Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تعمیر و نگهداری ۲۲ حلقه از چاه‌های خود از فناوری یک شرکت نانویی ایرانی استفاده کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تعمیر و نگهداری ۲۲ حلقه از چاه‌های خود از فناوری یک شرکت نانویی ایرانی استفاده کرده است.

رامین روغنیان، معاون مدیر فنی بخش مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت جنوب می‌گوید: «شرکت ملی مناطق نفت جنوب بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که امکان تولید روزانه بیش از ۲٫۹ میلیون بشکه نفت را داشته که تقریبا ۷۵ درصد از تولید کل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت مسئولیت توسعه ۴۵ میدان نفتی را نیز به عهده دارد.»

محمد حسین غزل، رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت جنوب می‌گوید: «با توجه به تعداد چاه‌هایی که در محدوده جغرافیایی شرکت ملی مناطق نفت جنوب است، لازم بوده که در مقاطع مختلف اقدامات در جهت تولید در شرایط ایمنی انجام شود.»

روغنیان می‌گوید: «یکی از ملزومات مهم برای تداوم تولید از میادین، موضوع تعمیر چاه‌ها است و برای این کار لازم است از پکر‌های حفاری استفاده شود که هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند.»

با توجه به نیاز شرکت ملی مناطق نفت جنوب، امکان‌سنجی ساخت پکر‌های حفاری در دستور کار قرار گرفت و همکاری ویژه‌ای در این باره با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

جمال ارغوانی هادی، مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف درباره این همکاری می‌گوید: «ما در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف یک قرارداد ارتباط با صنعت را با شرکت ملی مناطق نفت جنوب امضا کردیم و در سال ۱۳۹۷ تحقیقات این پروژه به نتیجه رسید و سال ۱۳۹۸ نیز شرکت کیا صنعت شریف را تاسیس کردیم. تمرکز ما در این شرکت اسپین‌آف شده از دانشگاه شریف، روی تولید پکر‌های درون چاهی مورد استفاده برای حوزه نفت و گاز بود. پکر‌های ما مبتنی بر قطعات الاستومری بود، الاستومر‌ها در چاه‌ها به دلیل دمای بالا و شرایط سخت با چالش‌هایی روبرو هستند و در نتیجه نمی‌توانستیم هر الاستومری را به کار بگیریم. برای رسیدن به الاستومری که جوابگوی این شرایط چاه باشد، به سراغ فناوری‌نانو رفتیم.»

کل فرآیند طراحی، توسعه و تولید این پکر‌ها در شرکت کیا صنعت شریف انجام شد و روی یک حلقه چاه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج کاملا قابل قبول بود و مورد تایید مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرار گرفت. از این رو همکاری میان این شرکت دانشگاهی و شرکت ملی مناطق نفت جنوب تداوم یافت و از این پکر‌ها در ۲۲ حلقه از چاه‌ها استفاده شده که مزایایی نظیر ایمن‌سازی چاه یا جلوگیری از هرز رفتن را به همراه داشته است. به گفته مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب این پکر‌ها گره‌های عملیاتی متعددی را برای صنعت نفت ایران باز کرده است.

مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف می‌افزاید: «در دوره‌هایی با مشکلات مالی مواجه بودیم که از حمایت ستاد نانو برخوردار شدیم تا از این مشکلات به سلامت عبور کنیم.»

به گفته رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرارداد برای خرید ۱۰۰ پکر منعقد شده است که ارزش آن‌ها در بازار بین‌المللی در مجموع ۵ میلیون دلار برآورد می‌شود که با تولید داخلی این پکر‌ها از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

از آنجایی که فناوری تولید این پکر‌ها در انحصار چند شرکت آمریکایی است، تولید آن‌ها به صورت بومی در داخل کشور یک پیروزی برای صنعت نفت ایران است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نفت خیز صنعت نفت ایران شرکت ملی مناطق نفت جنوب پکر ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور

یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با یک بیستم قیمت نمونه‌های اروپایی شد.

به گزارش ایسنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی قیمت داشته و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند، از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند. این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوآنزا قابل استفاده است.

شیرعلی‌زاده افزود: تا پیش از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم، اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم. این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا ۵۰۰۰ واکنش نیز می‌رسید.

به نقل از ستاد نانو، وی با بیان اینکه در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است، ادامه داد: کیت‌های آموزشی نانویی تولیدی ما عرضه شده است. این کیت‌ها هم در محیط‌های آموزشی نظیر مدرسه و هم خانه قابل استفاده هستند. این کیت‌ها برای دو گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و همچنین بالای ۱۸ سال تولید می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود