Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: روز دوشنبه شبکه عبری زبان «کان» اعلام کرد که روسیه در حال تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه ضد صهیونیستی برای ارائه به شورای امنیت است. طبق این گزارش، روسیه این تصمیم را در پی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق و از کار افتادن این فرودگاه در پی حمله اتخاذ کرده است.

در پیش‌نویس تهیه شده توسط روسیه آمده است: این حمله به شکلی انجام شد که قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه را نقض و ثبات این کشور را تضعیف می‌کند و به همین دلیل، مسئولان انجام این حمله باید پاسخگو باشد؛ چراکه این اقدام به طور آشکار به میزان کمک بشردوستانه به سوریه آسیب زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز در این باره تأیید کردند که روسیه از قبل در حال تهیه پیش‌نویس چنین قطعنامه‌ای بوده است.

این مقامات همچنین اظهار کردند: روسیه شانس زیادی برای دریافت حمایت (در شورای امنیت) ندارد.

رژیم صهیونیستی بامداد جمعه _بیستم خردادماه_ فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف حملات خود قرار داد که منجر به تعویق پروازهای آن شد. این حمله اعتراض مسکو را به همراه داشت و وزارت خارجه روسیه در پی این تجاوز، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را فراخواند.

وزارت خارجه روسیه از سفیر اسرائیل خواست تا در مورد حمله اخیر رژیم صهیونیستی به باند فرودگاه فرودگاه بین‌المللی شفاف‌سازی کند و توضیحاتی ارائه دهد.

مسئولان اسرائیلی ادعا کردند اصرار مسکو برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت محکوم کردن حمله هفته گذشته این رژیم به فرودگاه دمشق، به دلیل موضع اسرائیل نسبت به حمله روسیه به اوکراین است.

از سوی دیگر، عاموس هارئیل، تحلیلگر نظامی اسرائیلی در روزنامه هاآرتص گفت، پیش نویس روسیه علیه اسرائیل یک تحولی است که ایجاب می‌کند اسرائیل درخصوص استراتژی خود درسوریه تجدید نظر کند.

هارئیل در تحلیلی عنوان داشت، اعتراض روسیه ایجاب می‌کند خطرات و نتایج برخاسته از استراتژی "نبرد بین جنگ‌ها" که توسط اسرائیل در سوریه اجرا می شود، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

هارئیل عنوان داشت، اسرائیل نمی‌تواند مخالفت روسیه با حملات تل‌آویو در عمق سوریه را نادیده بگیرد؛ چراکه روسیه حضور نظامی در سوریه دارد و مسکو دارای تاثیرگذاری در صحنه بین الملل است.

وی گفت که واکنش روسیه از حمله به فرودگاه دمشق ثابت می‌کند که حساب باز کردن اسرائیل بر روی تلاش برای اختلاف افکنی میان روسیه، ایران و نظام سوریه شکست خورده است.

اسرائیل پیش بینی می‌کند که آمریکا، فرانسه و انگلیس از حق وتو علیه این پیشنویس قطعنامه روسیه استفاده کنند.

در همین رابطه روسیه «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با تابناک اظهار داشت:  پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم اسرائیل به دلیل حملات مکرر علیه تاسیسات شهری سوریه از وجود شکاف عمیق در مناسبات مسکو- تل‌آویو حکایت دارد. در طول ۳ ماه اخیر رژیم صهیونیستی بدون هیچگونه توجیه قابل قبولی بارها به مناطق غیر نظامی سوریه از جمله فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کرده و این در حقیقت نقض توافق نانوشته بین اسرائیل و روسیه تلقی می‌شود.

وی افزود: در طول بحران ۱۱ ساله سوریه بارها هواپیماهای رژیم صهیونیستی به مناطق نظامی و غیر نظامی سوریه حمله کرده اما به سکوت دولت ولادیمیر پوتین که هم‌پیمان دولت سوریه به شمار می رود، مواجه شده است. دولت روسیه از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی تمام توان خود را برای حفظ امنیت این کشور عربی به کار گرفت تا جائی که به دستور پوتین رئیس‌جمهوری روسیه سامانه ضد موشکی اس.اس 300 روسیه در پایگاه "حمیمیم " در شرق استان ساحلی لاذقیه سوریه مستقر شد.

هانی زاده ادامه داد: انتظار می‌رفت که نیروهای روسیه در این پایگاه هنگام تجاوز هواپیماهای اسرائیلی به خاک سوریه از خود واکنش نشان دهند اما متاسفانه این اتفاق کمتر رخ داده است. این امر در واقع این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که ممکن است نوعی هماهنگی نانوشته و غیر مستقیم میان روسیه و اسرائیل برای پرواز بی‌خطر هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان‌ سوریه وجود دارد. اما بحران اوکراين معدلات سیاسی منطقه و بلوک‌بندی‌های موجود را دستخوش تغییر کرد زیرا رژیم صهیونیستی در طول بحران اوکراین در کنار دولت کییف قرار گرفت و به صورتی غیر محسوس کمک اطلاعاتی و لجستیکی و نظامی در اختیار اوکراین قرار داد. این کمک‌ها به طور طبیعی از چشمان تیزبین رهبران کرملین مخفی نماند و خشم پوتین را برانگیخت زیرا مناسبات مسکو- تل‌آویو در طول ۷ دهه گذشته مناسبات تعریف شده‌ای هست و هرگز تحت تاثیر متغیرات داخلی و جهانی قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: لذا روسیه که مترصد فرصتی برای انتقام‌گیری از مقامات رژیم صهیونیستی بوده موضوع حمله به فرودگاه دمشق را دست‌آویزی برای فشار بر این رژیم دانسته و درصدد تهیه پیش‌نویس یک قطعنامه در شورای امنیت برای محکومیت اسرائیل برآمد. با توجه به اینکه پیش‌نویس این قطعنامه اگر در شورای امنیت مطرح شود از سوی آمریکا وتو خواهد شد اما این امر از تشدید اخلافات سیاسی بین رژیم صهیونیستی و روسیه حکایت دارد. در واقع، همچنان‌ که از پیش کاملا آشکار است که این قطعنامه هرگز علیه اسرائیل در شورای امنیت تصویب نخواهد شد اما می‌تواند تهدیدی جدی برای آينده سیاسی اسرائیل تلقی شود زیرا روسیه از توان نظامی بالائی برای آسيب زدن به امنیت منطقه‌ای و داخلی رژیم اسرائیل برخوردار است. در واقع وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه دست این کشور را برای تقابل غیرمستقیم نظامی با اسرائیل در اراضی سوریه باز خواهد گذاشت و این به طور طبیعی می‌تواند پشتوانه محکمی برای دولت بشار اسد و محور مقاومت تلقی شود. لذا این احتمال وجود دارد که در آينده نزدیک سامانه‌های ضدموشکی اس .اس 300 روسیه در لاذقیه سوریه برای رصد هواپیماهای اسرائیل که به خاک سوریه تجاوز می‌کنند، فعال‌تر خواهند شد و نوعی بازدارندگی برای دولت سوریه ایجاد می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان جنگنده اف 14 روسیه اسرائیل سوریه شورای امنیت حسن هانی زاده متروپل آبادان جنگنده اف 14 فرودگاه بین المللی پیش نویس قطعنامه رژیم صهیونیستی شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه فرانسه در مصر: از اسرائیل می‌خواهیم به رفح حمله نکند

وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی در مصر خواستار عدم اجرای حمله رژیم صهیونیستی به رفح شد.

به گزارش ایسنا، استفان سژورنه، وزیرخارجه فرانسه در سفری اعلام نشده به مصر گفت: «پیام پاریس و قاهره به اسرائیل این است که تصمیم حمله به رفح را اجرایی نکند.»

به نقل از شبکه اسکای نیوز، وزیر امور خارجه فرانسه تأیید کرد تلاش برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و غزه در ساعات آینده ادامه خواهد داشت.

سژورنه همچنین عنوان کرد: امیدوارم در صورت آتش‌بس در غزه، سه گروگان فرانسوی در لیست افرادی قرار گیرند که آزاد می‌شوند.

وی هشدار داد حمله به رفح، در جنوب نوار غزه، کمکی به دولت یهود در جنگ علیه حماس نخواهد کرد.

مصر، با قطر، یکی از کشورهای میانجی در این مذاکرات است.

پیش از سفر به مصر، وزیر خارجه فرانسه به لبنان و سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله اسرائیل به حومه دمشق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • پایان پوتین؟!
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • وزیر خارجه فرانسه در مصر: از اسرائیل می‌خواهیم به رفح حمله نکند
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه