Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@04:10:25 GMT

آشنایی با اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ:

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۷۲۰۹

آشنایی با اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ:

تجهیزات پزشکی تنفسی از مهم ترین دستگاه هایی هستند که برای کمک به بهبود انواع مشکلات و بیماری های تنفسی به کار می روند. - اخبار بازار -

این دستگاه ها در مشکلات مختلف و با توجه به میزان حاد بودن بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ سه دستگاه مهم کمک تنفسی هستند که هر کدام برای برطرف کردن مشکلات تنفسی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین می کند و به این منظور، با استفاده از هوای محیط، اکسیژن را تغلیظ کرده و به ریه ها می رساند. سی پپ و بای پپ از مشتقات دستگاه ونتیلاتور هستند که به تنفس بیمار کمک می کنند و برخلاف اکسیژن ساز، تامین کننده اکسیژن مورد نیاز بیمار نیستند. بلکه فشار لازم برای دم و بازدم یا فقط دم بیمار را تامین می کنند. در ادامه به بررسی تفاوت های اکسیژن ساز با سی پپ و بای پپ می پردازیم.

دستگاه اکسیژن ساز:

اکسیژن خون در شرایط نرمال بیش از 95% است. با استفاده از دستگاه پالس اکسی متر، اکسیژن خون بیمار اندازه گیری می شود و در صورتی که کمتر از 95% و به خصوص به پایین تر از 92% کاهش پیدا کرده باشد بیمار نیاز به اکسیژن تراپی پیدا می کند.اکسیژن ساز  در چنین شرایطی استفاده می شود و با کشیدن هوای محیط به درون خود، اکسیژن آن را جدا کرده و تغلیظ می کند. سپس اکسیژن با خلوص بالا را با استفاده از ماسک مخصوص یا نازال بینی به ریه بیمار می رساند. این دستگاه عمل تنفس را برای بیمار انجام نمی دهد و در صورتی که بیمار دچار مشکل در عضلات تنفسی شده باشد باید از ونتیلاتور یا سی پپ و بای پپ استفاده نماید. بیماری هایی مانند آسم، کرونا، کم خونی شدید و انواع بیماری های قلبی می توانند باعث افت اکسیژن شوند. با کاهش اکسیژن خون علائمی مانند تنگی نفس، کبود شدن لب ها و درد قفسه سینه ایجاد می شوند.

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن را به صورت 24 ساعته و بی وقفه تامین می کند. این دستگاه دارای مدل های ثابت و پرتابل است که مدل پرتابل کوچک تر و سبک تر بوده و با باتری کار می کند و می توان از آن در محیط های مختلف و در سفر نیز استفاده کرد. این دستگاه دارای فیلترهایی است که گرد و غبار و آلودگی های هوای ورودی به دستگاه را جدا می کنند و به این ترتیب از عفونت های دستگاه تنفسی جلوگیری می نمایند. علاوه بر این، قسمت مرطوب کننده دستگاه، هوای خروجی را مرطوب می کند تا دهان و سیستم تنفسی بیمار دچار خشکی و ناراحتی نشوند. استفاده از اکسیژن ساز علاوه بر کمک به بهبود بیماری ها باعث بهتر شدن گردش خون بدن، مبارزه با بیماری های تنفسی، بهبود عملکرد ریه ها و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود.

علاوه بر مشکل افت اکسیژن خون که با استفاده از اکسیژن ساز درمان می شود، بیماری های تنفسی دیگر موجب مشکل عملکرد عضلات تنفسی می شوند به طوری که بیمار نمی تواند عمل دم یا بازدم یا هردو را به خوبی انجام دهد. در چنین شرایطی لازم است از دستگاه سی پپ یا بای پپ استفاده شود که در ادامه به این دستگاه ها می پردازیم.

دستگاه سی پپ:

این دستگاه فشار مثبت مورد نیاز برای باز نگه داشتن راه هوایی بیمار را تامین می کند تا بیمار بتواند عمل دم را انجام دهد. سی پپ  بسیار رایج است و برای درمان بیماری های تنفسی مختلف از جمله آپنه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. در آپنه تنفسی، در طول خواب بیمار دچار قطع تنفس می شود و اگر این وقفه ها در تعداد زیاد رخ دهند، اکسیژن رسانی به بیمار مختل شده و علاوه بر کاهش هوشیاری فرد در طول روز، منجر به انواع بیماری های قلبی و مغزی می شود. در چنین شرایطی ابتدا از بیمار یک تست خواب گرفته می شود و سپس بر اساس آن از دستگاه سی پپ کمک گرفته می شود. پزشک متخصص، فشار هوای مورد نیاز برای باز نگه داشتن راه تنفسی بیمار را بر اساس تست خواب تعیین کرده و در سیستم دستگاه تنظیم می نماید. سی پپ نیز دارای فیلتر ورودی برای پاک شدن هوای ورودی و رطوبت ساز برای مرطوب کردن هوای خروجی می باشد.

پس از استفاده از دستگاه سی پپ، کیفیت خواب بیمار به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و مشکلاتی مانند خروپف نیز برطرف می شود. این دستگاه دارای مموری کارت است که اطلاعات بیمار را در خود ذخیره می کند تا پزشک آن ها را در معاینات بعدی مورد بررسی قرار دهد. دستگاه سی پپ دارای یک مدل اتوماتیک به اتو سی پپ است که برای استفاده از آن نیاز به تست خواب وجود ندارد. این مدل، به طور خودکار وقفه های تنفسی بیمار را تشخیص می دهد و در زمان مناسب، فشار هوای مورد نیاز را تامین می نماید.

 

دستگاه بای پپ:

این دستگاه در شرایطی که وضعیت بیمار حادتر باشد مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال اگر آپنه خواب بیمار با استفاده از سی پپ درمان نشود یا بیماری های دیگری مانند انسداد مزمن ریوی، پنومونی، آسم شدید یا ادم حاد ریوی رخ داده باشد لازم است از بای پپ کمک گرفته شود. این دستگاه دو سطح فشار هوا ایجاد می کند که برای دم و بازدم بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه بای پپ علاوه بر خواب و در منزل، در سایر محیط های درمانی نیز استفاده می شود. با استفاده از  بای پپ  کیفیت خواب بیمار به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و در ضمن، علائم بیماری وی نیز بهبود داده می شوند. در عمل های جراحی سنگین که بیمار به صورت طولانی مدت به ماشین بیهوشی متصل است، عضلات تنفسی دچار ضعف می شوند و عملکرد خود را ممکن است به صورت کوتاه مدت از دست بدهند. در چنین شرایطی نیز لازم است از بای پپ استفاده شود.

میزان فشار مورد نیاز که توسط بای پپ تامین می شود، توسط پزشک متخصص تعیین شده و در دستگاه تنظیم می شود. علاوه بر این دستگاه دارای سیستم های هشدار مختلف است که در صورت بروز هر گونه مشکلی آلارم دستگاه را فعال می کنند. بای پپ نیز مانند سی پپ دارای مرطوب کننده و فیلترهای پاک کننده است. بای پپ و سی پپ نمی توانند در صورت افت اکسیژن خون، اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین کنند و این تفاوت اصلی این دو دستگاه با اکسیژن ساز است.

 

خرید اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ در بازار تجهیزات پزشکی ایران:

انواع مختلف دستگاه سی پپ، بای پپ و اکسیژن ساز در بازار تجهیزات پزشکی ایران به فروش می رسند. از آن جایی که این سه دستگاه در شرایط حاد تنفسی و در بیماری های مربوط به سیستم تنفسی مورد استفاده قرار می گیرند لازم است از بهترین برند و مدل تهیه شده و برای خرید آن ها از مشاوره مناسب در این زمینه بهره گرفته شود. شما می توانید با مراجعه به وبسایت فروشگاه اینترنتی درمان شو، از تیم فروش حرفه ای و تیم پزشک و مهندسی پزشکی متخصص راهنمایی گرفته و بهترین مدل و مناسب ترین دستگاه را تهیه نمایید. 

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مورد استفاده قرار دستگاه اکسیژن ساز دستگاه دارای بیماری های تنفسی چنین شرایطی بیمار را تامین خواب بیمار اکسیژن خون بیماری ها مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۷۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان

هوای سه شهر خوزستان روز دوشنبه طبق آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور در وضعیت خطرناک تنفسی قرار گرفت و پیرو این آلودگی، مدارس چهار شهرستان استان غیرحضوری شد.

دریافت 15 MB

دیگر خبرها

  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها