Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@16:28:46 GMT

حرکتی که دروغگو بودن فرد مقابل را لو می دهد!

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۱۲۹۱

حرکتی که دروغگو بودن فرد مقابل را لو می دهد!

حرکت سریع چشمان سریع پلک زدن میزان بستن چشم نگاه کردن به گوشه بالای سمت راست چشم مستقیم به سمت راست نگاه کردن لبخند اشتباه لمس کردن صورت جمع کردن لب‌ها عرق بیش از حد خجالت کشیدن تکان دادن سر

به گزارش اقتصاد آنلاین، از بین کسانی که می‌شناسید، تقریبا افرادی پیدا می‌شوند که خواسته و یا ناخواسته دروغ گفته باشند، اما برخی از افراد حتی در مورد موضوعات مهمی که می‌تواند برای همیشه روابط را تغییر دهد، باعث از بین رفتن شغلشان شود و یا حتی مشکلات زیادی به همراه داشته باشد، دروغ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشخیص دادن دروغ در بیان کسی و حالت رفتار او کار مأموران FBI است و آن‌ها اغلب حالت‌های صورت، زبان بدن و شاخص‌های کلامی را به عنوان سیگنال‌های دروغ می‌دانند.

مارک بوتون، ۳۰ سال مأمور FBI بود و در کتاب «چگونه مانند FBI دروغ را تشخیص دهیم؟»، می‌گوید که او از گفته‌های خاصی برای شناسایی تیموتی مک وی به عنوان مظنون بمب‌گذاری در شهر اوکلاهاما استفاده کرده است و در این باره می‌گوید توانایی خواندن حالت‌های چهره برای تشخیص دروغ می‌تواند مفید باشد حتی اگر تحقیقات جنایی انجام نشود.

وی می‌افزاید: «چندین حالت صورت و واکنش‌های مرتبط وجود دارد که می‌تواند نشان دهد کسی به شما دروغ می‌گوید. برخی از آن‌ها به دلیل عصبی بودن، برخی به دلیل واکنش‌های شیمیایی و برخی دیگر به دلیل واکنش‌های جسمی صورت می‌گیرند.»

بوتون می‌گوید برای شروع مهم است که بدانید فرد مورد نظر، به طور معمول چگونه عمل کند؛ بنابراین در ادامه نکاتی را بخوانید که به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که آیا کسی دروغ می‌گوید یا خیر؟!

حرکت سریع چشمان

چشم افراد هنگامی که راحت نباشند، به طور سریعی حرکت می‌کند.

بوتون می‌گوید: «این یک واکنش فیزیولوژیکی نسبت به احساس ناراحتی فرد دروغگو یا گرفتار شدن در سؤالات شما است که نمی‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهد و یک عقب گرد برای زمانی است که مردم می‌ترسند در موقعیت خطرناکی مانند مواجهه با دشمن انسان یا حیوان قرار بگیرند و باید راهی برای فرار پیدا کنند.»

سریع پلک زدن

وقتی کسی درباره دروغ گفتن استرس دارد، ممکن است ۵ یا ۶ بار پشت سر هم پلک بزند.

بوتون می‌گوید: «یک فرد، معمولاً هر دقیقه پنج یا شش بار یا هر ۱۰ یا ۱۲ ثانیه یک بار پلک می‌زند که آن هم هنگام بروز استرس اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، وقتی کسی می‌داند که دروغ می‌گوید، ممکن است به طور مرتب، پنج یا شش بار پشت سر هم پلک بزند.»

وی می افزاید: موارد استثنایی در خصوص میزان پلک زدن افراد معمولاً مربوط به تولید دوپامین در بدن است. به عنوان مثال، در یک فرد مبتلا به پارکینسون میزان پلک زدن به طور قابل توجهی کمتر از حد معمول است، در حالی که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی با سرعت بیشتری از حد طبیعی پلک می‌زند.

میزان بستن چشم

کسی که دروغ می‌گوید، چشم خود را بیشتر از یک ثانیه می‌بندد.

بوتون می‌گوید وقتی شخصی چشمان خود را برای یک یا دو ثانیه ببندد، این ممکن است نشان دهد که به شما دروغ گفته است، زیرا این نوعی مکانیسم دفاعی است.

وی توضیح می‌دهد که به طور معمول، فرد با سرعت ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی ثانیه یا ۰.۱۰ تا ۰.۴۰ ثانیه پلک می‌زند.

نگاه کردن به گوشه بالای سمت راست چشم

افراد راست دست معمولا هنگام دروغ گفتن از گوشه بالای سمت راست چشم خود نگاه می‌کنند.

بوتون می‌گوید: «وقتی از یک فرد عادی و راست دست در مورد چیزی که احتمالاً دیده است، می‌پرسید، اگر به سمت بالا و چپ نگاه کند، واقعاً به حافظه خود از این اتفاق دسترسی پیدا می‌کند. با این حال، اگر او به سمت بالا و راست نگاه کند، به تخیل خود دسترسی پیدا می‌کند و در حال پاسخگویی است.»

وی می افزاید: افراد چپ‌دست معمولاً عکس‌العمل‌های عکس نشان می‌دهند.

بوتون می‌گوید: برخی از افراد هنگام تلاش برای یادآوری یک خاطره تصویری، مستقیماً به جلو خیره می‌شوند.

مستقیم به سمت راست نگاه کردن

افراد راست‌دست وقتی در مورد چیزی که شنیده‌اند دروغ می‌گویند، مستقیم به سمت راست نگاه می‌کنند.

بوتون می‌گوید: «اگر از آنچه فرد شنیده است سؤال کنید، چشم‌های او به سمت گوش چپ او می‌رود تا صدایی را که شنیده است به یاد بیاورد، اما اگر چشم او به سمت راست او تغییر جهت دهد، او در حال دروغ گفتن است.»

لبخند اشتباه

یک لبخند اشتباه روی چشم‌ها تأثیری نمی‌گذارد و فقط روی دهان می‌نشیند.

بوتون می‌گوید وقتی مردم واقعا لبخند می‌زنند، پوست دور چشم آن‌ها جمع می‌شود و چین و چروک می‌افتد.

لمس کردن صورت

صورت افرادی که دروغ می‌گویند اغلب به خارش می‌افتد.

بوتون توضیح می‌دهد که یک واکنش شیمیایی باعث خارش صورت افراد در هنگام دروغ گفتن می‌شود.

جمع کردن لب‌ها

خیلی از افراد در هنگام دروغ گفتن، لب خود را جمع می‌کنند، چون دهانشان خشک می‌شود.

بوتون می‌گوید: «دهان فرد در هنگام دروغ گفتن اغلب خشک می‌شود و ممکن است یک حرکت مکیدن را انجام دهد، لب‌های خود را جمع کند تا سعی کند بر این خشکی غلبه کند.»

وقتی لب‌های افراد دروغگو به قدری سفت و محکم شده باشد که سفید به نظر برسد، می‌تواند نشانه دروغ گفتن باشد.

عرق بیش از حد

افرادی که دروغ می‌گویند، اغلب بیش از حالت عادی عرق می‌کنند.

بوتون می‌گوید: «ممکن است عرق، روی پیشانی، گونه‌ها یا پشت گردن ظاهر شود و شخص سعی داشته باشد که آن را پاک کند.»

خجالت کشیدن

بعضی از افراد و معمولاً خانم‌ها بعد از دروغ گفتن، خجالت می‌کشند و گونه‌هایشان سرخ می‌شود.

سرخ شدن گونه‌ها یک واکنش غیرارادی است که توسط سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد می‌شود و پاسخی به ترشح آدرنالین است.

تکان دادن سر

اگر افراد هنگامی که چیزی می‌گویند، سر خود را تکان دهند، درواقع، حرف خود را رد کرده‌اند.

غالباً وقتی افراد واقعیت را می‌گویند، همزمان با موافقت با گفته‌های خود سرشان را تکان می‌دهند، اما اگر آن‌ها در مخالفت با گفته‌های خود سر تکان دهند، بدن آن‌ها به دروغ خود اعتراف می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دروغگویی زبان بدن دروغگو بودن هنگام دروغ گفتن دروغ می گویند دروغ می گوید سمت راست راست نگاه نگاه کردن پلک زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد

نماینده سبزوار گفت: آقای رشیدی کوچی به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.

به گزارش خبرآنلاین، جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی، طی روز‌های اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می‌کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکو‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و آسیب‌های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کار‌های پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می‌پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه‌هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • بازیکن ایده‌آل از نظر آنتونیو رودیگر: پای چپ اوزیل، پای راست رونالدو
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد
  • ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود/ ۳ بازیکن فروشی نیستند
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • پرسپولیس مقابل سپاهان چپ‌رو می‌شود!
  • تولد ستاره جدید رئال برابر بایرن!
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • دانیال 120 دقیقه با سرفه بازی کرد!