Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه خام فروشی تنها برای محصولات معدنی و اینها نیست، گفت: اگر نتوانیم امکانات و شرایط لازم را برای همه افراد فراهم کنیم و شرایط برای تبدیل استعداد بالقوه به بالفعل و بلوغ علمی فراهم نشود، این امر نیز به معنای خام‌فروشی است.

محمدعلی زلفی‌گل، امروز سه‌شنبه ۳۱ خرداد در آیین افتتاح خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه بیرجند به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار کرد: امیدواریم در مسیر اهداف شهدا گام برداریم چون اعتقاد راسخ داریم در جمهوری اسلامی هر فردی که مسئولیت می‌پذیرد این مسئولیت حاصل خون هزاران شهید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه با نقش‌آفرینی امام (ره) امروز ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد ۱۵ خرداد با امکاناتی که دارند محل‌های امنی مانند خوابگاه‌های دانشجویی را برای فرزندان این سرزمین فراهم می‌کنند، افزود: شهدا صادقانه و مخلصانه بر مبنای اعتقادات خالص خود جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و از کیان و ناموس کشور دفاع کردند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هر فردی به مسئولیت می‌رسد اگر بر خلاف راه شهدا گام بردارد عاقبت به خیر نمی‌شود چون هزینه آن خون انسان‌های صادق و پاک بوده است؛ از خدا می‌خواهیم قبل از اینکه به ما مسئولیتی داده شود ابتدا ظرفیت آن به ما عنایت شود و رفتار، گفتار و اخلاق ما به مسیر شهدا هدایت شده و در مسیر دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم.

زلفی‌گل بیان کرد: اقدامی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در زمینه احداث خوابگاه‌های دانشجویی انجام می‌دهد بدون شک در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام است؛ دانشجویی که جگرگوشه یکی از هم‌میهنان ما است وقتی در اتاق‌های خوابگاه احساس امنیت و آرامش می‌کند اعتقاد، اعتماد و علاقه وی و خانواده‌اش نسبت به نظام و انقلاب بیشتر می‌شود و این کار بهترین مسیر برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان آینده‌سازان و آینده‌داران، وزیران، وکیلان، مدیران و استانداران کشور هستند که در دست روسای دانشگاه‌ها و جامعه فرهیخته دانشگاهی امانت محسوب می‌شوند و هزینه‌کردن برای علم، فناوری و استعداد بهترین نوع سرمایه‌گذاری است و باید بدانیم هرچقدر برای دانشجویان وقت بگذاریم در این زمینه و برای آینده کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

زلفی‌گل بیان کرد: دو دیدگاه در وزارت علوم همیشه با هم در حال تقابل بوده اینکه خوابگاه و خوابگاه‌داری، سلف سرویس و از این قبیل کار دانشگاه نیست بلکه دانشگاه باید آموزش و تدریس ارائه بدهد؛ این نوع نگاه شاید در برخی جوامع درست باشد اما در جامعه ما درست نیست، چون ۸۵ ساعت وقت دانشجویان را جغرافیای اوقات فراغت تشکیل داده و به عنوان مدیران دانشگاهی نمی‌توانیم نسبت به وقت دانشجویان بی‌تفاوت باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای اوقات فراغت دانشجویان باید برنامه‌های آموزشی، فوق برنامه، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ارزشی و مشاوره‌ای داشته باشیم لذا باید امکانات و زیرساخت‌های دانشگاهی مناسب باشد.

وی تصریح کرد: در اوقات فراغت دانشجویان می‌توان بهترین نوع خدمات را به آینده‌سازان و آینده‌داران کشور ارائه داد لذا احداث خوابگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های سمینار، برگزاری همایش‌ها، امکانات فرهنگی و سایر ضروریاتی در دست ما است تا بتوان نسل آینده را در ‌کنار مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روابط عمومی به دانشجویان آموزش دهیم.

زلفی‌گل بیان کرد: همین مسیر را ادامه بدهید و یقین داشته باشید هزینه کردن برای دانشجویان علاوه بر سرمایه اجتماعی، سرمایه‌گذاری برای آینده مدیریت کشور نیز است؛ دانشجو وقتی ببیند دولت برای وی در خوابگاه‌ها یا سایر هزینه کرده وابستگی وی به نظام و انقلاب افزایش می‌یابد و اگر در آینده مدیر شد همین اقدامات را برای فرزندانمان انجام خواهد داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی نظام مستضعفین است گفت: برای ما رعایت عدالت آموزشی در استان‌های مختلف مهم است اما شاید در یک نظام سرمایه‌داری نوع نگاه آنها متفاوت باشد.

وی افزود: عدالت سرلوحه کار نظام جمهوری اسلامی است پس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های ما نیز باید با برخی جوامع متفاوت باشد؛ در دوران دفاع مقدس سیاه و سفید، فقیر و غنی و سایر مطرح نبود لذا هر فردی در حد توان خود در میدان حضور پیدا می‌کرد، این نوع نگاه باید در آموزش نوین هم باشد؛ اگر می‌خواهیم جامعیت و عدالت آموزشی را برای همه اقشار کشور مهیا کنیم باید امکانات و تجهیزاتی مانند خوابگاه تامین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نبود امکانات منجر به محروم شدن برخی افراد از تحصیلات می‌شود علیرغم اینکه معدن استعداد هستند، بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا عدالت آموزشی در کشور و برای همه افراد محقق شود.

وی گفت: همانطور که خام‌فروشی و خام‌سوزی برای منابع مادی ظلم است برای استعدادهای منابع انسانی نیز باید مورد توجه واقع شود لذا تامین امکانات مقدمه‌ای برای ایجاد عدالت در بخش آموزشی است.

زلفی‌گل با اشاره به روز بسیج اساتید افزود: بسیجی یعنی کسی که رفتار، گفتار و کردارش متناسب با نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، امروز به مناسبت شهادت چمران روز بسیج اساتید نام‌گرفته و اساتید به دلیل اینکه الگو هستند باید در این زمینه نیز اثربخشی خیلی بیشتری داشته باشند.

گفتنی است؛ امروز آیین تحویل سه خوابگاه دانشجویی دخترانه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دانشگاه های بیرجند، اراک و بجنورد به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی وزير علوم ستاد اجرایی فرمان امام ره دانشگاه بیرجند بنیاد 15 خرداد انقلاب محمدعلی زلفی گل علوم تحقیقات و فناوری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد اجرایی فرمان تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی خوابگاه ها خام فروشی وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره امسال از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود که در این کنگره، ۲۵ محور علمی وجود دارد و ۴۵ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند

همتی ادامه داد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

در ادامه این رویداد، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان و شرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدید و وابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنند، زیرا هرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.

وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.

زرنانی اضافه کرد: دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.

وی درباره اینکه با وجود بیش از ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است، افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.

زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه ها در نظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.

وی در پایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب، لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.

فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور

همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.

وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.

حمزه لو با بیان اینکه در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰ هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود

وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

کد خبر 6093124 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است