Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@22:47:02 GMT

نژاد و سلاح؛ دو توتم مقدس فرهنگ آمریکایی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۳۴۱۰

نژاد و سلاح؛ دو توتم مقدس فرهنگ آمریکایی

بومیان آمریکای شمالی در باورها و آیین های خود اشیاء و ایده هایی مختلف را تقدیس کرده و به نوعی می پرستند؛ مسئله ای که فرهنگ اروپایی فاتح آمریکا با الهام از آن ایده های خود را جایگزین کرد.

به گزارش مشرق، چند روز پیش منابع خبری ویدئویی جنجالی را منتشر کردند که در آن صحنه کشته شدن نوجوانی سیاهپوست توسط پلیس شهر شیکاگو نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل تأمل اما این است که این ویدئو نشان می‌دهد که نوجوان مذکور به نشانه تمکین از فرمان پلیس و نوعی تسلیم، دستان خود را بالا برده است و هیچ نوعی سلاحی هم در دستان وی دیده نمی‌شود.

انتشار این ویدئو ابعادی تازه از خشونت پلیس آمریکا برضد سیاهپوستان و رنگین پوستان را افشا کرد. حدود یک ماه قبل جوانی در شهر «بوفالو» در ایالت نیویورک در یک تیراندازی جمعی ۱۰ نفر را کشت و چند نفر دیگر را زخمی کرد. کشته و زخمی‌ها همگی سیاهپوست بودند. جوان مذکور انگیزه خود در ارتکاب این جنایت را برتری نژاد سفید عنوان کرد.

خشونت پلیس آمریکا و سفیدپوستان این کشور نسبت به سیاهپوستان و رنگین پوستان مسئله‌ای جدید نیست و قربانیان بسیاری را در بر گرفته است. از جمله موارد اخیر این مسئله که منجر به وقوع جنبش «جان سیاهان مهم است» در آمریکا شد، کشته شدن سیاهپوستی به نام «جورج فلوید» توسط پلیس شهر «مینیاپولیس» بود.

افزایش این قبیل تیراندازی‌های جمعی که اکثر آنها با انگیزه‌های نژاد پرستانه صورت می‌گیرند به حدی شده است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از واقعه شهر بوفالو با نام «تروریسم داخلی» یاد کرد.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا و رقیب دموکرات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دموکراسی و ارزش‌های انسانی در ایالات متحده بر لبه پرتگاه قرار دارد و چیزی به سقوط آنها نمانده است.

اظهارات کلینتون و یا حتی بایدن در این رابطه به نظر می‌رسد نوعی فرافکنی باشند چرا که حقیقت امر فرهنگ آمریکایی را اقدامات و منش فکری دونالد ترامپ و گروه‌های سفیدپوست نژادپرست طرفدار وی به خوبی تصویر کشیدند.

همزمان متمم دوم قانون اساسی آمریکا و فرهنگ لیبرال این کشور در قبال حمل اسلحه نیز عنصر مهم دیگر در اعمال خشونت، کشتار و تیراندازی‌های جمعی با انگیزه‌های مختلف از جمله انگیزه نژادی است.

ترکیب سلاح و نژادپرستی با یکدیگر، ترکیبی اساسی است که با روح فرهنگ آمریکایی عجین و آمیخته است.

در دسترس بودن اسلحه و حمل آزاد آن توسط آمریکایی‌ها به کشتارهای جمعی با انگیزه‌های نژادی در قرن اخیر در این کشور دامن زده است، اما این نکته نباید فراموش شود که بحث نژاد پرستی و کشتار سیاهپوستان در آمریکا مسئله‌ای جدید نیست و در تاریخ این کشور ریشه دارد و از جمله عوامل اصلی فرهنگ مهاجران اروپایی و قانونگذاران این کشور است؛ کسانی که معتقد بودند و امروز نیز در لفافه و برخی مواقع علناً بیان می‌کنند که سیاهپوستان انسان‌هایی با نژاد پست هستند چرا که خداوند در خلقت آنها این مسئله را لحاظ کرده است!

در قرن نوزدهم و حتی اوایل قرن بیستم که هنوز تیراندازی‌های جمعی به نوعی رایج نشده بود، روش‌هایی دیگر در نژادپرستی و کشتار سیاهان در آمریکا وجود داشت. یکی از متداول‌ترین این روش‌ها شکنجه و سپس حلق آویز کردن (اصطلاحاً لینچ کردن) سیاه پوستان در ملأ عام بود.

در این روش گروهی از سفید پوستان، یک یا چند سیاه پوست را به بهانه‌های واهی و غیرقابل اثبات مورد آزار و شکنجه قرار می‌دادند و سپس وی را اعدام می‌کردند.

عکس‌های به جا مانده از این اقدامات گویای همه چیز است. این مسئله به قدری متداول بود و قانونی جلوه داده می‌شد که حتی از عکس‌های این اقدامات شنیع به عنوان کارت پستال استفاده می‌شد! در یکی از جنجالی‌ترین این عکس‌ها که مربوط به سال ۱۹۱۶ میلادی است، دو فرد سفید پوست در جلوی یک سیاهپوست که زنده به آتش کشیده شده، دیده می‌شوند.

یکی از این سفیدپوستان فردی است که این عکس را به عنوان کارت پستال برای مادر خود فرستاده و در آن با افتخار از اعمال شنیع خود در قبال فرد سیاهپوست قربانی یاد می‌کند.

افراد بسیاری در این قبیل مراسم حاضر می‌شدند و با مشاهده این اقدامات به نوعی از این نوع کشتار لذت می‌بردند و این مسئله به نوعی سرگرمی برای سفیدپوستان تبدیل شده بود. دقت در این مسائل و بررسی فرهنگ آمریکایی در طول تاریخ شکل گیری اش که مبتنی بر اصولی همانند کاپیتالیسم، لیبرالسیم، اسلحه و همچنین از همه مهم‌تر نژادپرستی لجام گسیخته است، به نحوی توضیحی برای حوادث و رویدادهای تیراندازی و کشتار جمعی سال‌های اخیر در این کشور است.

شدت یافتن اهمیت مسائل مرتبط با حقوق مدنی سیاه پوستان در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن بیستم و جنبش‌هایی همانند جنبش «مارتین لوتر کینگ جونیور» فعال مدنی آمریکایی در این زمینه، باعث اعمال تغییراتی در قبال حقوق شهروندی سیاه پوستان بود؛ کسانی که تا سال‌ها پس از لغو برده داری در آمریکا همچنان به عنوان افراد پست نگریسته می‌شدند و فاقد هر گونه حق در حوزه اجتماع بودند و مشابه آنچه در بالا ذکر شد به هر دلیل واهی کشته و اعدام می‌شدند.

مسئله به رسمیت شناخته شدن حقوق سیاهان اما به نظر می‌رسد رویایی بیش نبوده باشد. همانطور که جمله معروف مارتین لوتر کینگ جونیور نیز به آن اشاره داشت. حقوق یکسان برای سیاهپوستان در فرهنگ آمریکایی همچنان محلی از اعراب ندارد. جنبش «جان سیاهان مهم است» یکی از تأمل برانگیزترین حرکت‌های اجتماعی در این زمینه است که نشانگر حقیقت این ادعا در قرن بیست و یکم و پس از گذشت سال‌ها از تصویب حقوق مدنی سیاه پوستان است.

آمریکا هرگز نخواهد توانست عنصر نژادپرستی را که قوانین حمل سلاح نیز چاشنی اصلی آن است، به طور کامل از فرهنگ این کشور حذف کند چرا که این مسئله مستلزم استحاله کامل این کشور خواهد بود و این مسئله‌ای است که هیچ گاه پذیرفتنی نخواهد بود. قانون اساسی آمریکا به همراه متمم‌های آن به گونه‌ای تعریف و تدوین شده است که تغییرات بنیادین در فرهنگ و رسوم این کشور را عملاً غیر ممکن کرده است. این مسئله به شدت خود را در قبال وضع قوانین محدود کردن حمل یا خرید سلاح نشان داده است.

می‌توان نتیجه گرفت که نژاد به ویژه نوع سفید آن مفهومی کاملاً مقدس در فرهنگ آمریکایی است که به همراه سلاح با یکدیگر جزء جدایی ناپذیر شالوده این کشور هستند و خواهند ماند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت پلیس آمریکا دموکراسی قانون اساسی آمریکا هیلاری کلینتون متمم دوم قانون اساسی آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت فرهنگ آمریکایی سیاه پوستان مسئله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا - مصطفی خدابخشی؛ بیش از ۳۴ هزار نفر در طی هفت ماه گذشته بر اثر جنایات ضد بشری رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم نوار غزه جان خود را از دست دادند. شقاوتی که هم اکنون آتشش به جان فضا‌های علمی جهان افتاده تا سکوت منبعث از تهدید و ارعاب نهاد‌های قدرت در دانشگاه‌ها شکسته و بسیاری از دانشجویان یک صدا از غرب آسیا تا قلب کالیفرنیا علیه صهیونیسم و جنایات آنان فریاد سر دهند.

با بالا گرفتن سطح اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا حالا مواجهه با دانشجویان معترض که تا پیش از این با اقدامات خشونت آمیز پلیس این کشور برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در خصوص پایمال شدن حقوق بشر رو به رو بودند به شکل جدیدی در حال رخ نمایی است. تهدیداتی از جمله اخراج از دانشگاه و عدم استخدام که از آنها می‌توان به عنوان گزینه‌هایی قهری برای به سکوت کشاندن دانشجویان توسط نهاد‌های امنیتی آمریکا نام برد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به این رویکرد جدید از سوی سیاست مداران آمریکایی ندای آزادی خواهی دانشجویان آمریکایی به دانشگاه‌های ایران رسیده، آوایی که نشان می‌دهد که دیگر مساله فلسطین تنها دغدغه جهان اسلام نیست بلکه به عنوان مهمترین موضوع در جهان مبدل شده و از هر گوشه ندای حمایت از حق مسلم فلسطینیان به گوش می‌رسد. بر همین اساس بیش از سیزده دانشگاه ایران اعلام کرده اند که آمادگی جذب دانشجویان آمریکایی تعلیق شده در پی حوادث این روز‌های فضای دانشگاهی این کشور را دارند.

اولین فراخوان در این خصوص از دانشگاه شیراز که یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است، صادر شد. در همین خصوص محمد موذنی رئیس این دانشگاه اعلام آمادگی کرد که دانشگاه شیراز دانشجویانی که به دلیل حمایت از فلسطین اخراج شده اند را بورسیه خواهد کرد.

در ادامه دانشگاه شهید بهشتی نیز با حمایت از دانشجویان اخراجی آمریکا به این حرکت پیوست و در همین خصوص سیدمحمود آقامیری، رئیس این دانشگاه گفت که دانشجویانی را که به دلیل اعتراض به عملکرد صهیونیست‌ها از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا اخراج شده‌اند، پذیرش می‌کنیم.

بر اساس آنچیز که ریاست دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده تمامی هزینه‌های مربوط به آموزش، خوابگاه و اسکان این دانشجویان به طور کامل از سوی دانشگاه تامین خواهد شد.

زنجیره حمایتی از دانشجویان آزادی خواه آمریکایی به دانشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان اسلام راه یافت. جایی که در آن محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه گفت: تمام استادان و دانشجویان اخراج شده وقایع اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین می‌توانند با هجرت به ایران اسلامی، تدریس و تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه دهند.

دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین که در روز‌های اخیر شجاعانه علیه رژیم جعلی اسرائیل به پا خاستند و از دانشگاه‌های آمریکا اخراج شده‌اند، می‌توانند با تخفیف کامل شهریه، در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه رازی کرمانشاه به تحصیل بپردازند. استادان و دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا نیز که در پی حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند در دانشگاه رازی تدریس کنند.  

بعد تبدیل این حرکت به موجی فراگیر دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت، جهاد دانشگاهی و ... نیز آمادگی خود برای پذیرش دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌های آمریکا را اعلام کردند.

دانشگاه‌های برتر ایران با این حرکت یک پیام مهم برای دانشجویان آمریکایی که این روز‌ها مورد سرکوب شدید پلیس این کشور قرار گرفته اند مخابره کردند و آن چیزی نیست جز دفاع از آرمان صلح و عدالت. آرمانی که هم اکنون بیداری واقعی در فضای دانشگاهی جهان را رقم زده و دنیا را در خصوص وقایع غزه حساس کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظام آموزش و پرورش، مسئله اول کشور/در دولت مردمی رفتار جزیره‌ای نداریم
  • نیاز امروز کشور مسئله گفتمان سازی است
  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است
  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است/ صنعت هسته‌ای؛ آبرو
  • توقف ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر حمله به رفح
  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • زمینه برای آتش‌بس پایدار و حل مسئله در غزه فراهم است
  • مناظره آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره بمب اتم ایرانی
  • ایران عملکرد جنگ‌افزارهایش را مقابل سلاح‌های آمریکایی ارزیابی می‌کند!
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!