Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@04:32:56 GMT

سرلشکر شهید ایرج رستمی، یار دیرین شهید چمران

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۱۸۳۵

سرلشکر شهید ایرج رستمی، یار دیرین شهید چمران

سال ۱۳۳۰ در شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی به دنیا آمد، او فرزند خانواده ای بود که عشق به اهل بیت(ع) و علمای اسلام در آن موج می زد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دوران تحصیلی را با موفقیت در آشخانه گذراند و پس از پایان تحصیل مقدماتی راهی سربازی در مشهد مقدس شد و با توجه به توانمندی های فردی به استخدام ارتش درامد و برای خدمت به تیپ هوابرد شیراز منتقل شد و توانست به دانشگاه افسری نیز راه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیروزی انقلاب و با گسترش دامنه آتش فتنه داخلی، از سوی ارتش به کردستان اعزام شد و در آن جا مسیر تازه ای در زندگی اش گشوده شد زیرا رشادت، از خودگذشتگی و درایتش از دید تیزبین دکتر چمران مخفی نماند و این امر سبب آغاز یک دوستی تا پای خون بین آن دو شد.

شهید ایرج رستمی به همراه شهید چمران در کردستان مجروح و برای مداوا به تهران منتقل شد. وی پس از بهبودی به یکان خدمتی خود بازگشت و با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه های حق علیه باطل شد. پس از چندی توسط وزارت دفاع مامور به همکاری با دکتر چمران شد و به همراه چمران ستاد جنگ های نامنظم را در جبهه های جنوب تشکیل داد که مسئولیت آن توسط دکتر چمران بر عهده شهید ایرج رستمی گذاشته شد.

شهید رستمی با شکل دهی ستاد جنگ های نامنظم و طراحی چند عملیات در منطقه ضربات سختی به دشمن وارد آوردند. در جریان هجوم دشمن به سمت سوسنگرد رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم دهلاویه را که روستایی در غرب سوسنگرد است خط مقدم خود قرار دادند.

مدافعان دهلاویه ۱۰ روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در ۲۴ آبان ۱۳۵۹ دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند. پس از آن برای آزادسازی روستای دهلاویه عملیاتی توسط ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید رستمی از دو محور روستای دهلاویه انجام گرفت و منجر به آزادی دهلاویه و عقب راندن دشمن تا یک کیلومتری شد.

سرانجام بامداد ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در حالی که شهید ایرج رستمی و همرزمانش درگیری سختی با دشمن بعثی داشتند بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نایل شد.

شهید چمران پس از اطلاع از شهادت یار دیرینش سریع خود را به منطقه رساند و در مورد شهید ایرج رستمی گفت: "خدا رستمی را دوست داشت و برد، اگر ما را هم دوست داشته باشد می برد."

البته این دوری زیاد طول نکشید و شهید چمران نیز در همان منطقه به شدت مجروح شد که در حین انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

انتهای پیام/


 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهید مصطفی چمران ایرج رستمی ستاد جنگ های نامنظم شهید ایرج رستمی شهید چمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های سازمان تبلیغات اسلامی نشر برنامه‌های قرآنی و دینی در جامعه است، گفت: در این زمینه مؤسسات و خانه‌های قرآنی با مجوز این نهاد در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهرستان ملایر افزود: علاوه بر این مؤسسات و خانه‌های قرآنی جلسات خانگی قرآن نیز در این شهرستان فعال است.

رئیس تبلیغات اسلامی ملایر به برگزاری بیش از ۱۳۰ محفل و کرسی تلاوت قرآن در دو سال اخیر در سطح مساجد شهرستان اشاره و تأکید کرد: این برنامه‌های قرآنی همچنین با همکاری آموزش و پرورش به شکل کرسی‌های تلاوت هفتگی در مدارس برگزار می‌شود.

او گفت: همچنین کرسی‌های تلاوت قرآن کریم با عنوان طرح شهید محمودی نیر از سوی آموزش و پرورش و دارالقرآن در مساجد شهری و روستایی در حال برگزاری است و با استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

رستمی تصریح کرد: قرار است برای روستا‌های بدون خانه قرآن یک رابط آقا و یک رابط خانم برای آموزش‌های تکمیلی معرفی شود که برای برخی روستا‌ها معرفی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • بارش‌ها تا فردا در سطح استان ادامه دارد
  • دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال
  • آغاز عملیات احداث پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید چمران
  • پایان ۳۸ سال چشم‌انتظاری خانواده شهید چابکسری
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار
  • ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه
  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس
  • توضیح مهم رئیس شورای شهر در مورد بوستان لاله و مفقود شدن یک کارگر در نهر آب منطقه ۱۵
  • اعزام ۲ هزار و ۳۹۹ نفر از حجاج استان قم به سرزمین وحی
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر