا سردبیر در شناسنامه ذکر می‌شد و آدرس انتشارات هرگز درج نمی‌شد. اما به جز چند مورد استثنا، آن‌ها یک صندوق پستی در اداره پست اروپا داشتند، اغلب در بریتانیا یا آلمان. برای فهمیدن این موضوع که اروپا، به عنوان متحد سنتی ما در جنگ علیه آدم‌ بدها، به گلخانه‌ای از بنیادگرایی اسلامی تبدیل شده بود، به سازمان اطلاعاتی پیچیده‌ای نیاز نبود.

اواخر دهه 1980 میلادی در بیروت

از روی کنجکاوی، از همکارانم در سی. ‌آی. ‌ای لندن پرسیدم آیا می‌دانند چه کسانی این مطالب را منتشر می‌کنند. هیچ ایده‌ای نداشتند، دلیلی هم نداشت که بدانند. دفترِ ما در لندن، حتی یک عضو عرب‌زبان هم نداشت و بعید بود کسی در «جاده اِج وِر» پرسه بزند. حتی اگر یکی شان هم این کار را می‌کرد، نمی توانست آن عناوین زهرآلود را بخواند. علاوه بر این، سی. ‌آی. ‌ای توسط مقامات بریتانیا، از جذب منابع، حتی درون بنیادگرایان اسلامی، در کشورشان منع شده بودند. پس در چنین شرایطی، چه فایده‌ای داشت که در آنجا با اعراب وقت بگذرانیم؟

به طور کلی، اوضاع در قاره اروپا هم تعریفی نبود***. تا اواسط دهه 1990، در سراسر اروپا، سی. ‌آی. ای در حال تحلیل رفتن بود. از دفاتر ما در بن*****، پاریس و رم، چیزی باقی نمانده بود به جز سایه‌ای از آنچه در دوران جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی بودند. آن‌ دفاتر از افسران کافی برای پیگیری جوامع وسیع خاورمیانه‌ای {تبار} در اروپا برخوردار نبودند و آن‌هایی هم که از چنین امتیازی برخوردار بودند، غالبا تمایل، آموزش و در برخی موارد انگیزه لازم برای انجام این کار را نداشتند.

اوضاع در خودِ خاورمیانه هم چندان بهتر نبود. اغلب در هر کشوری تنها یک یا دو افسر سی. آی. ای حضور داشتند. به جای جذب و اداره منابع - یعنی جاسوس‌های خارجی - ایستگاه‌های سی. آی. ای در آن «انبارِ باروتِ دنیا»، بیشتر وقت خود را صرف رسیدگی به موضوعاتی می‌کردند که آن زمان در واشنگتن «مد» بودند: حقوق بشر، جهانی‌سازی اقتصادی، درگیری اعراب و اسرائیل. برای کهنه‌کارهایی مثل من، به نظر می‌رسید که سی. ‌آی. ‌ای فقط پرچم تکان می‌داد. *****

بسیاری از ما که در خاورمیانه تجربه میدانی داشتیم، نگران بودیم که اتفاقی بزرگ و بد در پیش باشد. تراکم چنین نفرت زیادی در خاورمیانه و وجود ابزارها و روش های ویرانگر فراوان در آن جا به جایی رسیده بود که دیگر راهی برای ممانعت از ترکیدن حباب معصومیت آمریکا وجود نداشت. با این حال گمان نمی‌کنم کسی با دقت حملات یازدهم سپتامبر به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون را پیش‌بینی می‌کرد. با استانداردهای تروریست‌های درگیر در میدان، ابعاد این حمله تقریباً غیرقابل تصور بود. نکته مهم این جاست که ما حتی تلاش نکرده بودیم تا سر دربیاوریم چه چیزی به سمت مان حرکت می کند.

سی. آی. ‌ای، درست مثل بقیه واشنگتن، عاشق تکنولوژی شده بود. نظریه این بود که ماهواره‌ها، اینترنت، استراق‌های الکترونیکی و حتی نشریات دانشگاهی به ما هر آن چه را که لازم بود در مورد اتفاقات آن سوی مرزهای مان بدانیم، می دادند. در مورد بنیادگرایان اسلامی به طور خاص، دیدگاه رسمی این شده بود که متحدان ما در اروپا و خاورمیانه می‌توانند قطعات گمشده را تکمیل کنند. {راستش} مدیریت جاسوس‌های خودمان - منابع انسانی خارجی مان - به کاری کثیف تبدیل شده بود. جاسوس‌ها گاهی اوقات بدقلقی می‌کردند؛ باعث ایجاد حوادث دیپلماتیک زشت می‌شدند. بدتر اینکه، با دیدگاه اخلاقی آمریکا در مورد نحوه اداره جهان مطابقت نداشتند.

سی. ‌آی. ‌ای نه تنها بسیاری از جاسوس‌های خود را به طور سیستماتیک کنار گذاشت، بلکه شروع کرد تا بسیاری از گردانندگان سابق آن‌ها را نیز کنار بگذارد: افسران کارکشته‌ای که حرفه‌شان را خارج از کشور، در جهنم‌های روی زمین گذرانده بودند. در سال 1995، سازمان، عنوان مدیر عملیات – کسی که به طور رسمی مسئول جاسوسی بود – را به یک تحلیلگر {آنالیزور } واگذار کرد که هرگز سابقه خدمت در خارج از کشور را نداشت. پس از او، یک عنصر بازنشسته و به دنبال او، افسری که عمدتاً به لطف مهارت‌های سیاسی‌اش{و نه توانمندی های عملیات میدانی} در سلسله مراتب بالا آمده بود، به این سمت منصوب شدند.

از نظر عملی، سی‌آی‌ای خود را از کسب و کار جاسوسی خارج کرده بود. جای تعجب ندارد که ما منبعی در مساجد هامبورگ نداشتیم تا به ما بگوید محمد عطا، رهبر فرضی تیم‌های هواپیماربایی یازدهم سپتامبر، در حال جذب بمب‌گذاران انتحاری برای بزرگترین حمله به خاک آمریکا بود.

کتابی که خواهید خواند، خاطرات یک سرباز پیاده در جنگ سردی دیگر است. اگر چه در جنگ سرد پیشین، شوروی سرانجام زیر بار وزن خود فروپاشید، اما این جنگ علیه شبکه‌های تروریستی است که هیچ تمایلی به تکرار آن سرنوشت ندارند. این داستانی است در مورد مکان‌هایی که اکثر آمریکایی‌ها هرگز به آن‌ها سفر نخواهند کرد، از مردمی که بسیاری از آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند فکر کنند نیازی به معامله با آن ها نداریم.

این کتاب محصول خاطرات، یادداشت‌های تحقیقاتی و دفترچه‌های روزنگار من است. همانطور که خواننده به زودی متوجه خواهد شد، جزئیات زیادی وجود دارد که تقریباً هیچ‌کدام از آن‌ها هرگز خارج از پرونده‌های دولتی ظاهر نشده‌اند، و به خاطر سپردن همه آن‌ها برای یک نفر غیرممکن است. من در تمام طول زندگی‌ام یادداشت‌بردار حرفه‌ای بوده‌ام. در عین حال، جای تعجب ندارد که برخی از جزئیات به سادگی قابل طرح نیستند.

هر کارمند سی. ‌آی. ‌ای موظف است قراردادی امضا کند که به آژانس اجازه دهد هر چیزی را که برای انتشار عمومی نوشته است، بررسی و سانسور کند. من جای‌گذاری‌های سیاه‌شده‌ی سانسور را در متن نگه‌داشته‌ام تا خوانندگان ببینند این سیستم چطور کار می‌کند. اما جزئیات به اندازه‌ی کافی باقی مانده که به خواننده ایده‌ای از پیچیدگی مشکل تروریسم و اینکه زندگی در این حرفه چگونه بوده است، بدهد: فراز و نشیب‌ها، لحظات خطرناکِ در میدان و لحظات گاه حتی خطرناک‌تر، دور میزهای کنفرانس مقامات لشکری و کشوری در واشنگتن*******، جایی که اغلب به اندازه‌ی دره‌ی بقاع لبنان، لانه‌ی مارهای خطرناک است.

اشتباهات متعددی که در دوران فعالیتم مرتکب شده‌ام را، سانسور نکرده‌ام. خواننده باید ببیند که منحنی یادگیری در کار جاسوسی چقدر می‌تواند دردناک باشد. همچنین پنهان نمی‌کنم که برای درک پیچیدگی‌های بازی قدرت در واشنگتن، با تمام منافع ذی‌نفعان مختلف، قدم به این میدان گذاشتم. در جریان رسواییِ تأمین مالیِ کارزار انتخاباتی کلینتون، ناخواسته کارم به حاشیه کشیده شد. جز حماقتی از سرِ ساده‌لوحی خودم، هیچ عذر و بهانه‌ای برای این اتفاق ندارم. اگر زنگ نام ام برایتان آشناست، به احتمال زیاد به خاطر همان ماجر باشد.

همچنین قصد دارم داستانم تابلوی فشرده و گویایی باشد از آن چه در سی. آی. ای اتفاق افتاد، سازمانی که تقریباً بیست و پنج سال در آن خدمت کردم، و کاربردی داشته باشد برای کاری که اکنون باید انجام شود. یازدهم سپتامبر، نه محصول یک اشتباه واحد، بلکه نتیجه مجموعه‌ای از اشتباهات بود. درست است که آلمانی‌ها، بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و سعودی‌ها ما را ناامید کردند، اما بیش از همه، تقصیرها متوجه خودمان بود. اطلاعات کافی در اختیار نداشتیم و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات‌مان نیز ناکافی بود. اصلاح این اشتباهات و به دست آوردن دوباره برتری در جنگ طولانی علیه تروریسم کار ساده‌ای نیست، اما شدنی‌ست.

برای شروع باید افسران سی. ‌آی. ای را دوباره به خیابان‌ها بازگردانیم، به آن‌ها اجازه دهیم منابع خود را در مساجد، قصبه‌ها یا هر جای دیگری که لازم است، جذب و اداره کنند تا بتوانیم نیت‌های آدم‌ بدها را قبل از تبدیل شدن به تیترهای وحشتناک و فیلم‌های غیرقابل تحمل بفهمیم.

در این خاطرات، امیدوارم به خواننده نشان دهم که جاسوسی چگونه باید انجام شود، کجا سازمان سی. ‌آی. ‌ای مسیر را گم کرد و چگونه می‌توانیم آن را دوباره احیا کنیم. اما امید دیگری نیز به نگارش این کتاب دارم: می‌خواهم نشان دهم چرا از آن چه بر سر سی‌آی‌ای آمد عصبانی هستم. می‌خواهم به همه‌ی آمریکایی‌ها و هر کسی که دل‌نگران حفظ این کشور است، نشان دهم که باید از این اتفاق خشمگین و نگران باشند. با اجازه دادن به فروپاشی سی. آی. ‌ای {بعد از جنگ سرد} سپر حیاتی‌ای را که از حاکمیت ملی‌مان محافظت می‌کرد، از دست دادیم.

آمریکایی‌ها باید بدانند که اتفاقی که برای سی. آی. ‌ای افتاد تصادفی نبوده است. سی. ‌آی. ‌ای به طور سیستماتیک به واسطه این سه عامل «التزام به نزاکت و آداب سیاسی»، «جنگ‌های قدرت های کوچک و بی ارزش در واشنگتن» و «مقام پرستی»؛ وعوامل بسیار دیگری نابود شد. درست در زمانی که تهدیدات تروریستی در سراسر جهان رو به افزایش بود، آژانسِ متولیِ رصد این تهدیدات، به جای تقویت، پاکسازی می‌شد. آمریکایی‌ها پول زیادی به دست می‌آوردند و دغدغه های دیگر برایشان اهمیتی نداشت. زندگی خوب بود. به نظرمان، اقیانوس‌های دو طرف مان، تمام محافظتی بود که نیاز داشتیم.

کاخ سفید و شورای امنیت ملی، بر روی دریای خودشیفتگی خود شناور و به معابدی برای پرستش ثروت و قدرت تبدیل شده بودند که در آن ها منافع شرکت‌های بزرگ بر امنیت شهروندان آمریکایی در داخل و خارج از کشور می‌چربید. سی. ‌آی. ای با دندان های کشیده و روحیه صفر، به این همسواری ادامه داد. و سرانجام، در یازدهم سپتامبر 2001، بهای این بی‌تفاوتی عظیم، با وضوح و شفافیت، در برابر چشمان جهانیان پرداخت شد.

حتی اگر کسی نمی‌توانست آن حملات را پیش‌بینی کند، باز هم غیرقابل تصور است که باید این همه آدم می‌مردند تا چشمان ما را به این واقعیت باز کنند که ما یک منبع ملی را فدای حرص و طمع و راحت طلبی و سیاست‌های کوته‌فکرانه کرده‌ایم. من خشمگین هستم، و فکر می‌کنم همه ما باید خشمگین باشیم، از اینکه مسافران شجاع پرواز 93 خطوط هوایی ایالات متحده********، اولین و تنها خط دفاعی کاخ سفید در یازدهم سپتامبر بودند - نه سی. ‌آی. ای، نه اف. ‌بی. آی، نه اداره خدمات مهاجرت و تابعیت و نه هیچ دفتر یا آژانس دیگری که با مالیات‌هایمان از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

دیروز یک دوستِ خبرنگار به من گفت که یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات سی. ‌آی. ‌ای، غیررسمی به او گفته است که وقتی بالاخره گرد و غبار فرو بنشیند، آمریکایی‌ها خواهند دید که یازدهم سپتامبر یک پیروزی برای جامعه اطلاعاتی بوده است، نه یک شکست. {راستش باید بگویم} اگر قرار است این خط فکری رسمی در سازمانی باشد که مسئولیت خط مقدم در جنگ علیه اسامه بن لادن‌های این دنیا را بر عهده دارد، پس من نه فقط خشمگینم، بلکه از چیزی که در پیش است وحشت دارم.

پی نوشت ها:

* این اصطلاح برای اولین بار در دهه 1960 میلادی رایج شد و از آن زمان تاکنون برای توصیف تلاش‌های میانجی‌گری بین طرف‌های درگیر در مناقشات مختلف، از جمله جنگ سرد، منازعات خاورمیانه و جنگ‌های داخلی در آفریقا و آسیا استفاده شده است. منظور وضعیتی است که یک شخص ثالث بی‌طرف به عنوان میانجی بین دو یا چند طرف درگیر در یک مناقشه عمل می‌کند. این میانجی مانند یک شاتل بین طرفین رفت و آمد می‌کند، پیام‌ها را منتقل می‌کند و تسهیل‌کننده ارتباط می‌شود.

**جاده ای به طول 14 کیلومتر در بخش «وست مینیستر»

*** در ادبیات سیاسی رایج در مغرب زمین، اصطلاح «قاره اروپا» یا «قاره»، به خشکی اصلی تشکیل دهنده این منطقه(منهای جزیره‌های اروپا، از جمله انگلستان) گفته می شود.

*****شهر بن، در زمان جنگ سرد، پایتخت «آلمان غربی» بود.

****** "پرچم‌گردانی" (flying the flag)کنایه دارد به حضور غیر فعال سی. آی. ای در خاورمیانه و این که فقط در حال انجام امورسطحی و تشریفاتی بود و هیچ اقدام قابل توجهی انجام نمی‌داد.

*******در این جا نویسنده از واژه " "Officials Washington استفاده کرده است که در ادبیات سیاسی ایالات متحده رایج است و به طور کلی به مقامات بلندپایه، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و سایر افراد ذی‌نفوذ در پایتخت ایالات متحده، واشنگتن دی‌سی اشاره دارد. “Officials Washington" اغلب به عنوان یک گروه واحد در نظر گرفته می‌شوند، زیرا منافع مشترکی دارند و برای حفظ قدرت و نفوذ خود با هم همکاری می‌کنند.

******* ضمن ادای احترام به 44 قربانی این هواپیما، ذکر نکاتی ضروری است. بنا بر روایت رسمی دولت آمریکا در مورد وقایع 11 سپتامبر، پرواز شماره 93 از خطوط هوایی یونایتد، تنها هواپیمای ربوده شده در میان چهار هواپیمای مسافربری بود که به اهداف از پیش تعیین شده توسط ربایندگان نرسید و بنا بر همان روایت، در اثر درگیری مسافران و خدمه با ربایندگان سقوط کرده است. آمریکایی ها با شدت و تعصب، تمامی دعاوی مبنی بر اسقاط این هواپیما توسط جنگنده های نیروی هوایی را تکذیب می کنند و اصرار دارند که مسافرانِ این هواپیما، با اقداماتی قهرمانانه باعث سقوط آن در یک دشت خالی در نزدیکی شهر شانکسویل در ایالت پنسیلوانیا شده اند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مست عشق ؛ علیرضا قربانی
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • پرتاب آب دهان بر روی پرچم فلسطین توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • ایستادن
  • پرتاب آب دهان بر روی پرچم فلسطین توسط پلیس آمریکا
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟