Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست لرستان با اشاره به خشک‌شدن سه تالاب در این استان گفت: احتمال تلفات بالای آبزیان به‌دلیل تغییر وضعیت اکوسیستم رودخانه‌های لرستان دور از انتظار نیست. - اخبار استانها -

نبی‌الله قائدرحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به خشکی برخی تالاب‌های لرستان اظهار داشت: 15 تالاب در این استان وجود دارد که از این تعداد 11 تالاب مربوط به شهرستان پلدختر است که علاوه بر دو تالاب فصلی پیکه و زردآبه که هر ساله اواخر تابستان خشک می‌شد تالاب گوری‌بلمک به‌دلیل زهکشی و همچنین کاهش بارندگی نیز زودتر از موعد هر ساله خشک شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تالاب‌های پلدختر با توجه به کاهش نزولات آسمانی که هر ساله اواخر تابستان خشک می‌شد امسال در فصل بهار خشک شده‌است.

مرگ و میر آبزیان "مهران" و" دهلران" نتیجه خشکسالی و قطع جریان آب در بستر رودخانه‌ها است + فیلمزنگ خطر خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان/ آبفا برای کاهش آثار بی آبی برنامه‌های متعدد داردخشکسالی از سر استان سمنان دست‌بردار نیست/کشاورزی با چالش کم آبی رو به‌ رو شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تالاب تنور در شهرستان دورود نیز  به‌علت کاهش بارندگی و همچنین تغییر کاربری‌های اطراف تالاب در دهه‌های 60-70  به‌دلیل عدم وجود قانون حفظ تالاب‌ها به پرورش  آبزی‌پروری اختصاص داده‌ شده‌است.

وی بیان کرد: تالاب بیشه دالان براساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده 30 درصد کاهش داشته و سایر تالاب‌های پلدختر نیز نسبت به هر سال 25 تا 30 درصد کاهش آب دارد.

قائدرحمتی با اشاره به تالاب خروسان ازنا گفت: سطح آبی این تالاب 12.7 هکتار بوده که الان 10.7 هکتار است و 2 هکتار سطح آبی این تالاب به‌علت کاهش نزولات افت پیدا کرده‌است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد میزان بارش‌ها و دبی رودخانه‌های لرستان امسال با توجه به میانگین بارش‌های 50 ساله و بالاتر در حوضه های آبریز کرخه و دز کاهش داشته است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: در استان لرستان قرار بر این بود که سازمان جهادکشاورزی بر اساس الگوی کشت، محصولات آ‌بدوست و برنج‌کاری در حومه تالاب‌ها و هم حاشیه رودخانه‌ها را ممنوع کند، اما اکنون مشاهده می‌شود که هم در حاشیه رودخانه‌ها و هم حومه تالاب‌ها اقدام به کشت برنج شده است.

قائدرحمتی با اشاره به خشک‌شدن رودخانه‌ها بر اثر اقدام به کشت برنج اظهار داشت: شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان نیز قرار بود که موتور تلمبه‌های غیرمجاز زمین‌های دیم را جمع‌آوری کند که آن‌گونه که باید در این زمینه اقدام قاطعی انجام‌نشده، زیرا تعداد آن‌ها بسیار زیاد و پروسه جمع‌آوری نیز به‌علت نیاز به حکم دادگاه زمان‌بر است.

وی با اعلام خطر برای خشک‌شدن رودخانه‌های لرستان افزود: رودخانه پل هرو به‌سمت بیرانشهر در حال خشک‌شدن است، رودخانه قلعه سنگی خشک‌شده و آبزیان این رودخانه‌ها در حال تلف‌شدن است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست لرستان با اشاره به بحرانی‌بودن وضعیت رودخانه تیره عنوان کرد: وضیت سایر رودخانه‌های این استان با توجه به آمار موجود هم مناسب نیست و احتمال می‌رود که رودخانه کشکان امسال با توجه به برنج‌کاری‌ها خشک شود.

وی بیان کرد: احتمال تلفات بالای آبزیان لرستان با توجه به تغییر وضعیت اکوسیستم رودخانه‌های این استان دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رودخانه ها تالاب ها خشک شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد

ایسنا/زنجان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد، گفت: توجه به این موضوع، استفاده از مراکز گردشگری را هم رونق می‌بخشد و در کاهش تصادفات نیز تاثیرگذار است.

سیدمحمد شعاعی امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامی‌داشت روز ایمنی و حمل نقل استان، اظهار کرد: رانندگان وسائط نقلیه در کاهش تصادفات نقش آفرین هستند، در شرایطی که وضعیت جمعیتی در شرایط مناسب قرار ندارد تلفات تصادفات برای کشور آزاردهنده و هزینه‌بر است.

وی تصریح کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز در استان با توجه گستردگی راه‌ها نیازمند تامین اعتبارات است. برخورد قانونی با متخلفان و قانون شکنان می‌تواند در کاهش مرگ و میر تصادفات موثر باشد.

او افزود: در دهه‌های گذشته اقدامات متعددی در حوزه بهسازی و ساخت راه‌ها با هدف کاهش تصادفات انجام گرفته است ولی باز هم ایراداتی در کیفیت راه‌ها و نقاط حادثه خیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکسری ایرادات در برخی قوانین و مقررات وجود دارد که باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه متولیان امر قرار گیرد، گفت: بسیاری از تلفات انسانی در تصادفات به دلیل تخطی از قانون نیست بلکه به دلیل افزایش سفرها و ترددها رخ می‌دهد و در این میان عامل انسانی نقش اساسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان