Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی کنسرت تلفیقی "بی من مرو" به زبان فارسی و ترکی، با صدای حسام الدین سراج و اتابک عطری، دو استاد عرصه موسیقی ایرانی و اردشیر کامکار، نوازنده توانمند کشور 31 خرداد و اول تیرماه در تبریز برگزار می‌شود.

حسام الدین سراج، عصر دوشنبه، ۳۰ خردادماه در جمع اصحاب رسانه تبریز، در خصوص برگزاری این کنسرت، گفت: سال ۹۶ در قالب گروه "ترانه‌های زمین" نخستین کنسرت تلفیقی و مشترک با اقوام و ملل‌ مختلف را با استاد اردشیر کامکار، جمعی از نوازندگان ایرانی و دو نوازنده بزرگ ترک در تالار وزارت کشور برگزار کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان کنسرت بود که با اتابک عطری، هنرمند تبریزی دیداری داشته و پیشنهاد دادیم که کار مشترکی با ترانه‌های مختلف فارسی و ترکی اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که موسیقی ترکی و فارسی وجه اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند، افزود: در کنسرت بی من مرو، تصنیف‌های فارسی و ترکی اجرا خواهند شد که ملودی خاص و زیبایی داشته و قابل استقبال خواهد بود؛ هم‌چنین یک تصنیف کردی هم اجرا می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت هنر موسیقی اصیل در کشور، اظهار کرد: موسیقی باید توسط مسئولان فرهنگی و هنری شهر ترویج یابد و اگر اکنون هنرستان اقبال تبریز از اقبال قبلی خود برخوردار نیست نشان از ضعف در این امر است. باید جوانان ما بیایند و در موسیقی کار کنند و این امر نیز نیازمند ایجاد فضایی شعله ور و مناسب جهت فعالیت است.

سراج با اشاره به تاریخ هنر در شهر تبریز نیز ادامه داد: شاهکارهای دوران‌های مختلف گذشته در این خطه از کشور وجود داشته که نیاز است تا از این اندوخته و میراث کهن هنر خود حفاظت کنیم و این موضوع مهم را در زمینه شهرسازی معطوف دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جوانان هنرمند عرصه موسیقی بسیاری در تبریز حضور دارند که هر یک برای هنر موسیقی کشور ارزشمند بوده و امیدواریم وضعیت موسیقی اصیل ایرانی در آینده بهبود یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی پاپی که در وضعیت کنونی در حال رایج است فقط شعر ضعیف عاشقانه بوده و از هنر اصیل موسیقی به دور است. اکنون فضای بیزینس موسیقیایی در کشور حاکم بوده و ما باید به فکر  نسل آینده خود باشیم و حق و حقیقت را اشاعه دهیم.

وی هم‌چنین با اشاره به اهمیت خلاقیت در عرصه موسیقی اصیل، گفت: هر کاری که عرضه می‌شود باید ابتکار و نوآوری داشته باشد وگرنه محکوم به شکست است اما همین نوآوری در فضای کنونی موسیقی، دیده نمی‌شود.

اتابک عطری، هنرمند آواز تبریزی نیز گفت: از استاد سراج که در این راه همراه ما بوده و از استاد اردشیر کامکار که سرمایه‌های موسیقی معاصر ایران است، قدردان هستیم و هرچقدر از خدمات این دو استاد بزرگوار به موسیقی ایرانی در تولید آثار و گشایش راه‌ها، ایجاد سبک‌ها و جذابیت‌ها برای نسل‌های آتی بگوییم کم است. 

وی با بیان این‌که موسیقی ایران در حال حاضر حیات و پویایی خود را مدیون این اساتید است، افزود: کنسرت بی من مرو یک کار تلفیقی با ترانه‌های ترکی و فارسی است و امیدواریم گشایشی برای کارهای بیشتر اینچنین در آینده باشد. 

وی خاطرنشان کرد: به فکر استمرار این حرکت هستیم چرا که پویایی و زندگی هنرمند در ارتباط با مخاطب است که معنا پیدا می‌کند.

عطری با بیان این‌که کار ما  فرهنگی و هنری و به دور از پارامترهای تجاری و اقتصادی است، افزود: تداوم این حرکت، نکته بینی و ریز بینی کسانی را می‌طلبد که می‌توانند حتی ذره‌ای پشتیبان موسیقی اصیل باشند.

وی با بیان این‌که مسئولان و حتی خود مردم باید فرهنگ استقبال از هنر، رفتن به کنسرت و درک کردن هنرمند را رواج دهند، گفت: یک هنرمند با ارائه هنرش در جامعه‌ای که بقیه افراد زندگی می‌کنند، زنده است و باید همچون سایر افراد با مسائل و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید تفاوت بین موسیقی اصیل و غیراصیل در جامعه مشخص شود، اظهار کرد: شاید دروس و ردیف موسیقی آواز ایرانی از سالیان گذشته تغییر نکند اما کارهای هنرمندان برجسته‌ای را می‌توان یافت که هر یک با دیگری تفاوت بسیاری دارند.

در ادامه اردشیر کامکار، نوازنده توانمند عرصه موسیقی اصیل کشور نیز گفت: امیدواریم بتوانیم کنسرت خوبی را در شان شهر بزرگ تبریز داشته باشیم.

وی افزود: زبان موسیقی یک زبان بین المللی بوده و هر احساس مشترکی را می‌توان از طریق موسیقی بیان کرد و به تمام دنیا فرهنگ و قدرت خود را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی از مجموع موسیقی آذربایجان، بلوچستان، خراسان، کردستان و ... تشکیل می‌یابد و این مجموعه عظیم موسیقی است که موسیقی ایرانی را به زیباترین حالت ممکن درمی‌آورد.

کامکار ادامه داد: تبریز و آذربایجان یکی از پایه‌های محکم موسیقی ایران بوده و نوازندگان بسیار بزرگی در تبریز پرورش یافته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب هنر موسیقی اصیل در کشور، گفت: بسیاری از نوازندگان با کیفیت بالا و در سطح حرفه‌ای ساز می‌زنند اما برای رساندن موسیقی به اوج، نیاز به حمایت و کار تیمی دارند که متاسفانه ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که موسیقی را هیچ کسی نمی‌تواند از بین ببرد، افزود: در تمام دنیا وضعیت بدین گونه است که با تغییر نسل‌ها، خواسته‌ها نیز تغییر می‌کند اما ما نمی‌خواهیم از نسل جوان جامعه دور شویم. ما موسیقی سنتی را نه به شکل قدیمی بلکه به سبک امروز خود اجرا می‌کنیم. 

کامکار در ادامه تاکید کرد: موسیقی اصیل و خوب را باید از دوران کودکی به فرزندان خود یاد بدهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موسیقی ایرانی اردشیر کامکار موسیقی اصیل عرصه موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم های «نئوتنالیتی» و «قاوال مکتبی» ۲ پروژه جدید در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی هستند که با هنرمندی سیاوش دمیریان و خدایار خدادوست در قالب ۲ اثر مجزا منتشر شده اند.

«نئوتنالیتی» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های منتشر شده حوزه موسیقی است که با هنرمندی سیاوش دمیریان و در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

آهنگسازانی چون محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«چند سال پیش» به آهنگسازی مهران روحانی، «بلوهانس» به آهنگسازی رضا والی، «فانتزی» به آهنگسازی محمدسعید شریفیان، «۹ هایکو برای پیانو» به آهنگسازی مهسا سیاوشی، «لونتیک» به آهنگسازی فریبا علیپور، «الژی» و «۳ اسکچ برای پیانو» به آهنگسازی امیر علوی از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

آلبوم «قاوال مکتبی» نیز با هنرمندی خدایار خدادوست اثری در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان است که در قالب پروژه بی کلام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر- کند»، از جمله آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

این پروژه موسیقایی چندی پیش موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم شده بود.

کد خبر 6089548 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی