Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار با وزیر فرهنگ آذربایجان، گفت: ما برای همکاری حفظ و مرمت آثار تاریخی و مرمت مساجدی که طی جنگ در قره‌باغ ویران شده‌اند، آمادگی داریم. امروزه آن چیزی که باید تخریب شود دیوارهای بین ملت‌هاست، نه آثار تاریخی.

به‌گزارش ایران آنلاین، سید عزت‌الله ضرغامی صبح امروز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ با آنار کریم اف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان دیدار و در مورد اشتراکات بین ایران و آذربایجان گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نزدیک و قدیمی بودن روابط ایران و آذربایجان در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، افزود: ملت‌های ما خود را به هم نزدیک می‌دانند و دولت‌ها نیز باید برای برداشتن موانع و ‌نزدیکی آن‌ها نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

وزیر میراث فرهنگی به اهمیت پل خداآفرین در روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این پل که در مرز دو کشور قرار دارد، نمادی از ایجاد پل دوستی بین ایران و آذربایجان ‌است.

ضرغامی با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک افزود: حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود. بابت تخریب مساجد در قره‌باغ بسیار متأثر شدم. ما برای همکاری در این زمینه و مرمت مساجدی که طی جنگ در قره‌باغ ویران شده‌اند، آمادگی داریم. امروزه آن چیزی که باید تخریب شود دیوارهای بین ملت‌هاست، نه آثار تاریخی.

وی ثبت‌های جهانی مشترک را نماد ارتباط و همبستگی تمدنی بین دو ملت عنوان کرد و گفت: ثبت جهانی مشترک در برخی موضوعات مانند پخت نان نازک، مینیاتور و کمانچه نشانگر این است که این آثار متعلق به تمام بشریت است. زمانی که به‌طور مشترک اثری را به ثبت جهانی می‌رسانیم به این معنا است که تمام دنیا صاحب این اثر هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتخارات فرهنگی و تمدنی را بین ایران و آذربایجان محفوظ دانست و تصریح کرد: فرهنگ‌ باید موجب اتحاد کشورها شود. دشمنان مشترک به دنبال این هستند که فرهنگ را موجب افتراق و جدایی قرار دهند، اما ما باید تلاش کنیم‌ که از طریق فرهنگ مشترک موجب وحدت تمام بشریت شویم.

وی از نظامی گنجوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اشتراکات فرهنگی بین دو کشور نام برد و افزود: این شاعر بزرگ و پرآوازه از افتخارات بشریت است. ما باید به محتوای اشعار او توجه کنیم و از آنها برای ایجاد وحدت بهره ببریم.

ضرغامی به اهمیت ثبت پرونده مشترک افطار در یونسکو اشاره کرد و افزود: افطار به‌عنوان یک میراث ناملموس، رابطه‌ای الهی و انسانی است که بین مردم ما و آذربایجان از دیرباز مشترک بوده و ثبت جهانی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ادامه وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان اولین سفر خود به ایران را مصادف با سی‌امین سالگرد روابط دیپلماسی ایران و آذربایجان عنوان کرد و افزود: روابط سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و این موضوع می‌تواند بهبود دیگر روابط را نیز پشتیبانی کند.

آنار کریم اف همچنین بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی ایران و آذربایجان و تقویت این ریشه‌های فرهنگی همچنین توسعه همکاری در زمینه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح فرهنگی بین دو کشور جایگاه ویژه و مهمی دارد.

وی همچنین گردشگری را موجب تماس بیشتر بین ملت‌ها و وحدت دانست و برای توسعه این حوزه بین دو کشور ابراز علاقه کرد.

کریم‌اف تصریح کرد: روابط ما نه تنها دوجانبه بلکه چند جانبه است و در چارچوب سازمان‌های بین‌الملل نیز روابط خوبی داریم. من زمان عضویت در یونسکو ثبت جهانی آثار ایران برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

ثبت آثار جهانی مشترک، ساخت مساجد ویران شده طی سال‌های جنگ قره‌باغ و احیای تمدن اسلامی در منطقه از دیگر مواردی بود که وزیر فرهنگ آذربایجان در این نشست مورد تاکید قرار داد.

وی همچین از پل خداآفرین به‌عنوان پل دوستی نام برد و افزود: این پل مهم‌ترین مسیر اتصال راه ابریشم بین شرق و غرب بوده و در تلاش برای ثبت جهانی در یونسکوهستیم. برای ثبت این پل یک یادداشت تفاهم تهیه و برای شما ارسال کرده‌ایم که امیدوارم در سفر به باکو امضا شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی ایران و آذربایجان میراث فرهنگی بین دو کشور وزیر فرهنگ ثبت جهانی قره باغ بین ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است

جمعی از معلمان سراسر کشور در سالروز شهادت شهید مطهری با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.   به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری دیدار  کردند.   ️این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبری است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.   گزیده بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار را در ادامه بخوانید:   * تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است   * تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است؛ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.   * الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.   * غزه امروز مسئله اول دنیا است؛صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار  افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.   * نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است.   * فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد.   * دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این‌جور با آنها رفتار میشود/ رفتار آمریکا حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد   *شما ملاحظه کنید آمریکایی‌ها و دستگاه‌های مرتبط با آنها، با مخالفت زبانی با اسرائیل چه معامله‌ای دارند انجام می‌دهند! دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشه‌ای را شکستند؛ این‌جور دارد با آنها رفتار می‌شود.   *این رفتار آمریکایی‌ها هم، حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد؛ یعنی در واقع شد پشتوانه‌ی همین «مرگ بر آمریکا»یی که شما می‌گویید. نشان داد به همه که آمریکا شریکِ جرم است. یک حرفی هم ممکن است یک وقتی بزنند به‌عنوان مثلاً دلسوزی! دروغ است، خلاف واقع است.   *آنچه که انسان مشاهده می‌کند در عمل، نشان‌دهنده‌ی همراهی و همدستی آمریکا در این جرم بزرگ، در این گناه نابخشودنی، با رژیم صهیونیستی است. اینها شریک جرمند. چطور میشود نسبت به یک چنین نظامی، نسبت به چنین رژیمی، انسان خوش‌بین باشد؟ چطور ممکن است؟ یا به حرف او اعتماد بکند.   این خبر تکمیل می‌شود کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خودروهای هر کشور به چه چیزی معروف هستند؟ (+عکس)
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سنگلج در خطر است!
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟