Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ضمن تاکید بر تشکیل کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در همه دانشگاه‌ها گفت: معاونان پژوهشی باید حتما به ارسال گزارش‌های ۶ ماهه این کارگروه‌ها توجه داشته باشند و آن‌ها را به واحدهای نظارتی ارائه کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر محسن شریفی امروز در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه یک، در خصوص ضرورت توجه به اخلاق علم اظهار کرد: جلوگیری از تضعیف اعتبار علمی کشور و صیانت از مالکیت فکری افراد و سازمان‌ها، ارج نهادن اصول اخلاق علمی و پا نهادن در جامعه علمی و همین‌طور ارتقای کیفیت علمی از جمله اهدافی است که ضرورت رعایت اخلاق علمی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست با مرور اسناد بالادستی در زمینه تخلفات علمی در ایران، گفت: در سال ۱۳۶۴ قانونی در مجلس تصویب شده بود و ذیل یکی از الحاقیه‌های آن در مورد سوء استفاده از نتایج یافته‌های پژوهشی، نظری و علمی دیگران، یک بند قانونی وجود داشت. یعنی تا سال ۱۳۹۰ تنها بند قانونی موجود، در این زمینه، همین مورد بوده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی اخلاق پژوهش در سال ۱۳۹۰ در معاونت پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: اولین اقدام این کمیته این بود که منشور اخلاق پژوهش را تدوین و ابلاغ کرد. بعد از آن نیز کتابچه اصول و مبانی اخلاق در پژوهش تدوین شد. همچنین این کمیته پیشنهاد تصویب واحد آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی را ارائه کرد.

وی ادامه داد: بعد از این اقدامات، در سال ۱۳۹۳ مصادیق تخلفات پژوهشی نیز در ۵۷ بند به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شد. در حوزه پایان‌نامه‌ها نیز به کمک ایرانداک و با استفاده از نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب اقداماتی صورت گرفت و ثبت پایان‌نامه‌ها و پروپوزال‌ها در سامانه ایرانداک الزامی شد. همچنین پس از بازنگری آیین‌نامه نشریات علمی، لیست نشریات فاقد اعتبار و بلک‌لیست‌ها منتشر شد و نشریات ملزم به استفاده از نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب شدند.

شریفی در خصوص همایش‌های فاقد اعتبار، اظهار کرد: آیین‌نامه همایش‌ها نیز در دی ماه ۱۳۹۸ تصویب شد و همایش‌ها نیز ملزم به ثبت در پایگاه ISC شدند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اقدامات حقوقی انجام شده برای مقابله با تخلفات، گفت: در سال ۱۳۹۳ دستورالعملی در خصوص برخورد با تخلفات نوشته شد که ابلاغ شد. ولی حیطه عمل آن فقط در بخش پژوهش بود و در بخش‌های دیگر نمی‌توانستیم تعیین تکلیف کنیم.

وی ادامه داد: به دنبال آن، بحثی شروع شد که بتوانیم پیگیری تخلفات را در سطح بالاتری از وزارت علوم انجام دهیم و همین موضوع مقدمات تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی شد.

شریفی گفت: این قانون در ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۸ در مجلس تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در هیئت‌وزیران به صورت مشترک بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دادگستری تصویب شد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ضمن تشریح بخش‌های مختلف آیین‌نامه پیشگیری و مقابله با تخلفات علمی، به لزوم تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات اشاره کرد و گفت: کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش موظف است بر فعالیت کارگروه‌های اخلاق در پژوهش مؤسسات نظارت داشته باشد و کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسات موظف هستند که هر ۶ ماه یکبار گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده، کارگاه‌های برگزار شده و تخلفات به وزارت علوم ارسال کنند.

وی در پایان خطاب به معاونان پژوهش‌وفناوری دانشگاه‌ها، تاکید کرد: کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در بسیاری از دانشگاه‌ها تشکیل شدند و هر چه زودتر در دیگر دانشگاه‌ها نیز باید ایجاد شوند و معاونان پژوهشی باید حتما به ارسال گزارش‌های ۶ ماهه این کارگروه‌ها توجه داشته باشند و آن‌ها را به واحدهای نظارتی ارائه کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تخلفات پژوهشی ، اخلاق در پژوهش ، دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تخلفات پژوهشی اخلاق در پژوهش اخلاق در پژوهش معاونان پژوهش دانشگاه ها کارگروه ها آیین نامه تصویب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود

علی حسن بیگی رییس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح تحول آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی «طرح تحول علوم انسانی» را در برنامه خود دارد.

وی ادامه داد: کارگروه علوم انسانی در دانشگاه تشکیل شده و کار می کند در بحث «اقتصاد اسلامی» کارگروه ویژه ای با توجه به پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه ایجاد شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی افزود: در بحث «اقتصاد اسلامی» نیز برنامه خیلی ویژه داریم همچنین «کارگروه تحول در علوم انسانی» در تمام رشته ها فعال بوده و برنامه ویژه داشته و بیانات مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به پژوهش و فناوری افزود: در بحث پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه برنامه های مختلف دارد با توجه به پتانسیل خوبی که در بحث رشته های فتی و مهندسی و علوم پایه دارد، بحث کوانتوم و تکنولوژی را پیگیری می کند و همچنین در حال راه اندازی «دانشکده فناوری های نوین» بوده و تا الا ن ۲۶ پله در بحث فناوری صعود کرده است.

کد خبر 6086275

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • با تخلفات کنکور امسال بلافاصله برخورد شد
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست