Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ۸۳ طرح یکسان سازی، ساماندهی و بهسازی گلزارهای شهداء در هیئت دولت مصوب شد ولی اجرای کامل این طرح در کهگیلویه و بویراحمد مورد بی مهری قرار گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت ، گلزارهای شهداء تجلی حماسه ماندگار هشت سال دفاع مقدس بوده و قبور مطهر قهرمانان آرمیده در این مکان‌ها زیارتگاه اهل یقین است اما این مکان معنوی در شهر دهدشت این روزها حال و روز خوبی ندارد و این بی‌توجهی مسئولان نسبت به مشکلات این مکان معنوی شایسته قهرمانان این کشور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت نامناسب سیستم سرمایشی و گرمایشی گلزار شهدای دهدشت سال‌های زیادی است که امکان حضور والدین شهداء و سایر مردمی که برای زیارت قبور مطهر به این مکان معنوی می‌روند را دچار مشکل کرده و رفع مشکلات برقی این زیارتگاه سال‌های زیادی منتظر تحقق وعده‌های مسئولان شهرستان است.

سال 83 طرح یکسان سازی، ساماندهی و بهسازی گلزارهای شهداء در هیئت دولت مصوب شد و پس از آن کار ساماندهی آغاز شد.

گلزار شهدای دهدشت با 105 قبر شهید تا قبل از طرح ساماندهی و همسان سازی، حال و هوای خاصی داشت و ویژگی‌های خاص آن مکان مقدس را به موزه دفاع مقدس تبدیل کرده بود.

طرح همسان‌سازی گلزار شهدای دهدشت سال 87 به پایان رسید اما این طرح گلایه والدین شهداء را نسبت به تخریب قبور و آثار و ویترین‌های بالای قبرها را به دنبال داشت و در عمل این طرح را شکست خورده نشان داد.

سنگ‌های یک‌اندازه و یک رنگ جای تابلوها و ویترین‌های بالای قبرها را گرفت و به جای آن سالنی بی‌روح که پر از سنگ‌های یکدست و هم‌اندازه بود، بر جای ماند.

تابلوهای نصب‌شده از شناسنامه و وصیت‌نامه هر شهید و حجله‌هایی که این آثار را در خود جای داده بود در واقع بیانگر حس و حال خاصی از دوران دفاع مقدس بود که گوشه‌ای از رشادت‌های شیربچه‌های حیدر کرار را نشان می‌داد.

اما اجرای طرح یکسان‌سازی قبور مطهر شهداء در گلزار شهدای دهدشت آن حس و حال معنوی را از میان برد و در مقابل مزارهایی باقی ماند با سطح یکسان و سقفی که در زمستان‌‌ها با کوچکترین بارندگی چکه کرده و در تابستان‌ها شدت گرمای هوا سبب خفگی شده و اجازه زیارت به کسی نمی‌دهد.

ساماندهی ناقص گلزار شهدای دهدشت طی 3 سال گذشته مشکلات زیادی ایجاد کرد و در سایه ضعف نظارت در نگهداری از آن سبب به سرقت رفتن تجهیزات این مکان معنوی شده است.

هرسال به مناسبت‌های مختلف بازار غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهداء از سوی مسئولان با سروصدای زیادی به راه می‌افتد و در گزارش عملکرد مسئولان رنگ و بوی خوبی دارد اما در تمام این سالها هیچ گاه یک عزم منسجم و هماهنگ برای رفع مشکلات آن از سوی اعضای شورای اداری شهرستان دیده نشده تا مشکلات این مکان معنوی در سایه‌ بی‌توجهی‌ها همچنان باقی بمانند.

در چند سال گذشته حجت‌الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت تنها کسی بود که همیشه پیگیر حل مشکلات گلزار شهدای دهدشت بوده و بخاطر مشکلات موجود آن بارها از مسئولان شهرستانی انتقاد کرده است.

گلایه امام جمعه دهدشت
امام جمعه دهدشت خردادماه 99 در بازدید از گلزار شهدای دهدشت با ابراز تأسف و گلایه از وضعیت موجود در این مکان معنوی گفته بود چنین وضعی زیبنده نام شهیدان و فرهنگ این دیار نیست.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر افزود: گلزار شهداء نماد شکل‌گیری ارزش‌های انقلاب است و ایجاد یک فضای مناسب برای حفظ این ارزش‌ها ضرورت دارد.

وی در تماس تلفنی که با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان داشت خواستار تسریع در بررسی مشکل برق گلزار شهدای دهدشت شد. پس از این تماس، رئیس شرکت برق ناحیه کهگیلویه در محل حاضر شد و قول داد که عملیات نصب ترانس قوی آغاز شود.

باوجود همکاری اداره برق در نصب ترانس برق فشار قوی اما معارضات اجتماعی اجازه انتقال کابل و تقویت ولتاژ را نداد و انشعاب برق گلزار اسیر کاغذ بازی‌های سیستم اداری شد.

مشکلات سیستم سرمایشی و گرمایشی و نصب ترانس برق فشار قوی گلزار شهدای دهدشت در طی یکسال گذشته همچنان حل نشده باقی ماند تا در همین رابطه جلسه شورای مشورتی و ساماندهی گلزار شهدای دهدشت در سالن کنفرانس فرمانداری باحضور مسئولان شهرستانی برگزار شد.

118 مورد ساماندهی انجام شده است
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه در این نشست اظهار کرد: مجموع گلزارهای شهدا در شهرستان کهگیلویه 132 گلزار بوده که از این تعداد 118 گلزار ساماندهی شدند.

سید علی موسوی عارف افزود: از مجموع گلزارهای شهرستان تعداد 14 گلزار هنوز ساماندهی نشده که از این میزان، تعداد 3 گلزار توسط بنیاد علوی و 2 گلزار توسط بنیاد شهید در حال ساماندهی است.

وی تصریح کرد: از مجموع گلزارهای شهرستان، تعداد 34 گلزار فاقد آب، 46 گلزار فاقد راه ارتباطی مناسب، 75 گلزار نیز فاقد برق و 5 گلزار بطور کلی فاقد هرگونه راه ارتباطی مناسب است.

موسوی عارف با اشاره به مشکلات سرمایشی و گرمایشی گلزار شهدای دهدشت، عنوان کرد: نفوذ آب باران به داخل گلزار شهدای دهدشت سبب گلایه‌ و نارضایتی خانواده شهدا شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه خاطرنشان کرد: متولی ساماندهی گلزار شهدا در روستاها بر عهده دهیاری‌ها و در شهرها بر عهده شهرداری است.

علیرضا نیکویی زاده شهردار دهدشت نیز گفت: شهرداری دهدشت خودش مشکلات زیادی دارد و در این زمینه برنامه بودجه باید ردیف اعتباری مشخصی برای شهرداری جهت حفاظت و ساماندهی گلزار شهدا در نظر بگیرد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با بیان اینکه شهدا به عنوان امامزادگان زنده هستند، اظهار کرد: زیبنده نیست که والدین شهدا به دلیل نبود وسایل سرمایشی گرمایشی نتوانند عزیز خود را زیارت کنند.

امام جمعه دهدشت با اشاره به اینکه شهدا به عنوان هویت و تاریخ ما هستند، تصریح کرد: فرماندار به نهادهای متولی دستور دهند که ساماندهی گلزار شهدا را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس در واقع سند جمهوری اسلامی است و چنانچه امروز در عرصه‌های علمی و عملی در دنیا حرفی برای گفتن داریم به شهدا و دفاع مقدس برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر خواستار تعیین تکلیف جهت ساماندهی گلزار شهدای دهدشت شد و خاطرنشان کرد: همان کاری که سازمان‌های متناظر برای گلزار شهدای یاسوج انجام دادند، برای دهدشت هم انجام دهند و یک بازه زمانی مشخصی را در این زمینه تعیین کنند.

سید عبدالعزیز موسوی فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه خدمت به خانواده شهدا در واقع خدمت به اسلام است، عنوان کرد: عزت و کرامت امت اسلامی مرهون جانفشانی شهدا و پایداری و مقاومت خانواده آنها است.

وی تصریح کرد: پس از گذشت چهل و اندی از عمر با برکت انقلاب زیبنده نیست شاهد نبود آب، برق و راه ارتباطی گلزار شهدا باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه شهرداری متولی ساماندهی گلزار شهدای دهدشت است، گفت: پنج‌شنبه دیگری نباشد که خنک‌کننده گلزار شهدا خراب باشد.

فرماندار کهگیلویه خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی راه ارتباطی گلزارهای شهداء را بهسازی کند و ادارات آب‌و‌فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق نسبت به رفع مشکلات آب و برق گلزار شهداء اقدام کنند.

مشکل اشتغال بیش از 12 هزار نفر از خانواده شهدای آذربایجان‌ غربی برطرف شد روا یت تسنیم از شهید هنرمندی که تصاویر شهدای ترور را به تصویر می‌کشید + فیلم شب شعر "شهدای ایل" تبلور وحدت اقوام ایرانی/ روایت تسنیم از دورهمی شاعران عشایر‌ + فیلم

برپایه این گزارش، آسایش و امنیت امروز ما در کشور مدیون جانفشانی‌ها و رشادت‌های شهداء است و با نثار خون خود سبب شدند تا امروز در تمامی حوزه‌ها با افتخار و اقتدار در سطح بین‌المللی بدرخشیم، از دولت سیزدهم و مسئولان آن انتظار می‌رود نسبت به ساماندهی گلزار مطهر شهداء در شهر دهدشت اهتمام جدی داشته تا والدین شهداء بتوانند با آسایش بهتری به زیارت بروند.

انتهای پیام/544/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهدای گمنام شهدای گمنام ساماندهی گلزار شهدا گلزار شهدای دهدشت امام جمعه دهدشت گلزارهای شهداء مکان معنوی گلزارهای شهدا والدین شهدا حجت الاسلام راه ارتباطی سازی گلزار قبور مطهر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید «محمد رنجنوش» در گلزار شهدای همدان آرام گرفت

ایسنا/همدان مراسم تشییع پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده جنگ تحمیلی، شهید حاج «محمد رنجنوش» با حضور انبوه عزاداران مردم دارالمومنین همدان برگزار شد.

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تشییع پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده جنگ تحمیلی، شهید حاج «محمد رنجنوش» با حضور انبوه عزاداران مردم دارالمومنین همدان و نیز با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان استانی در میدان امام خمینی(ره) همدان برگزار شد و پیکر این شهید والا مقام در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

شهید حاج «محمد رنجنوش» در اول فروردین ۱۳۴۰ در روستای قورجینه شهرستان کبودراهنگ متولد شد. پدرش صفرعلی و مادرش گل بندی نام داشت. خواندن و نوشتن نمی‌دانست. کارگر بود. سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد.

حاج محمد رنجوش از شهدای جاویدالاثر تیپ ۳۲ انصارالحسین همدان، ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

والدین این شهید گرانقدر به دیار باقی شتافتند و همسر بزرگوار شهید دو فرزند پسر شهید رنجنوش را پرورش داد.

به گزارش ایسنا، در تفحص منطقه شلمچه بقایای پیکرش به دست آمد که پس از ۳۸ سال با آزمایش DNA هویتش مشخص و به خانواده وی اعلام شد.


به گزارش ایسنا، استان همدان ۴۰۰ شهید مفقودالاثر دارد که هویت ۳۰ نفر از آنها توسط آزمایش DNA مشخص شده‌ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزار شهدا توجه داشته باشند
  • غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد
  • دانش‌آموزان و کودکان قربانیان اصلی جنایات اسرائیل هستند
  • ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه
  • ️پیکر شهید «غلامی» در گلزار شهدای گناوه آرام گرفت
  • برگزاری دومین یادواره شهدای مهرجرد در میبد
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهداء در نوده خاندوز و توران فارس رامیان
  • پیکر مطهر شهید «محمد رنجنوش» در گلزار شهدای همدان آرام گرفت
  • ادامه تلاش ها برای رفع مشکل آب و برق مناطق سیل زده گچساران
  • خسارت به کشاورزان در پی طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد