Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@17:16:25 GMT

طرح جالب دانشمندان براي کاهش گرماي کره زمين

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۱۷۴۷

خبرگزاری آریا- دانشمندان دانشگاه MIT روش جدیدی را برای جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین و کاهش اثرات ناشی از گرمای جهانی و تغییرات اقلیمی معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری آریا، دانشمندان دانشگاه MIT روش جدیدی را برای جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین و کاهش اثرات ناشی از گرمای جهانی و تغییرات اقلیمی معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع دانشمندان MIT می‌خواهند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، مانعی بین زمین و خورشید قرار دهند، اما نه یک مانع فیزیکی.

ایده اصلی طرح جدید محققان مانند زدن کرم ضد آفتاب به کل سیاره زمین است. در واقع پژوهشگران قصد دارند مجموعه‌ای از حباب‌های فضایی غول‌پیکر را به عنوان آفتاب گیر‌های فضایی بین زمین و نور خورشید قرار دهند.

این پروژه با عنوان حباب‌های فضایی یا Space Bubbles توسط دانشمندان MIT مطرح شده است. این روش به عنوان بخشی از راه حل‌های مقابله با بدتر شدن وضعیت گرمایش زمین «ژئومهندسی خورشیدی» مطرح شده و ایده اصلی هم انعکاس بخشی از نور خورشید عنوان شده است.

در پروژه حباب‌های فضایی، هدف دانشمندان پرتاب فضاپیمایی به خارج از جو زمین است که حباب‌هایی شفاف بین خورشید و زمین ایجاد می‌کند. در توضیحات این روش آمده که این حباب‌ها خود به خود از بین می‌روند؛ بنابراین این روش یک راه‌حل مهندسی کاملاً برگشت‌پذیر بوده و از تولید زباله‌های فضایی جلوگیری می‌کند. محققان پروژه حباب‌های فضایی، جنس این حباب‌ها را یک لایه نازک و شفاف از سیلیکون عنوان کرده‌اند که در نقطه لاگرانژ بین خورشید و زمین قرار گرفته و در مداری ثابت نسبت به زمین باقی می‌مانند.

بر اساس محاسبات ریاضی دانشمندان، چنانچه بتوان چیزی حدود 1.8 درصد از نور خورشید را قبل از برخورد به سیاره زمین منحرف کرد، می‌توان به طور کامل گرمایش جهانی را مهار نمود. البته پژوهشگران معتقدند این روش به عنوان یک راه حل جامع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته نشده، بلکه قرار است به عنوان مکملی در کنار سایر روش‌ها به کاهش گرمایش زمین کمک کند. به نظر می‌آید تلاش‌های فعلی برای مقابله با گرمایش جهانی و بروز فجایع زیست محیطی به اندازه کافی موثر نبوده و همین امر پژوهشگران را به این فکر انداخته که از خارج سیاره زمین گرمایش جهانی را مهار کنند.

منبع: https://news.mit.edu/news-clip/gizmodo-84

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کره زمین حباب های فضایی نور خورشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، پس از آنکه بخش برق ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از بین رفت، این کشور فرایندهای مربوط به اجتناب از زباله های فضایی ها را برای فضانوردانش بیشتر می کند.

فضانوردان ماموریت شنژو۱۷ در زمستان و همچنین یکم مارس ۲ راهپیمایی خارج از ایستگاه تیانگونگ انجام دادند. در آن زمان رسانه های چینی اعلام کردند قطعی موقت برق به دلیل آسیب دیدن پنل های خورشیدی در نتیجه برخورد زباله بوده است. فضانوردان طی دو راهپیمایی فضایی آسیب های وارد شده را ترمیم کردند.

آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد این راهپیمایی ها موفقیت آمیز بودند. همچنین این آژانس تصمیم دارد در آینده اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر زباله های فضایی موجود در مدار زمین انجام دهد.

یکی از مقامات این آژانس به خبرگزاری شینهوا گفت: تیان هه که ماژول اصلی ایستگاه فضایی به حساب می آید، به دلیل برخورد زباله های فضایی با کابل های برق پنل های خورشیدی، با قطعی موقت برق روبرو شده است.

البته خبرگزاری شینهوا مشخص نکرده زباله های فضایی مربوط به یک ریزسیارک ها یا فعالیت های انسانی در فضا بوده است. هر دو نوع زباله تهدیدی برای تیانگونگ و ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آیند.

کد خبر 6088223 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر