Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست خبری به‌مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: اصحاب رسانه رسالت سنگینی برعهده دارند و رهبری هم به رسالت رسانه در جنگ رسانه‌ای دشمن اشاره دارند.

وی بیان کرد: نقش رسانه‌ها در انعکاس خدمات جمهوری اسلامی، ایجاد امید و نشاط، رساندن پیام، مطالبات و نقطه‌نظرات مردمی به مسؤولان مهم است و رسانه‌ها، یار دوازدهم هستند و می‌توانند پشتیبان خوبی برای دستگاه‌های اجرایی در راستای انجام وظایف‌شان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی ابراز داشت: شهید بهشتی با ارائه مدل‌های برنامه‌پردازی بسیاری از شبهات را پاسخ می‌داد و برای تشکیل جمهوری اسلامی تاثیرگذار بود.

حمیدی از آیت‌الله بهشتی به‌عنوان معمار نظام قضایی کشور نام برد و افزود: امروز قانون اساسی ما نتیجه ایده، فکر و اندیشه شهید بهشتی است و وی با همکارانش به نحوی جلسات را اداره می‌کردند که حرف به حرف قانون اساسی با موازین شرعی و اسلام ناب منطق باشد.

وی عنوان کرد: امروز قوه قضاییه پویا و منطبق بر موازین شرعی داریم که نتیجه حضور شهید بهشتی در راس این قوه است و قوه قضاییه ما در جهان زبانزد است.

ارائه ۷۵ خدمت قضایی از طریق سامانه‌های الکترونیک

حمیدی افزود: بر اجرای حدود الهی در قرآن تاکید شده است و در هیچ کشور اسلامی به‌اندازه جمهوری اسلامی به موازین شرعی توجه نمی‌شود و کشورهای اسلامی احکام الهی را زیرپا می‌گذارند تا نظر چند کشور غربی را جلب کنند.

وی اظهار کرد: شاید در نحوه اجرای قوانین، احکام الهی و تعزیرات مشکل داشته باشیم، اما اساس کار یک توفیق بزرگ در جمهوری اسلامی است و احکام اسلامی در قوانین و مقررات جزو افتخارات جمهوری اسلامی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: دستگاه قضایی با استفاده از فناوری و ارتباطات جدید حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد و برای خدمت‌رسانی به مردم با استفاده از دادرسی الکترونیک تلاش می‌شود و مردم می‌توانند ۷۵ خدمت قضایی را از طریق سامانه‌های الکترونیک دریافت کنند البته در این زمینه باید اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

۹۲ درصد ابلاغ‌ها در کرمان الکترونیک شده است

حمیدی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد ابلاغ‌ها در استان کرمان به‌شکل الکترونیک به‌دست مردم می‌رسد، اما هنوز تا وضعیت ایده‌آل در بحث الکترونیک فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند در کمترین زمان ممکن به حق خود برسند، تصریح کرد: مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی گلوی دستگاه قضایی را می‌فشارد، اما همه تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم انجام می‌دهیم.

افزایش ۱۳ درصدی پرونده‌های دستگاه قضایی کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان وجود آمار بالای پرونده‌های قضایی را نشان‌دهنده بیماری، مرض و مشکل در جامعه ذکر کرد و گفت: اگر بسترهای آسیب‌زا در جامعه ما نباشد این همه اختلاف و پرونده در دستگاه قضایی هم نخواهد بود.

حمیدی از افزایش ۱۳ درصدی پرونده‌های دستگاه قضایی استان کرمان طی سال گذشته نسبت به سال قبل آن خبر داد و قضات را از مظلوم‌ترین اقشار جامعه خواند.

وی ادامه داد: ۳۲ حوزه قضایی در استان کرمان داریم که ۱۶ حوزه شهرستانی و ۱۶ حوزه قضایی بخش هستند و در شهر کرمان ۱۰ مجتمع قضایی، اداری و ستادی داریم.

این مقام قضایی بیان داشت: طی سال گذشته ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده وارد دستگاه قضایی استان کرمان شده است که ۱۳ رصد افزایش را نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد.

حمیدی همچنین میانگین رسیدگی هر قاضی در روز را سه پرونده ذکر کرد و ابراز داشت: این در شرایطی‌ست که هر قاضی در استان کرمان طی ماه به ۱۳۲ پرونده رسیدگی می‌کند.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته به ۶۰۱ هزار و ۱۶۷ پرونده رسیدگی شده و ۱۰ درصد افزایش خروجی داشته‌ایم و ۱۰۶ هزار پرونده در دادگستری‌های استان داریم که هنوز رسیدگی نشده‌اند.

۵۴ درصد از پرونده‌های شوراهای حل اختلاف ختم به‌خیر می‌شود

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به رسوب سه درصدی پرونده‌ها در دستگاه قضایی تصریح کرد: متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی استان کرمان ۸۱ روز است که نسبت به سال گذشته هشت روز کاهش را نشان می‌دهد و امیدواریم با سیاست‌هایی که داریم این روند کاهشی را ادامه دهیم.

حمیدی بیان داشت: پرونده‌های مسن با عمر بیش از یک سال در دادگستری استان کرمان برابر با ۳ هزار و ۶۳۸ پرونده است و طی سال گذشته در شوراهای حل اختلاف استان نیز ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده وارد شده است.

وی از صلح و سازش ۵۴ درصدی در پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان خبر داد و این آمار را قابل قبول ندانست و بر افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: سرقت نخستین جرم در استان کرمان است که 13.5 درصد از پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و روزانه حدود یک‌هزار پرونده سرقت در استان ایجاد می‌شود که ناامنی برای مردم و خانواده‌ها ایجاد می‌کند و باید اقدامی مشترک بین متولیان داشته باشیم تا کنترل کنیم.

حمیدی از نزاع به‌عنوان دومین جرم در استان کرمان با ۷.۵ درصد از پرونده‌ها نام برد و بیان داشت: تصادف، مواد مخدر، توهین، تهدید، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه و کلاهبرداری به‌عنوان دیگر جرایم مهم در استان کرمان است.

فعالیت ۶۰ دفتر خدمات قضایی در کرمان

وی خاطرنشان کرد: از ورود ۲۰ هزار پرونده به دادگستری با اقدامات معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان جلوگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: اگر بتوانیم اسناد مالکیت را تبدیل به اسناد رسمی کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود که این امر به فرهنگسازی نیاز دارد.

حمیدی از فعالیت ۶۰ دفتر خدمات قضایی در استان کرمان خبر داد و ابراز کرد: نقض قوانین در حوزه جرایم فضای مجازی داریم و هر روز شکل خاصی از جرایم را می‌بینیم بنابراین قوانین و مقررات ما نمی‌تواند ۱۰۰ درصد این جرایم را پوشش دهد.

وی بیان داشت: اتباع بیگانه نیز مانند اتباع ایرانی شامل قوانین جمهوری اسلامی می‌شوند و تعدادی از اتباع بیگانه به علت جرم‌هایی مانند مواد مخدر و قتل در زندان‌های استان کرمان هستند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری کرمان سرقت جرم رئیس کل دادگستری استان کرمان استان کرمان دستگاه قضایی طی سال گذشته پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۶۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا

رییس کل دادگستری سمنان در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان با بیان اینکه ورود دستگاه قضایی استان برای رفع مسائل مورد نیاز مردم جنبه عمومی دارد و در تقویت زیرساخت‌ها موثر است، گفت: حل مشکلات معوقات آلایندگی نیاز به پیگیری با اهتمام ویژه در چارچوب قانون دارد.

وی تاکید کرد: از جمله تاکیدهای رییس قوه قضائیه «پیگیری عوارض آلایندگی» است و دستگاه‌ها و بنگاه های اقتصادی که آلایندگی دارند باید طبق مقررات عوارض آلایندگی را پرداخت کنند و این عوارض در زمینه ارتقاء امور محیط زیستی سمنان صرف شود.

رییس کل دادگستری سمنان با اشاره به اینکه ورود دستگاه قضایی این استان در موضوع‌های مختلف محیط زیستی همچنان ادامه دارد، افزود: حوزه حقوق عامه بستر وسیعی در پیگیری نیازها و مطالبات قانونی مردم دارد.

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی سمنان توسعه عدالت در جامعه را دنبال می کند تا در نتیجه هم افزایی و همراهی تمامی مسوولان استانی اهتمام به اجرای قانون محقق شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • ریسک ورود به پرونده شرکت های خودرویی را پذیرفتیم
  • بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی الکترونیکی انجام می‌شود
  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • کشف روزانه ١٢ سلاح غیر مجاز در استان کرمان