Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@17:45:36 GMT

بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید آن را بخریم؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۹۹۴۶

بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید آن را بخریم؟

دلایل زیادی برای اجباری بودن این نوع بیمه وجود دارد؛ یکی از این دلایل به برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی که در بروز حوادث رانندگی ایجاد می‌شود، برمی‌گردد.

فرض کنید فردی در حادثه رانندگی آسیب دیده و دچار از کارافتادگی شده است و این فرد دیگر قادر به کار کردن نباشد. همچنین اگر فردی در حادثه رانندگی فوت کند، طبق قانون راننده خودرو مقصر حادثه بوده و براساس قانون دیه، مبلغی را به عنوان غرامت به زیان دیده می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط اگر خودروی راننده دارای بیمه شخص ثالث باشد، پرداخت خسارت برای او راحت‌تر خواهد بود.

بر این اساس داشتن بیمه شخص ثالث می‌تواند از زیان ناشی از حوادث غیرمنتظره بکاهد. به همین دلیل است که قانون داشتن این بیمه‌نامه را برای صاحبان خودرو اجباری کرده و حتی مراکزی مانند تعویض پلاک، دفاتر رسمی و پلیس راهنمایی و رانندگی خدمات خود را به خودروهایی می‌دهند که دارای بیمه‌نامه شخص ثالث هستند. سخت‌گیری‌های بالاتری نیز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص وجود دارد؛ این نهاد حتی خودروهای بدون بیمه‌نامه شخص ثالث را درصورت متوقف کردن به پارکینگ هدایت می‌کند.

برای اینکه با پوشش این نوع بیمه بیشتر آشنا شوید در این مطلب با ما همراه باشید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث چیست؟

در قانون، بیمه‌گذار به‌عنوان شخص اول، شرکت بیمه‌گر به‌عنوان شخص ثانی و فردی که در حادثه رانندگی دچار زیان جانی و مالی شده، به‌عنوان شخص ثالث نامیده می‌شود. از این رو کلیه پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو، خسارت‌های مالی و جانی وارده به شخص ثالث را جبران خواهد کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث به دو بخش پوشش‌های مالی و جانی تقسیم می شود. در پوشش مالی کلیه خساراتی که به اموال شخص ثالث در حادثه رانندگی وارد می‌شود، به‌صورت کامل و طبق قرارداد توسط بیمه شخص ثالث بیمه‌گذار با شرکت بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

در پوشش جانی بیمه شخص ثالث، با توجه به نوع صدمه بدنی خسارات وارده پرداخت می‌شوند. این خسارات می‌توانند مواردی مانند شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی جزئی و کلی یا موقت و دائم، هزینه معالجات پزشکی، بیمارستان و دیه فوت باشند.

نرخ حق بیمه شخص ثالث چقدر است؟

معمولا نرخ حق بیمه شخص ثالث در ایران به نرخ دیه بستگی دارد. هرچند نوع و مدل ماشین، سال ساخت و نوع کاربری ماشین و غیره نیز می‌تواند بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار باشد.

اما برای محاسبه نرخ حق بیمه شخص ثالث باید نرخ دیه را محاسبه کنید. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیرحرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۸۰۰ میلیون تومان است. معمولا حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ دیه تعیین‌شده برای ماه‌های حرام در هر سال است. پس با توجه به دیه ۸۰۰ میلیون تومانی ماه‌های حرام سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ هم ۴۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس اعلام سازمان بیمه مرکزی جدول نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ برای انواع مدل‌های ماشین‌های مختلف به شرح زیر است:

وسیله نقلیه

مبلغ پایه حق بیمه

ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر

۲۳۴۴۰۰۰ تومان

پیکان، پراید و سپند

۲۷۷۶۰۰۰ تومان

ماشین‌های چهار سیلندر

۳۲۶۳۰۰۰ تومان

سایر ماشین‌های بالای چهارسیلندر

۳۶۵۲۰۰۰ تومان

خرید بیمه اقساطی شخص ثالث بدون سود و کارمزد

یکی از راه‌های تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث خرید آن به‌صورت اقساطی است. ازکی‌ وام، به عنوان پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات اعتباری، برای اولین بار امکان خرید بیمه اقساطی را بدون چک و تنها با سفته آنلاین فراهم کرده است. درواقع شما می‌توانید بدون سود و کارمزد، بیمه‌نامه خود را به‌صورت اقساطی در ازکی‌وام دریافت کنید و هزینه آن را در اقساط بلندمدت ۹ و ۱۱ بپردازید. دریافت بیمه‌نامه به‌صورت اقساطی در ازکی‌وام کاملا آنلاین است و شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید بیمه‌نامه خود را دریافت کنید. در آینده امکان خرید سایر انواع بیمه نیز ازطریق این طرح فراهم خواهد شد. اگر قصد خرید بیمه اقساطی بیمه دارید به سایت ازکی مراجعه کنید. پس از انتخاب نوع بیمه در مرحله پرداخت به سایت ازکی‌وام هدایت می‌شوید و در عرض ۶ دقیقه بیمه خود را به‌صورت قسطی خریداری می‌کنید.

کد خبر 1643572

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حادثه رانندگی بیمه شخص ثالث میلیون تومان بیمه نامه حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمدرضا رضایی گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و عشایر، بیمه شدگان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان به صورت سیستمی و متمرکز بدون پرداخت حق بیمه به صورت رایگان به مدت یکسال و تا پایان فروردین ۱۴۰۴ تمدید شد.

وی افزود: بیمه شدگان مذکور نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان برای تمدید پوشش بیمه‌ای ندارند و در مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمت سلامت صرفا با ارایه کد ملی می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را ظبق ضوابط و دستورالعمل این سازمان دریافت کنند.

رضایی ادامه داد: افرادی که جزء دهک‌های ۶ تا ۱۰ می‌باشند می‌توانند جهت برخورداری از بیمه و یا تمدید اعتبار بیمه خود با پرداخت حق بیمه مصوب مطابق تخفیفات اعلام شده بین ۵۰ تا ۸۰ درصد در سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران به نشانی https://csp.ihio.gov.ir اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن
  • پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • بیمه ۵ دهک روستاییان به صورت سیستمی تمدید می شود
  • تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی