Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی کتاب «در دفاع از خدا» آخرین ترجمه از آثار آرمسترانگ به مترجمی مسعود سنجرانی است که شامل روایتی تاریخی است و جزئی از پروژه فکری او را شامل می‌شود.

آرمسترانگ در مقدمه در دفاع از خدا هدف تالیف این کتاب را به روشنی بیان کرده و نوشته است «در این کتاب تلاش کرده‌ام نشان دهم انسان‌ها در جهان پیشامدرن چگونه درباره خدا اندیشیده‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب شامل ۲ بخش بوده که هر بخش آن متشکل از ۶ فصل است. بخش اول تحت عنوان خدای ناشناخته‌ها فصل‌هایی چون انسان دین‌خو، خدا، خرد، ایمان، سکوت، ایمان و خرد را شامل می‌شود و بخش دوم کتاب تحت عنوان خدای مدرن شامل فصل‌هایی چون علم و دین، دین علمی، روشن‌اندیشی، خداناباوری، شناخت‌ناپذیری، آینده خدا و در دفاع از خدا است. این کتاب همچنین شامل واژه‌نامه‌ای توصیفی است.

در بخشی از این اثر آمده است:

امروزه اغلب چنین پنداشته می‌شود که علم جدید همواره با دین در تصادم بوده است. کپلر، ریاضی‌دانی با نبوغ خارق‌العاده، به ما یادآور می‌شود که علم ابتدای عصر مدرن ریشه در ایمان داشت. این دانشمندانِ پیش‌گام میل نداشتند از دست دین خلاص شوند. آن‌ها برعکس الهیاتی سکولار ایجاد کردند که توسط و برای غیرروحانیان نگاشته ‌شده بود زیرا کشف‌هایشان باعث می‌شد به‌ گونه‌ای متفاوت درباره خدا بیندیشند. در قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی علم، فلسفه و دین پیوندی تنگاتنگ با هم داشتند. کپلر مدعی بود در پژوهش‌های ریاضی خود از جهان «مشتاق و بی‌قرار، ردِپای آفریدگار را دنبال کرده است» دانشمندان مجبور بودند هر آنچه را که فکر می‌کردند می‌دانند، رها کنند و با ناشناخته مواجه شوند؛ همان‌گونه که معاصر آن‌ها یوحنای صلیبی به رویارویی با خدای ناشناخته برخاست و به خوانندگانش گفت برای رسیدن به دانش باید به‌ راهی بروید که آن را نمی‌شناسید. اگر عارفان و دانشمندان شجاعت‌گذار از مفاهیم اطمینان‌بخش متداول را نداشتند، هر ۲ به‌ یک‌ اندازه در تله نظریه‌هایی می‌افتادند که دیگر کارآمد نبودند.

گفتنی است که آرمسترانگ، دین‌پژوه نامدار بریتانیایی، نویسنده‌ای محبوب و تاثیرگذار نیز هست که به‌ ویژه در ۲ دهه اخیر، یعنی از زمان واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲، به این سو با پژوهش‌های تاریخی و تطبیقی‌اش توجهات بسیاری را به خود معطوف کرده و جوایز و عناوین بین‌المللی پرشماری دریافت کرده است.

این از آن‌ رو است که او مطالعات دامنه‌داری در باب بنیادگرایی دینی انجام داده است؛ از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «از دل تو تا دل من»، «بنیادگرایی»، «تاریخ مختصر اسطوره» و «محمد، پیامبری برای زمانه ما» اشاره کرد.  

مسعود سنجرانی، مترجم، ویراستار و مدرس زبان و ادبیات فرانسه و انگلیسی در مشهد نیز پیش از کتاب «در دفاع از خدا»، رمان «نویسنده» نوشته یاسمینا خضراء، رمان‌نویس پرمخاطب الجزایری در فرانسه و کتاب «با آن‌ها از جنگ‌ها، شاه‌ها و فیل‌ها بگو» اثر ماتیاس انار را نیز منتشر و برای نخستین بار این نویسنده فرانسوی را به جامعه‌ فارسی زبان معرفی کرده است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب دفاع از خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ نادر محمدی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین با اعلام این خبر گفت: با توجه به نقش و تاثیر رویدادها در رونق گردشگری استان، یازده پرونده شامل آیین‌های سمنوپزان، پنجاه‌بدر، تعزیه‌خوانی، سوم امام، سوگواری زنانه حسینیه آقا سیدجمال، آیین تشت‌گذاری الوند، آیین مافی زیاران، جشن فندق، شور زرآباد، جشن سماق منطقه الموت و هفته خوشنویسی قزوین تهیه و اطلاعات آنها در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

محمدی افزود: پیش از این سه رویداد شامل جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد منطقه الموت در این تقویم به ثبت رسیده بود و سه پرونده دیگر شامل مراسم سوم امام( طایفه بنی‌اسد)، سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و آیین سمنوپزان قزوین موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند و باقی پرونده‌ها نیز دردست بررسی هستند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین ادامه داد: از دیگر رویدادهای شناسایی شده می‌توان به جشن انگور تاکستان، جشن زیتون و انار منطقه طارم‌سفلی، جشن پسته و گل محمدی بویین‌زهرا، جشن گیلاس و زغال‌اخته منطقه رودبار الموت اشاره کرد که با همکاری دستگاه‌های ذیربط قابل معرفی و ثبت هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901371

دیگر خبرها

  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است