Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@03:20:46 GMT

دیسک کمر را چگونه میتوان درمان کرد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۴۶۷۸

استاد طب فیزیکی و توانبخشی مهمترین موارد مربوط به بیماری دیسک در ناحیه گردن ،کمر و علل بروز و روش درمان آن را تشریح کرد. ناطقان: سید منصور رایگانی، استاد طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش که «دیسک کمر و گردن چه بیماری است؟»، بیان داشت:‌قاعدتا همه افراد دیسک را در این مناطق دارند؛ یعنی فضای ژلاتینی بین دو مهره چه در کمر و چه در گردن و پشت؛ یعنی بین دو مهره که استخوانی بوده و بافت قابل انعطاف ژلاتینی وجود دارد که از قسمت حلقه خارجی دیسک و قسمت درونی دیسک تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:‌کار این فضای ژلاتینی این است که مهره‌ها را روی هم نگه می‌دارد و به خاطر انعطاف‌پذیری که دارد باعث می‌شود حرکات ستون فقرات صورت گیرد که باید این حرکات به صورت خیلی ملایم و نرم باشد و اجازه دهد دیسک کمر، گردن یا پشت خم و راست شود که در مجموع این را دیسک گویند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد:‌به صورت مصطلح شایع است دردهایی که منشأ دردها،‌ دیسک است را بیماری دیسک کمر یا گردن می‌گویند؛ یعنی همان بیماری دیسک کمر و گردن است.

رایگانی ادامه داد: این بیماری در مراحل،‌سنین و انواع مختلف متفاوت است؛به طوری که برخی  اوقات این ژلاتین بین مهره‌ای به علت ضربه و تصادف به صورت پشت خروج پیدا می‌کند و این خارج شدن باعث می‌شود روی ریشه‌های عصب که عصب گردن،‌کمر و نخاع است مشکلاتی به وجود آورد که تحت عنوان علائم بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن آن را می‌نامیم.

وی ابراز کرد: در نتیجه بیماری دیسک کمر و گردن به علت مختلف از جمله ضایعه حرکتی،‌ تصادف، ضربه، کار سنگین، نشستن طولانی مدت و عفونت‌ها بیرون زدگی ایجاد کرده و التهاب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود عصب تحت فشار قرار گرفته و درد ایجاد کند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی افزود:مشخصه دردهایی که به علت بیماری دیسک گردن هستند این است که درد غیر از گردن و کمر به اندام‌ها نیز سرایت و اصابت می‌کند؛ یعنی دیسک گردن اگر دچار بیماری شود به غیر از دیسک گردن در  ناحیه کتف، بین شانه‌ها و بازو، ساعد و انگشتان این درد حالت انتشاری پیدا می‌کند که همراه با گزگز، کرختی و مورمور شدن است.

رایگانی تصریح کرد: اگر درد دیسک در ناحیه کمر باشد درد به لگن، باسن، مچ پا، روی ران، رو و پشت پا و انگشت سرایت می‌کند که همراه با درد، گزگز و مورمور شدن است.

وی درباره «چگونگی درمان دیسک کمر»، گفت: اولین اقدام این است که نوع آن مشخص شود؛ به طوری که ۹۰ درصد بیرون‌زدگی دیسک احتیاج به جراحی ندارد و با استراحت،تجویز دارو و فیزیوتراپی و توانبخشی قابل درمان است.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی ابراز کرد: البته اگر به این موارد جواب ندهد با روش‌های مداخله‌ای قابل درمان است؛ اگر به این روش‌ها نیز جواب ندهد جراحی صورت گرفته و بعد از آن اقدامات توانبخشی صورت می‌گیرد.


منبع: مشرق برچسب ها: دیسک کمر ، درمان ، گردن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دیسک کمر درمان گردن دیسک کمر و گردن بیماری دیسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۴۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبر آنلاین، گیاهانی چون اکالیپتوس و نعناع برای کمک به تسکین سرفه و گلودرد مناسب هستند. هم‌چنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید تا در دوره بیماری خللی به روند خواب شما وارد نشود.

هم‌چنین مصرف این نوشیدنی گرم در مواقعی که در شرایط آب و هوایی سرد قرار دارید، سبب آرامش و تنظیم دمای بدن می‌شود. شواهد زیادی نشان می‌دهد که دمنوشِ برخی از ترکیبات گیاهی ممکن است علائم عفونت تنفسی را کاهش دهد.

۱. چای لیمو

نوشیدن دم‌کرده لیمو یا چکاندن چند قطره لیمو در انواع نوشیدنی‌های گیاهی، یک درمان خانگی است که محبوبیت زیادی دارد و معمولاً برای تسکین گلودرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. لیمو حاوی ویتامین C است و این ویتامین یک ماده مغذی مهم برای بدن در مبارزه با سرماخوردگی یا ویروس‌های دیگر است.

۲. چای سبز

چای سبز به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، محبوب است. این چای به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود، از بدن هنگامی که تحت حمله ویروس یا عفونت قرار می‌گیرد، محافظت می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چای سبز به تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می‌کند. هم‌چنین چای سبز علاوه بر مبارزه با سرماخوردگی، انرژی جسمی را نیز افزایش می‌دهد.

۳. چای گیاهی با عسل

دمنوش‌های گیاهی را می‌توان از میوه‌های خشک، ادویه‌جات یا گیاهان تهیه کرد. دمنوش‌های گیاهی به طور طبیعی بدون کافئین هستند، بنابراین سبب کم‌آبی بدن نمی‌شوند. ترکیب چای‌های گیاهی با عسل یا شیر گرم و عسل، علاوه بر طعم مطبوع، خواص این نوشیدنی‌ها را افزایش می‌دهد. به طور مثال، چای بابونه یا چای نعناع به همراه کمی عسل از گذشته برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عسل می‌تواند به تسکین سرفه در هنگام سرماخوردگی کمک کند و حتی مصرف آن برای کودکان بالای یک سال مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی فوقانی نیز توصیه می‌شود.

۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۴. چای اکالیپتوس

دمنوش برگ‌های گیاه اکالیپتوس به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. اکالیپتوس حاوی اسانسی به نام سینئول است که معمولاً به عنوان یک گیاه معطر یا طعم‌دهنده و هم‌چنین به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده شربت‌ها و داروهای درمان سرفه استفاده می شود. سینئول با کاهش دفعات سرفه به درمان علائم برونشیت حاد نیز کمک می‌کند.

۵. چای نعناع

نعناع دارای خواص ضد التهابی است و به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک می‌کند. دم‌کرده این گیاه دارای خواص ضد درد است؛ اگر گلودرد دارید، نوشیدن چای نعناع می‌تواند به بی‌حس شدن گلو و کاهش درد کمک کند. نعناع هم‌چنین به طور طبیعی فاقد کافئین است، به این معنی که ضمن بهبودی بیماری، بر خواب تأثیری نمی‌گذارد.

سایر درمان‌های خانگی

بسیاری از درمان‌های خانگی دیگر وجود دارد که می‌توانید برای بهبود سرماخوردگی یا گلودرد، آنها را امتحان کنید.

هیدراته ماندن برای سلامت بدن ضروری است و اهمیت این موضوع در دوران سرماخوردگی بیشتر می‌شود. در دوره بیماری سعی کنید ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات بدون کافئین مصرف کنید.

مکمل‌های روی (زینک) ممکن است مدت‌زمان بیماری را کاهش دهند، به‌ویژه اگر آن‌ها را ظرف ۲۴ ساعت پس از ظهور علائم بیماری مصرف کنید.

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز به کاهش سردرد، درد مفاصل و علائم تب ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کنند.

شربت‌های ضد سرفه نیز با تحریک تولید بزاق، گلوی شما را مرطوب نگه می‌دارند و درد را کاهش می‌دهند.

کد خبر 848610 برچسب‌ها چای خبر مهم بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • «دست مایو الکترونیک»در هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • زالو درمان می‌کند؟