Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس ساترا توقیف سریال «شهرک کلیله و دمنه» را تکذیب کرد ولی از اقدامات قضایی علیه این سریال و پلتفرم فیلم‌نت خبر داد.

به گزارش مشرق، در پی حواشی به‌وجودآمده برای مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» و خبری که از دیروز ۲۹ خردادماه در بعضی رسانه‌ها مبنی بر توقیف «شهرک کلیله و دمنه» از سوی ساترا منتشر شد، امروز ۳۰ خردادماه سعید مقیسه معاون رییس سازمان صداوسیما و رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خبر توقیف  را تکذیب کرد و از اقدامات قضایی علیه پلتفرم فیلم‌نت خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید مقیسه رییس ساترا در گفتگویی در این باره توضیح داد: «سریال «شهرک کلیله و دمنه» از ساترا درخواست مجوز انتشار کرد. لذا قسمت‌های ارایه‌شده بازبینی و با عوامل تولید جلسه حضور برگزار شد و نکات منفی این سریال، ایرادهای محتوایی و بی‌توجهی به ارزش‌های اسلامی در آن اعلام گردید که پیرو اصرار تیم تولید بر ادامه ناهنجاری‌های اشاره‌شده و اصلاح نکردن آن‌ها، نامه عدم امکان پخش قبل از بارگذاری اولین قسمت ابلاغ گردید.

متاسفانه رسانه فیلم‌نت بدون توجه به روند قانونی انتشار محتوا در کشور، این سریال را منتشر نمود. پس از عکس‌العمل خانواده‌ها و مسئولین ذیربط به مشکلات اخلاقی این اثر که قبلا هم توسط ساترا اشاره شده بود، بخش‌هایی اصلاح شده است، اما به دلیل عدم اصلاح دیگر تخلفات محتوایی، هنوز مجوز انتشار صادر نشده و پخش آن غیرقانونی است. برای توقف سریال یا فیلتر پلتفرم مربوطه، نیاز به طی مراحل قانونی است که از طریق مقامات قضایی و مسئولین ذیربط در حال پیگیری هستیم.

امیدوارم روزی فرا برسد که خانواده‌های مسلمان این مرزوبوم در فضایی امن بتوانند از هنر متعهدانه ایرانی بهره‌مند شوند و کسب‌وکار تولیدکنندگان محتوا نیز، مبتنی بر فضای مجازی سالم و پررونق و پایدارتر از قبل ادامه یابد.»

پس از انتشار بریده ویدیوهایی از مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند، این سریال در معرض انتقاداتی قرار گرفت که به ایجاد یک کارزار اعتراضی توسط کاربران خبرگزاری فارس انجامید. امضاکنندگان این کارزار که تاکنون بیشتر از ۳۶ هزار نفر هستند، خواستار بازبینی مجدد این سریال شده‌اند.

با این حال بر اساس سندی که شنبه ۲۸ خردادماه  منتشر شد، ساترا مجوزی برای انتشار «شهرک کلیله و دمنه» نداده و در نامه‌ای نیز مخالفت با صدور پروانه انتشار آن را به اطلاع علی سرتیپی مدیرعامل فیلم‌نت پلتفرم پخش‌کننده این سریال رسانده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت ساترا شهرک کلیله و دمنه علی سرتیپی فیلم نت مرضیه برومند خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت شهرک کلیله و دمنه فیلم نت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران

«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت می‌شود، هم کم‌کاری‌های مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریال‌ها و هم حذف از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام‌ «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان می‌دهد کشورهای منطقه  تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کرده‌اند و شکل‌گیری برخی فستیوال‌ها و جشنواره‌های مرتبط در این زمینه و البته سرمایه‌گذاری گسترده در ساخت شهرک‌های سینمایی برای تولید پروژه‌های مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.

البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال  با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطوره‌های تاریخی خود را دستور کار  قرار داده‌اند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربی‌ها با فیلم «300» دست به کار می‌شوند و تاریخ ایران را به گونه‌ای دیگر (تحریف‌آمیز) روایت می‌کنند و امروز هم «حشاشین»  متولد می‌شود. 

این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کم‌کاری مسئولین امر را نشان می‌داد که همتی برای سااخت سریال‌های تاریخی و پرتره وجود ندارد و سال‌ها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً‌ در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دست‌اندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیت‌های تاریخی تبدیل می‌شود. 

شاید وقت آن رسیده  که ساخت سریال‌های فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامه‌ریزی کنیم تا مبدأ این شخصیت‌ها با چهره‌ای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.

زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریال‌سازان

نکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایش‌خانگی و شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمده‌ای دیگر این ورود را تحسین کرده‌اند. 

اما مشخص نیست چرا عده‌ای  اصرار دارند چنین سریال‌هایی در سطح گسترده‌ای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظاره‌گر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند،‌ نیستیم که «حشاشین‌ها» جزو برنامه‌های کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیت‌هایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.

به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایش‌خانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»

چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار می‌گیرند و اصطلاحاً سریال‌های خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.

سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»

هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیت‌های مطرح شده  مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم  مرتبط کرده که می‌تواند نقطه عطف شکل‌گیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی