«حق طلاق» برای زنان، آمار طلاق را افزایش میدهد؟
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۵۹۸۴
«حق طلاق» را به همسرمان بدهیم یا نه؟ این روزها بحثهای زیادی درباره اینکه در ارائه حق طلاق به زنان چه شرایطی باید در نظر گرفته شود انجام میشود. در این رابطه سراغ دو کارشناس مسائل اجتماعی رفته ایم تا نظرات آنها را هم در این رابطه جویا شویم.
به گزارش همشهری، دکتر مجید ابهری آسیب شناس با بیان اینکه در فضای مجازی هر بار به بهانهای سوژه یا موضوعی داغ میشود میگوید: «این اتفاق برای عدهای به عنوان یک وسیله برای نظرسنجی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این رفتار شناس، درمورد واگذاری حق طلاق به زنان اینطور نگاه میکند: «به عنوان فردی که دراین باره تحقیق و بررسی کرده و زوایا و موارد مختلفی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده باید بگویم با واگذاری حق طلاق به زنان مخالف هستم.»
هر زنی عزم کند میتواند طلاق بگیردابهری در ابتدا به مبانی شرعی اشاره میکند و میگوید: «در مبانی شرعی خداوند متعال و رسوال اکرم (ص) بهتر از ما میدانستند که چگونه حقوق را تقسیم و واگذار کنند. به همین علت است که حق طلاق به مردان داده شده و این رفتار نباید اینطور برداشت شود که این قانون بر مرد سالاری یا برتری مردان توجه دارد.»
او ادامه میدهد: «زنان مخلوقاتی لطیف و احساسی هستند. شاید صدها مرد نتوانند احساس و عاطفه یک مادر را تصویر و بیان کنند. به همین جهت ساختار احساسی و عاطفی زنان به گونهای است که اگر حق طلاق به آنها واگذار شود با اندک رنجش یا حرکتی از سوی همسر، آنها به کاربرد این حق دست میزنند و اقدام به جدایی میکنند. مثلا اگر مرد مخالفتی با پیشنهادی از سوی زن و یا رفتاری از وی کند بلافاصله باید آماده طلاق و جدایی شود. به همین لحاظ است که زنان نباید از این حق بهرهمند شوند. چراکه قطعا موجب افزایش آمار طلاق خواهد شد.»
این متخصص مسائل اجتماعی با اشاره به تبعات واگذاری این حقوق به زنان میگوید: «درست است که اکثریت زنان در جامعه بانوانی پاکدامن و رئوف هستند. اما در روزها و سالهای گذشته در اخبار و حوادث خانوادگی بارها ملاحظه کرده ایم برخی از زنان به خاطر اخاذی و کلاهبرداری قصد ازدواج کرده و با تعیین مهریههای کلان ازدواج، به فاصلهای کوتاه درخواست طلاق میکنند. شما اگر با مردان گرفتار در زندان گفتگو کنید حتما در بین شان مردان زیادی پیدا میکنید که خواهند گفت حق طلاق را به زنان شان هم داده بودند و آنها با استفاده از این حق، هم جدا شده اند و هم مهریه را گرفتهاند.»
ابهری در پایان میگوید: «این موضوع را به خاطر داشته باشیم که خیلی نادر است زنی عزم خود را برای طلاق جزم کند و در این هدف موفق نشود. در قانون تبصرهها و مسیرهای بسیاری برای طلاق یکطرفه گرفتن از سوی زن وجود داد؛ بنابراین این حق بیشتر جنبه اخلاقی و بازدارندگی دارد.»
قانون شهروندی و حقوق برابردکتر سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز میگوید: «بیش از آنکه پرسش «حق طلاق با چه کسی باشد؟» اهمیت داشته باشد، اشتراک و تفاهم در زندگی مشترک اهمیت دارد.»
موسوی چلک با بیان اینکه از منظر حقوق شهروندی اعطای حق طلاق به یک نفر در راستای حقوق شهروندی نیست، در این باره توضیح میدهد: «در دین مبین اسلام هیچگاه حق یک جانبه و یک طرفه به مردان داده نشده و هرجا حقی به مرد داده میشود در قبالش حقی نیز به زن داده شده است.»
او اداهه میدهد: «در زندگی باید «حقوق برابر» برای هر دو طرف قائل شویم. همین الان هم زنان طبق قانون حمایت از خانواده و قانون مدنی میتوانند برای جدایی اقدام کنند. با اینکه حق طلاق به مرد داده شده در دادگاه قاضی هر گاه تشخیص بدهد حکم طلاق را یک طرفه صادر میکند.»
به عقیده این کارشناس اگر زنان حق طلاق داشته باشد تاثیری بر آمار طلاق ندارد. او میگوید: «در قوانین شرعی دینی صاحب نظر نیستم، اما در جایگاه حقوق شهروندی برابری حقوق مرد و زن کاملا پذیرفته شده است.»
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
به گزارش جماران؛ متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست » و «طفیلی » و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی ها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی