Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکید سخنگوی بورل به نزدیک بودن توافق نهایی در وین، دایر شدن نمایشگاه صنعتی-اقتصادی ایران در کراچی،دایر شدن راه‌اندازی پارک صنعتی فناوری ونزوئلایی-ایرانی، اقتصاد انگلیس در شرایط جنگی، جنگ قدرت در کابینه رژیم صهیونیستی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**سخنگوی بورل: به توافق نهایی در وین خیلی نزدیک هستیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل افزود که دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد که هنوز برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام فرصت باقی مانده و «به همین خاطر نماینده عالی (جوسپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که جوسپ بورل «نهایت تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که به اجرای کامل این توافق بسیار مهم برگردیم»

وی در خصوص اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «ما نگران هستیم و به همین خاطر است که باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

استانو گفت: «تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیته‌های اتمی ایران ۱۰۰ درصد تحت نظر باشد و مشارکت کنندگان تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند این توافق به طور کامل فعال می‌شود»

استانو در پاسخ به این سئوال که مانع رسیدن به توافق نهایی از ناحیه ایران چیست گفت که اتحادیه اروپا درباره موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها اظهارنظر نمی‌کند. «ما بعنوان هماهنگ کننده تمام تلاش خود را به‌کار می بندیم تا به مشارکت کنندگان کمک کنیم که به توافق برسند و اطمینان حاصل کنیم که برجام به طور کامل اجرا می‌شود. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای گفت‌وگوها نظر نمی‌دهیم.»

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی اخیر با جوسپ بورل تاکید کرد: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

وی افزود: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است به همین دلیل همواره در گفت وگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

irna.ir/xjJM7N

**ایران نمایشگاه صنعتی-اقتصادی در کراچی دایر می‌کند

سرکنسول کشورمان در «کراچی» پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد که نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با هدف معرفی ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی و تعمیق همکاری‌ها با همسایه شرقی، تا ماه‌های آینده در شهر بندری کراچی برگزار خواهد شد.

«حسن نوریان» طی گفت وگو با ایران اکونومیست با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرک صنعتی موسوم به SITE که با استقرار ۴٢٠٠ واحد صنعتی یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی پاکستان به شمار می‌رود، اعلام کرد: بهره برداری از ظرفیت‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی در دستور کار دو کشور همسایه است و ایران اهتمام جدی برای توسعه این مناسبات دارد. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قرار است آذرماه امسال نمایشگاه اختصاصی در کراچی برگزار کند که هدف آن معرفی ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی کشورمان به تولیدکنندگان و واردکنندگان پاکستانی خواهد بود. 

نوریان با تاکید بر اهمیت سفر اخیر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، گفت: در این بازدید موضوعاتی مانند تسریع در گشایش بازارچه‌های مرزی، فعال‌سازی نظام تهاتر، تامین انرژی به پاکستان، تسهیل صدور روادید تجاری و سایر موارد مورد بحث قرار گرفت. 

وی افزود: نقش بخش خصوصی در توسعه تجارت ایران و پاکستان اجتناب ناپذیر است و برای این مهم موسسه سرمایه گذاری مشترک ایران و پاکستان برای حمایت از سرمایه گذاری‌های مشترک توسط دو کشور در سالهای قبل تاسیس شده است. 

سرکنسول کشورمان در کراچی از هیات مدیره شهرک صنعتی سایت و همچنین اتاق بازرگانی کراچی برای سفر به ایران از جمله بندرعباس دعوت و از آمادگی جهت امضای توافق نامه خواهرخواندگی میان کراچی و بندرعباس خبر داد. 

پس از نهمین نشست کمیته تجارت ایران و پاکستان که اواسط آبانماه سال گذشته در تهران برگزار شد، ۳ رویداد نمایشگاهی در کمتر از یکسال با همکاری مشترک دو همسایه دوست و برادر در شهرهای کراچی و لاهور برگزار شد.

irna.ir/xjJM6D
 

**راه‌اندازی پارک صنعتی فناوری ونزوئلایی-ایرانی؛ دستور «مادورو» به دولتش

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به کابینه اقتصادی خود دستور داد تا «فورا» یک پارک صنعتی فناوری با همکاری ایران در زمینه توسعه بهداشتی، غذایی و آموزش، طراحی و راه‌اندازی کنند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نطقی تلویزیونی با بیان اینکه کشورش از «میراث علمی و فناوری سطح اول» برخوردار است، خاطر نشان کرد این پارک به سمت توسعه «مسائل غذایی، بهداشتی و آموزشی» پیش خواهد رفت.

مادورو با اشاره به اینکه در جریان سفر خود به ایران به عنوان سومین ایستگاه از شش مقصد تور بین‌المللی ۱۱ روزه، «فرصت» داشته است تا برای «چند ساعت» از یک شهرک صنعتی فناوری در حومه تهران بازدید کند، گفت: در آنجا قرارداد خرید یکهزار تخت برای بیماران کلیوی و دیالیزی با فناوری روز دنیا بسته شد.

رئیس دولت ونزوئلا همچنین از ایجاد معاونت علمی، فناوری، آموزشی و بهداشتی ریاست جمهوری خبر داد که مسئولیت آن بر عهده «گابریلا خیمنِز» وزیر علوم و فناوری خواهد بود.

وی در بیان اهمیت پیشرفت کشورها در حوزه علم و فناوری گفت: کشوری که در این برهه از دوران جدید از نظر دانش، آموزش، علم و فناوری عقب مانده باشد، آن کشور زودتر به بردگی قدرت های جهانی در خواهد آمد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد ایران به همراه دولتش متعهد شده است تا تمام دانش خود را برای «توسعه همه جانبه» در این حوزه به کشورش «انتقال» دهد.

مادورو شنبه گذشته پس از بازگشت از تور کشورهای اوراسیا و آفریقا از دستیابی به «توافق‌نامه‌های بزرگ» در راستای سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز، غذا، گردشگری و علم و فناوری خبر داد و اعلام کرد طی هفته‌های آینده، تجار و بازرگانان این کشورها به منظور امضای این قراردادهای سرمایه‌گذاری به ونزوئلا سفر خواهند کرد.

سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ترکیه، الجزایر، ایران، کویت، قطر و جمهوری آذربایجان از هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) و به مدت ۱۱ روز انجام شد.

 نیکلاس مادورو که به همراه جمعی از وزیران و معاونان ریاست جمهوری این کشور به ایران سفر کرده بود، دوشنبه گذشته از پارک فناوری پردیس بازدید کرد. این بازدید به میزبانی «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و «مهدی صفاری نیا» رییس پارک فناوری پردیس انجام شد.

هیات ونزوئلایی همچنین از شرکت‌های پارس آنلاین در حوزه فناوری اطلاعات،  زیست تخمیر در حوزه فرآورده‌های پروبیوتیک و دارویی و آریا طب فیروز در حوزه تجهیزات پزشکی بازدید کردند و در جریان دستاوردهای فناورانه شرکت‌های عضو پارک قرار گرفتند.

irna.ir/xjJLRf

**گاردین: اقتصاد انگلیس یادآور دوران جنگ است

گاردین در گزارشی با اشاره به سطح کمک‌هایی که تاکنون دولت انگلیس به اوکراین ارائه داده، نوشت: بریتانیا اگرچه در جنگ مستقیم با روسیه قرار ندارد اما اقتصاد آن یادآور روزهای جنگ است و با وجود شرایط تورمی، دولت جانسون باید پاسخگو باشد.

اگرچه «بوریس جانسون» در داخل با انتقادات بسیاری روبرو است، اما جایی دیگر خارج از بریتانیا وجود دارد که او همواره به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرد. از این رو جای تعجب نیست که او هفته گذشته به جای شرکت در سخنرانی از پیش برنامه‌ریزی شده برای نمایندگان ناخشنود حزب محافظه‌کار، سفر به کی‌یف و بودن با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری این کشور را ترجیح داد.  

این روزنامه انگلیسی در ادامه می نویسد: با گذشت چندین ماه از جنگ در اوکراین و احتمال طولانی شدن آن همانگونه که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به تازگی گفته‌است، این سوال مطرح می‌شود، بریتانیا تا چه زمان می‌خواهد به حمایت از دولت کی‌یف ادامه دهد.  

به نوشته گاردین، روزهایی که همبستگی با اوکراین به معنای گذاشتن پرچم آبی و زرد در نمایه شبکه‌های اجتماعی و تماشای ویدئوهای تیک‌تاک کشاورزانی که تانک‌های روسی را می‌دزدیدند، به پایان رسیده است. امروز انگلیس اگرچه در جنگ با روسیه نیست، اما اقتصاد آن یادآور روزهای دوران درگیری است.  به عبارتی این کشور وارد شکلی جدید و ناآشنایی از جنگ شده که هرچند خطری جان سربازان انگلیس را تهدید نمی‌کند، اما اقتصاد آن را به شکل کم‌سابقه ای تحت‌الشعاع قرار داده‌است.

زندگی برای مردم انگلیس به لطف افزایش بهای سوخت و موادغذایی سخت شده که با آمدن زمستان سخت‌تر هم می شود؛ موضوعی که به طور قطع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای همبستگی اروپا با اوکراین در محاسبات خود نظر گرفته‌است.

از نظر پوتین، جنگ در اوکراین تنها نبرد بر سر قلمرو اوکراین نیست، بلکه ابزاری برای بررسی ضعف ناتو است و اثباتی بر این مدعا که هیچیک از همسایگان اوکراین در امان نخواهند بود مگر آنکه این ائتلاف نظامی بخواهد در مقام دفاع از اعضای خود برآید.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: از سوی دیگر مشخص نیست بریتانیا چگونه و تا چه زمان می‌خواهد هزینه‌های جنگ اوکراین را با وجود مشکلات داخلی اقتصادی بپردازد. «گوردون براون» نخست‌وزیر سابق بریتانیا بر این باور است که افزایش برنامه‌ریزی شده مالیات شرکت‌ها و سوخت برای جلوگیری از افزایش تورم می‌تواند فشارها را بر جانسون افزایش دهد و هزینه‌های سنگینی برای وی در پی داشته‌باشد.

از طرفی، به دلیل شرایط اقتصادی موجود، جانسون باید به زودی در انتظار اعتصابات کارگران باشد که تحت فشار کمبود دستمزدها هستند. در این میان سخنرانی هایی همانند آنچه که «سیمون کلارک» وزیر خزانه‌داری آمریکا خطاب به مردم اروپا و آمریکا در مورد آینده مبهم اقتصادی و تقاضا برای خویشتنداری از سوی مردم انجام داد ممکن است به صورت موقت تاثیرگذار باشد، اما اگر شکل جدید جنگ اقتصادی به معنای زندگی طولانی مدت با تورم شدید باشد چه؟

به باور دولت انگلیس و آنگونه که از سخنرانی مقامات آن برمی‌آید این کشور براساس یک تصمیم جمعی عزم بر ایستادگی در مقبال پوتین گرفته‌است، هرچند سربازی به خاک اوکراین نفرستاده‌است. با این وجود تنها چیزی که از وضیعت کنونی کشور می‌توان درک کرد این است که کشور اگرچه سربازی به خارج از مرزها نفرستاده، اما دسته دسته در حال دادن قربانی در داخل به دلیل شرایط اقتصادی است، آن هم در شرایطی که رضایت جمعی برای این تصمیم وجود ندارد.

آخرین باری که جانسون از ملت خواست تا تصمیمی دردناک بگیرند، زمانی بود که وی در یک سخنرانی با ظاهری نگران در کنار گروهی از پزشکان ایستاده بود و از مردم خواست برای خیر خودشان و مصونیت در برابر کووید، در خانه بمانند. هرچند آنسوی ظاهر نگران جانسون چیز دیگری بود و در نهایت به رسوایی ختم شد که بهای گزافی برای دولت داشت. (اشاره به رسوایی پارتی‌گیت و برگزاری مهمانی‌هایی با حضور مقامات کشور در دوران قرنطینه جمعی در انگلیس دارد).

گاردین در پایان یادآور می شود: بودن در کنار اوکراین بدون خواست و تصمیم جامعه انجام می‌گیرد. تصمیمی که اوکراین مقصر آن نیست و دلیلش اولویت قرار ندادن اخلاقیات از سوی رهبران بریتانیا است. فلذا چنانچه همانگونه که استولتنبرگ گفته‌است جنگ در اوکراین سالها به طول انجامد، هر شخص دیگری هم که جانشین جانسون شود باید با مشکلات کنونی دست و پنجه نرم کند. بی‌شک جنگ چه سرد باشد و چه گرم بهایی دارد و دیر یا زود یک نفر باید در مورد هزینه‌هایی که مردم بریتانیا باید برای رهایی از شرایط کنونی بدهند پاسخگو باشد.  

انگلیس با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تاکنون ۴۵۰ میلیون پوند کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده‌است. «جیمز هیچی» معاون وزیر دفاع انگلیس با اعلام این میزان کمک تاکید کرد به دلیل حساسیت موضوع امکان ارائه جزئیات بیشتر در مورد سطح کمک های بریتانیا به اوکراین وجود ندارد.

این کشور از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضدروسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

irna.ir/xjJLZM

**برنامه جهانی غذا مجبور به جیره بندی سهم غذایی پناهندگان شد

برنامه جهانی غذا (WFP) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که افزایش نیازهای جهانی و محدودیت بودجه، این سازمان را مجبور به اجرای نظام سهمیه بندی برای پناهجویان در آینده نزدیک کرده است.

تارنمای این سازمان گزارش داد: علت کاهش قریب الوقوع سهمیه غذایی پناهندگان، افزایش نیازهای بشردوستانه در سراسر جهان و کمبود بودجه است.

برنامه جهانی غذا افزود: این مساله سازمان را مجبور کرده است تا وعده های غذایی روزانه افراد آسیب پذیر در منطقه ساحل و  دیگر مناطق جهان را کاهش دهد.

دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: با افزایش جهانی گرسنگی، فراتر از منابع در دسترس برای تامین غذای همه خانواده هایی که به کمک برنامه جهانی غذا نیاز دارند، ما مجبور شدیم این تصمیم ناراحت کننده را اتخاذ کنیم که سهمیه غذایی پناهجویانی را که برای بقا به ما متکی هستند، کاهش دهیم.

وی افزود: بدون تعیین بودجه جدید و فوری برای حمایت از پناهندگان به عنوان آسیب پذیرترین و فراموش شده ترین اقشار مردم جهان، بسیاری از افرادی که با گرسنگی مواجه هستند مجبور خواهند شد تاوان این کمبود بودجه را با جان خود بپردازند.

کاهش ۵۰ درصدی سهمیه بندی برنامه جهانی غذا سه نفر از هر چهار پناهجوی تحت حمایت این سازمان را درشرق  آفریقا تحت تاثیر قرار می دهد.

پناهندگانی که در اتیوپی، کنیا، سودان جنوبی و اوگاندا زندگی می کنند بیشترین آسیب را در نظام جیره بندی برنامه جهانی غذا دیده اند.

با وجود سطوح گرسنگی که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است، برنامه جهانی غذا مجبور شده سهم غذایی افراد نیازمند در بورکینافاسو، کامرون، چاد، مالی، موریتانی و نیجر را «به میزان قابل توجهی» کاهش دهد.

مقام های این سازمان گفته اند، در جنوب آفریقا، که برنامه جهانی غذا به حدود نیم میلیون نفر کمک می کند، با وجود حمایت های سخاوتمندانه کمک کنندگان، این سازمان حتی برای تامین نیازهای اولیه خانواده های پناهنده با مشکل مواجه است.

برنامه جهانی غذا در بیانیه ای اعلام کرد: انتظار می رود که اختلال های زودهنگامی در امدادرسانی در آنگولا، مالاوی، موزامبیک، جمهوری کنگو، تانزانیا و زیمبابوه رخ دهد.

برنامه جهانی غذا در سال ۲۰۲۱، به حدود ۱۰ میلیون پناهنده در سراسر جهان کمک کرد.

بیزلی پیشتر هشدار داده بود ما با توفان کاملی از ناامنی غذایی روبرو هستیم که نه تنها به فقیرترین افراد آسیب می رساند، بلکه میلیون ها خانواده ای که تاکنون توانسته بودند نیازهای خود را مدیریت کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

جنگ در اوکراین موجب افزایش مداوم قیمت جهانی غذا و انرژی شده و ثبات اقتصادی در سراسر جهان را تضعیف کرده است.

اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن، همچنان در مرحله «هشدار» قرار داشته و با شرایط فاجعه‌باری روبه رو هستند. افغانستان و سومالی هم از زمان آخرین گزارش منتشر شده در ماه ژانویه به این فهرست اضافه شده اند.

irna.ir/xjJLYM

**تورم بهای مواد غذایی در انگلیس به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسید

تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که تورم قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت رو به افزایش است و به بالاترین حد در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

طبق داده‌های شرکت پژوهشی کانتار که مقر آن در لندن است، تورم قیمت مواد غذایی طی چهار هفته منتهی به ۱۲ ژوئن به ۸.۳ درصد رسیده  است. این میزان ۱.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد و بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۰۹ است.

آمار یادشده بدین معناست که قیمت مواد غذایی، برای مردمی که این روزها با افزایش افسارگسیخته قبوض انرژی و بهای سوخت مواجه هستند سالانه ۳۸۰ پوند افزایش یافته است.

«فریزر مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فروشی شرکت کانتار با بیان اینکه قیمت مواد غذایی در انگلیس به سرعت در حال افزایش است گفت: «این رقم ۱۰۰ پوند بیشتر از میزانی است که در آوریل امسال گزارش کردیم و نشان می‌دهد افزایش شدید قیمت‌ها چقدر بوده و تورم بر این بخش چه تأثیری گذاشته است.»

بر اساس این گزارش، مردم در انگلیس این روزها به طور فزاینده ای از خرید اقلام مارک دار و گران صرف نظر کرده و محصولات ارزان‌تر خریداری می‌کنند. کانتار در همین پیوند گزارش داد که فروش محصولات مارک دار در ۱۲ هفته منتهی به ۱۲ ژوئن یک درصد کاهش یافته است، در حالی که فروش کالاهای ارزان ۱۲ درصد افزایش یافته است.

قیمت‌ها در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد.

دولت انگلیس از سوی احزاب مخالف سیاسی و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد تا از طریق تخصیص بودجه اضطراری، حداقل دستمزدها و کمک‌ هزینه‌های معیشتی برای دهک‌های پایین را افزایش دهد؛ اما تاکنون اقدامی که با نرخ فزاینده تورم در این کشور مطابقت داشته باشد رخ نداده است.

نشریه گاردین ماه پیش در گزارشی نوشت که دوران طلایی مواد غذایی ارزان به پایان رسیده است و از هر پنج نفر، دو نفر غذای کمتری برای گذراندن زندگی تهیه می‌کنند.

irna.ir/xjJLXF

**لیبرمن: اجازه بازگشت دوباره نتانیاهو به قدرت را نمی دهیم

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت که «هدف ما ممانعت از بازگشت دوباره "بنیامین نتانیاهو" به قدرت (نخست وزیری) است».

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از "آویگدو لیبرمن" وزیر دارایی این رژیم اعلام کرد که برگزاری انتخابات در شرایط فعلی، به امنیت و اقتصاد اسراییل ضربه وارد می کند.

"بنیامین نتانیاهو" رهبر حزب لیکود، دوشنبه شب در واکنش به فروپاشی کابینه ائتلافی "نفتالی بنت" و "یائیر لاپید"، با بیان اینکه دولت بنت از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی شکست بزرگی خورده، از رویای خود برای بازگشت به قدرت پرده برداشت.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی دولت وحدت ملی را (در سرزمین های اشغالی) تشکیل خواهد داد.

بنت و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که مأمور تشکیل کابینه ائتلافی شده بودند، دوشنبه شب برای انحلال کنست و انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند.

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، همچنین دو طرف بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر (۳ آبان) نیز توافق کردند.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام نزدیک به بنت اعلام کرد که وی تصمیم گرفته که در انتخابات آینده بار دیگر شرکت کند و این در حالی است که روزنامه «اسرائیل الیوم» به نقل از برخی منابع در حزب "یمینا" گزارش داد که بنت درصدد کناره‌گیری از دنیای سیاست است.

احتمال کناره‌گیری بنت از دنیای سیاست به دنبال شکست تلاش‌ها جهت تثبیت کابینه ائتلافی کنونی رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

شکست کابینه بنت در تصویب پیش‌نویس قانون مرتبط با شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری، احتمال برگزاری انتخابات برای پنجمین بار طی ۴ سال اخیر (در سرزمین های اشغالی) را تقویت کرده است.

irna.ir/xjJLVY

**انگلیس مدعی انهدام یک فروند کشتی تدارکاتی روسیه توسط اوکراین شد

وزارت دفاع انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مدعی انهدام یک فروند کشتی تدارکاتی روسیه توسط اوکراین شد.

وزارت دفاع انگلیس در این بیانیه که یک نسخه آن را در توئیتر منتشر کرد نوشت: در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲، نیروهای اوکراینی اولین استفاده موفقیت آمیز خود از موشک های ضد کشتی هارپون را که از سوی غرب اهدا شده بود، برای درگیری با نیروهای دریایی روسیه اعلام کردند.

بیانیه یادشده می‌افزاید: هدف از این حمله، یدک‌کش نیروی دریایی روسیه موسوم به Spasatel Vasily Bekh بود که سلاح و پرسنل را به جزیره مار در شمال غربی دریای سیاه می رساند و انهدام آن در یک ماموریت تدارکاتی نشان دهنده مشکلاتی است که روسیه در  حمایت از نیروهای خود در اشغال جزیره مار با آن مواجه است.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که این جدیدترین کشتی از سری کشتی های روسی است که در جریان درگیری توسط اوکراین آسیب دیده یا منهدم شده است.

در بیانیه وزارت دفاع انگلیس ادعا شده است: توان دفاعی ساحلی اوکراین تا حد زیادی ظرفیت روسیه برای کنترل دریا و طرح نیروی دریایی در شمال غربی دریای سیاه را خنثی کرده است.

روسیه تاکنون خبر انهام کشتی مورد ادعای وزارت دفاع انگلیس را تائید نکرده است.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJLWh

**هشتمین روز اعتراض های ضد دولتی اکوادور؛ تشدید درگیری‌ها با گسترش وضعیت اضطراری

با گذشت ۸ روز از تظاهرات ضد دولتی در اکوادور، دولت به رغم اتخاذ برخی تدابیر و اقدام ها، در جلب رضایت معترضان و بومیان موفق نبوده است و گسترش وضعیت اضطراری در تعداد بیشتری از شهرها به موازات تندتر شدن آتش اعتراض ها و سد معابر و درگیری پلیس و معترضان در پایتخت همچنان ادامه دارد.

هشت روز از اعتراض های ضد دولتی در اکوادور می‌گذرد و این کشور دوشنبه شب شاهد راهپیمایی‌های گسترده بومیان به سمت کیتو، پایتخت و استقرار نیروهای پلیس در نقاط کلیدی منطقه بود.

«گیِرمو لاسو» رئیس‌جمهوری اکوادور که تاکنون در خاموش کردن آتش اعتراض ها موفق نبوده است، از گسترش وضعیت اضطراری در شهرهای بیشتری خبر داد. وضعیت اضطراری و منع رفت‌وآمد شبانه به مدت ۳۰ روز به طول خواهد انجامید.

رئیس‌جمهوری اکوادور با تاکید بر اینکه هدف و انگیزه معترضان، «کنار زدن او از قدرت» است، اعلام کرد که اجازه نخواهد داد تا به دنبال تظاهرات علیه دولت به دلیل هزینه‌های بالای زندگی، هرج‌ومرج در کشور حاکم شود.  

کاهش قیمت سوخت، حل مشکل بیکاری، تنظیم قیمت محصولات کشاورزی و مبارزه با جرم و جنایت از جمله مطالبه‌های شهروندان اکوادوری است که با هماهنگی «کنفدراسیون ملیت‌های بومی»، مردم را از روز دوشنبه هفته گذشته در برخی شهرهای اکوادور به خیابان‌ها کشانده است. سد معابر با  لاستیک‌های آتش‌زده، درگیری بین معترضان و پلیس، خرابکاری و کمبود مواد غذایی در برخی شهرها تصاویر و خبرهایی است که روزهای اخیر از این کشور آمریکای لاتین منتشر شده است.

اگر چه در طول هشت روز گذشته، دولت برخی اقدامات به منظور جلب رضایت و رسیدگی به مطالبات معترضان را به کار بسته است اما گروه‌های بومی معتقدند قوه مجریه تنها به دنبال راه‌حلی برای تامین منافع خود و نه برای آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بوده است.
لاسو از افزایش کوپن فقیرترین اقشار جامعه از ۵۰ دلار به ۵۵ دلار و بخشودگی وام‌های معوق بانک دولتی تا سقف سه هزار دلار و پرداخت یارانه‌های جزئی خبر داد.

رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد به دلیل کمبود دارو، وضعیت اضطراری در نظام بهداشت عمومی کشور نیز وضع می‌شود.

وی همچنین از دو برابر شدن بودجه آموزش فرهنگی و گشایش خطوط اعتباری تا سقف پنج هزار دلار برای کشاورزان با سود ۱ درصد و به مدت ۳۰ سال خبر داد.

لاسو اما به توقف روند رو به رشد و کاهش قیمت بنزین که یکی از اصلی‌ترین مطالبات اعتراض های روزهای اخیر است، اشاره ای نکرد.

وی همچنین ورود به فرآیندهای خصوصی‌سازی خدمات عمومی و بخش‌های راهبردی که یکی از خواسته‌های جنبش معترضان بومی است را رد کرد.

دولت سرکوب اعتراض های مردمی را رد کرده و خواسته خود مبنی بر گفت‌وگو با مخالفان را بارها تکرار کرده است با این حال، نهادهای حقوق بشری از نخستین مورد مرگ که مربوط به یک جوان ۲۲ ساله است، در جریان اعتراض ها خبر دادند. سازمان‌های حقوق بشری اطمینان دادند این مرد جوان همراه با گروهی از معترضان به سمت پایتخت در حرکت بودند که درگیر شدند. وضعیت دو نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.  

این در حالی است که پلیس ملی اکوادور، ارتباط مرگ این جوان با اعتراض ها را رد کرده و «تصادفی» دانسته است.   

بر اساس آخرین داده‌های سنجش افکار عمومی (Perfiles de Opinión)، ۸۱ درصد از اکوادوری‌ها، عملکرد «گیرمو لاسو» رئیس‌جمهوری این کشور را «وحشتناک» توصیف می‌کنند. نتایج این نظرسنجی جدید، کاهش ۲۵ درصدی محبوبیت لاسو نسبت به ۲۵ آوریل گذشته (پنجم اردیبهشت) را نشان می‌دهد.

irna.ir/xjJLYW

**نخست‌وزیر گرجستان: متعهد به پیوستن به ناتو هستیم

ایراکلی غاریباشویلی نخست‌وزیر گرجستان در حاشیه نشست اقتصادی در قطر از تعهد کشورش برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو خبرداد و همزمان بر ضرورت حل مشکلات ارضی با روسیه پیش از چنین اقدامی تاکیدکرد.

«ایراکلی غاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان امروز سه‌شنبه در اظهاراتی در حاشیه نشست اقتصادی در قطر گفت که کشورش متعهد به پیوستن به ناتو است، اما باید پیش از هر چیز مشکلات ارضی خود را با روسیه حل کند.

تلاش گرجستان برای پیوستن به این ائتلاف نظامی در حالی است که روسیه بارها نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و آن را عبور از خط قرمزهای مسکو دانسته‌است.

از سوی دیگر، نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در بیانیه‌ای در مجمع پارلمانی ناتو در لهستان، از رهبران ناتو خواستند که بار دیگر بر حمایت بی‌قید و شرط خود از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان و اوکراین تاکید کنند.

در این بیانیه بر ضرورت اتحاد رهبران ناتو در نشست بروکسل در ماه ژوئیه (تیرماه) و اتحاد این سازمان در برابر تهدیدات امنیتی تاکید شد.

irna.ir/xjJLVN

**آتش‌سوزی در برج مسکونی نزدیک گرنفل انگلیس

منابع خبری در انگلیس روز سه‌شنبه از آتش‌سوزی در یک برج مسکونی که بلحاظ فاصله مکانی در نزدیکی برج سوخته گرنفل قرار دارد، خبر دادند.

اداره آتش نشانی لندن در توییتی نوشت: «هشت ماشین آتش نشانی و حدود ۶۰ آتش نشان در حال مقابله با آتش سوزی هستند.»

طبق اعلام این سازمان انگلیسی نیمی از واحد طبقه دوازدهم این برج درحال سوختن است. برج یادشده در خیابان کوئینزلدیل کرسنت واقع در منطقه شپردز بوش است. اطلاعات بیشتری درباره علت آتش‌سوزی و تلفات ناشی از آن منتشر نشده است.

برخی گزارش‌های تائید نشده حاکیست که روکش ساختمان از همان شرکتی خریداری شده که در برج سوخته گرنفل به کار برده و پنج سال پیش منجر به مرگ ۷۲ شهروند انگلیسی شد.

آتش‌سوزی برج گرنفل ابتدا به یک یخچال معیوب در طبقه چهارم ساختمان نسبت داده شد اما بعدا مشخص شد که علت سرایت سریع آتش به سایر طبقات ناشی از جنس روکش ساختمان بوده است. پس از آن انگشت اتهام به سمت شهرداری منطقه و دولت «ترزا می» رفت که برای کاهش هزینه‌ها از روکش‌های اقتصادی و ارزان قیمت استفاده کردند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که با گذشت پنج سال از این حادثه دلخراش، روکش بیرونی ۹ هزار و ۷۹۰ برج مسکونی در انگلیس از همان جنسی است که استفاده از آن در پی حادثه گرنفل ممنوع شد.

irna.ir/xjJM2V

**امضای ۸ میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری میان ریاض و قاهره

مصر و عربستان در حاشیه سفر ولیعهد سعودی به قاهره، حدود ۸ میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری امضا می‌کنند.

بیش از ۱۴ توافق نامه و یادداشت تفاهم سرمایه گذاری که حوزه‌های بسیاری اعم از انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت، راهکارهای دیجیتال، امنیت سایبری، صنعت داروسازی و همچنین زیرساخت‌ها را در برمی گیرد، بین دولت‌های سعودی و مصر و بخش خصوصی دو کشور به ارزش  ۷.۸ میلیارد دلار امضا می‌شود.
این توافق نامه‌ها در سفر دو روزه "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی به مصر امضا می شود؛ ولیعهد سعودی دوشنبه شب به دعوت رسمی و به دستور سلمان بن عبدالعزیز آل سعود شاه سعودی و در راستای تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها، عازم قاهره شده و هم اکنون در این کشور به سر می برد.
سفر ولیعهد سعودی به قاهره شامل گفت وگوهای دو جانبه میان بن سلمان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر است؛ گفت وگوهایی که در آن دو طرف به مناسبات دو جانبه کلی میان دو کشور و راه‌های تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و نیز بحث و تبادل نظر درباره مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور خواهند پرداخت.
توافق نامه‌هایی که میان عربستان و مصر امضا خواهد شد شامل قرارداد همکاری برای ساخت «مرکز ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی مصر» بین شرکت هلدینگ «عجلان و برادران سعودی» و شرکت مصری «گروه عربی برای زنجیره‌های تامین» به ارزش  ۱۲.۲۵ میلیارد ریال سعودی (۳.۳۶ میلیارد دلار) است.
بنا بر اعلام فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عربستان، دو کشور بیش از ۱۶۰ توافقنامه دوجانبه (در گذشته) منعقد کرده اند که از رشد روابط اقتصادی پشتیبانی می‌کند؛ حجم مبادلات تجاری ریاض - قاهره در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۴ میلیارد ریال (۱۴.۴میلیارد دلار) رسید که این رقم بیشترین میزان در سال ۲۰۲۱ با دستیابی به رشد ۸۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است.
حجم صادرات عربستان به مصر در سال ۲۰۲۱، ۳۸.۶ میلیارد ریال (۱۰.۳ میلیارد دلار) و صادرات مصر به بازار عربستان نیز ۱۵.۷ میلیارد ریال (۴.۲میلیارد دلار) بوده که رکورد ۶۰ درصدی را شامل می‌شود.

میزان سرمایه گذاری عربستان در مصر در سال های اخیر با بیش از ۶۸۰۰ شرکت سعودی به افزون بر ۳۲ میلیارد دلار رسیده و حجم سرمایه گذاری مصر در عربستان به عنوان بزرگترین شریک تجاری در میان اعراب افزون بر ۵ میلیارد دلار می باشد که از طریق ۸۰۲ شرکت مصری انجام شده است.
مصر برای عربستان از حیث صادرات هفتمین شریک و از جهت واردات نهمین کشور به شمار می رود.

irna.ir/xjJLZw

**سفر بن سلمان به قاهره؛ چشمان مصر همچنان به دست عربستان است

منابع آگاه درخصوص روند مناسبات مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کردند آغاز سفر منطقه ای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از مصر، نشانگر تمهیدات جدیدی در رابطه با اوضاع منطقه در آستانه سفر جو بایدن است و در عین حال، چشمان قاهره همچنان به کمک های سعودی ها دوخته است.

تارنمای خبری العربی الجدید با نگاهی به این سفر می نویسد: این منابع با اشاره به حضور ولیعهد عربستان در قاهره معتقدند: «دولت مصر در جریان این سفر ، خرید سهام برخی از دارایی های دولت مصر را به عنوان سرمایه گذاری در ازای سپرده های عربستان نزد بانک مرکزی مصر را به ولیعهد پیشنهاد می کند .

این منابع خاطرنشان کردند: به دلیل تأثیر بحران جاری ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، قاهره غیر از تکیه بر وام های خارجی و کمک فوری شیخ نشینهای خلیج فارس راه دیگری برای انجام وظایف و تعهدات خود در داخل ندارد .

این منابع بر این باورند که پیشنهاد خرید سهام  را می توان از اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی دریافت که از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواسته بود «سپرده‌های» خود در مصر را به سرمایه‌گذاری تبدیل کنند.

براین اساس پیش بینی می شود شاهزاده محمد بن سلمان به منظوردستیابی به اجماع و توافق در زمینه چند موضع منطقه ای در آستانه سفر بایدن،  به درخواست‌های دولت مصر پاسخ مثبت دهد .

در همین راستا، منابع فاش کردند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ماه می در پاسخ به درخواست کمک فوری مصر برای خروج از وضعیت اقتصادی بحرانی، در مجموع چهار میلیارد دلار کمک فوری به این کشور ارائه کردند

 قاهره برای تامین نیاز مبرم به خرید فوری مواد غذایی ماهانه، به ویژه برای برخی کالاهای استراتژیک مانند گندم و دیگر غلات، به این کمک مالی نیاز مبرم داشت."

این منابع خاطرنشان کردند که در برهه اخیر مصر مذاکرات فشرده ای با تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات برای  تسریع در تکمیل خرید سهام  و سرمایه گذاری پروژه هایی در مصر داشته تا نقدینگی فوری مورد نیاز اقتصاد تامین شود و بتواند نیاز ماهانه مردم به کالاهای اساسی را تهیه کند.

به گفته آنان بحران کنونی موجب ناتوانی دولت مصر در ادامه دادن  یارانه به تعدادی از کالاها و خدمات  شده است، از سوی دیگر نهادهای امنیتی نسبت به خطر شورش عمومی در این کشور در اعتراض به افزایش قیمت ها و ناتوانی شهروندان در تامین نیازهای زندگی روزمره ، هشدار داده اند.

یکی از این منابع به العربی الجدید گفت: ریاض و ابوظبی تصمیم داشتند با بازنگری در شیوه حمایت خود از دولت مصر  از کمک مالی مستقیم و سپرده گذاری فاصله گرفته و این کار را از طریق سرمایه گذاری  و مشارکت در  پروژه‌های بزرگ اقتصادی این کشور دنبال کنند اما وخامت اوضاع مصر ، این دو کشور را ناگزیر به ارائه کمک‌های فوری کرد. وقتی  رژیم مصر احساس کرد در کوتاه مدت نمی تواند برای بهبود اوضاع داخلی ، بر دریافت وام از صندوق  بین‌المللی پول حساب کند ،  در پی راهکارهایی برای جلب کمکهای جدید از کشورهای حوزه خلیج فارس برآمد .

به گفته این منابع دولت مصر از طریق فعالان رسانه های نزدیک به خود تلاش دارد این شیوه کمک کشورهای حوزه خلیج فارس را در اذهان عمومی جا بیندازد.  این منابع می گویند مقاله اخیر "عماد الدین ادیب" روزنامه نگار مصری نزدیک به حاکمیت با عنوان " چه کسی صورت‌حساب دردناک جنگ روسیه و اوکراین را برای مصر جبران خواهد کرد؟"،  که درآن از  کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته بود  به مصر کمک کنند ، به درخواست مستقیم  نزدیکان رئیس جمهور مصر نوشته شده است .

ادیب عنوان  کرد:  قاهره از کشورهای برادر حوزه خلیح فارس انتظار دارد در مواجهه با بحران شدیدی که ثبات سیاسی کشور را تهدید می‌کند، مصر را تنها نگذارند.

وی در این مقاله با هشدار نسبت به سیل مهاجرت مصریان به خلیج‌فارس و اروپا  نوشت: در  صورتی که کشورهای عربی منابع انرژی کافی را به قیمت‌های مناسب و با تسهیلات زمان دار به مصر ارائه نکنند با موج مهاجرت شهروندان مصری مواجه خواهیم شد.

 ادیب  گفت: حمایت از طریق سپرده‌های دلاری در بانک مرکزی مصر در حد یک مسکن عمل می کند ، راه‌حل اصلی ارائه حاملهای انرژی با قیمت‌های مناسب و تسهیلات مدت دار و سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس در اقتصاد مصر است که در قالب صندوق پولی خواهد بود که به قاهره این امکان را می دهد وام مورد نیاز خود را بین 10 تا 12 میلیارد دلار ، بدون الزام به شرایط پیشنهادی مدیریت صندوق، دریافت کند.

ادیب مجموعه ای از سناریوهای فاجعه بار را پیش بینی کرد و نوشت که شورشی مشابه آنچه علیه رژیم مبارک درمصر رخ داد، در صورت تکرار به نفع کشورهای غیر عربی خاورمیانه ( ایران، ترکیه و اسرائیل) خواهد بود.

منابع آگاه با اشاره به سفر آتی جو بایدن به منطقه خاطرنشان کردند: عمده درخواست‌ عربستان در نشست با مسئولان امریکایی درخصوص مسائل منطقه ای، بر لزوم مقابله با ایران به عنوان بزرگترین رقیب منطقه ای عربستان و در مرحله دوم  تضمین آینده حکومت برای ولیعهد محمد بن سلمان خواهد بود.

این منابع افزودند: بدین منظور عربستان تلاش خواهد کرد، بیشترین حمایتها را برای خواسته های مدنظر خود بسیج کند، لذا ریاض اکنون آماده تامین درخواستهای رژیم مصر است.
irna.ir/xjJM25

**آمریکا: درحال گفت‌وگو با متحدان برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه هستیم

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن درحال گفت‌وگو با متحدان خود برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه با هدف کاهش بیشتر درآمدهای نفتی مسکو است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی که در تورنتو کانادا به سر می برد، به خبرنگاران گفت: ما درحال گفتگو در مورد سقف قیمت یا استثنای قیمتی هستیم. این اقدام محدودیت های اخیر علیه انرژی روسیه از سوی  اروپا، آمریکا، انگلیس و دیگران را تقویت می‌کند و قیمت نفت این کشور را پایین می‌آورد.

یلن افزود: این اقدام همچین درآمد ولادیمیر پوتین را کاهش می دهد و از سوی دیگر اجازه می‌دهد نفت بیشتری در بازارها عرضه شود.

وی در کنار  کریستیا فریلند وزیر دارایی کانادا مدعی شد: ما فکر می کنیم که استثناء کردن قیمت همچنین  راه مهمی برای جلوگیری از اثر گذاشتن این اقدامات به  کشورهای در حال توسعه است که با هزینه‌های بالای غذا و انرژی دست و پنجه نرم می کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که تا پایان هفته جاری در مورد توقف اخذ مالیات دولتی بر سوخت تصمیم گیری خواهد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در دلاور به خبرنگاران گفت: من درحال بررسی آن هستم. امیدوارم تا آخر هفته بر اساس داده‌های موجود به یک تصمیم‌گیری برسم.

این در حالی است که وزیر انرژی آمریکا اعلام کرده است واشنگتن از همه تولیدکنندگان نفت و گاز، از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت اوپک خواسته است تا برای مقابله با روند افزایشی قیمت بنزین، تولید نفت خود را افزایش دهند.

بایدن در حالیکه با بحران‌های مختلف از جمله انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، در نامه‌ای به شرکت‌های بزرگ نفتی کشور، از آن‌ها خواسته است تولید بنزین، گازوئیل و سایر محصولات پالایشی را افزایش دهند تا بتواند با روند افزایشی قیمت سوخت مقابله کند.

وی در نامه‌ هفته جاری خود به مدیران اجرایی این شرکت‌های نفتی گفت که کسب سود بالای بی‌سابقه برای پالایش نفت به بنزین و گازوئیل در زمان جنگ «قابل قبول» نیست و از شرکت‌ها خواست با دولت او برای رسیدگی به افزایش قیمت‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین همکاری کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، این نامه نشان‌دهنده آخرین تلاش بایدن برای رسیدگی به قیمت‌های بی‌سابقه بنزین در آمریکا است که در آخر هفته گذشته به‌طور میانگین در سطح ملی به بالای ۵ دلار در هر گالن (۳.۸ لیتر) رسید.

وزارت انرژی آمریکا پیش از این اعلام کرد که به عنوان بخشی از طرح پیشین دولت بایدن  ۴۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی نفت را به فروش می‌رساند.

 این وزارتخانه اعلام کرد که ارائه این مقدار نفت فروخته شده از ذخایر راهبردی، از ۱۶ ماه اوت آغاز شده و تا ۳۰ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در  چهارمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJLLG

**رییس اتحادیه اروپا از وضعیت نامزدی اوکراین و مولداوی حمایت کرد

چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت که از اتحادیه اروپا دعوت خواهد کرد تا در نشست این هفته به اوکراین و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه عنوان نامزد اعطا کند.

میشل در دعوت نامه ای به اعضای شورا نوشت: اکنون زمان آن است که اذعان کنیم که آینده اوکراین، مولداوی و گرجستان در اتحادیه اروپا نهفته است، من از شما دعوت خواهم کرد که به آن ها  وضعیت نامزدی اعطا کنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به ارائه حمایت های انسانی، نظامی، اقتصادی و مالی قوی به اوکراین ادامه خواهیم داد.

نشست شورای اروپا در حالی جمعه این هفته برگزار می شود که قرار است بحث در مورد پذیرش کشورهای جدید آینده در این اجلاس انجام شود.

پیش از این اورسولا فون در لاین رئیس اجرایی اتحادیه اروپا گفت که اوکراین برای عضویت در این اتحادیه کار مهمی باید انجام دهد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا با اعطای وضعیت نامزد موافقت کنند.

irna.ir/xjJLLz

**کرانه باختری در آستانه یک انفجار اجتماعی است

سخنگوی جهاد اسلامی در کرانه باختری با بیان اینکه اوضاع در این منطقه در آستانه انفجاری بزرگ است، گفت: مقاومت در همه شهرها، روستاها و اردوگاه های کرانه باختری روز به روز گسترش می یابد و این امر صهیونیست ها را به وحشت انداخته است.

طارق عزالدین روز سه شنبه در گفت و گو با ایران اکونومیست افزود: مقاومت در کرانه باختری با توجه به شرایط امنیتی پیش روی مقاومین و مجاهدین با فراز و فرودهایی روبرو است.

وی اضافه کرد: امروز مقاومت به مراحل پیشرفته خود رسیده است و در همه صحنه ها و بخش های کرانه باختری حضور دارد و این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی به شدت از آن هراس دارد زیرا این مقاومت فشار زیادی به اشغالگران وارد کرده است.

عزالدین گفت: این مقاومت از اردوگاه جنین درحال سرایت به سایر شهرها، روستاها و اردوگاه های کرانه غربی است و اوضاع این منطقه در آستانه انفجاری بزرگ است.

وی بیان کرد: دشمن صهیونیستی با ترور نیروهای مقاومت نمی تواند سرعت گسترش مقاومت را بکاهد زیرا با شهادت هر مجاهد، هزاران مجاهد دیگر در میدان حاضر می شوند و خون شهدا به ملت انگیزه دفاع و مقاومت و مبارزه بیشتر می دهد.

سخنگوی جهاد اسلامی در کرانه باختری گفت: ملت ما می داند که اشغالگران غیر از زبان زور نمی فهمند و برای پاسخ و مقابله با جنایت های آن ها و آزادسازی سرزمینشان راهی جز انجام عملیات های مسلحانه نیست.

عزالدین اضافه کرد: هماهنگی و همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با اشغالگران فقط در راستای خدمت به رژیم اشغالگر است و این هماهنگی خنجری در پشت مقاومت به شمار می رود.

وی افزود: تشکیلات خودگردان باید به نقش اصلی خود که برای آن تشکیل شده است بازگردد، وظیفه این تشکیلات حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت است و نه توطئه و همکاری با اشغالگران سرزمین فلسطین.

عزالدین اظهار کرد: ملت فلسطین، همکاری تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی را محکوم می کند و مسئولان تشکیلات باید در محاسبات خود بازنگری کنند و به دایره همبستگی ملی به عنوان تنها راه مقابله با اشغالگری بازگردند.

وی گفت: همه تلاش های رژیم صهونیستی از سرکوب ملت تا هدف قراردادن مقاومت از طریق ترور و دستگیری و محاصره غزه تا تلاش برای عادی سازی روابط سودی به حال این رژیم ندارد.

سخنگوی جهاد اسلامی در کرانه باختری تصریح کرد: عادی سازی روابط با اشغالگران سودی به حال کشورها و رژیم های خودفروخته نیز ندارد و این رژیم ها را به مزدور و شریک اشغالگران در جنایت ها و ریختن خون ملت فلسطین و خائن به ملت، آرمان و مقدسات ما تبدیل می کند.

عزالدین افزود: امروز مقاومت فلسطین به جایگاهی دست یافته که می تواند درس فراموش نشدنی به اشغالگران دهد و توازن قوا در فلسطین نسبت به سال های گذشته بسیار تغییر کرده است.

وی گفت: مقاومت فلسطین امروز قدرتمندتر از قبل شده است و می داند چه امکانات و فرصت هایی دارد و چه وظیفه ای برعهده دارد و این مقاومت از حمایت و پشتیبانی محوری مخلص برخوردار است.

عزالدین اضافه کرد: ارتشی که شکست ناپذیر نامیده می شد امروز مغلوب مقاومت شده است و ملت ما می تواند ضربات دردناکی به این ارتش مجهز وارد کند.

وی افزود: کار این رژیم به جایی رسیده است که ده ها گردان را به مدت چند ماه برای مقابله با مجاهدان در کرانه باختری یا دفاع از شهرک نشینان در حالت آماده باش نگاه می دارد.

این عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی گفت: امروز عادی سازی روابط برخی رژیم های منطقه با اشغالگران نوعی پالایش و پاکسازی صف مخلصان از خائنان است و ما در مرحله غربالگری و مشخص شدن حامیان حق از حامیان باطل قرار داریم.

عزالدین با بیان اینکه "امروز گزینه سومی وجود ندارد؛ یا باید در کنار حق، فلسطین و محور مقاومت یا با اشغالگران و مستکبران ایستاد" افزود: هنگامی که این رژیم نابود شود، سازشکاران و همکاران آن نیز نابود خواهند شد و ما از هم اکنون به آن ها می گوییم که عادی سازی روابط با صهیونیست ها سودی به حال آن ها ندارد و این خیانت در تاریخ به نام آن ها ثبت خواهد شد.

وی اضافه کرد: حکام کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی به زودی هزینه سنگین این خیانت را خواهند پرداخت زیرا ملت های آن ها برای همیشه ساکت نخواهند نشست.

عزالدین گفت: مقدسات ما فقط متعلق به ملت فلسطین نیست بلکه متعلق به امت اسلامی و عربی است و از این رو سازشکاران به همه امت های اسلامی و عربی خیانت کرده اند.

وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تلاش می کند از طریق برقراری روابط با برخی رژیم های منطقه نشان دهد که در کشورهای عربی و اسلامی نفوذ و طرفدار دارد و ملت و مقاومت فلسطین حامی و پشتیبانی ندارد.

سخنگوی جهاد اسلامی در کرانه باختری گفت: امروز مقاومت در غزه و کرانه باختری در بهترین شرایط خود قرار دارد و توانایی مقاومت برای بازسازی سریع خود بزرگترین چالش رژیم اشغالگر است.

عزالدین افزود: دشمن صهونیستی می داند که مقاومت از نظر نیرو و تجهیزات به جایی رسیده است که می تواند سالها به مبارزه ادامه دهد و عقب نشینی نکند.

وی اضافه کرد: پس از نبرد شمشیرقدس تغییراتی در توازن قوا ایجاد شد و مقاومت در این نبرد ثابت کرد که می تواند اشغالگران را شکست دهد و اشغالگران می دانند که برای دفاع از سرزمین و مقدساتمان در چه سطحی از آمادگی هستیم.

irna.ir/xjJLKP

**کرملین: روسیه دیگر به غرب اعتماد نخواهد کرد

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه روسیه دیگر به غرب اعتماد نخواهد کرد، گفت: جنگ اوکراین طولانی خواهد بود.

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سئوال شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا درخصوص طولانی شدن جنگ اوکراین، گفت: بله این بحران برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، اما ما دیگر هرگز به غرب اعتماد نخواهیم کرد.

پیش از این، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفته بود که گفت وگو بین واشنگتن و مسکو به بن بست رسیده است. به گفته این دیپلمات، روابط دوجانبه که پیش از این در چند سال گذشته دچار بحران عمیقی شده بود، اکنون به نقطه حساسی رسیده است.

آنتونوف گفته بود گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور در پایین ترین سطح خود قرار دارد و اعتماد بین مسکو و واشنگتن حتی برای همکاری در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف از بین رفته است.

روابط روسیه و آمریکا از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین به تیرگی گرایید و حتی برخی کارشناسان درباره احتمال شروع جنگ جهانی سوم یا تقابل هسته ای بین این دو قدرت اتمی ابراز نگرانی کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJLND

**کانادا به دنبال توقیف دارایی‌های روسیه

یک وزیر دولت کانادا اعلام کرد که اتاوا قصد دارد قانون توقیف دارایی‌های تحریم شده روسیه را تصویب کند.

کریستیا فریلند وزیر دارایی کانادا روز دوشنبه (به وقت محلی) در یک نشست اقتصادی در تورنتو گفت:امیدواریم که در روزهای آینده قانون بودجه به تصویب برسد و برای نخستین بار در کانادا شامل اقداماتی باشد که به ما اجازه انسداد و همچنین توقیف دارایی‌های تحریم شده را بدهد.

وی افزود:کانادا با آمریکا و دیگر شرکای بین المللی خود در اینباره گفت و گو کرده است. این مساله برای یافتن پول بازسازی اوکراین بسیار بسیار مهم است.

فریلند تصریح کرد: من نمی توانم به جز دارایی های مصادره شده روسیه، به منبع مناسب تری برای این بودجه فکر کنم.

کانادا 19 خرداد با اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه صادرات ۲۸ نوع خدمات پشتیبانی مانند حسابداری و تبلیغات را که برای فعالیت صنایع نفت، گاز و شیمیایی روسیه مورد نیاز است، ممنوع کرد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا گفت که این اقدامات بر تجارت مسکو که حدود ۵۰ درصد از درآمدهای بودجه فدرال روسیه را تشکیل می دهد، تأثیر می گذارد.

کانادا اسفند ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه روسیه از جمله رومن آبراموویچ میلیاردر برجسته روس اعلام کرد. در آن زمان پنج تن از رهبران ارشد تجاری روسیه به فهرست کسانی اضافه شدند که ادعا شده پوتین را در جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند. 
همچنین کاترینا تیخونووا و ماریا ورونتسوا دختران پوتین در میان ۱۴ نفری هستند که به فهرست تحریم‌های کانادا اضافه شده‌اند.

irna.ir/xjJLNm

**کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا/ هلند با کمبود انرژی مواجه می‌شود

دولت هلند در پی تصمیم روسیه مبنی بر کاهش صادرات گاز به اروپا، اعلام کرد نمی‌تواند به پمپاژ گاز کافی در تاسیسات ذخیره‌سازی خود ادامه دهد و نیاز به اتخاذ اقدامات فوری دارد.

تهران- ایران اکونومیست- دولت هلند در پی تصمیم روسیه مبنی بر کاهش و حتی قطع صادرات گاز به اروپا، اعلام کرد نمی تواند به پمپاژ گاز کافی در تاسیسات ذخیره‌سازی خود ادامه دهد و نیاز به اتخاذ اقدامات فوری دارد.

«راب یتن» وزیر آب‌وهوا و انرژی هلند،گفت که کشورش مانند کل اروپا قادر نخواهد بود تا زمستان بدون در پیش گرفتن اقدامات اضطراری به  پمپاژ کافی گاز به انبارها ادامه دهد.

وی افزود: ما شاهد هستیم که عرضه گاز از روسیه به اروپا به سرعت در حال کاهش است. لذا بدون اقدامات فوری، تضمینی وجود ندارد که بتوانیم ذخیره‌سازی گاز را به اندازه کافی انجام دهیم و برای زمستان آماده شویم.

از این رو دولت هلند تصمیم گرفته‌ است تغییراتی در سیاست خود ایجاد کند؛ از جمله یک طرح ضد بحران که بر اساس آن هلند با هدف کاهش خطر کمبود گاز، محدودیت‌های عملکرد نیروگاه‌های زغال‌سنگ را برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ لغو کرده‌است. در پی تصمیم روز گذشته دولت هلند، کابینه وزرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروگاه‌های زغال‌سنگ این کشور دوباره مجاز به فعالیت با تمام ظرفیت هستند.

در این بیانیه همچنین آمده‌ است که شرکت‌های گاز باید اطلاعات مربوط به عرضه را به صورت روزانه به دولت ارائه دهند. دولت هلند از شرکت‌ها و خانوارها هم خواسته‌است در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

وزیر آب و هوا و انرژی هلند همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده، تاکید کرد که از این بعد هر متر مکعب گاز شمارش می‌شود و  بنابراین دولت از شرکت‌ها و خانوارها می‌خواهد حتی در تابستان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

دولت هلند در عین حال خاطرنشان کرده‌است که در حال حاضر کمبود گاز در کشور وجود ندارد.

irna.ir/xjJLPp

**ادعای شولتس: پوتین دنبال تقسیم اروپا به حوزه‌های نفوذ است

صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهوری روسیه را به تلاش برای تقسیم اروپا به حوزه‌های نفوذ متهم‌ کرد و مدعی شد: ولادیمیر پوتین نگران سرایت مردم‌سالاری از کشورهای همسایه به کشورش است.

اولاف شولتس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به ترس از مردم‌سالاری متهم کرد و گفت: پوتین دنبال تقسیم اروپا و بازگشت به دوره‌ای است که بخش‌های مختلف جهان حوزه نفوذ یکی از قدرت‌ها بود.

براساس این گزارش، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری روسیه باید حضور جوامع مردم‌سالار در همسایگی کشورش را بپذیرد جوامعی که هر روز به مسکو نزدیک‌تر می شوند و روشن است که پوتین نگران سرایت جرقه‌های مردم‌سالاری به کشورش است.  

شولتس در ادامه از افزایش قیمت انرژی برای یک بازه زمانی طولانی‌مدت خبر داد و ادعای روسیه مبنی بر کاهش صادرات گاز به اروپا، به خاطر نبود قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری سامانه‌های ارسال گاز را غیرقابل قبول عنوان‌کرد.

روسیه اعلام‌کرده به خاطر تحریم‌های غرب، قادر به تامین قطعات مورد نیاز سامانه‌های ارسال گاز به اروپا نیست و این موضوع، صادرات گاز مسکو به قاره سبز را با مشکل مواجه کرده‌است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی، با رد اظهارات شولتس به کنایه نوشت: جرقه‌های مردم‌سالاری آلمان، تاکنون چند بار روی سر ما پخش شده است و اجازه آتش‌سوزی دیگری را نخواهیم‌داد.

باوجود وابستگی آلمان به گاز وارداتی از روسیه و احتیاط این کشور برای حمایت علنی تسلیحاتی از کی‌یف، شولتس از جمله رهبران اروپایی است که از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌است. پیش از این، مقام های اوکراینی، برلین را متهم به بی‌عملی در قبال جنگ در این کشور کرده‌بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJLQv

**سردبیر فوربز: برای کنترل تورم، مردم آمریکا را تهیدست می‌کنند

استیو فوربز سردبیر نشریه اقتصادی فوربز در گفت‌وگو با شبکه محافظه کار نیوزمکس علیه اقدام بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره و "تهدیست کردن مردم آمریکا برای حل بحران تورم" هشدار داد.

در ماه های اخیر عواملی چند همچون جنگ روسیه و اوکراین قیمت ها را در آمریکا افزایش داده و به یکی از دغدغه های اصلی رای دهندگان آمریکایی تبدیل شده است. در شرایطی که نرخ تورم در ماه مه به ۸.۶ درصد رسید، مصرف کنندگان شاهد افزایش بهای بسیاری از محصولات و خدمات از جمله مواد غذایی و بنزین هستند که ۵ دلار در هر گالن (لیتری یک دلار و ۲۵ سنت) به فروش می رسد.

بانک مرکزی آمریکا چند روز پیش و برای کنترل نرخ بالای تورم تصمیم گرفت تا نرخ بهره را به بیشترین مقدار در ۲۸ سال اخیر افزایش دهد. گفته می شود که اقدام بانک مرکزی آمریکا برای منصرف ساختن مردم از خرید به خصوص خرید های کلانی همچون خانه و کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت ها انجام شده است.

فوربز در این گفت و گو هشدار داد که افزایش نرخ بهره آسیب شدیدی به مصرف کنندگان خواهد زد و افزود که به جای آنکه با نرخ بالای بهره اقتصاد آمریکا "مجازات شود"، بانک مرکزی باید تلاش خود را صرف تثبیت ارزش دلار کند.

وی پیش بینی کرد ماه های آتی که نرخ بهره وام مسکن تغییر یافته و هزینه گرمایش در زمستان افزایش یابد، افزایش نرخ بهره تاثیر سوء خود بر مصرف کنندگان را نشان خواهد داد.

طبق پیش بینی نزدیک به ۷۰ درصد از اقتصاددانان، آمریکا در سال آینده میلادی دچار رکود خواهد شد.

irna.ir/xjJLRV

**اسپوتنیک: آمریکا در حال انتقال محرمانه سلاح به سوریه است/ حفر تونل ۱۲ کیلومتری در مرز سوریه و عراق

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از اقدام آمریکا در انتقال محرمانه تسلیحات به سوریه خبر داد و اعلام کرد: شمار کامیون های نظامی که ارتش آمریکا در چند روز گذشته وارد پایگاه های غیرقانونی خود در شمال سوریه کرده، افزایش داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی خود در حومه شهر الحسکه در سوریه نوشت: آمریکای اشغالگر ۳۰ کامیون حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی را در قالب یک کاروان از گذرگاه زمینی غیرقانونی "الولید" در مرز مشترک سوریه با عراق وارد پایگاه های غیرقانونی خود در دو استان الحسکه و دیرالزور سوریه کرده است.

برپایه این گزارش، ارتش آمریکا پنجشنبه گذشته نیز یک کاروان نظامی بزرگ شامل ۷۶ کامیون را وارد پایگاه های غیرنظامی خود در سوریه کرده بود. این بزرگ ترین کاروان نظامی به شمار می رود که ارتش آمریکا از اقلیم کردستان عراق و از طریق گذرگاه مرزی غیرقانونی الولید وارد استان الحسکه سوریه کرده است.

اسپوتنیک افزود: با این کاروان جدید، شمار کامیون های آمریکایی که در طول چهار روز گذشته وارد سوریه شد، به ۱۳۶ دستگاه رسید.

از سوی دیگر، منابع آگاه در حومه الحسکه در گفت وگو با اسپوتنیک فاش کردند: شبه نظامیان موسوم به "نیروهای دموکرات سوریه" (قسد) که از حمایت ارتش آمریکا برخوردار هستند، تونلی را حفر کرده اند که بخش "سنجار" در  استان نینوای عراق را به مناطق تحت سیطره خود در استان الحسکه سوریه متصل می کند.

منابع مزبور افزودند: قسد از راه این تونل به طول تقریبا ۱۲ کیلومتر، عناصر جنگجو و تسلیحات و تجهیزات نظامی را از عراق به سوریه انتقال می دهد.

این منابع فاش کردند: درپی قصد ترکیه برای اجرای عملیاتی نظامی به منظور سیطره بر شهرهای منبج و تل رفعت در سوریه، قسد اخیرا از راه این تونل تعداد زیادی از جنگجویان خود را اعزام کرده است. 

این درحالی است که مقاومت شهروندان سوری در مناطق تحت تردد و اشغال کاروان های اشغالگران آمریکایی همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که اهالی روستای «تل اسود» در حومه شهر الحسکه جلوی عبور یک کاروان خودروهای زرهی نیروهای اشغالگر آمریکایی را گرفته و آن‌ها را وادار به عقب‌ نشینی کردند.

همچنین اهالی روستای “حامو” سوریه همراه با نیروهای مستقر در یک مرکز ایست و بازرسی ارتش سوریه مانع عبور کاروان خودروهای نظامی اشغالگران آمریکایی شده و آن‌ها را وادار به عقب‌ نشینی کردند.

طی ماه های گذشته بارها روستاییان سوری با بستن راه و ایجاد زنجیره های انسانی و کمترین امکانات از جمله با ادوات کشاروزی از عبور کاروان های نظامی و لجستیکی آمریکایی ها جلوگیری کرده‌اند.

irna.ir/xjJLS5

**حزب الله: آمادگی مقاومت مانع تجاوز اسراییل به لبنان شد

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: آمادگی مقاومت باعث شده تا رژیم صهیونیستی از تجاوز به لبنان انصراف دهد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان شب گذشته در سخنانی به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس حزب‌الله اظهار داشت: «توان و اقتدار نظامی حزب‌الله در خشکی و دریا و امکانات منحصر به فرد و فراوانی که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده محور مقاومت فراهم کرده و همچنین حضور ایشان در اتاق عملیات مقاومت در جریان حملات اسرائیل، دشمن صهیونیستی را غافلگیر کرد، کما اینکه حزب الله با برنامه ریزی دقیقش در مناطق نظامی و تجهیز به شکل مستقل در مقابله با تهاجم همه جانبه، دشمن را غافلگیر کرد و این یکی از خلاقیت‌ها و برنامه‌های رهبر الهام بخش و استثنایی شهید عماد مغنیه است».

وی با اشاره به فعالیت سیاسی حزب الله خاطرنشان کرد: «از سال ۱۹۹۲ فعالیت پارلمانی حزب‌الله آغاز شد و این جنبش توانست بر قوانین تأثیر بگذارد و به مناطقی که نمایندگی آن را بر عهده داشت، خدمت کند، اما تا سال ۲۰۰۵ در هیچ دولتی شرکت نکرد و علل بحران اجتماعی-اقتصادی به تروریسم و ‌توطئه آمریکا محدود نمی شود».

معاون نصرالله تأکید کرد که «توطئه و تروریسم آمریکا علیه لبنان تنها به بحران اقتصادی و اجتماعی در این کشور خلاصه نمی شود، بلکه این بحران شامل فساد گسترده دولت در همه سطوح و ماهیت سیستم فرقه‌ای و طایفه‌ای است که از مفسدان محافظت می کند».

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: «محور مقاومت در این چهل سال در سیر صعودی، پیروزی‌های بزرگ، تغییر و تحولات کلیدی در منطقه، شکست سناریوهای آمریکایی-‌اسرائیلی، بیداری ملت‌های فلسطین، احیای موضوع فلسطین و قدس و در اولویت قراردادن آن به عنوان قطب‌نما در راه رهایی و استقلال، قدم برداشته است».

irna.ir/xjJLTg

**تمدید معافیت ۱۳ مقام طالبان افغانستان از تحریم‌های سازمان ملل

پس از پایان مهلت معافیت‌ سفر ۱۵ مقام «امارت اسلامی» افغانستان از سوی سازمان ملل، شورای امنیت این نهاد بین المللی می‌گوید برای ۱۳ مقام طالبان معافیت سفر حداقل برای دو ماه تمدید شده است.

این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی افغانستان به سبب اعمال محدودیت بر آموزش دختران تمدید نشده است.

بر اساس این گزارش، «سید احمد شهیدخیل»؛ معاون سرپرست وزارت معارف طالبان و «عبدالباقی بصیر اول شاه»، معروف به «عبدالباقی حقانی»؛ سرپرست وزارت تحصلات عالی، شامل افرادی هستند که ممنوعیت سفر آنها تمدید نشده‌ است.

همچنین شماری از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند پس از مذاکرات دشوار کمیته‌ سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌های طالبان، معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان به مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

به گفته‌ دیپلمات‌ها شماری از کشورها خواستار لغو همه‌ معافیت‌های سفر طالبان به‌ دلیل بدترشدن وضعیت حقوق زنان هستند، این درحالیست که شمار دیگری از کشورها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده اند.

یک منبع دیپلماتیک نیز گفته است براساس مفاد این توافق‌نامه، این معافیت به‌طور خودکار برای ۱۳ مقام طالبان در ماه سوم تمدید خواهد شد، مگر این‌که یکی از اعضای شورا اعتراض کند.

تحریم‌های سفر بر مقام‌های طالبان در سال ۱۹۹۹ وضع شده بود؛ اما سه سال پیش به سبب برگزاری مذاکرات صلح، شماری از مقام‌های طالبان از این تحریم‌ها معاف شدند.

بر اساس این گزارش تاکنون طالبان در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.

در تاریخ ۲۹ خرداد ماه سال جاری نیز، «هیتر بار» Heather Barr مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان، نشان دهنده عدم تعهد به حقوق زنان افغانستان به شمار می‌آید.

دیدبان حقوق بشر در پیامی توئیتری نوشت: تمدید این معافیت می تواند این پیام روشن را القاء کند که جامعه بین‌المللی هیچ تعهد واقعی به حقوق زنان ندارد.

وی همچنین در این پیام افزود: اجازه ندهید بدرفتاری‌های شدید در برابر زنان و دختران بدون عواقب باشد.

هیتر بار همچنین در این پیام توئیتری خود نوشت: پایان دادن به معافیت سفر مقام‌های طالبان به معنای دست کشیدن از تعامل با این گروه نیست.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر پیش از این نیز خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های بلندپایه طالبان از جمله «ملاهبت‌الله آخندزاده»، رهبر این گروه، «عبدالحق وثیق» رییس سازمان استخبارات، «شیخ محمد خالد حنفی» وزیر امر به معروف این گروه شده بود.

بر اساس ادعای دیدبان حقوق بشر، افراد مذکور در نقض جدی حقوق بشری دست داشته اند.

irna.ir/xjJLTG

**نگرانی از شیوع موج جدید کرونا در انگلیس با افزایش ۲۴ درصدی موارد بستری

تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان دهنده افزایش مجدد آمار ابتلا به کرونا و شمار بیمارانی است که در مراکز بهداشتی به دلیل ابتلا به این ویروس بستری شده‌اند.

آماری که امروز (سه‌شنبه) توسط سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۷۲۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های انگلیس بستری هستند که این میزان به نسبت هفته قبل یک هزار ۱۲۴ نفر معادل ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

کارشناسان معتقدند که گردهمایی مردم در مراسم جشن‌های سلطنتی و تعطیلات مدارس به گسترش ویروس کرونا کمک کرده است. اما این تصور وجود دارد که با اعتصاب گسترده شبکه ریلی و خانه‌نشین مردم تا پایان هفته، سیر صعودی آمارها متوقف شود.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که ۴۸ درصد مردم  انگلیس در هفت روز گذشته ماسک بر صورت داشتند. این درحالیست که شش ماه پیش، در اوج شیوع اومیکرون ۹۵ درصد مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک حمل می‌کردند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد فقط ۳۶ درصد انگلیسی‌ها نسبت به تبعات کرونا بر زندگی خود نگران هستند. این میزان در ابتدای سال جاری میلادی ۶۱ درصد بوده است.

بررسی مرکز آمار ملی انگلیس (ONS) نشان می‌دهد که در هفت روز گذشته از هر ۵۰ نفر، یک نفر در انگلیس به کرونا مبتلا بوده است. این درحالیست که هفته قبل از آن، آمار بر پایه یک به ۷۰ بود.

مدیران سازمان بهداشت انگلیس نسبت به موج جدید شیوع کرونا که تلاش‌های صورت گرفته برای مهار این ویروس را نابود کند هشدار داده‌اند. «پروفسور پل هانتر» از دانشگاه ایست آنگلیا در این‌باره معتقد است که افزایش موارد ابتلا به کرونا در مقایسه با آنچه در ماه ژانویه (اوج شیوع کرونا) مشاهده شد، تأثیر شدیدتری بر اقتصاد و خدمات عمومی انگلیس خواهد داشت.

گقته می‌شود که افزایش آمار مبتلایان احتمالاً ناشی از شیوع انواع جدیدتر سویه اومیکرون موسوم به BA.۴ و BA.۵ است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که انواع BA.۴ و BA.۵ درجه ای از "فرار ایمنی" دارند؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن دیگر نمی تواند ویروس را تشخیص دهد یا با آن مبارزه کند.

گزارش‌ها حاکیست که تعداد بیماران بستری شده در تخت‌های مجهز به دستگاه تنفس مصنوعی اندکی افزایش یافته و از ۱۲۸ به ۱۵۰ نفر رسیده است.

پروفسور سیمون کلارک از دانشگاه ریدینگ هشدار داد: افزایش تعداد بیماران بستری شده در مراکز بهداشتی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند خبر بدی است. آن‌ها برای بیماران شیمی‌درمانی و آن‌هایی که دچار نقص ایمنی و در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند، خطر ایجاد می‌کنند.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی انگلیس می‌گوید که احتمالاً تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا برای همه افراد بالای ۶۵ سال و همچنین ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان، کارکنان خط مقدم حوزه سلامت و مراقبت‌های اجتماعی و افراد ۱۶ تا ۶۴ ساله در فصل پائیز لازم باشد.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۸۰۶ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد یک میلیون و ۳۳ هزار و ۸۷۳ نفر دو بار یا بیشتر به این ویروس مبتلا شده‌اند. کرونا تاکنون جان ۱۹۶ هزار و ۶۴۳ شهروند انگلیسی را گرفته است. طبق آمارها هفته‌ای حدود ۲۱۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

این درحالیست که از جمعیت ۱۲ سال به بالا، ۹۳.۱ درصد مردم نخستین دوز واکسن ضد کرونا، ۸۷.۱ درصد دو دوز و ۶۸.۵ درصد سه دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند.

دولت انگلیس سه ماه پیش تمام محدودیت‌های کرونایی را که طبق یک برآورد اولیه ۲۵۱ میلیارد پوند به اقتصاد زیان زد لغو کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگلیس آزمایش رایگان کرونا برای عموم از روز جمعه (۱۲ فروردین) متوقف و به افرادی که دارای علائم کرونایی هستند صرفا توصیه شده در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا بهبود یابند. گفته می‌شود که آزمایش رایگان کرونا در کنار محدودیت‌های ناشی از این بیماری، بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته است.

شبکه خبری اسکای در گزارشی از احتمال موج جدید کرونا در فصل تابستان خبر داد. در این گزارش آمده است این تحول می تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته باشد. بسیاری از کسب‌وکارها، از جمله خطوط هوایی، با کمبود نیرو مواجه هستند و آخرین چیزی که آنها انتظار دارند شیوع کرونا در کشور است.

irna.ir/xjJM4W

**حمله بمب افکن های اف-۱۶ عراق به مواضع داعش

جنگنده بمب افکن های اف - ۱۶ نیروی هوایی ارتش عراق در عملیاتی مواضع و مخفیگاه های گروه تروریستی «داعش» را در مناطقی از استان کرکوک واقع در شمال این کشور بمباران کردند.

بمب افکن های اف-۱۶ صبح امروز (سه شنبه) با یورش به مقرهای داعش در منطقه «وادی الشای» از مناطق مهم استقرار و مخفیگاه تروریست ها در استان کرکوک، مواضع آنها را در هم کوبیدند. 

در این حملات که در چند نوبت و با همکاری سازمان مبارزه با تروریسم عراق انجام گرفت، انبارها و پناهگاه های داعش منهدم شد.

این سومین عملیات هوایی ارتش عراق با مشارکت بمب افکن های اف-۱۶ علیه مواضع و مخفیگاه های داعش در استان های شرقی و شمالی این کشور در یک هفته اخیر است. نیروی هوایی عراق در این مدت دو رشته عملیات هوایی علیه تروریست های داعش در استان های صلاح الدین و دیاله انجام داده بود.

سازمان اطلاعات و امنیت عراق در بیانیه‌ای با تشریح عملیات دستگیری این تروریست اعلام کرد، نیروهای امنیتی برای والی الأنبار ملقب به «ابو منصور» و سه تن از همراهانش کمین گذاشته و پس از رصد دقیق تحرک آن‌ها در صحرای الأنبار، وی را هدف قرار داده و کشتند.

این تروریست جنایتکار یکی از مسئولان هدف قرار دادن شهروندان عراقی در جاده بین‌المللی «الرطبه» بوده و مسئولیت‌های دیگری را در گروه تروریستی داعش بر عهده داشته و میان عراق و سوریه در رفت و آمد بود.

بقایای عناصر داعش با وجود شکست سال ۲۰۱۷ این گروه، همچنان در برخی مناطق دوردست استان‌های شمالی، غربی و شرقی عراق همچنان فعال هستند و هر از چندی در این مناطق دست به اقدام‌های تروریستی و ناامنی می‌زنند.

در مقابل، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

هفته گذشته در عملیات امنیتی دیگری، نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) مناطق «حی العظیم» در استان دیاله و پناهگاه‌های گروه جنایتکار داعش را پاکساری و منهدم کردند.

irna.ir/xjJM5b

**لو پن خطاب به مکرون: صدای فرانسویان را بشنو!

رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی فرانسه با اشاره به نتایج انتخابات ۲۰۲۲ پارلمانی، خطاب به رئیس جمهور این کشور تاکید کرد: از دست دادن اکثریت مطلق پارلمان عواقبی دارد و امانوئل مکرون باید صدای مردم فرانسه را بشنود.

انتخابات پارلمانی فرانسه که دور دوم آن یکشنبه هفته جاری برگزار شد، منجر به از دست دادن اکثریت مطلق کرسی‌های آن توسط ائتلاف حامیان مکرون شد؛ روندی که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و دولت را در تنگناهای بسیاری قرار داد.

در ادامه این روند، نخست وزیر فرانسه که باید حمایت پارلمانی را نیز داشته باشد، امروز سه شنبه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد که مکرون آن را نپذیرفت.

مارین لو پن با اشاره به این شرایط، اظهار داشت: تغییر الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه موضوعی نیست که چیزی را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: آنچه فرانسوی‌ها گفته‌اند و با رای خود (روز یکشنبه) بیان کرده‌اند باید شنیده شود.

لو پن اضافه کرد: مکرون نمی‌تواند به سیاستی که در پیش گرفته است ادامه دهد، زیرا این سیاست در آخرین انتخابات پارلمانی اکثریت مطلق را به دست نیاورد.

مانوئل بومپارد مدیر مبارزات انتخاباتی ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر که حال به مهمترین اپوزیسیون دولت تبدیل شده است نیز به شبکه BFMTV گفت: ما دولتی به رهبری بورن داریم که بر اساس واقعیت به حکم شاهزاده (مکرون) در آنجا حضور دارد؛ زیرا در حال حاضر هرگز توسط نمایندگان تایید نشده است.

وی ضمن اظهار تاسف نسبت به این موضوع، خطاب به نخست وزیر فرانسه، گفت: چند هفته دیگر به پشتوانه شاهزاده در آنجا بمان.

بومپارد اظهار داشت: استعفای بورن مشروع بود، زیرا وی مشروعیت ادامه رهبری را ندارد.

مکرون امروز با لغو نشست شورای وزیران در کاخ الیزه، میزبان گروه های سیاسی راه یافته به مجلس است. هدف از این نشست «یافتن راه حل سازنده» اعلام شده است.

ناکامی احزاب طرفدار مکرون در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس، بورن را از دیروز با فراخوان‌های متعددی برای استعفا مواجه کرد. 

«اولیویا گرگوری» سخنگوی دولت اما با تاکید بر باقی ماندن الیزابت بورن در ترکیب کابینه اعلام کرده بود: سه وزیری که موفق نشدند در انتخابات مجلس پیروز شوند کابینه را ترک می کنند.

مردم فرانسه هفته گذشته و این هفته (۱۲ و ۱۹ ژوئن/ ۲۲ و ۲۹ خرداد) در دو دوره انتخابات پارلمانی کشورشان صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس را مشخص کردند.

در انتخابات پارلمانی فرانسه که نتایج آن شامگاه یکشنبه اعلام شد، احزاب طرفدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ۲۴۵ کرسی را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب مکرون دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود از حمایت اکثریت قاطع نمایندگان محروم شد.

مهمترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» نیز که با رهبری «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.

حزب راستگرای افراطی «مجمع ملی» با رهبری «مارین لو پن» رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.

ناکامی مکرون در کسب اکثریت از سویی دولت او را در موضع ضعف در برابر احزاب مخالف قرار داده است و از سوی دیگر بیم بروز بن بست سیاسی  درفرانسه در صورت عدم همراهی احزاب صاحب بیشترین کرسی ها در مجلس با برنامه‌های دولت را در طبقه سیاسی این کشور ایجاد کرده است.

irna.ir/xjJM5q

**زمستان در تابستان؛ بارش برف در بامیان

منابع محلی افغانستان از بارش برف سنگین و بی سابقه در برخی مناطق ولایت بامیان خبر دادند.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) با اعلام این خبر افزود: بامیان ولایتی سردسیر و کوهستانی است اما بارش برف در آستانه فصل تابستان دست‌کم در ۲۰ سال اخیر ‌سابقه نداشته ‌است.

به گزارش این منبع خبری، امروز (سه شنبه ۳۱ خرداد) شماری از مردم در مناطق مختلف بامیان، با فرستادن عکس می‌گویند امسال به گونه کم سابقه در مناطق آنها در آغاز فصل تابستان برف باریده است.
 
ساکنان روستاهای اطراف شهر بامیان و منطقه قرغنه‌توی این ولایت می‌گویند شب گذشته در بسیاری از قریه های این مناطق شاهد بارش برف بوده اند و هوا نیز به گونه چشمگیری سرد شده است.
 
شیخ محمد حکیم ساکن منطقه قرغنه تو به آوا می‌گوید: تقریباً تمام نقاط این منطقه، رنگ سبز بهاری خود را به رنگ سفید و برفی تبدیل کرده که این رویداد حداقل در ۲۰ سال گذشته و در این فصل سال بی سابقه بوده است.
 
به گفته وی، بارش برف در این وقت سال و سردی هوا مشکلاتی را برای دام ها و محصولات زراعی مردم به وجود خواهد آورد.

irna.ir/xjJM6z

**انگلیس: تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال می‌کنیم

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که این کشور تا خروج کامل روسیه از خاک اوکراین تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید خواهد کرد.

لیز تراس که روز سه‌شنبه به سووالات نمایندگانی در پارلمان پاسخ می‌داد افزود: ما مصمم هستیم تسلیحات بیشتری تهیه کنیم، تحریم های بیشتری اعمال کنیم و از اوکراین برای بیرون راندن روسیه از قلمرو خود حمایت کنیم.

irna.ir/xjJM6X

**پوتین: اولین موشک قاره‌پیمای «سارمات» اواخر ۲۰۲۲ در خدمت ارتش قرار می‌گیرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه اعلام کرد موشک «سارمات» که جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای این کشور است، اواخر سال ۲۰۲۲ در خدمت ارتش قرار می گیرد.

پوتین در نشستی با فارغ التحصیلان موسسات آموزش عالی نظامی گفت: آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای سنگین سارمات انجام شده است.

وی افزود:  برنامه ریزی شده است که پایان سال جاری اولین مجموعه از این نوع موشک در خدمت رزمی قرار گیرد.

سازمان فضایی روسیه موسوم به روسکوسموس قصد دارد در مجموع ۴۶ موشک سارمات برای تامین نیاز ارتش روسیه بسازد.

براساس اعلام  وزارت دفاع روسیه، سارمات از قابلیت شلیک به اهدافی با برد بالا با استفاده از مسیرهای پروازی مختلف برخوردار بوده و تضمین شده است که بر هر گونه سیستم دفاع موشکی موجود و مربوط به آینده غلبه کند.

ارتش روسیه اولین آزمایش موشک سارمات را ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) انجام داد.

irna.ir/xjJM78

**نخست وزیر ژاپن: محدودیتی برای هزینه‌های دفاعی نداریم

نخست وزیر ژاپن که وعده افزایش بنیادین بودجه دفاعی کشورش را داده، روز سه شنبه تاکید کرد که هیچ گونه سقف و محدودیت برای تامین هزینه نیازهای دفاعی این کشور وجود ندارد.

فومیو کیشیدا در ماه‌های گذشته و بدنبال آغاز جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تنش‌ها در آسیا به دلیل آزمایشات موشکی کره‌شمالی وعده داده تا بنیان‌های دفاعی ژاپن را ظرف پنج سال آینده تقویت کند.

این موضوع به یکی از مسائل مورد توجه و تاثیرگذار برای ژاپنی‌ها به ویژه برای حضور در انتخابات پیش روی پارلمان این کشور تبدیل شده است که قرار است از روی دهم جولای برگزار شود. قرار است مبارزات انتخاباتی نیز از فردا در این کشور آغاز شود.

نخست وزیر ژاپن که در جریان یکی از مناظرات با رهبران احزاب سخن می‌گفت، درباره اینکه برنامه او برای افزایش هزینه‌های دفاعی ژاپن چیست و چگونه قرار است آن را تامین مالی کند، اظهار داشت: هیچ‌گونه هدف رقمی برای این موضوع وجود ندارد- و اینکه این موضوع در گفت‌وگو با جو بایدن رییس جمهور آمریکا مطرح نشد.

وی افزود: ما هیچ‌گاه درباره اهداف رقمی در ذهن خود گفت‌وگو نمی‌کنیم... چیزی که من قصد دارم آن را ایجاد کنم، ظرفیت لازم دفاعی برای کشور طی پنج سال آینده است همزمانی با اینکه نگاه دقیقی نیز بر آنچه که در دیگر کشورها رخ می‌دهد خواهم داشت.

نخست وزیر ژاپن خاطرنشان کرد: همان طور که ما خود را برای دستیابی به ظرفیت دفاعی لازم آماده می‌کنیم، مشخص خواهد شد که چه میزان بودجه دفاعی نیاز خواهیم داشت و سپس بسته به میزان بودجه مورد نیاز، برای تامین مالی آن فکر خواهیم کرد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر ارزش برابری ین ژاپن برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود طی ۲۰ سال گذشته رسیده که دلیل اصلی این موضوع نیز افزایش هزینه کالاهای وارداتی است.

گرچه به نظر می‌رسد که حزب حاکم لیبرال دموکراتیک کیشیدا نتایج خوبی را در انتخابات پیش روی پارلمانی بدست خواهد آورد اما نتایج یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که حمایت از سیاست‌های کیشیدا کاهش یافته و بیشتر مشارکت کنندگان از افزایش قیمت‌ها راضی نیستند.

irna.ir/xjJM7D

**نخست‌وزیر یونان: اروپا در وضعیت جنگی به سر می‌برد

نخست‌وزیر یونان روز سه‌شنبه اعلام کرد که وضعیت بحرانی کنونی مربوط به اقتصاد اروپا و تورم بی‌سابقه، پیامد قرار داشتن اروپا در وضعیت جنگی است.

«کریاکاس میتسوتاکیس» افزود: اوضاع واقعا سخت است. سخت برای اقتصاد جهانی، سخت برای اقتصاد اروپا و سخت برای اقتصاد یونان، زیرا ما با میزانی از تورم روبه رو هستیم که از ۴۰ سال پیش در اروپا شاهد آن نبوده‌ایم.

نخست‌وزیر یونان ادامه داد: باید تاکید کنیم تا شهروندان درک کنند که ما در شرایط جنگی هستیم و متاسفانه تبعات تهاجم روسیه به اوکراین، اکنون در طیف وسیعی از فعالیت های اقتصادی احساس می شود.

وی یادآور شد که دولت باید در چارچوب ظرفیت های مالی خود برای کاهش تاثیرات افزایش قیمت ها در همه سطوح درآمدی موجود، مداخله کند.

وی با اعلام اینکه اقتصاد ملی یونان بسیار ایمن‌تر از زمانی است که وی روی کار آمد، گفت که هیچ نشانه ای وجود ندارد مبنی بر اینکه تورم فعلی، رکود را به دنبال داشته باشد.

irna.ir/xjJM7R
 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تسلیحات و تجهیزات نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس رئیس جمهوری ونزوئلا جنگ روسیه و اوکراین انتخابات پارلمانی همچنان ادامه رژیم صهیونیستی وزارت دفاع انگلیس برنامه جهانی غذا افزایش نرخ بهره دیدبان حقوق بشر قیمت مواد غذایی مقام های طالبان عادی سازی روابط وزیر امور خارجه بمب افکن های اف رسیدن به توافق توافق نهایی توافق نهایی ابتلا به کرونا نخست وزیر ژاپن افزایش قیمت ها جنگ در اوکراین اساس این گزارش سه روز پس از آن نشان می دهد شمار می رود وضعیت اضطراری مواد غذایی محمد بن سلمان افزایش یافته ولیعهد سعودی صنعتی فناوری علیه اوکراین میلیارد دلار ریاست جمهوری میلیارد ریال سرمایه گذاری بیانیه ای گاز به اروپا سر می برد وزیر دارایی مردم سالاری دولت انگلیس ارتش آمریکا جنگ اوکراین برنامه ریزی سال ۲۰۲۱ روز سه شنبه سوی دیگر روز دوشنبه اعلام کرده معافیت سفر نشان دهنده اما اقتصاد بانک مرکزی هشدار داده هفته گذشته سوریه کرده وجود ندارد تامین نیاز شنبه اعلام ذخیره سازی بین المللی اسفند ۱۴۰۰ صادرات گاز توافق نامه ملت فلسطین علیه روسیه برای تامین گفت وگو شرکت ها گفت وگو دولت هلند ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، لبناخمیس مهدی رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم کشور عراق و هیئت همراه به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی، برپایی تورهای مشترک فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های فناورانه ایران در کشور عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و واحدهای فناور آن بازدید کردند.

در این جلسه حسن زمانیان به سابقه همکاری‌های فرهنگی و علمی دو کشور اشاره و گفت: وجود اشتراکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایجاب می‌کند که گسترش همکاری و تعامل در زمینه‌های مختلف علمی افزایش یابد.

معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به تحصیل دانشجویان دکترای پژوهشی دارای طرح پژوهشی تقاضا محور بیان داشت: این سازمان آمادگی خود را جهت پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از کشور عراق اعلام می‌دارد.

در ادامه لبنا خمیس مهدی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با فضای بزرگ، پژوهشکده‌های نوین و دانشمندان گرانقدر، نقشی بزرگ در گسترش و رشد علمی ایفا کرده است. امیدواریم بتوانیم با گسترش روابط با چنین سازمانی، از تجربیات آن در کشور عراق استفاده کنیم و دانشجویان و استادان ما با حضور در این مرکز با نوین ترین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم عراق ضمن بیان امتیازات ویژه سفر خود به ایران اظهار داشت: به لطف الهی، امروز دیداری بسیار ارزشمند و مفید به همراه هیئت وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران داشتیم و برای اولین بار است که چنین مرکز بزرگ علمی و پژوهشی را مشاهده می‌کنم و دیدگاه جدیدتری نسبت به ایران پیدا کردم.

وی با اشاره به توانمندی‌های سازمان با وجود ۹ پژوهشکده بیان داشت: سازمان با دستاوردهای گوناگون و فعالیت‌های علمی گسترده توانسته است در منطقه تعاملات خوبی را ایجاد کند و کشور عراق نیز تمایل دارد در زمینه‌های تحقیقاتی و طرح‌های کلان به ثمر رسیده همکاری و مشارکت داشته باشد.

لبنا خمیس مهدی گفت: پارک علم و فناوری عراق در سال گذشته افتتاح شده است و می‌توان از تور فناوری و برپایی نمایشگاه توانمندی شرکت‌های ایرانی جهت تعاملات علمی و فناورانه بین پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کرد.

در پایان این دیدار معاون پژوهش و توسعه وزرت علوم عراق و هیئت همراه از پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، آزمایشگاه‌های تخصصی بانک‌های سویه‌های خون، سایت ماهواره و چند واحد فناور سازمان که در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و قطعات هوایی فعالیت داشتند، بازدید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ غرفه مددجویان کمیته امداد در نمایشگاه اقوام دایر شد
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد