Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@02:05:31 GMT

گزارش| وقتی هنر در سوگ بازار جان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۱۲۰۰

گزارش| وقتی هنر در سوگ بازار جان می‌دهد

گروه استان‌ها- صنایع‌دستی یکی از هنرها و ظرفیت‌های مهم استان سمنان است که اگر کمی از سوی مسئولان به آن توجه شود می‌تواند زمینه‌ای برای جذب گردشگر به این استان باشد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، وجود بیش 52 رشته صنایع‌دستی نشان از توانمندی مردمان این خطه از کشورمان دارد که متناسب با اقلیم هر منطقه مردمانش صنایع‌دستی متنوعی ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقلیم مختلف در استان پهناور سمنان سبب شده تا صنایع‌دستی متعددی در این استان تولید شود و ما در این استان شاهد انواع صنایع‌دستی از ظروف سفالی، گلیم و گلیچ و جاجیم، نمد، پارچه قلمکار، معرق، منبت، گره چینی و حجم‌های چوبی گرفته تا شبکه بری‌های حجیم فلزی، از مجسمه‌های فلزی و پیکره‌های آهنین تا دست بافته‌های ابریشمین و ظریف، از دستمال‌های سنتی و رنگین تا شیوه خوشنویسی و تذهیب‌های زرین باشیم.

قدمت برخی از صنایع‌دستی به 6000 هزار سال می‌رسد؛ اما چیزی که در این میان ناراحت‌کننده است این است که برخی از هنرها در حال منسوخ شدن هستند و باید برای احیای آن‌ها گامی برداشت. هنرهایی که یک تمدن را در خود نهفته دارند.

آن گونه که کارشناسان هنرهای دستی گفته‌اند؛ تاکنون 11 رشته صنایع‌دستی استان سمنان شامل چاقوسازی، قفل‌سازی، گره چینی، ارسی‌سازی، شیشه‌گری فوتی، رفوگری، چهل‌تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی (طراحی فرش)، حجاری سنتی (سنگ‌تراشی) و کلاه نمدی منسوخ‌شده است.

تعداد رشته‌های در حال منسوخ شدن نیز 18 رشته شامل نمدمالی، چاپ قلمکار، قلم‌زنی، مرواربافی، البسه محلی، مسگری، ملیله سازی، خراطی، چل نگری، حکاکی روی فلز، مشبک فلز، سرمه‌دوزی، سوخت روی چوب، حصیربافی، احجام چوبی، کرباس‌بافی، حمام سری و فوت بافی است که بنا به دلایل متعدد به‌ویژه نبود بازار فروش، در معرض خطر فراموشی و منسوخ شدن قرار دارند.

بدون هیچ بحثی می‌توان مدعی شد که ایجاد مراکز فروش صنایع‌دستی را ازجمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از منسوخ شدن رشته‌های صنایع‌دستی است؛ چراکه فروش صنایع‌دستی، موتور محرکه تولید این محصولات بوده و حتماً سبب بالا رفتن کیفیت تولید می‌شود.

نکته مهمی که برای حفظ این صنایع‌دستی مهم و حتی احیای این هنرها باید مدنظر قرار گیرد حمایت از هنرمندان است. حمایتی که هم می‌تواند در قالب ایجاد زیرساخت‌ها و مکان‌های برای فروش محصولات این هنرمندان و هم اعطای تسهیلات به آنان باشد.

ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی یکی از مطالبات اصلی هنرمندان این حوزه است و در تماس‌هایی با خبرگزاری تسنیم خواستار پیگیری از مسئولان مربوط شدند.

هنرمندان در فکر یک پاتوق برای فروش مصنوعات دستی خود...

یک هنرمند برجسته سفال و سرامیک معتقد است که ایجاد نمایشگاه دائمی و فروشگاه صنایع‌دستی به حذف واسطه‌ها از بازار صنایع‌دستی و بهره‌مندی بیشتر هنرمندان این حوزه کمک می‌کند.

ناصر نیاکان از هنرمندان برجسته سفال و سرامیک استان سمنان گفت: در گذشته قیمت مواد اولیه پایین و تولید و عرضه زیاد بود.

این هنرمند شاخص سمنانی افزود: در حال حاضر، افزایش قیمت مواد اولیه و ثابت بودن مقدار تولید، افزایش قیمت تولیدات را در پی دارد.

مدیر کارگاه سفال و سرامیک در استان سمنان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تولیدات صنایع‌دستی وی به کشورهای آلمان، کانادا، روسیه، اسکاندیناوی صادر می‌شد گفت: وجود مکانی خاص به‌عنوان فروشگاه صنایع‌دستی منجر به فروش بیشتر تولیدات صنایع‌دستی در استان و برند سازی محصولات و حذف واسطه‌ها می‌شود.

مسئولان از هنرمندان، بیشتر حمایت کنند/بازار فروش مهم‌ترین مطالبه است

زهرا صفی هنرمند 22 ساله سرخه‌ای و فعال در رشته نقاشی روی سفال که آرزویش راه‌اندازی یک کارگاه بزرگ نقاشی با تعداد بسیار زیادی کارآموز است از مدیران و مسئولان امر می‌خواهد هنرمندان را موردحمایت بیشتری قرار دهند.

وی افزود: چه خوب است که دولت به هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی راه‌ها و بازارهای جدید فروش محصولاتشان را نشان دهند و این کمترین حمایتی است که می‌توان از هنرمندان انجام داد.

وی با بیان اینکه هنوز آن‌طور که بایدوشاید جامعه هنرمندان به‌ویژه آنها که در حوزه نقاشی و خطاطی و دیگر هنرها در تلاش هستند همچون دیگر اقشار جامعه حمایت نشده‌اند؛ از مدیران و مسئولان خواست تا از هنرمندانی که در مناطق محروم هستند و عرصه کار آن‌چنان برایشان مهیا نیست بیشتر حمایت کنند.

تسهیلات کم‌بهره به کارآفرینان اعطا شود؛ و باز هم چالش بازار...

معصومه مطلبی‌نژاد یکی از هنرمندان صنایع‌دستی و اهل سمنان است که درزمینهٔ هنری میناکاری و فیروزه کاری بر روی ظروف مسی فعالیت دارد.

این کارآفرین هنرمند معتقد است که کارآفرینان و به‌ویژه هنرمندان باید حمایت شوند تا بتوانند در ارائه تولیدات مرغوب و باکیفیت به مردم موفق شوند و این حمایت می‌تواند از طریق تسهیلات کم‌بهره به آنان، معرفی بازارهای فروش و فراهم کردن بسترهای لازم برای ارائه تولیدات هنری در سطح کشور و دیگر حمایت‌های لازم باشد.

«سمیه امامی» یکی از بانوان استان سمنان است که دستی به هنر دارد و با زیبایی هرچه‌تمام‌تر و با کشیدن ریزه‌کاری‌ها و نقوشی بسیار زیبا بر روی کاشی و سرامیک هنرش را با قلم و رنگ نمایان می‌کند.

او با اشاره به لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان به توسعه صنایع‌دستی از طریق توجه بیشتر به هنرمندان فعال در این عرصه، ایجاد راهی برای توسعه بازار محصولات صنایع‌دستی در استان سمنان را یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی این استان می‌داند و معتقد است که باید هرچه زودتر بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در استان سمنان تکمیل‌شده و به بهره‌برداری برسد.

از احداث بازارچه داخلی تا ایجاد پایانه صادراتی؛ اقدامات حمایتی دولت از هنرمندان ادامه دارد

عالی‌ترین مقام اجرایی استان سمنان نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه هنر صنایع‌دستی و لزوم توجه ویژه به هنرمندان این حوزه بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های فروش صنایع‌دستی در این استان تأکید کرد.

سید محمدرضا هاشمی گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد گفت: باید تأمین زیرساخت‌های فروش صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: باید راهکارهای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرد و یکی از این موارد ایجاد زیرساخت برای فروش صنایع دست و تولیدات این هنرمندان است.

استاندار سمنان با اشاره به‌ضرورت معرفی صنایع‌دستی این استان گفت: معرفی صنایع‌دستی نیز امری مهمی در راستای حمایت از این هنرمندان است.

هاشمی بر ضرورت ایجاد نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی در استان سمنان تأکید کرد و گفت: مسئولان مرتبط مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی را پیگیری کنند.

«ایجاد بازارچه صنایع‌دستی برای فروش این محصولات تأثیر زیادی در فروش دارد و به‌عنوان یک پروژه مهم در استان سمنان در دستور کار است» این جمله را مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت و افزود: با ایجاد این بازارچه تولیدکنندگان می‌توانند اقلام تولیدی خود را عرضه کنند.

امیرکرم زاده افزود: یک از موضوعاتی که نتیجه بر این شد پیگیری شود این بود که این مکان به‌عنوان پایانه صادرات صنایع‌دستی معرفی شود نه بازارچه صنایع‌دستی، چرا که شأن این پروژه مهم استان این است که حتماً به‌عنوان پایانه صادراتی صنایع‌دستی معرفی شود و با توجه به اعتبارات خوبی که از محل سفر رئیس‌جمهور در سال 1401 و 1402 داریم قطعاً این پایانه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تجهیز نیز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد این پایانه صادراتی صنایع‌دستی مردم استان از این پروژه بهره برده و افزایش مطلوبی در حوزه فروش صنایع‌دستی ایجاد شود.

کرم زاده با بیان اینکه در این پایانه صادراتی صنایع‌دستی حداقل 800 متر فضای گالری دارد که برنامه بر این است که کل صنایع‌دستی استان در این فضا مستقر شده و معرفی می‌شود و کسانی به‌عنوان تاجر و خریدار از تهران و یا از خارج از کشور می‌آیند می‌توانند سفارش خرید بدهند و این برای ما مهم است که یک شخصی به‌عنوان تاجر و یا فروشنده صنایع‌دستی مراجعه می‌کند و از یک جنس 100 مدل را برای یک بازه زمانی خاص سفارش می‌دهد؛ و اینجا یک نمایشگاه دائمی و فروش سفارشی را داشته باشیم و مرکز تفریحی هم باشد.

وی با بیان اینکه در استان سمنان  52 رشته صنایع‌دستی داریم افزود: همچنین در این پایانه یک کارگاه تولید زنده قرار است در معرض دید علاقمندان باشد؛ یعنی چند تولیدکننده به‌صورت دوره‌ای و در حوزه مختلف تولید کنند و گفتمان سازی صورت گیرد در حوزه خلاقیت صنایع‌دستی، بسته‌بندی و کاربردی کردن محصولات صنایع‌دستی در زندگی. المان صنایع‌دستی و بناهای تاریخی مختلف استان را بسازیم و عرضه کنیم تا توریست‌ها آن‌ها را ببینند خریداری کنند و به اقتصاد صنایع‌دستی کمک شود.

صنایع دستی را بیشتر از گذشته دریابیم

رشته‌های چرم، چوب، سفال و سرامیک، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، قلم‌زنی، زیورآلات سنتی، دست‌بافته‌های سنتی، نساجی سنتی و غیره زمینه‌های متنوعی از ظرفیت‌های بزرگ تولید صنایع‌دستی در استان سمنان است.

از معرق، منبت، گره چینی و حجم‌های چوبی گرفته تا شبکه‌بری‌های حجیم فلزی، از مجسمه‌های فلزی و پیکره‌های آهنین تا دست‌بافته‌های ابریشمین و ظریف، از دستمال‌های سنتی و رنگین تا شیوه خوشنویسی و تذهیب‌های زرین، گلیم و گلیچ و جاجیم، ظروف سفالی، نمد، پارچه قلمکار و دیگر اثرهای زیبای صنایع‌دستی همگی از جمله صنایع‌دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم این منطقه است.

اگرچه در چند سطر نمی‌توان تمام رشته‌های صنایع‌دستی استان سمنان را معرفی کرد اما آثار هنری و صنایع‌دستی مهمی در این استان وجود دارد؛ شاید هم بنا بر جبر زمانی از بین رفته است که نمی‌توان از نام آن گذشت و چه نیکوست که این پیشینه 6 هزارساله با اتخاذ سیاست‌های درست از سوی مسئولان امر حفظ و احیا شود.

برای مثال هنرهایی مانند سفال، سرامیک، گلیم، قلمکار، منبت، معرق، نمدمالی و دست بافته‌های سنتی از صنایع‌دستی فعال استان سمنان است. پیشینه هنرهای دستی در این استان به بیش از 6 هزار سال می‌رسد.

هنر سفال و سرامیک در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و پیشینه هنر نساجی سنتی و بافته‌های داری شامل گلیم، جاجیم، گلیچ و گبه، دست‌یافته‌های سنتی شامل کرباس‌بافی، دستمال بافی، حوله بافی و چادرشب بافی، رودوزی‌های سنتی و منبت چوب در این استان نیز به حدود 200 تا 500 سال قبل برمی‌گردد.

بر اساس آمارها، بیش از چهار هزار و 500 هنرمند استان سمنان به تولید صنایع‌دستی در این عرصه‌ها اشتغال دارند و دولت نیز برنامه‌های مهمی را برای حمایت از این رشته‌ها مدنظر قرار داده است.

اعطای تسهیلات، تشویق هنرمندان فعال در این زمینه، توسعه آموزش‌ها و مهارت‌آموزی نیروهای انسانی فعال در این عرصه، ثبت صنایع‌دستی ارزشمند در کشور و البته ثبت و معرفی شهرهای ملی صنایع‌دستی مانند آنچه درباره شهرهای مهدی‌شهر در رشته شماره‌دوزی سنگسر و شهر کلاته خیج در رشته دست‌بافته‌های سنتی (تانه‌بافی) اتفاق افتاد راهکارهای مهمی است؛ اما شاید هیچ‌کدام مانند توسعه بازارهای فروش، برای هنرمندان فعال در عرصه تولیدات صنایع‌دستی ایجاد انگیزه نکند.

مثلی هست که می‌گوید «یا باید راهی یافت یا باید راهی ساخت» و این بدین معناست که کار نشد ندارد و می‌توان به موفقیت دست‌یافت و موانع را از پیش روی با تلاش و کوشش و وحدت و انسجام همگانی، حمایت مسئولان از تولیدکنندگان، حمایت مردم از کارآفرینان و تلاشگران این عرصه با خرید کالاهای ملی و ایرانی برداشت؛ حتی در شرایط سخت اقتصادی.

با ایجاد مراکز رسمی و استاندارد فروش مصنوعات دستی می‌توان بقای رشته‌های صنایع‌دستی را تضمین کرد و بر همین اساس نیز ایجاد بازارچه‌های دائمی فروش صنایع‌دستی در استان سمنان و البته حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه موردتوجه مسئولان قرارگرفته است؛ اما افزایش سرعت عمل در اتمام این پروژه‌ها دغدغه‌ای است که باید بیشتر از گذشته مدنظر دولتمردان باشد.

نگاه به صنایع دستی البرز نیازمند تغییر استتغییرات مدیریتی بلای جان صنایع دستی فارس/دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی در شیراز تعطیل استصنایع دستی خراسان جنوبی در تار و پود مشکلات گرفتار است

البته به قطعیت می‌توان گفت صادرات حلقه مفقوده در هنر استان سمنان بوده و نیاز است تا برای صادرات این هنرها اقدامی درخور صورت گیرد.

انتهای پیام/363/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی در استان سمنان صنایع دستی استان سمنان هنرمندان فعال استان سمنان فروش صنایع دستی پایانه صادراتی صنایع دستی فروش صنایع دست صنایع دستی دست بافته صنایع دستی سفال و سرامیک صنایع دستی صنایع دستی برای فروش منسوخ شدن رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.

«بافناز» مدت‌هاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.

ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دست‌درازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.

برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامه‌ها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» می‌دانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف

طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری به‌نام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایت‌های حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات به‌وجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایه‌های خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عده‌ای تجار گمنام ولی سرمایه‌دار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و به‌سرعت ماشین‌آلات آن را به‌وسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.

این بنا از زیباترین کارخانه‌های دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلع‌های شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالن‌های تولید، در سمت غرب سالن‌های تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکان‌یابی شده است.

برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعاره‌ای نوین از مناره‌های کهن که با بلندای خود، گونه‌ای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.

نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدل‌های گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقش‌بندی‌های عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونه‌های نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانه‌های اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» می‌داند.

«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد

شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌ای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافق‌نامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعه‌ای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.

امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقه‌ای اصفهان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استان‌های بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقه‌ای را راه‌اندازی می‌کردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقه‌ای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی موزه منطقه‌ای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.

۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راه‌اندازی موزه

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایده‌های مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایده‌ها در این محل وجود دارد.

تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمان‌های ریسباف

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیب‌های زیادی دیده به گونه‌ای که در برخی از ساختمان‌های آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاه‌های معتبر کشور و حتی بین‌المللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بین‌المللی برای دریافت ایده‌های خوب را نیز دارد.

امیری با تاکید بر اینکه همه طرح‌های در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سوله‌ها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمان‌های جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.

قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود.

او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می‌شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهره‌برداری مرمت آن نیز انجام می‌شود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاست‌مدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمی‌شد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.

هر چند زمزمه‌هایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش می‌رسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمی‌شود که ریسباف نجات یافته است.

کد خبر 6095911

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری