Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-09@02:03:57 GMT

نرخ بهره بانکی چه تاثیری روی بورس دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۳۵۸۹

به گزارش بورس تابناک،  نرخ بهره بانکی یا همان سود بازار بین بانکی با افزایش ۰.۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۲۰.۶۸ درصد رسید.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۱۹ خردادماه ۲۰٫۵۷ درصد و در هفته منتهی به ۱۲ خرداد ۲۰٫۵۵ درصد بود. این نرخ از چهارم آذر ماه سال قبل به سطح ۲۱ درصدی ورود کرده بود ولی از نیمه دی کاهشی شد و به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال به نظر می رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده ۲۰ درصدی در حال تثبیت است.

کارشناسان عقیده دارند که این افزایش نرخ بهره بین بانکی تاثیر مثبتی روی بورس و معاملات آن دارد.

تاثیر نرخ بهره بانکی روی بورس

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش نرخ بهره بین بانکی به نفع بورس است. اما افزایش نرخ سود بانکی به زیان بازار سرمایه است؛ چراکه سرمایه‌ها را از بورس فراری می‌دهد.

وی ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی به رشد بورس در میان‌مدت کمک می‌کند ولی سود بانکی می‌تواند نقدینگی را از بورس خارج و وارد سرمایه‌گذاری در بانک کند.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح می‌کند: هنگامی که نرخ بهره بین‌بانکی افزایش پیدا می‌کند، به‌تبع  آن نرخ اسناد خزانه نیز با افزایش مواجه می‌شود. این شاخص به هر میزان که افزایش داشته باشند بازار با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این رفتاری منطقی است که همیشه بین نرخ بهره بین‌بانکی و P/E بازار برقرار است. یعنی به هر میزان نرخ سود بین‌بانکی افزایش یابد، به‌تناسب آن P/E بازار با کاهش مواجه می‌شود.

اشتیاقی تصریح می‌کند: بازار سرمایه بازدهی خود را با نرخ بهره تطبیق می‌دهد، البته با توجه به اینکه ریسک خرید سهام بالاست، بازدهی بورس باید بیش از سرمایه‌گذاری در بانک باشد.

وی در پایان گفت: به طور کلی افزایش سود بانکی به زیان کلیت بورس است چراکه نقدینگی‌ها را از این بازار فراری می‌دهد. از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره بین بانکی بازار سرمایه را در میان‌مدت افزایشی می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان جنگنده اف 14 نرخ بهره بازار سرمایه نرخ سود بانکی متروپل آبادان جنگنده اف 14 نرخ بهره بین بانکی بازار سرمایه افزایش نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج چقدر زیان ساخت؟

به گزارش بخش تحلیلی نبض بورس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج (سهامی خاص) که وظایف تامین مالی شرکت‌ها را برعهده دارد و فعالیت برون مرزی را هم حتی در تعاریف فعالیت عملیاتی خود متذکر می‌شود، در سال ۱۳۹۳ مجوز رسمی فعالیت خود را در زمینه مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اخذ نموده است. ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000J43

دیگر خبرها

  • قصه ناتمـام رکود در بورس
  • افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی چه تاثیری بر افزایش رفاه و کاهش فقر داشته است؟
  • هفت پله قرمز بورس
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی‌ چیست؟
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج چقدر زیان ساخت؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • ثبت‌نام یک کارت جدید بانکی با امکان سرمایه‌گذاری هوشمند
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه