Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@18:47:44 GMT

بیان برخی نشانه‌های قیامت در قرآن

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۵۰۷۹

بیان برخی نشانه‌های قیامت در قرآن

ایسنا/لرستان عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به هماهنگی محتوایی بین سوره‌های انفطار و انشقاق، گفت: از نشانه‌های قیامت شق شدن آسمان، نابودی خورشید و از بین رفتن بلندی‌های زمین است.

حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، با اشاره به احوالات و نشانه‌های قیامت در قرآن کریم، اظهار کرد: سوره‌های انفطار و انشقاق به بررسی برخی نشانه‌های قیامت اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بین انشقاق که به دنبال سوره انفطار مطرح است هماهنگی مضمونی دارد، افزود: در برخی نمازهای مستحب سفارش شده که در یک رکعت سوره انفطار و در یک رکعت سوره انشقاق خوانده شود کمااینکه در آغاز هر دو سوره نیز هماهنگی محتوایی با موضوع نشانه‌های قیامت وجود دارد.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه آیات نخستین سوره انشقاق «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ» سخن از نابودی زمین در قیامت دارد، اضافه کرد: در آغاز سوره انشقاق خداوند از آن زمانی خبر می‌دهد که زمین شق می‌شود و هر آنچه در درون دارد بیرون می‌ریزد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با تأکید بر اینکه واژه سما را به آسمان ملکوتی می‌دانیم از نشانه‌های قیامت شکافته شدن آسمان است، خاطرنشان کرد: در یک معنا آسمان به مجموعه‌ای از چیزهایی است که بالای سر ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بیان نشانه‌های قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست، افزود: عالم شهود دیده می‌شود و با همان زندگی می‌کنیم عالم غیب عالم تمام اسرار الهی است کمااینکه جهان‌های بیکران غیب وجود دارد که خداوند گاهی گوشه‌هایی از آن را برای بندگان خود تعلیم می‌کند و آنان از گذشته و آینده می‌گویند.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد، تصریح کرد: سما و آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین می‌رود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته می‌شود و این نکته از مسلمات قیامت است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه از اولین حوادثی که در قیامت شکل می‌گیرد نابودی خورشید است و پیش‌بینی دانشمندان این است که خورشید به مقدار معینی عمر کرده بعد از آن متورم می‌شود و از بین رفتن خورشید مسلم است، بیان کرد: هنگامی خورشید از بین رفت هر چه به آن وابسته است از بین می‌رود و با توجه به نابودی خورشید مابقی منظومه شمسی از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نابودی و شق شدن آسمان به اذن خداوند است و با رخصت و برنامه‌ریزی کسی نیست، ادامه داد: آیات قرآن به انسان قرار و ثبات می‌دهد چراکه می‌دانیم زمین با چه سرعتی در حرکت است و ما با چه آرامشی زندگی می‌کنیم و اگر اذن خداوند نباشد انسان آرامش در زمین ندارد.

فلاحی‌اصل از دیگر حوادث قیامت از منظر قرآن کریم را نابودی بلندی‌های زمین و کوه‌ها دانست و ادامه داد: وقتی کوه‌ها از بین بروند زمین از بین می‌رود و آنچه در درون خود دارد بیرون می‌ریزد تمام این برنامه‌ها به اذن خداوند بوده و این حق است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سوره قرآن کریم نشانه های قیامت بین می رود غیب و شهود فلاحی اصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی ضمن تشکر از اقدام ارزشمند فراجا در اجرای قوی‌تر طرح نور اظهار کرد: توجه به محتوای قرآنی و روایی و به خصوص تدبر در معارف سوره نور می‌تواند به صورت ضمن خدمت کارکنان و نیز کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آشنایی با مبانی عفت ورزی و غیرتمندی ویژه دانش آموزان و نوجوانان برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: تولیدات هنری و رسانه‌ای که رعایت ذائقه همه رده‌های سنی را داشته باشند با استفاده از ظرفیت نخبگانی دانش آموزان و نوجوانان در سطح ملی و استانی از الزامات موفقت آمیز اجرای این طرح نور است که امیدواریم شورای فرهنگ عمومی این مسئله را پیگیری و جزو دغدغه‌های اصلی خود قرار دهد.

سالاری ادامه داد: طرح تدبر در سوره نور به موازات طرح نور فراجا به صورت گسترده در قالب‌های مختلف با همراهی مجموعه‌های مردمی و قرآنی در استان اجرا خواهد شد تا گامی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برداشته شود.

گفتنی است طرح تدبر در سوره نور در قالب ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت در خراسان جنوبی مصوبه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و مورد موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه واقع شد.

کد خبر 6088404

دیگر خبرها

  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • یکخوابه‌های تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست