Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@03:17:58 GMT

هرگونه استفاده از چراغ قوه گوشی ممنوع!

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۸۴۱۹

هرگونه استفاده از چراغ قوه گوشی ممنوع!

طبق گفته محققان، بیشتر نرم افزارهای چراغ قوه برای سرقت اطلاعات کاربران، مجوز‌های غیرضروری را درخواست می‌کنند.

به گزارش برنا؛ در دهه اخیر،کاربران گوشی‌های هوشمند به دلیل عدم وجود چراغ قوه در دستگاهشان از فلاش دوربین یا برنامه‌های مربوط، استفاده می‌کردند. اما امروزه طراحان تلفن‌های همراه  برای راحتی کاربران در پنل پشتی این محصولات، دکمه چراغ قوه LED را تعبیه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از کاربران گمان می‌کنند این نرم‌افزار بی ضرر بوده و به گوشی‌ها آسیبی نمی‌رساند. اما  برنامه‌های چراغ قوه نیاز به مجوز‌هایی دارند که نباید به آن دسترسی پیدا کنند و مربوط به کارشان نیست. 

مطالعه‌ای توسط Avast نشان داد که تعدادی از برنامه‌های چراغ قوه، مجوز‌های غیرضروری را درخواست می‌کنند که گاهی به ۷۷ مورد می‌رسد. این مجوز‌ها به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا اقداماتی مانند خواندن لیست مخاطبین یا ضبط صدا را انجام دهند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا همه برنامه‌های مرتبط با چراغ قوه به مجوز‌های دستگاه‌های اندرویدی برای اهداف مخرب دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر.

کاربران اندروید، تنها کسانی نیستند که باید محتاط باشند. برخی از برنامه‌های چراغ قوه آیفون نیز درخواست‌های مجوز مضحکی را ارائه می‌کنند. طبق تحقیقات Wired در سال ۲۰۱۴، برنامه‌های چراغ قوه درخواست مجوز برای ردیابی مکان iPhone، استفاده از دوربین یا خواندن تقویم دستگاه می‌کردند. در چند سال گذشته، احتمال اینکه یک کاربر معمولی آیفون فریب برنامه چراغ قوه را بخورد، بسیار کمتر شده، به خصوص که همه دستگاه‌های iOS مدرن دارای دکمه چراغ قوه استاندارد هستند.

یکی از راه‌های متداول برای کسب سود یک برنامه، ادغام تبلیغات است. توسعه دهندگان برنامه با نرم افزار تبلیغاتی کار خواهند کرد که به نوبه خود  سعی کنند به مجوز‌هایی در تلفن شما دسترسی پیدا کنند. برخی از توسعه دهندگان برنامه نیز با شرکت‌های تبلیغاتی همکاری می‌کنند تا اطلاعات را از کاربران استخراج کرده و به سود برسند. 

نحوه جلوگیری از صدور مجوز برای نرم افزارهای چراغ قوه

برای کاربران آیفون، روشی وجود دارد که برنامه‌ها نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند برای این کار لازم است تا به تنظیمات و سپس Privacy بروید، سپس برنامه‌هایی را که در آیفون خود درخواست مجوز کرده‌اند، مشاهده و آن‌ها را فعال یا  غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید گزارش حریم خصوصی برنامه را فعال کنید.

کاربران اندروید نیز می‌توانند با رفتن به تنظیمات، سپس حریم خصوصی و مدیریت مجوزها، آرامش خاطر داشته باشند. در اینجا می‌توانید فعالیت برنامه‌ها روی گوشی خود و کار‌هایی که با مجوز‌ها انجام می‌دهند را ببینید. همچنین می‌توانید دسترسی به مجوز‌ها را برای هر برنامه تغییر دهید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: چراغ قوه برنامه های چراغ قوه دسترسی پیدا مجوز ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند

هیأت نظارت بر مطبوعات از گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها که تاکنون اقدام به اخذ مجوز فعالیت نکرده‌اند، خواست در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد:

در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند پ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

هیات نظارت بر مطبوعات در این خبر اعلام کرده است که متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست، باید به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • نوشتن و برچسب زدن روی خودرو ممنوع است | بیشترین شکایت مردم به پلیس راهور از ۳ مورد
  • بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • استفاده از «چراغ زنون» و «استیکر تزئینی» روی خودرو مطلقاً ممنوع است
  • هر گونه بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • استفاده از چراغ زنون و استیکر تزئینی مطلقاً ممنوع است