Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: یادآوری باغچه‌های فروش گل و گیاه، نهال درختان میوه و انواع گلدان‌های پلاستیکی و سفالی در مسیر بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی برای اهالی غرب تهران چندان دور نیست. ۹۰ درصد این باغچه‌ها را باغداران و کشاورزان روستای کشار در حریم منطقه ۵ اداره می‌کردند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

روستای کشار

«علی مددی»، باغدار کشاری، می‌گوید: «کشار روستای بی‌آبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نه اینکه خشک و بی‌باران باشد، بلکه تنها به‌واسطه نبود مدیریت درست، آب باران هدر می‌رود و ما تابستان با بی‌آبی روبه‌رو هستیم. با این‌ حال، اهالی دست از باغداری و کشاورزی نکشیده‌اند و امروز به جرات می‌توانم ادعا کنم بخش زیادی از نهال میوه و گل و گیاه تهران را همین کشاری ها تأمین می‌کنند.»

جوانان را پابند روستا کنید

زمین حاصلخیز و هوای مطبوع، خاک روستای کشار را برای باغداری و کشاورزی مساعد کرده است. با این‌ حال، روستانشینان معتقدند از ظرفیت باغداری کشار به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. گلخانه‌هایی که در حیاط خانه‌ها ساخته می‌شود، جوابگو نیست. «مهدی اصفهانی»، جوان باغدار، می‌گوید: «همه امکانات اینجا فراهم است، اما چون حمایت نمی‌شویم و امکانات به‌روز کشاورزی و باغداری را در اختیار نداریم، نمی‌توانیم این حرفه آبا و اجدادی‌ را توسعه بدهیم. ما قابلیت پرورش انواع گل و گیاه را در اینجا داریم. حتی می‌توانیم ظروف سفالی و گلدان‌های مورد نیاز را خودمان تولید کنیم؛ اما امکانات نیست. برای همین باید برای خرید یک گلدان ساده تا همدان برویم. جوان‌های ما بیکار هستند. راه‌اندازی کارگاه سفالگری و تولید گلدان‌های مورد نیاز برای گل و گیاهی که تولید می‌کنیم می‌تواند آن‌ها را پابند روستا کند.»

شغلمان را در تهران نمی‌توانیم توسعه دهیم

«سید علی سادات» رئیس شورای کشار علیاست. او می‌گوید: «روستای کشار به دو بخش کشار علیا و کشار سفلی تقسیم می‌شود. پرورش نهال و گل و گیاه آپارتمانی یک شغل موروثی برای کشاری‌هاست. شغلی که خوشبختانه این روزها بین جوانان هم رونق پیدا کرده است. با اینکه بسیاری از افرادی که وارد این حرفه شده‌اند باغدار هستند و زمین کشاورزی و باغ دارند، ولی نمی‌توانند برای توسعه گلخانه‌های مدرن و مجهز کار خاصی انجام دهند. چون موانع زیادی در این راه وجود دارد.»

رئیس شورای کشار علیا نبود حمایت‌های لازم از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را مهم‌ترین مانع توسعه گلخانه در روستای کشار عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «سال‌هاست پیگیر  هستیم که در زمین‌هایمان گلخانه درست کنیم. متأسفانه اجازه چنین کاری داده نمی‌شود. گلخانه‌هایی که در روستا وجود دارد کوچک است. آن‌هایی که به تولید گل و گیاه آپارتمانی علاقه دارند و به‌عنوان یک شغل روی آن حساب کرده‌اند، گلخانه‌هایشان را در شمال کشور راه‌اندازی کرده‌اند؛ یعنی در شمال زمین خریده یا اجاره کرده‌اند و ‌پرروش گل و گیاه و نهال را آنجا انجام می‌دهند. چاره دیگری هم ندارند. محل مناسبی برای تولید نداریم.»

کشاری‌ها و بازار گل و گیاه غرب تهران

 اواخر سال ۱۳۸۹ شهرداری منطقه ۵ با اختصاص زمینی برای توسعه بازار گل غرب تهران همه مالکان باغچه‌های کوچک و بزرگ حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی را در یکجا جمع کرد. از آنجا که این باغچه‌های فروش گل و گیاه بیشتر از سوی کشاری‌ها مدیریت می‌شد، در نتیجه ۸۰ درصد غرفه‌داران بازار گل و گیاه غرب تهران را اهالی این روستا تشکیل می‌دادند و تا امروز هم که این بازار گل به قطب فروش گل و گیاه و نهال غرب تهران تبدیل‌ شده است، کشاری‌ها نبض اصلی این بازار را در دست دارند. رئیس شورای کشار علیا می‌گوید: «این بازار را کشاری‌ها توسعه داده‌اند. مدتی است شهرداری تصمیم گرفته است غرفه‌های این بازار را به مزایده بگذارد. غرفه‌داران کشاری معتقدند این بازار را آن‌ها رونق داده‌اند و برای توسعه آن تلاش کرده‌اند و به همین دلیل باید برای حضورشان تسهیلات مناسب‌تری در نظر گرفته شود. این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده بود. با جلسات و نشست‌های متعددی که با شهرداری منطقه ۵ انجام دادیم، مشکلات به‌زودی رفع خواهد شد.»

سادات درباره برپایی جشنواره گل و گیاه در روستای کشار می‌گوید: «چند سال پیش شهرداری منطقه ۲۲ نخستین جشنواره گل و گیاه آپارتمانی را با مشارکت اهالی کشار در این روستا برگزار کرد. این جشنواره باهدف رونق کارآفرینی در روستا و شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی برگزار شد. امیدواریم شهرداری منطقه ۵ و ۲۲ مجدداً حامی ما باشند تا بتوانیم دومین جشنواره را هم برگزار کنیم.»

یک حرفه بابرکت با سرمایه اندک روستای کشار

اهالی کشار احیای دوباره شغل آبا و اجدادی‌شان را رونق کارآفرینی و انگیزه‌ای برای حضور جوانان در روستا می‌دانند. علی اصفهانی کشاورز است. پیرمردی سال‌خورده اما سرحال و خوش‌بیان. می‌گوید:  «کشار به باغ‌های هلو و گیلاسش شهرت دارد. هلوی هسته‌جدا و گیلاس درشت و شیرین کشار را میوه‌فروشان مغازه‌های بالاشهر باید وصف کنند. همان‌ها که این میوه‌ها را باقیمت ارزان از ما می‌خرند و با قیمتی نجومی به مشتری‌هایشان می‌فروشند.»

او می‌گوید: «با همین دستانم سال‌هاست نهال و گل می‌کارم. شمارش درختانی که کاشته‌ام، از دستم دررفته است. درختکاری کار آبا و اجدادی ماست. بسیاری از درختان خیابان ولی‌عصر(عج) را همین کشاری‌ها کاشته‌اند.»

او به برکت این حرفه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «پدرم کشاورز بود. من هم عاشق کشاورزی و باغداری هستم. این شغلی است که کمتر به آن توجه می‌شود. واقعاً چرا یک جوان امروزی فقط می‌خواهد پشت میز بنشیند؟ بیاید اینجا شاگردی کند، گل‌ها را بشناسد، روش کاشت و نگه‌داری را یاد بگیرد و بعد با سرمایه اندک کسب‌وکار گل و گیاه فروشی راه بیندازد. گیاه هم خودش تکثیر می‌شود و حرفه بابرکتی است.»

کد خبر 684758 برچسب‌ها گل و گیاه منطقه ۵ روستا تولید کنندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گل و گیاه منطقه ۵ روستا تولید کنندگان گل و گیاه آپارتمانی شهرداری منطقه روستای کشار غرب تهران بازار گل کشاری ها باغچه ها منطقه ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟

شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود که البته این اقدام بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ و مستندات پزشک گیاهان صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام سایت شهر، طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است. روابط عمومی منطقه ۷ تهران طی اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: «ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج  از داخل پوک می کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.

در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • دلیل قطع درختان در محدوده باغ‌موزه قصر مشخص شد
  • چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل