Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 31 خردادماه) طبق روال همیشگی از بُعد نظارتی، اقدامات دولت را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند، بهداشت و درمان که همواره مبحث پر دغدغه مردم و وکلای مردم است امروز محور اصلی گفت‌وگو ها بود به نحوی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخ به دو سوال در نشست علنی حاضر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از بررسی سوال نمایندگان از عین الهی، قالیباف، سالروز شهادت شهید چمران و روز بسیج استادان را تبریک گفت و تاکید کرد: دستگاه تربیتی جمهوری اسلامی چه در مدارس و چه در دانشگاه ها با همت جوانان و عموم دلباختگان به آرمان انقلاب اسلامی باید به نحوی تحول یابد که تربیت جوانان نخبه و شجاع با الگو پذیری از امثال شهید چمران و سایر شهدای انقلاب اسلامی در آن استثنا و کمیاب نباشد.

سپس سوال معین الدین سعیدی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برنامه های وزارت بهداشت جهت اجرای بند 9 اصل سوم قانون اساسی و بند 13 سیاست های کلی نظام نظام سلامت در خصوص توزیع عادلانه فرصت ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم مطرح شد.

در این راستا وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اقداماتی که وزارت بهداشت در مناطق محروم انجام داده است، بیان کرد: هفته گذشته در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار تصویب کردیم که سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی مناطق محروم برداشته شود. این مسئله موجب جذب و ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم خواهد شد. در نهایت نماینده چابهار از پاسخ های وزیر قانع شد.

فرصت یک ماهه به وزیر بهداشت برای کمک به زوجین نابارور

در ادامه نیز سوال فاطمه قاسم پور نماینده تهران، ری ، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس و تعدادی دیگر از نمایندگان از همین وزیر در دستورکار صحن قرار گرفت. سوال این نماینده درباره اجرایی نشدن مصوبه تبصره 17 بودجه 1400 در موضوع ناباروری بود و توضیح داد: اعتبارات خوبی برای درمان ناباروری تخصیص یافت، متاسفانه بودجه به ذینفعان نرسید و هزینه موارد دیگری شد که از طریق دیوان محاسبات پیگیر آن هستیم.

عین اللهی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس، تصریح کرد: وزارت بهداشت در جهت اجرای این قانون قرارگاهی را تحت عنوان جوانی جمعیت ایجاد کرده است و این اقدام در پی تجربه ای که در کنترل کرونا از طریق ایجاد ستاد ملی کرونا به دست آمد و همه پای کار آمدند و کار ملی انجام شد و به موفقیت هم رسید، صورت گرفت.

وی ادامه داد: افتخار دارم اعلام کنم در حال حاضر 90 درصد تعرفه مصوب بخش دولتی بسته های خدماتی ناباروری در مراکز دولتی و 90 درصد تعرفه مصوب بخش عمومی غیردولتی در این مراکز و پرداخت 90 درصد تعرفه عمومی غیردولتی بسته های خدمات ناباروری در مراکز خصوصی و خیریه توسط سازمان بیمه سلامت در وزارت بهداشت انجام می شود و اگر بتوانیم منابع این بخش را تامین کنیم به 100 درصد ارتقا خواهد یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس پس از استماع توضیحات وزیر بهداشت، به صورت مشروط از پاسخ های عین اللهی قانع شد و تاکید کرد: اگر من امروز این سوال را به رأی نگذاشتم به این دلیل نیست که قانع شدم بلکه تصورم این است که اگر یک فرصت یک ماهه به وزارت بهداشت بدهم شاید فرصتی برای کمک به زوجین نابارور باشد.

نظام سلامت کشور ناکارآمد بوده است

در ادامه نشست علنی امروز و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارشی از عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی ارائه کرد. در این گزارش تاکید شده است: نظام سلامت کشور طی چندسال اخیر در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت ناکارآمد بوده و این بدان معناست که همان مقدار منابعی که دولت به حوزه سلامت اختصاص داده است، منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نشده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تلاش دولت و مجلس جهت تدوین اساسنامه بیماری‌های صعب‌العلاج، گفت: در صورت تصویب هیأت وزیران و تعیین منابع مالی آن، پرداخت خدمات درمانی از جیب مردم، کاهش محسوسی خواهد داشت که از افتخارات دو قوه خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه 95 درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند، اظهار کرد: این آمادگی را داریم و این موضوع از افتخارات دولت و مجلس است که همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و گام بعدی نیز افزایش کیفیت خدمات بیمه است که به منابع و اعتبارات باز می گردد از این رو دنبال این هستیم که کیفیت و عمق بیمه را افزایش دهیم.

عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت در ادامه گزارش کمیسیون و صحبت های وزیر مربوطه با بیان اینکه صنعت داروی ایران طی ۴۴ سال گذشته پاسخگوی نیاز مردم بوده است، گفت: حیف است به دلیل عدم سیاستگذاری درست سرم و اشکال ساده دیگر دارویی را وارد کنیم.

همچنین در ادامه نشست علنی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و درمان جواد نیک بین با اشاره به اینکه باید تدبیری در زمینه انتقال یارانه دارو از دارو به بیمه داشته باشیم تا ظلم فاحشی رخ ندهد و داروها گرانتر به دست مردم نرسد، افزود: در حال حاضر 70 درصد هزینه بیمه را شرکت ها پرداخت می کنند، با افزایش قیمت داروها، مردم زیان می بینند.

سید جلیل میرمحمدی میبدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از نگاه خود عملکرد وزارت بهداشت را بررسی کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در کلانشهرها شد که تنها۶۰ درصد را تحت پوشش ارائه خدمات درمانی قرار داده است.

مسعود پزشکیان عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان در انتقاد از وضعیت بیمه همگانی در کشور با اشاره به اینکه 80 درصد خدمات بهداشت و درمان از سوی دولت انجام می شود، یادآور شد: ما در بخش تجهیزات و خدمات بهداشت و درمان هزینه می کنیم اما حاضر نیستیم که به نیروی انسانی خود پول بدهیم، برابری بین کسانی که می دانند و نمی دانند و افرادی که کار می کنند یا غیرفعال هستند باعث می شود افرادی که در سیستم دولتی کار می کنند به انزوا کشیده شوند و کسانی که کار نمی کنند جریح تر شوند.

همچنین نماینده مردم اراک در مجلس به اهمیت موضوع عدالت و جلوگیری از تبعیض اشاره کرد و در ادامه ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت در حوزه بیمه همگانی گفت: دغدغه نمایندگان و مردم این است که چرا باید در تقسیم تجهیزات و کادر پزشکی به شهرهای بزرگ و پایتخت توجه شود اما مردم در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده با کمبود پزشک، تجهیزات و کادر درمان مواجه باشند.

دارو از ستاد تنظیم بازار گرفته شود

در ادامه بررسی و رسیدگی به عملکرد دستگاه ها در پوشش بیمه همگانی با حضور وزیر بهداشت و درمان، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار در حوزه دارو تخصصی ندارد و باید این موضوع از دست آنها خارج شود ضمن اینکه نیازمند نظارت سازمان برنامه و بودجه روی ایجاد صندوق تأمین داروهای خاص و صعب العلاج هستیم.

از سوی دیگر فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس از زاویه دیگری موضوع را بررسی کرد و با تاکید بر بازنگری در لیست بیماران خاص با توجه به نرخ رشد ابتلا به بیمارانی چون ام اس، گفت: متاسفانه برخلاف برنامه ششم ۶۰ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم هزینه می شود.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز از نگاه خود به موضوع بیمه همگانی پرداخت و با بیان اینکه شورای عالی بیمه صرفاً اهداف پزشکان را دنبال می کند، نسبت به تعارض منافع میان پزشکان و اقشار آسیب پذیر جامعه همچون روستاییان انتقاد کرد.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبات بر جای مانده نظام سلامت، گفت: لازم است وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در پرداخت حقوق نظام سلامت کوتاهی نکنند. مسعود خاتمی با بیان اینکه در سال گذشته، 21 هزار میلیارد تومان از منابع ارزش افزوده تحقق نیافت، عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در این خصوص مسئول هستند و همکاران کمیسیون بهداشت در خصوص اجرای تکالیف در این باره اصرار دارند.

از آنجایی که کمیسیون اصل 90 مجلس یکی از بازوهای اصلی نظارت مجلس است و می تواند بر طرز کار قوای سه گانه ورود کند، در این راستا گزارشی ارائه کرد. حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: ما جلسات فراوانی را با مسئولان حوزه سلامت از جمله وزارت بهداشت تشکیل دادیم و مباحث تخصصی را در آن مطرح کردیم. مسئولان وزارت بهداشت نیز با ما همراه هستند و اذعان دارند که با کمبود پزشک و دندان پزشکی در کشور مواجهیم، متاسفانه در 27 استان ما سرانه دندانپزشک از کشور عراق کمتر است.

وی با اشاره به مولفه های ارتقای بهداشت دهان و دندان، افزود: یکی از مولفه های مهم در این حوزه افزایش سرانه دندانپزشک است که ما در این زمینه کارنامه قابل قبولی ندیدیم. با انجام مطالعات دقیق و کارشناسی این فرآیند باید اصلاح شود، کمیسیون اصل 90 و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بهبود این مولفه ها ورود کردند.

مسعود پزشکیان به گزارش رئیس کمیسیون اصل 90 انتقاد کرد و با استناد به اصل 75 قانون اساسی گفت: رئیس کمیسیون اصل نود گفت که باید طبق قانون این کار را انجام دهیم. طبق سیاست های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه و اصول علمی، سیاستگذاری و تولیت با وزارت بهداشت و درمان است، از این رو دخالت در این سیاستگذاری خلاف قانون، خلاف برنامه و خلاف علم و دانش است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره ضرورت عدم دخالت در سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت، گفت: در هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود برای عدد و رقم سیاستگذاری نمی کند و در هیچ کجای دنیا شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد که چنین کاری کند.

به دنبال اخطار پزشکیان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 واکنش نشان داد؛ علی خضریان در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی، گفت: امروز در جلسه علنی مجلس شاهد این موضوع هستیم که افرادی با وجود داشتن سال ها مسئولیت اجرایی و سابقه قانونگذاری تمامی مشکلات را بردوش مجلس یازدهم و کمیسیون اصل 90 می اندازند. کمیسیونی که پیگیر موضوع رفع مشکلات مردم در حوزه پزشکی است در حالی که کارکرد کمیسیون اصل 90 مشخص است و آن جایی که دستگاه ها طرز کارشان دچار مشکل باشد ورود و براساس قوانین اقدام می کند.

رئیس مجلس بعد از استماع نکته نظرات نمایندگان دغدغه مند و وزیر بهداشت و درمان در خصوص بیمه همگانی جمع بندی کرد و گفت: ابتدا در خصوص مسائل مرتبط با تبصره 7 و حوزه نسخه الکترونیکی، نسخه پیچی الکترونیکی، تعهدات بیمه و 7 درصد حق دولت در حوزه بیمه اطمینان حاصل کنید که آیا مسیر درست است و سپس آن را اجرا کنید، البته این موضوع قانون است و باید انجام شود، اگر این موارد را پیش بینی نکنید و با آشفتگی در حوزه دارو مواجه شویم، این مسئله مورد قبول مجلس، مردم و دولت نیست.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر بهداشت درخواست داریم که ارز ترجیحی موردنیاز واردات مواد اولیه داروها، پایدار باشند تا در زمینه تأمین مواد اولیه و تولید دارو با مشکل مواجه نشویم. ان شاء الله در نظارت بعدی در حوزه بهداشت و درمان این مسائل را پیگیری می کنیم.

ناطقان میان دستور 31 خرداد

طبق روال همیشگی مجلس تعدادی از نمایندگان نکات مدنظر خود را در قالب نطق میان دستور ارائه کردند.

- اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس: وزرای انقلابی دولت، قدر اعتماد مجلس را بدانند

- سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان: دولت کابینه را قدرتمندانه ترمیم کند

- مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس: وضع ایران به نسبت جهان بهتر است

- سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز: آقای رئیسی؛ شما را در کارزار سخت مبارزه با رانت خواران و فسادگران تنها نمی گذاریم

- کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا: لایحه اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان دولت سریع‌تر به مجلس ارائه شود

تذکرات شفاهی 31 خرداد

سپس برخی از نمایندگان تذکر شفاهی دادند:

سلیمی در تذکر شفاهی: وزیر بهداشت قیمت داروی بیماران خاص را به ریل قانون بازگرداند

جمیری در تذکر شفاهی: فاسد شدن اموال ضبط شده مصرفی در انبارهای استیجاری اموال تملیکی بوشهر، خسارت به دولت و مردم است

علیپور در تذکر شفاهی: منطقه ماکو در نقشه جغرافیایی وزیر ورزش و مدیران استان وجود ندارد

رئیسی در تذکر شفاهی تأکید کرد: ضرورت تأمین آمبولانس برای شهرستان‌های شرق هرمزگان جهت جلوگیری از فوت ناشی از عقرب‌زدگی

ویس کرمی در تذکر شفاهی: افزایش ظرفیت پزشکان و دندان پزشکان به تنهایی کافی نیست

فاضلی در تذکر شفاهی: قطع غیرهدفمند برق چاه‌های آب باعث ریزش خرما می‌شود

عنابستانی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور: ایجاد استان جدید به ۱۰۰ دلیل حق مردم غرب خراسان است

ذاکر در تذکر شفاهی: چرا آذربایجان غربی باید در صدر استان‌های دارای شاخص فلاکت قرار گیرد؟

حسینی‌کیا در تذکری شفاهی: ستادکل نیروهای مسلح در پرداخت حق مناطق جنگی کوتاهی نکند

روح الامینی در تذکری شفاهی مطرح کرد: انتقاد از ورود کمیسیون اصل ۹۰ به وظایف تخصصی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

فرزانه در تذکر شفاهی: رییس جمهور با قید فوریت برای تنش آبی پایین دست هراز دستور بازگشایی دریچه سد لار را صادر کند

محرم زاده در تذکری شفاهی: سفره مردم هر روز کوچک و کوچک تر و فشار اقتصادی سنگین تر می شود

گودرزوند چگینی در تذکر شفاهی مطرح کرد: تسلیت به مناسبت سی و دومین سالروز فاجعه تلخ و هولناک زلزله رودبار

حسینی‌پور در تذکر شفاهی: فشار بانک‌ها برای جلوگیری از اختصاص ۲۰درصد منابع به ساخت مسکن مغایر شعار رئیس جمهور است

سنگدوینی در تذکر شفاهی: دولت قبل از چادرنشینی مردم فکری به حال بازار مسکن کند

نجفی در تذکر شفاهی: شدت فرسودگی شبکه برق استان گیلان از متوسط کشوری بیشتر است

در نهایت علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 18 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه یکم تیرماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان مصطفی چمران مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس دولت سیزدهم متروپل آبادان مصطفی چمران کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وزیر بهداشت و درمان تذکر شفاهی کمیسیون اصل 90 وزارت بهداشت رئیس کمیسیون نماینده مردم بیمه همگانی مناطق محروم نظام سلامت حوزه سلامت پوشش بیمه نشست علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهرهایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهرهای بزرگ حل شود.

کد خبر 847870 برچسب‌ها نهضت ملی مسکن قیمت مسکن و زمین خبر ویژه مسکن - وام مسکن مسکن اجاره مسکن - مصالح ساختمانی مسکن - آپارتمان‌ نشینی

دیگر خبرها

  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است