Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@05:56:51 GMT

از تاریخچه دروازه قرآن چه می دانید؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۴۸۵۴

از تاریخچه دروازه قرآن چه می دانید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلام نو، دروازه قرآن شیراز که یکی از ۶ دروازه شیراز در قدیم بوده است، از جمله جا‌های دیدنی شیراز محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. دروازه قرآن شیراز یکی از بنا‌های تاریخی مشهور و از جمله جا‌های تاریخی شیراز است که به یکی از نماد‌های این شهر تاریخی مبدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر شیراز در گذشته‌های دور دارای دروازه‌های متعددی بوده است که یکی از این دروازه‌ها دروازه قرآن است. این دروازه بر سر راه معروف اصفهان به مرودشت ساخته شده است. دروازه قرآن درست در تنگ مشهور الله اکبر و در مجاورت دو رشته کوه باباکوهی و چهل مقام ساخته شده است. دروازه قرآن به دستور عضدالدوله دیلمی از حاکمان پرآوازه دیلمیان در دوران حکومت آل بویه ساخته شده است. وی پس از نشستن بر تخت سلطنت در شهر شیراز دستور به ساختن دروازه‌ها و بنا‌های متعددی داده و چهره شهر را دگرگون می‌کند.

پس از ساخته شدن دروازه پادشاه دستور می‌دهد تا قرآنی بر بلندای این دروازه قرار بگیرد و هر کسی که عازم جاده می‌شود از زیر این قرآن عبور کرده و در پناه صاحب قرآن سفر سلامتی داشته باشد. به همین دلیل با گذر سالیان این دروازه به دروازه قرآن مشهور می‌شود. دروازه که با گذر زمان دچار آسیب‌هایی شده بود در دوران حکومت زندیه به دستور کریم خان زند مورد مرمت و بازسازی قرار می‌گیرد و شکل کلی دروازه دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرد. در این دوران اتاقی کوچک بر بالای دروازه ساخته شده و قرآن‌هایی زیبا و نفیس که به خط ثلث نگارش شده بودند بر بلندای دروازه و داخل این اتاق کوچک قرار می‌گیرند. این قرآن‌ها به قرآن هفده من شهره اند.

با روی کار آمدن قاجاریان و وقع زلزله‌هایی مهیب در شهر شیراز دروازه نیز دچار آسیب‌های جدی می‌شود. در این دوران فردی با نام محمد زکی خان دروازه را بازسازی می‌نماید. از دیگر خدمات وی می‌توان به ساحتن دو اتاقک در اطراف دروازه اشاره کرد که به عنوان اتاق نگهبانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. وی با ساخت یک آب انبار که از آب رکن آباد تغذیه می‌شده است نیز خدمت شایانی به مسافران خسته از راه انجام می‌دهد. متاسفانه در سال ۱۳۱۵ ه. ش دروازه قرآن در راستای توسعه شهری با دینامیت تخریب شده و دیگری اثری از آن باقی نمی‌ماند و قرآن‌های دروازه به موزه منتقل می‌شود. سال‌ها بعد در سال ۱۳۲۷ فردی با نام حسین ایگاری که از تجار به نام شیراز بوده اقدام به ساخت دروازه‌ای مشابه دروازه قرآن، اما در مکانی دورتر از مکان قبلی دروازه می‌نماید.

دروازه با آیاتی از قرآن به خط خوش زینت داده می‌شود و بانی این اثر نیز در اتاقی کوچک در مجاورت دروازه به خاک سپرده می‌شود. لچک‌های طاق ورودی اصلی دروازه با کاشی کاری مزین شده و در ورودی کوچک نیز در دو طرف ورودی بلند و قوس دار اصلی تعبیه می‌شود. اتاقی نیز با پنجره‌هایی مشبک بر بالای دروازه ساخته می‌شود که محل قرار گرفتن کلام الله مجید است. در اطراف دروازه قرآن مقبره خواجوی کرمانی به همراه غار‌ها و بوستان دیدنی این مجموعه قرار گرفته است. زیارتگاه باباکوهی و کافه‌ها و بستنی فروشی‌های اطراف دروازه نیز از دیگر جاذبه‌های نزدیک به دروازه قرآن است.

منبع: سلام نو

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شیراز دروازه قرآن ساخته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۴۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از شرکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی بهار در بهار این شرکت خبر داد و گفت: این مسابقات با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رحمان محمودی در آیین افتتاحیه این مسابقات اظهار داشت: بدون شک مسیری که قرآن کریم برای زندگی ترسیم می‌کند، مستحکم‌ترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: شعار امسال بر ضرورت تقویت تولید و اقتصاد ملی با استفاده از قدرت مردم تأکید دارد و پروردگار متعال در آیه 277 سوره بقره بر اهمیت‌ایمان، عمل صالح، نماز و زکات تأکید دارد که همه این موارد می‌تواند به تقویت اقتصاد و تولید کمک کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ارزش والای خدمت به جامعه و مردم که سرلوحه کار کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی است افرود: مطابق قرآن کریم، خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد؛ پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت رسید.

محمودی با اشاره به برگزاری مسابقات مقدماتی بهار در بهار با حضور نماینده رسمی شرکت ملی گاز ایران در شرکت گاز استان افزود: در این دوره از مسابقات 325 نفر از همکاران و خانواده‌های‌ ایشان در بخش‌های قرآن کریم، اذان، نهج البلاغه، مفاهیم، عکاسی، خطاطی و قصه گویی به رقابت می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات قرآنی بهار در بهار هرساله در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر گسترش مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم، با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان، خانواده‌ها و جوانان و ارتقای سطح معلومات و آموزه‌های قرآنی در شرکت‌های تحت مدیریت شرکت ملی گاز ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • جام حذفی؛ شکست فجر در حضور ۱٠ هزار تماشاگر 
  • روز جهانی سلامتی زنان + تاریخچه و پوستر World Women’s Wellness Day
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • رشد ۲۰ درصدی ثبت نام قرآن آموزان البرزی در سامانه حمد