Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@22:06:35 GMT

این خطای دید مردمک‌هایتان را گشاد می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۵۶۷۲

این خطای دید مردمک‌هایتان را گشاد می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر پژوهشگران در دانشگاه اسلو در نروژ و دانشگاه ریتسومیکان این خطای دید را برای این ساخته‌اند تا چگونگی دریافت تصاویر به وسیله مغز در زمان واقعی را آزمایش کنند.

این پژوهشگران در یک بررسی کوچک شامل ۵۰ مرد و زن دریافتند که مردمک‌های اغلب شرکت‌کنندگان هنگام خیره شدن به این تصویر گشاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته‌ها در شماره اخیر ژورنال «مرزها در علوم اعصاب انسان» (Frontier in Human Neuroscience) با داوری همتا منتشر شده است.

کار این پژوهشگران مجموعه‌ای از شواهد فزاینده را تایید می‌کند که نشان می‌دهند مغز همیشه در تلاش است که اطلاعاتی را که از چشم‌ها دریافت می‌کند، به صورتی بافتمند درآورد.

مردمک‌ها معمولا در محیط تاریک گشاد می‌شوند تا به چشم‌ها برای دریافت نور بیشتر یاری برسانند.

اما برونون لی‌اینگ، استاد روانشناسی در دانشگاه اسلو و سرپرست این پژوهش می‌گوید در این توهم نوری، چشم‌ها «دلیلی ندارند» که تغییر شکل دهند، «چرا که هیچ چیز در جهان اطراف در حال تغییر نیست.»

«اما آشکار است چیزی درون ذهن فرد تغییر کرده است.»

لانگ می‌گوید مغز هنگامی که چشم جلب این تصویر می‌شود، راهی برای ارزیابی مقدار نوری که در اطراف وجود دارد، ندارد. بنابراین برای تفسیر آنچه که می‌بیند، به طور مداوم سرنخ‌هایی از محیط می‌گیرد.

یک مثال از این پدیده  «میم اینترنتی» سال ۲۰۱۵ درباره رنگ یک لباس زنانه بود که کاربران در رسانه‌های اجتماعی را به دو گروه تقسیم کرد: گروهی که لباس را به رنگ طلایی و سفید می‌دیدند و گروه دیگری که آن را به رنگ سیاه و آبی می‌دیدند.

دانشمندان معتقدند در این مورد هم این خطای دید مغز را وامی‌دارد که فکر کند دارد وارد یک حفره یا تونل تاریک می‌شود.

اگر حرکت و گسترش یافتن نقطه سیاه در این توهم نوری نمی‌بینید، نگران نباشید، از ۵۰ نفر شرکت‌کننده در این بررسی هم در ۷ نفر این خطای دید تاثیری ایجاد نمی‌کرد.

این تصویر از جمله آخرین آثار در رشته‌های از توهم‌های نوری شگفت‌آور است که بوسیله آکیوشی کیتائوکا، استاد روانشناسی ژاپنی و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش خلق کرده است.

کیتائوکا به خطر خلق خطای دید «مارهای چرخان»، نقطه‌های رنگی در دایره‌های هم‌مرکز که به نظر می‌رسند مانند مار دور هم می‌چرخند، شهرت دارد. 

کد خبر 684871 برچسب‌ها چشم عصب‌ شناسی مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چشم عصب شناسی مغز خطای دید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرالکو با میانگین سنی 26 مقابل پرسپولیس

به گزارش ورزش سه آلومینیوم اراک که در فصول اخیر در نقش گربه سیاه پرسپولیس خودی نشان داده و البته فوتبال خوبی هم بازی می کند با تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان خود در جام حذفی مقابل پرسپولیس قرار گرفته است.

با توجه به ترکیب یازده نفره ایرالکو شامل احمد گوهری، احسان قهاری، مهدی لیموچی، امین جهان کهن، مهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی فرد، عارف حاجی عیدی، محمدامین کاظمیان، میلاد بدرقه و محمد مهدی لطفی مینگین سنی این تیم 26 سال است. 

در صورت حضور بازیکنان باتجربه ای مثل مرتضی تبریزی، اسماعیل شریفات ، امیر نوری یا علیرضا نقی زاده در ترکیب اصلی میانگن سنی  این تیم بالاتر می رفت اما دو نفر اول مصدوم و دو نفر بعدی نیمکت نشین هستند.

البته غیر از بازیکنان جوان متعدد در ترکیب اصلی ایرالکو مهره های جوان زیادی هم روی نیمکت این تیم دیده می‌‍شوند.

حسین نوروزی و علی وطن دوست تنها 21 سال سن دارند،ابوالفضل قتبری 20 ساله است و محمد خلیفه دروازه‌‍بان ذخیره و بهرام گودرزی هم تنها 19 سال سن دارند تا تیم مجتبی حسینی هم با پنج بازیکن زیر 23 سال به مصاف حریف نامدارش رود.

شروین بزرگ،رضا جبیره،علیرضا نقی زاده و امیر نوری چهار بازیکن بزرگسال نیمکت ایرالکو هستند.

دیگر خبرها

  • واکنش مائوریسیو پوچتینو به مردود شدن گل چلسی مقابل استون ویلا + عکس
  • مارال ؛ محمد نوری
  • نوری: دست خدا را بارها در بازی با پرسپولیس دیدم
  • نوری: داور دو پنالتی ملوان را ندید
  • (ویدئو)کارشناس داوری جنجالی‌ترین صحنه پرسپولیس - آلومینیوم؛ اورنوف روی گل اول خطا کرد؟
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • ایرالکو با میانگین سنی 26 مقابل پرسپولیس
  • زننده گل ۴۰متری به بیرانوند نیمکت‌نشین شد
  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم