Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی ـ مهدی احمدی: محمد صدیق منشاوی قاری نامدار و پر آوازه جهان اسلام معروف به شهید القراء است که در سالروز وفاتش نگاهی می‌کنیم گوشه‌ای از زندگی این استاد قرآن کریم تقدیم می‌شود.

چرا منشاوی لقب شهید‌القراء گرفت؟

شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان سؤال است که چرا به منشاوی لقب شهید‌القراء را داده‌اند؟ این قاری قرآن در سال‌های پایانی عمرش به بیماری تصلب شرائین دچار شد و پزشکان او را از تلاوت قرآن منع کردند، اما شیخ نپذیرفت و تا آخرین نفس‌هایش دست از قرآن نکشید و پس از مرگ به او لقب شهید القراء دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به دلیل صدای محزون شیخ در دوران حیات به او لقب «حنجره الباکیه» دادند.

کودکی که راه پدر را در پیش گرفت و قله‌ها را فتح کرد

محمد صدیق منشاوی ۲۰ ژانویه سال ۱۹۲۰ در منطقه منشا از استان سوهاج کشور مصر چشم به جهان گشود. پدرش صدیق منشاوی از قاریان قرآن منشا بود و محمد هم از همان کودکی راه پدر را در پیش گرفت و به قرائت قرآن روی آورد.

حفظ کل قرآن در ۸ سالگی و تلاوت در ۹ سالگی

مرسوم آن زمان مصر بود که علاقه‌مندان به قرآن ابتدا نزد استاد به حفظ قرآن مشغول می‌شدند و پس از حفظ کل قرآن کریم آموختن فنون تلاوت را آغاز می‌کردند. محمد نیز بر پایه همین رسم ابتدا به حفظ قرآن مشغول شد و در هشت سالگی حفظ کل قرآن را به پایان رساند و نزد پدر مشغول به آموختن فنون تلاوت شد.

در ۹ سالگی به قاری خوش‌خوانی تبدیل شد و در منطقه منشا به همراه پدر به تلاوت می‌پرداخت. صوت خوش و الحان زیبایش خیلی زود شهرت او را در استان سوهاج گستراند و برای تلاوت به محافل گوناگونی دعوت می‌شد و علاقه‌مندان به آیات الهی او را تکریم می‌کردند.


شیخ منشاوی و عبدالباسط در سفر به اندونزی

رد دعوت رادیو قاهره/ وقتی رادیو به خانه محمد آمد

نوجوان بود که آوازه‌اش در مصر پیچید و رادیو قاهره دعوت‌نامه‌ای برای او ارسال کرد تا ضمن تلاوت زنده، آثار او را برای پخش از رادیو در زمان‌های مختلف ضبط کنند. اما پدر این دعوت را نپذیرفت و اجازه نداد که محمد به قاهره برود. محمد هم در تأیید سخن پدر و در پاسخ به مسئولان رادیو گفت: نمی‏خواهم در رادیو قرائت کنم چرا که به شهرت آن احتیاجی ندارم و هرگز نمی‏‌پذیرم که از من امتحان بگیرند.

اصرار مسئولان رادیو هم جواب نداد و نهایتاً اهالی رادیو برای ضبط تلاوت محمد تجهیزات خود را راهی قاهره کردند تا از این رهگذر همه مردم مصر از این نوای آسمانی بهره‌مند شوند. اما پس از ضبط تلاوت باز هم پاسخ منشاوی برای حضور در رادیو منفی بود تا اینکه با وساطت یکی از بزرگان منطقه آنها پذیرفتند که محمد برای آزمون ورودی و تلاوت در رادیو به قاهره برود.


منشاوی و خلیل الحصری در سفر به عراق

حضور در رادیو و آوازه‌ای که در جهان پیچید

پخش تلاوت‌های این قاری جوان از رادیو برگ جدیدی در زندگی‌اش رقم زد تا جایی که از جای‌جای مصر برای تلاوت او را دعوت می‌کردند و این‌گونه آوازه محمد صدیق منشاوی در سراسر مصر پیچید و حتی مرز‌ها را درنوردید.

نخستین سفر خارجی منشاوی به کشور اندونزی بود. این سفر با دعوت رسمی رئیس جمهور اندونزی صورت گرفت و منشاوی با چند قاری دیگر از جمله عبدالباسط برای تلاوت راهی اندونزی شدند.


منشاوی و خلیل الحصری در سفر به لیبی

وقتی مسلمانان در کشورهای مختلف از تلاوت استاد بهره‌مند شدند

اندونزی، اردن، کویت، لیبی، فلسطین، عربستان، سوریه، عراق، پاکستان، مغرب، سودان و برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی از جمله کشور‌هایی بودند که منشاوی برای تلاوت به این کشور‌ها سفر کرد و نوای آسمانی‌اش آرام‌بخش دلهای عاشقان کلام وحی در سراسر جهان شد.

سال‌های پایانی عمر کوتاه این قاری نامدار همراه شد با بیماری تصلب شرائین تا جایی که پزشکان او را از تلاوت قرآن منع کردند، اما او نه تنها تلاوت را کنار نگذاشت، بلکه می‌توان گفت، بهترین تلاوت‌های عمرش را در همین سال‌ها به یادگار گذاشت.

دستور پادشاه مصر برای اعزام استاد به لندن

با وخامت حال استاد، این قاری قرآن کریم، در بیمارستان بستری شد. جمال عبدالناصر پادشاه مصر دستور داد که شیخ را برای معالجه به لندن بفرستند اما اجل مهلت نداد و استاد در حالی که تنها ۴۸ سال داشت، دعوت حق را لبیک گفت.

ویژگی‌های تلاوت مرحوم منشاوی

بم زیبا، نرمی و لطافت و صدای محزون به همراه قدرت بالای حنجره از ویژگی‌های تلاوت منشاوی است که او را از بسیاری از قاریان جهان متمایز کرد. ارتفاع صوتی بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های تلاوت منشاوی است تا جایی که برای تلاوتش نمی‌توان انتهایی در نظر گرفت و او هر چقدر که می‌خواست در تلاوت اوج می‌گرفت. قدرت تحریر‌زنی بالا و قدرت ایجاد طنین در صدا از دیگر ویژگی‌های تلاوت منشاوی است.

نظر استاد خدام حسینی درباره منشاوی

استاد سید محسن خدام حسینی درباره تلاوت مرحوم منشاوی می‌گوید: صدای مرحوم منشاوی مثل موم در دستانش نرم است. هرکس، از جمله خودم وقتی تلاوت او را می­‌شنود، آنقدر که این نابغه راحت و روان و نیز زیبا می­‌خواند، پیش خودش می­‌گوید من هم می­‌توانم مثل او بخوانم. اما کافی است صدایش، یکی دو پرده بالا برود... آن­وقت است که لااقل من، همیشه از صدای او به شگفت می‌­آیم.

در پایان تلاوتی شاهکار از این قاری نامدار جهان اسلام شامل آیات ۱ تا ۲۷ سوره مبارکه یوسف تقدیم می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن محمد صدیق منشاوی منشاوی قاری قرآن تلاوت قاری مصری ویژگی های تلاوت تلاوت منشاوی صدیق منشاوی برای تلاوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است

به گزارش خبرنگار مهر، الاسلام شمس اله جلیلیان ظهر یکشنبه در همایش بصیرتی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه نواحی، مسئولین تعلیم و تربیت و طلاب وظیفه که در حسینیه ثارالله برگزار گردید با اشاره به شخصیت شهید مطهری در آستانه سالروز شهادت ایشان اظهار کرد: خصوصیات و شخصیت شهید مطهری (ره) را باید مرور کرد و در زندگی عالم به آن باشیم.

وی افزود: شهید مطهری شخصی پر کار و پر تلاش و جهادی بود که کارهایش برای خدا بود و همین باعث برکت در کارها و آثار ایشان شده بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه در خصوص ویژگی آثار شهید مطهری تصریح کرد: محور کتب و آثار شهید مطهری اسلامی بودن، هماهنگ با نیازها و اولویت زمان، مستند به آیات قرآن و روایات و عقل، جامع الاطراف بودن و سراسر شور و حماسه است.

وی با بیان اینکه مبانی و اندیشه‌های فکری شهید مطهری مورد تأیید امام راحل (ره) بود، ادامه داد: تفکر استاد شهید مرتضی مطهری بهترین راهنما برای تمامی کسانی است که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند و این هفته بهترین فرصت برای قدردانی از زحمات مربیان، هادیان سیاسی، معلمان و فرهنگیان پیشکسوت است.

وی ادامه داد: استاد شهید مطهری برای ترویج اندیشه‌های ناب محمدی شب و روز تلاش می‌کردند و امروز شاهد آن هستیم که این سختی‌ها و تلاش‌ها به ثمر نشسته و طبق فرمایش امام خمینی (ره) اندیشه‌های شهید مطهری امروز تاثیرگذارترین مکتب در جهان اسلام است.

حجت الاسلام جلیلیان گفت: شهید مطهری در تمام عمر خود به دنبال کسب علم و دانش و رشد و تعالی بود و این مرد عالم هیچگاه برای به دست آوردن منافع در جمهوری اسلامی تلاش نکرد و هدف ایشان رسیدن به جامعه رشد یافته و آرمانی بود.

وی در ادامه به عملیات غرور آفرین وعده صادق پرداخت و گفت: در این عملیات به دنیا اثبات شد ایران یک قدرت منطقه نیست بلکه قدرتی جهانی و بین المللی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه افزود: در این عملیات ایران با کیاست و زیرکی عمل کرد و بدون هدف قراردادن مناطق مسکونی به اهداف اصلی خود که پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود حمله کرد و خسارت زیادی را به آنان وارد کرد.

کد خبر 6090773

دیگر خبرها

  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • ببینید | ماجرای اذان عجیب در جعبه سیاه
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده